PH-3Z2 maakt buitenlanding Welsum

N2024

Active member
Vandaag heeft een Dynamic in Welsum een ongeplande landing gemaakt. Neuswiel gebroken, prop beschadigd maar wel reclame vind ik voor GA. Motorstoring, ok fine. Zet 'm wel even bij een boer. Wat parkeerschade maar dat is het dan. Boer krijgt een fles champagne, Guido Holtackers maakt weer wat omzet en binnenkort vliegt de kist weer!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
N24,

Het valt mij wel op dat het relatief vaak MLA kisten zijn. Dus ik weet niet of ik het eens ben met je reclame stelling wat betreft onderhoud. Qua dead stick landing skills is het natuurlijk wel goede reclame.
 
Misschien vliegen MLA's vaker? Dynamic is een gaaf ding, snelle bak vergeleken met N24.
 
Dynamic is ook als SEP kist te vliegen. Vliegtuig is hetzelfde en blok ook, maar strengere onderhoudseisen. Ik denk dat daar het verschil in zit. Verder erg mooie kist, alhoewel ik de Aquila nog mooier vind. Dynamic is natuurlijk als retractable verkrijgbaar in de MLA klasse.

Is het trouwens wel een Dynamic die in het weiland stond bij Welsum? In dit artikel staat dat het een Cessna is: http://www.luchtvaartnieuws.nl/nl-NL/Article.cms/General_av/Vliegtuig_komt_in_weiland_terecht
 
Wachten op meer info - maar die reg zou nooit op een Cessna passen. En ik heb iets meer vertrouwen in een bron die een exacte registratie geeft dan iemand die het zomaar (lukraak?) over een Cessna heeft. Voor sommige "journalisten" is iedere SEP een Cessna, lijkt het soms...

[[edit: en dan mogen we over deze persmededeling nog niet mopperen, er wordt toch al over een voorzorgslanding gesproken.]]

Overigens is een buitenlanding in het ultralight-wereldje een non-event, maar ik zou het toch liever niet doen met zo'n snelheidskampioen!
 
Overigens is een buitenlanding in het ultralight-wereldje een non-event, maar ik zou het toch liever niet doen met zo'n snelheidskampioen!

Het is een incident/ASR toch?
Zelfs een zweefvliegtuig met motor (geen turbo) wat buitenland moet officeel gemeld worden.
 
Is het trouwens wel een Dynamic die in het weiland stond bij Welsum? In dit artikel staat dat het een Cessna is: http://www.luchtvaartnieuws.nl/nl-NL/Article.cms/General_av/Vliegtuig_komt_in_weiland_terecht

Voor een doorsnee journalist is ieder klein vliegtuig een Cessna, dat geeft dan ook meteen aan hoe diepgaand dergelijke stukjes zijn.
Zoals Phoenix al schreef is het echt wel een Dynamic (Aerospool Dynamic WT9, 5 jaar oud met een 912 UL DCDI onder het kapje)
Zo te zien valt de schade nog best mee, hopelijk kan er weer vlot mee gevlogen worden. :)
 
Dynamic is ook als SEP kist te vliegen. Vliegtuig is hetzelfde en blok ook, maar strengere onderhoudseisen. Ik denk dat daar het verschil in zit. Verder erg mooie kist, alhoewel ik de Aquila nog mooier vind. Dynamic is natuurlijk als retractable verkrijgbaar in de MLA klasse.

Waar zie jij dat hij een SEP kist is? Ik kan hem niet vinden in de EASA lijst van type certificated aircraft, kijk ik er overheen?
 
Met Nazgul ben ik naar de importeur geweest begin dit jaar meen ik. Daar hebben we de SEP versie gezien.
 
Hier wat foto`s die ik maakte:

dynamic_wt9_venlo_vliegtuig.JPG

dynamic_wt9_venlo.JPG

dynamic_wt9_venlo_strobes.JPG

dynamic_wt9_venlo_front.JPG

rotax_dynamic.jpg
 
Is een mooi ding, maar geen type certificated SEP dus. Heb er vorige Aero Expo ook even in gezeten, maar ik vermoed dat ik met mijn benen, hoofd of knieën wel ergens klem heb gezeten. Weet niet zeker meer, maar er zijn maar verbazingwekkend weinig moderne tweezitters waar ik in pas (1.90 m is toch niet extreem?). De Aquila en Sportcruiser zijn heerlijk ruim, ook de Flight Design MC (niet het plastic model, zit een grote balk pal voor gezicht) past goed. Maar de rest (en dat zijn er nogal wat op die beurs) is bijna allemaal veel te krap. LSA klasse zou ook betekenen dat je nauwelijks nog bruikbare fuel mee kan nemen als je twee heren van ietsjes meer gewicht aan boord hebt (persoonlijk gelukkig dan weer geen last van).

