Opleiding Aviation op HvA, 2007

Kan iemand mij vertellen of er al cijfers/percentages bekend zijn over degene die gekozen hebben voor het uitstroomprofiel naar LVNL? Ik ben erg benieuwd of het percentage dat door de selecties heen is gekomen nou echt veel hoger ligt dan bij de mensen die rechtstreeks via LVNL gaan.
 
Er is er op dit moment maar 1 van de tweedejaars over. Die staat op de reservelijst en is dus nog in afwachting of hij mag beginnen of niet. Weet niet hoeveel zich er hadden aangemeld maar dat waren er geen tientallen iig.
gr
 
De opleiding i.s.m. de LVNL is pas september 2007 van start gegaan als ik het goed begrepen heb op de voorlichtingsdag. Dus veel ervaringsdeskundigen zullen er nog niet zijn!
 
Misschien een aparte vraag;

Mijn leraar heeft gezegd dat het verstandiger is om mijn propedeuse te gaan halen het eerste jaar op de HvA...Om hierna proberen bij de Kls te komen, om welke opleiding van de 3 gaat het dan waar hier in het topic over gesproken wordt?
 
Alle drie. Aviation Studies in het algemeen. Ik neem aan dat je piloot wil worden. Wat is de reden dat je leraar je naar de kls doorverwijst als ik vragen mag. Je kan ook de opleiding in zijn geheel afmaken.
gr
 
Misschien een aparte vraag;

Mijn leraar heeft gezegd dat het verstandiger is om mijn propedeuse te gaan halen het eerste jaar op de HvA...Om hierna proberen bij de Kls te komen, om welke opleiding van de 3 gaat het dan waar hier in het topic over gesproken wordt?

Het propedeusejaar is voor alledrie de afstudeerrichtingen hetzelfde.

Edit: 4-bergen is me weer voor hoor... ;)
 
Ik volg nu de opleiding Aviations Operations aan het Roc van a'dam airport in Hoofddorp..Ik heb hiervoor me vmbo-t afgerond en ik wil voor piloot gaan...Mijn natuurkunde leraar heeft de Kls gedaan en heeft 2 jaar bij Austrain gevlogen, hij raad mij aan om me propedeuse te halen zodat ik hierdoor wel bij de Kls/Nls aangenomen word, dit lijkt hem beter omdat je met vmbo-t toch niet zo snel aan een baan zou komen laat staan bij bijvoorbeeld de Klm.
 
Volgens mij eist KLM minimaal HAVO, dus met alleen een propedeuse ben je er denk ik niet. Maar misschien kunnen anderen hier meer over vertellen. Ik zou als ik jou was even met KLM bellen over dit soort zaken. Lijkt me toch wel belangrijk voor je die ~170k over de balk smijt... Succes!
 
Klopt ja ze eisen ook havo, maar mijn leraar zegt dus dat je met je propedeuse daar wel aangenomen wordt, toen hij selectie deedt en ook de opleiding volgde waren er ook veel jongens die via deze weg bij de Kls terecht kwamen.
 
Met je propedeuse wordt je niet aangenomen bij de kls, hiervoor heb je een afgeronde havo/vwo en/of hbo (technische richting) voor nodig. Dus met alleen je propedeuse heb je nog niet voldoende.
Waarom is de ap&m-opleiding van de Hanzehogeschool en de kls niks voor je? Dat is 2jr Technische Bedrijfskunde en de vliegopleiding aan de kls.
En anders moet je toch de volledige aviation-opleiding afmaken. Geloof niet alles direct wat je leraar zegt, maar informeer bij de betreffende vliegschool zelf...
 
Idd zoals Fukko zegt: ga zelf ook je mogelijkheden na bij de KLS in jouw geval. Volgens mij heb je ook een afgeronde havo/vwo/mbo opleiding nodgi om een hbo te kunnen starten. Bij alleen een propedeuse (P) moet je bij de COVA evt ook uitleggen waarom je de gehele opleiding niet afgemaakt hebt, maar dit terzijde...
gr
 
Ik wil ook alleen de propedeuse gaan doen. Uitleggen aan de COVA lijkt me niet zo moeilijk, je krijgt meer technische achtergrondinformatie over het 'vliegen', wat me persoonlijk erg interessant lijkt.

