Meerwaarde EPST

adga

New member
Beste airworkers,

Iedereen weet al de voordelen van Klu en de KLM FA, die zijn ook vrij duidelijk met de kwaliteit van de opleiding en baangarantie.

Ik snap alleen bij EPST (niet Transavia Mpl opleiding via EPST selectie) niet helemaal wat de meerwaarde is. Ze geven de vliegscholen aan met wie ze samenwerken, zorgen zelf niet voor financiering en ook geen baangarantie. Qua toekomstperspectief geven ze wel aan dat ze helpen met een baan zoeken bij bekende airlines zoals Tui, transavia,ryanair etc maar dat zijn ook maar mooie woorden op hun website en kan ik zelf niet objectief inschatten natuurlijk.

Dus vandaar mijn vraag, waarom zou ik solliciteren bij EPST maar niet direct bij een van de scholen in griekenland/Noorwegen/Zwitserland en vervolgens de mcc/Aps doen bij epst (als externe)?
 
Omdat EPST met een strenge selectie ervoor zorgt dat zij daadwerkelijk mensen selecteren die het in zich hebben om verkeersvlieger te kunnen worden. Hierdoor maakt bijna 100% van de studenten de opleiding af. Degene die afvallen tijdens de opleiding heeft vaak te maken met gezondheid.

En omdat zij dus de goede mensen selecteren komen deze ook daadwerkelijk aan een baan in de grote luchtvaart. Airlines weten dus dat EPST kwaliteit biedt. MPL studenten van de Transavia opleiding worden als het goed is zelfs deels getraind bij EPST. Zelfs een KLM geeft de voorkeur aan oud-EPST studenten als ze piloten werven buiten hun eigen organisatie.

Nadeel aan EPST is dat ze niet zelf zorgen voor financiering. Maar een lening bij externe partijen kan natuurlijk wel. Je kunt niet alles hebben ;).
 
Per se de hele traject van EPST of is de mcc/Aps doen als externe genoeg om dit aan te tonen?
Feitelijke is dat het enige wat EPST zelf doet, de rest (theorie en praktijk) wordt gedaan bij de externe vliegscholen. Even los van de selectie van epst bedoel ik.
 
Adga,

Ik geef er de voorkeur aan om je vragen op het forum te beantwoorden zodat wellicht anderen er ook iets aan hebben.

heeft een integrated opleiding echt voorkeur bij luchtvaartmaatschappijen?
Ik ben al bijna 24 jaar uit Nederland weg dus ik heb niet echt de vinger aan de pols maar historisch gezien is het antwoord JA.
Het bij elkaar puzzelen van een modulaire opleiding over een langere periode gaat ten koste van de continuïteit van een opleiding en geeft een onbekende kwaliteit van het eindproduct en daar gaat het nu juist om.
Sneu, dat hebben vele hier op het forum gedaan en ik ook.
Bij voorbaat wordt een groep uitgesloten.
Uitbesteed of niet, alle grote luchtvaart maatschappijen nemen bij voorkeur aan uit eigen opleiding.
KLM, Air France, Lufthansa, British Airways, Iberia.
Ik weet de cijfers niet maar schat dat iedere genoemde maatschappij voor zeker 80% eigen kweek aanneeemt, 10% overname van de luchtmacht en 10% van andere maatschappijen met ervaring.
Ik weet niet precies hoe EPST te werk gaat maar ik denk dat ze heel slim een niche als doorgeefluik gecreëerd hebben.
Strenge selectie, training uitbesteedt maar ongetwijfeld met kwaliteits controle.
Een MCC wordt wel erg deftig over gedaan maar stelt in feite maar weinig voor.
Die aantekening bestaat bijvoorbeeld in de Verenigde Staten helemaal niet.
Het idee om het keurmerk stempel van EPST mee te krijgen door daar alleen de MCC te doen zal niet werken.

Je stelt in je privé bericht dat je in Nederland wil werken. Ik denk dat je daar vanaf moet stappen. Heel Europa of zelfs daarbuiten. Als je echt piloot wil worden tenminste.
Vergeleken met de VS is de luchtvaart in Europa heel erg verzuild.
Als je bij de KLM wil werken moet je naar de KLM FA, als je bij Lufthansa wil werken moet je naar de Lufthansa FA enz enz.
KLM neemt af en toe ‘van buiten’ aan maar daar kan jaren tussen zitten.
Ook met de eis dat je opleiding bij een van de 4-5(?) “hofleveranciers” gedaan is.
Hier is een draadje wat 6 jaar geleden gestart is maar verplicht leesvoer voor iedere Nederlandse aspirant.


Als antwoord op je laatste vraag, waar een opleiding; ik ben niet meer bekend met Nederlandse opleidingen maar ik zou (vaak) aanraden om een opleiding in de VS of Canada te doen en vervolgens een Europese conversie.
Als je verder vragen hebt hoor ik het wel.
Succes.
 
Hi Europe-American en/of andere forumleden,

Ik vraag me af wat de meerwaarde is om in de VS/Canada een (ab initio) vliegopleiding te doen vs (europese) vliegopleidingen van maatschappijen?

Of lees ik het verkeerd dat je bedoeld dat op nummer 1. de opleiding van een maatschappij staat en op nummer 2. een opleiding in de VS/Canada moet prefereren? Als dit het geval is, wat maakt een vliegopleiding in Amerika zo bijzonder?
Prijs? Kwaliteit? Connecties?
In Amerika zijn mooie airlines die goed zijn voor haar personeel (voor zover ik op de hoogte ben), maar om een opleiding te volgen en vervolgens terug te gaan naar Europa (en de bijkomende moeite van de FAA -> EASA conversie) lijkt mij niet de moeite waard vergeleken met een EPST/ CAE of (preferabel) een interne opleiding van maatschappij X.


Met vriendelijke groet,
Frees
 
Last edited:
Een opleiding in de VS/Canada + conversie is goedkoper dan alleen een Europese opleiding.
Sommige landen buiten Europa hebben de voorkeur voor een FAA of EASA brevet systeem.

De beslissing is het volgende:
Als je niet wordt aangenomen bij KLM FA of EPST of een van de andere hof leveranciers dan heb je nooit een kans om vanuit NL te werken.
Dan ben je beter af met een (goedkopere) opleiding in de VS of Canada gevolgd door een EASA conversie.

Een wat ouder draadje met wat meer informatie:

 
Last edited:
Back
Top