Opleiding Aviation op HvA, 2007

Jongens...

begrijpen jullie wel dat Aviation Studies geen opleiding tot piloot is.
Maar een best wel pittige technische theoretische opleiding...
Houdt alle wiskunde, mechanica en natuurkunde dus goed bij!!
 
dat zou ik zeker doen ja, vooral de wiskunde vond ik pittig, natuurkunde en mechanica vielen nog mee zolang ik het bijhield (wat trouwens steeds minder gebeurde sinds mijn aanname bij de NLS :p)
 
Jongens...

begrijpen jullie wel dat Aviation Studies geen opleiding tot piloot is.
Maar een best wel pittige technische theoretische opleiding...
Houdt alle wiskunde, mechanica en natuurkunde dus goed bij!!

Aviation Engineering is idd geen opleiding tot piloot en het wordt inderdaad even een pootje bij zetten. Aviation Flight is een combi van Engineering en opleiding tot piloot bij Stella. Wel moet je natuurlijk eerst door de Stella selectie heen om dat te kunnen doen.
Mijn doel is om het 1e jaar m'n P te halen, vervolgens knokken voor het 2e en 3e jaar Engineering en dan proberen om in het Aviation Management programme te komen. Vervolgens bij dee KLS binnen proberen te hoppen.
Klinkt als een goede basis voor de Airlines, niet? Nu alleen dit mooie droompje tot werkelijkheid proberen te schoppen.
 
ik ga zeker mn best er voor doen, maar heb me al gerealiseerd dat dit geen opleiding is tot piloot.

dit maakt verder niet uit, want in maart mag ik naar de nls ;) mits mn medic op 11 sept goedgekeurd is, maar desalniettemin zal ik me voor de volle 100% geven voor aviation. ook al is het maar een half jaar.
 
Ik vond het allemaal goed te doen. Gek genoeg zijn eigenlijk de eerste twee jaar qua theorie het lastigst. Jaar 3 en 4 zijn makkelijker en leuker omdat je dan alle (droge) theorie die je bij wiskunde, mechanica en natuurkunde hebt geleerd in de eerste twee jaar echt gaat toepassen.
 
Ik kan nou niet bepaald zeggen dat ik de theorie moeilijk vond... Met name wiskunde vond ik erg goed te doen. Mechanica vond ik een beetje lastig maar ook wel goed te doen. Maar misschien verschilt het ook met welke vooropleiding je instapt. Maar over het algemeen is het goed te doen, zolang je er maar genoeg tijd aan besteed....

Gr Edwin
 
Jongens...

begrijpen jullie wel dat Aviation Studies geen opleiding tot piloot is.
Maar een best wel pittige technische theoretische opleiding...
Houdt alle wiskunde, mechanica en natuurkunde dus goed bij!!

Ik ga zeker mijn best doen. Bedankt voor je advies ;)
 
Hallo allemaal,

ik ben van plan mij volgend jaar aan te gaan melden voor de opleiding aviation studies, met als doel in het tweede jaar uit te stromen naar lvnl.
Nou vroeg ik mij af, is het een goede voorbereiding voor de opleiding tot luchtverkeersleider, of maakt het in principe weinig uit of je direct bij lvnl selecties doet, of via aviation studies? Sluiten de vakken van het eerste jaar goed aan bij de vakken van lvnl? En is de kans dat je aangenomen wordt veel hoger als je een jaar aviation hebt gedaan?
Rick
 
Hallo allemaal,

ik ben van plan mij volgend jaar aan te gaan melden voor de opleiding aviation studies, met als doel in het tweede jaar uit te stromen naar lvnl.
Nou vroeg ik mij af, is het een goede voorbereiding voor de opleiding tot luchtverkeersleider, of maakt het in principe weinig uit of je direct bij lvnl selecties doet, of via aviation studies? Sluiten de vakken van het eerste jaar goed aan bij de vakken van lvnl? En is de kans dat je aangenomen wordt veel hoger als je een jaar aviation hebt gedaan?
Rick

