Periode na het afstuderen

Noa1

New member
Hi! Ik had een vraag over hoe het leven van een net afgestudeerde verkeersvlieger eruit ziet. Hoewel het ideaal zou zijn om direct na het afstuderen een baan te krijgen, is dit helaas niet altijd het geval.

Wat zijn de ervaringen van anderen als ze bijvoorbeeld een jaar (of langer) moeten wachten op een baan als second officer? Hoe zit het precies met het bijhouden van je vliegvaardigheden in de tussentijd op een simulator? Wat zouden de kosten hiervan zo ongeveer bedragen en wat komt er nog meer bij kijken?

Ook vraag ik me af of het wel eens voorkomt om na het afronden van de opleiding bij KLM FA, afgewezen te worden bij KLM. Heeft iemand hier misschien ervaring mee?

Ik ben momenteel bezig met oriënteren en zou graag meer willen weten over hoe het precies zit na het afstuderen. Alle inzichten en ervaringen worden zeer op prijs gesteld :) alvast bedankt!
 
Tegenwoordig kan je niet afgewezen worden bij KLM als je van de KLM FA afkomt. Om überhaupt aangenomen te worden bij de KLMFA moet je in tijdens de laatste fase van de selectie in gesprek met de Commissie van Aanname van KLM.

Waarschijnlijk zal je niet meteen na je afstuderen als SO aan de slag kunnen, maar zal je een tijdje moeten wachten. Dit ligt echt aan de vraag vanuit KLM.
 
Het kwam en komt nog steeds voor dat KFA studenten niet worden aangenomen bij KLM of dat de opleiding voortijdig wordt beëindigd. Het COVA gesprek zit idd aan de voorkant maar tijdens de opleiding moet je ze wel laten zien dat de potentie die ze in je zagen er ook echt in zit. Dus denk daar niet te makkelijk over.
In de tussentijd kun je van alles doen, afhankelijk van hoelang het gaat duren: rondvluchten, paradroppen, maar er zijn ook allerhande baantjes op Schiphol in de operatie die je een wat dieper inzicht kunnen geven in hoe een airline opereert.
 
Ik ken een paar gasten die op KLS zaten en nu niet werkzaam zijn bij KLM.

Echter wil je je kans vergroten om KLM aan de bak te komen, dan is het zeker een aanrader om KLS te doen.

En of EPST.

Ik ken ook gasten die voor selectie mochten komen voor KLM die zelf Modulaire opleiding hadden gedaan. Alles afhankelijk van vraag en aanbod. Deze kwamen wel met ervaring.

Er bestaat echter meer buiten de heilige blauwe zwaan. En tig verschillende soorten van luchtvaart.
Uiteraard als je bij KLM zit is je bedje gespreid voor de rest van je carriere.

Ook is het moeilijk te zeggen wat er gebeurt na je opleiding.

Ik heb er 4.5 jaar over gedaan om mn eerste baan te bemachtigen. Eerste baan was waardeloos betaald.

Pas met wat ervaring gingen andere deuren open.

Het is holle of stilstaan in de luchtvaart.

Na de financiele crash van 2008 hebben sommige meer dan 5 jaar erover gedaan om aan een baan te komen.

Tijden COVID waren er 25000 werkeloze piloten in Europa.

Zorg ALTIJD voor een plan B.

Heb je alleen een HAVO eo VWO, dan kun je heel ver terugvallen, omgeschoolde baantjes als er weer een crisis is.

Er waren vele Long Haul Captains met 1000en uren die tijdens COVID aangezien werden als ongeschoold omdat een piloten brevet gewoon NIETS waard is buiten de luchtvaart.

Zorg dus voor een zinvol diploma. Hoeft niet perse Uni te zijn.

Succes 😉👍✈️
 
Semantics ik weet het.
Toch…even over het gebruik van het woord “afstuderen”.
Vliegopleiding is een beroeps opleiding en geen universitaire studie.
Geïntegreerde opleiding duurt twee jaar, daarna ben je in bezit van CPL en ‘frozen’ ATPL en zonder type rating , ik zou dat met alle lieve wil van de wereld geen “afgestudeerd” noemen.
Je hebt namelijk nog wel even te gaan voordat je de rechterstoel bij een airline “krijgt”.
Laten we ook gelijk maar even het advies van rondvluchten en para’s droppen bespreken….
Hoeveel paraclubs zijn er in NL? 5-6? Hoeveel (parttime ) piloten hebben die nodig? Hoeveel verloop is er in dat werk?
Weinig en als ze je niet kennen of je springt zelf niet heb je nog veel minder kans.
Rondvluchten verdient geen stuiver en er zijn er nog een paar honderd voor je.
Begin pas aan een vliegopleiding als je zo wat beter idee hebt van wat er nodig is om te slagen in dit beroep.
 
Ik wil me graag aansluiten bij de woorden van @V1Rotate en @Europe-American . In de eerste plaats is er meer te doen in de luchtvaart dan alleen verkeersvlieger bij KLM. Verder kun je in een groot gat vallen na je opleiding. Uiteraard heb je de beste papieren om bij KLM binnen te komen, wanneer je KLFA gedaan hebt.

Echter... KLM is een commercieel bedrijf, jij wordt een van de duurste krachten. Wanneer er geen behoefte aan vliegers is, is het goed mogelijk dat je buiten de boot valt. De selectie is een moment-opname. Wanneer je door de selectie van KLFA komt, zegt dat veel maar niet àlles. Hoewel het gros van de mensen wel kan leren om een vliegtuig te besturen, heeft niet iedereen het in zich om verkeersvlieger te worden. Dat is niet omdat we "speciaal" zijn, maar omdat een combinatie van verschillende competenties nodig is.

Ik ben zelf in '98 begonnen bij een school en had mijn papieren op orde net voor 11 september 2001. Dit was in de begin-dagen van het online solliciteren, maar op 12 september hadden alle luchtvaartmaatschappijen hun sollicitatie-website uit gezet. Het heeft daarna tot 2005 geduurd voordat ik m'n eerste baan als verkeersvlieger kreeg. In de tussentijd heb ik in de cabine gestaan en ieder vrij uurtje op Zestienhoven Rotterdam The Hague International Airport Vulgaris Magistralis doorgebracht. Deze uren werden nìet betaald en het loon als FA was ook niet al te best, dus ik moest bij m'n ouders blijven wonen.

Een deel van het probleem was dat ik alleen een VWO diploma had. 2 jaar geleden tijdens COVID heb ik eindelijk m'n Bachelor gehaald. Kortom, de zorgen van de topic starter zijn terecht en verdienen aandacht!
 
NOA, ik weet niet of je überhaupt nog terug komt op het forum (veel doen dat niet na het stellen van een vraag.)
Daarom beperk ik me even tot het plaatsen van een aantal links naar draadjes hier op het forum. Het is lastig om de goede zoektermen te vinden als je nog niet weet waarna je moet zoeken.
Sommige van de draadjes zijn jaren oud maar nog steeds relevante informatie:





 
Back
Top