Overname DutchBird door ExelAviationGroup van de baan

Status
Not open for further replies.

Boyashaka!

New member
Overname DutchBird door ExelAviationGroup van de baan

19-10-2004

DRIEBERGEN - De Nederlandse ExelAviationGroup (EAG) neemt chartermaatschappij DutchBird niet over. EAG en DutchBird tekenden donderdag 7 oktober een intentieverklaring voor de overname. De reden voor het falen van de plannen ligt waarschijnlijk bij een minder rooskleurige financiële positie van DutchBird dan EAG zich had voorgesteld.

Woordvoerster Patrice Hamers van de Exelgroep heeft tegenover Luchtvaartnieuws bevestigd dat EAG besloten heeft van de overname af te zien. Volgens de woordvoerster is dat 'heel jammer omdat beide bedrijven goed bij elkaar passen'. Ze wil niet ingaan op de exacte reden waarom EAG DutchBird niet overneemt.

Het afketsen van de koop betekent niet dat EAG en DutchBird definitief uit elkaar zijn. De ExelAviationGroup en het charterbedrijf zoeken naar mogelijkheden om op onafhankelijke basis van elkaar een samenwerkingsverband aan te gaan.
 
There you have it.

De hele afaire doet me denken aan een verhaal van Maarten Toonder, "Heer Bommel en de Zwelbast".

En klokkenluider Bongile, mocht u dit lezen, alsnog een prettige vakantie.

Cheers
Art
 
Kweenie hoor, maar is dit niet allemaal een beetje erg doorzichtig?
De schuldenlast van DBR is dus kennelijk wat te hoog, en de oplossing voel je al aankomen: Dutchbird wordt failliet verklaard en de EAG neemt de restanten over.

Sounds familiar, doesn't it?

Op 't ezboard forum een reaktie van een opgeluchte 19of77. Ik weet niet of ik als DB-er blij zou zijn met dit nieuws. Laten we hopen dat alles op z'n pootjes terecht komt.

En ze leefden nog lang en gelukkig.......
 
Last edited:
Oorspronkelijk gepost door 76-er
Kweenie hoor, maar is dit niet allemaal een beetje erg doorzichtig?
De schuldenlast van DBR is dus kennelijk wat te hoog, en de oplossing voel je al aankomen: Dutchbird wordt failliet verklaard en de EAG neemt de restanten over.

Sounds familiar, doesn't it?

Op 't ezboard forum een reaktie van een opgeluchte 19of77. Ik weet niet of ik als DB-er blij zou zijn met dit nieuws. Laten we hopen dat alles op z'n pootjes terecht komt.

En ze leefden nog lang en gelukkig.......

Kom op 76....

Jij weet ook meer....

MP gaat met DBR aan de haal.....
 
Hoogst onwaarschijnlijk. Bij MP zijn ze nog steeds niet bijgekomen van de klap in 2000, toen de overname van een paar AH2 757's tot het grootste verlies in de geschiedenis van het bedrijf resulteerde. Sinds die tijd is de aandacht daar meer en meer richting vracht verschoven, en er is niets wat er op wijst dat daar verandering in gaat komen. De vervanging van de 747's heeft een hogere prioriteit. Het is niet voor niets dat IMCA ineens geïnteresseerd is in langeafstandsvliegen met 767's. De Vlieger ruikt bloed.
 
inderdaad. het is gebeurd. zoals ik al vermoedde na de opmerking van 19 of 77 in zijn post.

waarom zou mp dbr willen overnemen??
niet om de 757-ens, wellicht om de twee airbussen en de contracten met sudtours. Of is het verdedigend, van laten we dbr maar overnemen dan kan niemand er mee aan de haal gaan (maw geen meer of hardere concurrentie op ica gebied)
maar wil mp ook al het personeel overnemen. me dunkt dat er geen additioneel kantoorpersoneel nodig is, alleen cockpit en cabine voor de 2 vliegtuigen. de rest kan zo door mp worden opgepakt.

maar waarom is de deal met de eag afgeketst. Alleen om de schulden of speelt er nog meer mee. Ik denk dat het woord "werkgelegenheid" en de garantie daarvan ter discussie stond en het eea gewaarborgd kon worden. De Vlieger heeft denk ik te hoog gevlogen.
En dat wil dbr zijn personeel niet aandoen. Dus is mp een goede kandidaat??? Ik twijfel.

We zullen zien
 
We haven't seen the last of Erik

We haven't seen the last of Erik

According to De Telegraaf EAG is still negotiating with DutchBird.