Na dat jaar heb je denk ik een goed beeld van hoe het er aan toe gaat in de luchtvaart en je interesse daarin (voor zover ik dat nu nog niet weet natuurlijk :)), en weet je of je +/- 170.000 euro weg wilt brengen naar de KLS of dat je toch liever wat anders gaat doen. Lijkt me een redelijk goede verklaring toch?

Ik, en wellicht meer mensen met mij wil het propedeusejaar alleen maar doen omdat het me heel erg leuk lijkt, en als voorbereiding op de KLS.
 
Tja, persoonlijk vond ik het propedeusejaar maar een saai jaar. Hoewel de projecten wel leuk zijn qua onderwerp, vond ik de theorie nogal :boring:. Veel wiskunde, thermodynamica en mechanica. Pas later in de opleiding ga je wat met die basiskennis doen in vakken als prestatieleer, stabiliteit en meet- en regeltechniek. Ook vakken als vliegtuigsystemen, vliegtuigoperatie en fleetmanagement vond ik interessant en die werden volgens mij pas in de hoofdfase gegeven.
 
@Papa Hotel: Je krijgt toch ook meteo en vlieginstrumenten in het propedeusejaar?
En ik zie dat je nu ATPL doet, doe je dat bij Stella via de Hva of op een ander instituut?

Naar het kennismaken met dat soort vakken wil ik het jaar ook gebruiken om m'n wis- en natuurkundeskills wat op te krikken.
 
Sapphire: Klopt, ik heb ook 1 blok meteo gehad in het eerste jaar. Vlieginstrumenten is voor zover ik weet geen theorievak op de HvA, maar het kan zijn dat er dingen veranderd zijn. Wel behandelt het eerste project de vlieginstrumenten. Je wis- en natuurkunde skills ophalen kan nuttig zijn, alleen zul je dat voor je ATPL-opleiding niet echt nodig hebben. Integreren, rekenen met complexe getallen en ingewikkelde Laplace-transformaties zijn nou niet bepaald sommen die je als aspirant-vlieger op je opgavenblaadje kunt verwachten. Ik zit inderdaad bij Stella voor mijn vliegopleiding (Aviation Flight).

Groetjes, PH.
 
Vliegtuiginstrumenten is niet iets wat in een vak aan de orde komt. Het is een onderdeel van je eerste project en ook de daaropvolgende komen instrumenten aan bod, maar niet in een apart vak.
gr
 
en iedereen project gehaald? ik wel :grijns: alleen helaas 3 van mijn project groep niet, terwijl ze toch redelijk hun best deden.

mag nu gaan leren voor tentamens na de vakantie! :biertje:
 
@dmp.cc: zie het rooster voor de herkansingen.... nee dus. Veel mensen die het niet de eerste keer gehaald hebben...
 
Alle project onderdelen gehaald :D! Bij ons 4 mensen in de groep die moeten herkansen die idd ook erg hun best deden. De cijfers van mij waren niet om van te juichen, maar volgens de projectdocent waren deze een stuk boven gemiddeld. Ze oordelen vanaf het begin gewoon streng om je het volgende project niet lui te maken. De kennistoets was btw aardig lastig, ze vroegen behoorlijk diep op de behandelde stof door, maar ook op de eerste beste sfeer plaatje van een PFD.
 
Ik heb nog even een vraagje over de opleiding Aviation. Ik zag dat Natuurkunde 1 verplicht is om toegelaten te worden, en aangezien ik E+M heb gedaan zal ik nog een cursus natuurkunde moeten doen. Hoe zit het echter met Wiskunde B? Het is geen toelatingseis maar het lijkt me als je veel wis-en natuurkunde krijgt dat het van pas komt als je ook Wiskunde B hebt gehad? En mocht ik niet door de luchtverkeersleiding selecties heenkomen ben ik van plan een vliegopleiding te gaan volgen, ook daar lijkt het mij dat Wiskunde B van pas komt, of heb je in principe voldoende aan A1,2 (VWO)? Graag jullie mening;)
 
Back
Top