Ik vond bij de Dynamic de regenboog aan knoppen en hendels zeer opvallend. Maar sleek ding, zeker weten.
 
@Nosig

Het zal ongetwijfeld aan mijn gebrek aan technische kennis in deze liggen, maar wat mij steeds weer verbaast is dat elke nieuwe kist die wordt uitgebracht steeds net iets te klein is voor de redelijk lange Noord Europeaan. Nu ben ik zelf niet zo heel lang dus ik pas overal wel in. De gemiddelde Nederlandse vlieger heeft meer last. Dan zou je je toch afvragen wat het nu voor problemen met zich meebrengt de stuurhut net iets hoger en breder te maken. Soms is 10 cm. voldoende.

Sorry voor het offtopic gaan.
 
Mij verbaast het veel meer dat de gemiddelde tweezitter echt wel smal is voor twee personen naast elkaar, als minstens een van beiden niet mager is. Dit aspect moet veel zwaarder wegen op de markt in de VS, die toch 's werelds grootste is. Maar ja, daar hebben die "lang-en-smal"-types dan weer geen last van.

Overigens lijkt het me dat beide bezwaren, lichaamslengte en lichaamsbreedte, ruim zozeer gelden voor spamcams a la C152-C172-PA28 dan voor de moderne LSA's. Ik ken een verhaal van een C152-instructeur die altijd zijn linkerarm ACHTER de leerlingpiloot hield omdat er nergens anders plaats voor was - vraag me wel af hoe prompt die kon ingrijpen als hij beide handen nodig had om een fout van de leerling op te vangen.
 
te klein

te klein

is niet allern met de moderne dingen.

ik ben 196 en 122kg (frij vors dus).

ik kan echt alleen in een cirrus of mijn commander (die echt het lekkerste zit)

alle pipers zijn totaal kansloos
c172 kan maar is te smal .. en dit is zelfs met de c182 het geval.
diamond .. nogo .. alleen met die nieuwe kappen met koepel

maar ook groot spul als een king is te klein..

de pilatus juist weer niet!l!
 
Aquila is lekker ruim voor lange/grote mensen. Doordat de stoel op een schuine rail staat, krijg je meer hoofdruimte als je langs benen hebt. Zo kunnen ook mensen van een meter of 2 nog ruim zitten.
 
Nu ben ik zelf lekker gemiddeld met mijn 180 cm vanaf kruin tot grond, dus ik heb niet snel problemen. Als ik naar het echte MLA spul kijk, dan snap ik met name bij de laagdekkers jullie probleem wel. Om bij een Breezer de kap te sluiten, moet ik ook mijn hoofd even naar beneden trekken. Aan de andere kant had mijn broer (ruim 190 cm) ook wat moeite om zich in een Robin DR400 te vouwen en het viel me daar ook op dat ik eigenlijk helemaal niet zo veel hoofdruimte over hield.

Aan de andere kant heb ik bij de hoogdekkers vaak een stuk minder problemen. Bij de Technam P92 werkt het niet zo heel lekker als je langer dan 180 cm bent, maar het past op zich wel. De FK9 gaat uitstekend en ik heb al een keer een gast van 200 cm+ meegenomen in een C42 en dat paste ook gewoon goed.

Ik zou dus niet al het kleine spul gewoon over 1 kam scheren. Zeker bij de hoogdekkers zitten de nodige kisten waar je uitstekend mee uit de voeten kan als je wat langer bent.

Om terug te komen op het onderwerp. Een tijdje geleden had ik ook zo een discussie: "Storten MLA's nu vaker neer dan SEP kisten" met een paar mensen op een duits veld, want daar leken de MLA's ook wel even op rijpe appels. Iedereen was er wel van overtuigd dat de mortality rate bij MLA's een stuk lager ligt dan bij SEP kisten. (In Duitsland hebben MLA's min of meer verplicht een redingparachute en die dingen redden gewoon een hoop levens.)
Maar het aantal kisten dat naar beneden kwam, leverde daar toch ook wel wat zorg op.

Met die discussie in mijn achterhoofd, liep ik naar de toren om nog even wat dingen te regelen en tja, in de toren kwam de discussie ook naar voren. Op de toren moest de vluchtleider vrolijk lachen om die discussie. Hij denkt dat MLA's minstens zo veilig zijn als SEP kisten. Echter met MLA kisten worden (zeker als het mooi weer is) veel meer vluchtbewegingen gemaakt dan met SEP kisten. Niet zo gek dus dat er ook meer uit de lucht komen vallen.

Ik heb geen idee hoe de aantallen vluchtbewegingen in Nederland zich verhouden, maar wellicht dat dat ook meespeelt.
 
Back
Top