We haven't seen the last of Erik (unfortunately).

My analysis is that the only way forward for EAG is to acquire DutchBird. EAG wants to start a Caribbean operation and a European IT operation but they simply don't have the "know how" or the people to set this up themselves.

Without DutchBird they are in trouble. There is no business case for the current 767 operation.

The sub charter bill for the last three weeks can't be a small figure either - sub chartering ICA is an expensive proposition.

I'm hearing that the tour operators are not happy with Exel - I don't know why - they're getting exactly what they paid for!

The fact that EAG is looking at 737-400 tells me enough about the experience/ability level at EAG.

It takes more than a big mouth/big ego/big bag of money to run an airline.

What happens next is anyone's guess.
 
19 of 77
Behalve de kennis die dbr wel heeft en eag niet, heeft dbr ook de beschikking over slots op amsterdam. De nachtslots op amsterdam zijn schaars en noodzakelijk om een it operatie in amsterdam op te starten cq uit te breiden

eag heeft dbr dus nodig, maar dbr laat dat niet ten koste van de mensen gaan die jarenlang bij dbr gewerkt hebben en een goed produkt hebben neergezet. Een nobele daad.

wat nu met dbr? en wat met eag of wel hxl.
Een 767 in de vloot zonder business lijkt me niet gezond (= 25% van de produktiemiddelen wordt niet ingezet)
 
Volgens mij is de deal afgeketst, omdat Erik de Vlieger gewoonweg het geld er niet meer voor heeft. Hij zit in zo veel luchtvaartbedrijven, dat dit me doet denken aan Swissair. Die gokte op zoveel mogelijk participaties, in de hoop dat daar een paar goed renderende maatschappijen tussen zouden zitten, die de boel vlot kon houden.

Mijns inziens, is dit het begin van het einde van de avonturen van Erik de Vlieger.

P.s.: Eén vat olie kost rond de $53. Het verbaasd mij, dat er allang niet meerdere maatschappijen het loodje hebben gelegd.

P.s.2: Wat is de traffic-load op een gemiddelde Exel-vlucht? Is die minder dan 75%, moet er geheid geld bij.
 
Dit komt natuurlijk ook zeer goed uit voor de vlootplanning, nu de Airbussen er toch niet bij komen heeft HXL alleen nog maar Boeings, en zoals EdeV al aangaf: de vlootstandarisatie is een belangrijk punt...

Flying Circus
 
EXEL

EXEL

HollandEXEL maakt zich geen zorgen over de load factor op de vluchten, want alle stoelen zijn ingekocht door TUI/Thomas Cook, en ze hebben ook nog een FUEL SURCHARGE van 30EURO pp! De DutchCaribbeanEXEL vluchten zijn ook boven verwachting, en worden zelfs uitgebreid naar 4 of 5 vluchten per week. St.Maarten komt ook erbij als een tussen stop 1x in de week. (volgens mij op zondag's)
 
Gaan de 757´s naar HXL?

Gaan de 757´s naar HXL?

Ik denk dat DBR in de toekomst afgeslankt wordt met het vlootstandaardisering: alleen Airbus A320's en misschien A321. Want de 757's die nu bij DBR zijn past niet meer in hun vloot, maar gebruiken ze nog wel. De 757's van DBR zou kunnen overgenomen worden door Holland Exel. Dan beschikt HXL later over de vloot van Boeing 767, Boeing 757 en Boeing 737. Want de 757 is volgens DBR te groot om op kleine Griekse eilanden te landen, waar Airbus A320 goed mee kan landen op kleine landingsbaan op Griekse luchthaven

DutchBird groeit volgens mij te snel vanaf het begin van oprichting van het bedrijf. De schuldenlast is te hoog om hele bedrijf te kunnen overnemen, dat wil Erik de Vlieger niet hebben, want zo'n situatie is hetzelfde als bij Air Holland. Weet je EdV graag wil: personeel, toestellen en landingsrechten van Schiphol en meer niet. Als DBR niet snel kan overgenomen, kan zijn dat DBR failliet gaat en daarna gaan ze doorstarten onder de naam Holland Exel, ligt voor de hand.

Waarom zou MP DBR overnemen? Hebben ze spijt van afschaffing van een Boeing 757? Maar MP heeft ook Airbus A320, en als MP een groter vliegtuig wil hebben dan 180 passagiers, hadden ze ook A321 ook in de vloot kunnen opnemen.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top