De opleiding Aviation draagt uiteraard bij aan je kennis wat betreft luchtverkeersleiding. Dat wordt ook duidelijk gesteld. Of je kansen vergroot worden durf ik niet te zeggen maar het zal wel bijdragen (om eerder genoemde reden). Natuurlijk kan je net zo goed direct bij de LVNL op selectie gaan MAAR... een zeer groot percentage valt nog tijdens de 4-5 jarige opleiding af binnen de LVNL. Stel dat je tijdens deze reguliere opleiding nog afgewezen wordt, heb je misschien wel jaren verspild. Met de gecombineerde studie aan de HvA loop je dit risico niet omdat je gewoon terug kan vallen om de reguliere engineering. Ook weet ik dat de LVNL constant bezig is met vernieuwingen. Deze vernieuwingen zijn veelal projectmatig gestuurd. Dit is precies wat je leert op de HvA. Ik voorspel dan ook dat je naast luchtverkeersleidertje spelen, ook vele malen breder ingezet kan worden. Dit vergroot jouw carrieremogelijkheden binnenin de organisatie natuurlijk.

Let wel, ik zou het niet zien als zomaar een variant van de regulieren LVNL opleiding. De opleiding tot luchtverkeersleider en engineer zijn totaal verschillend. Om het jezelf niet te moeilijk te maken adviseer ik dan ook om ALLEEN de HvA-richting te kiezen als je ook ergens enigszins geinteresseerd bent in de luchtvaarttechnieken.

Maargoed, het moet allemaal nog beginnen. Ik weet er ook nog niet het fijne van hoor.

KaasBoer
 
Inmiddels heb ik afgelopen maand deze opleiding afgerond, net mijn examenzitting gehaald. De opleiding is zeer interessant en heel goed te doen zolang je maar de moeite ervoor neemt en niet gaat zuipen elke avond op studentenfeestjes. Ik heb inmiddels gehoord van de opleidingsmanager dat er meer dan 300 aanmeldingen zijn voor het eerste jaar, echt belachelijk ik snap niet waar dat vandaan komt allemaal. meer dan de helft valt zoizo af in het eerste jaar.

Ik zelf ben de opleiding begonnen met E&M profiel (dus zonder wiskunde B1,2!!) en nog vrij gemakkelijk mijn propedeuse gehaald in het eerste jaar.

en op de vraag heb je er wat aan om deze opleiding te volgen voor lvnl of een vliegopleiding? Tuurlijk, als je kan aantonen dat je een jaar goed bezig bent geweest en iets nuttigs hebt gedaan met je leven dan is dat altijd goed.
Ga je de vakken later nodig hebben voor een vliegopleiding of lvnl traject? nee, meeste vakken niet of deels misschien.
 
Ga je de vakken later nodig hebben voor een vliegopleiding of lvnl traject? nee, meeste vakken niet of deels misschien.

Sorry, maar daar ben ik het niet mee eens. Ik heb zeker wel profijt van vakken als prestatieleer, stabiliteit en besturing, navigatie, meteorologie, aerodynamica en voortstuwing bij mijn vliegopleiding. Op de HvA worden deze onderwerpen grondiger behandeld, waardoor je (veel) meer achtergrondkennis hebt.
 
En hoe is de eerste tentamen week gegaan voor iedereen?

Ik kijk met gemengd gevoel terug 2 voldoende en 2 onvoldoende.
Moet dus nog meer me best doen :eek:
 
ik vind van wel, het is een mooie opleiding waar je veel met luchtvaart bezig bent.
En je krijgt ook af en toe les die wat meer praktisch is (lasen, materiaal kunde, binnenkort een klein aerodynamisch experiment.) zodat je ook een beetje afwisseling krijgt.

Verder is het project werk ook echt leerzaam, waar je echt leert door onderzoek te doen.
 
Projecten zijn leuk ja. Flight Controls staat op nr 1 wat mij betreft. Airport = ruk. Nu Met Powerplant aan de gang :)
 
Om nog even terug te komen op de TS, ik ga me binnenkort inschrijven voor HvA Aviation.

Denk dat ik alleen het propedeusejaar ga doen, en daarna selectie op de KLS. Nu hoor ik jullie denken waarom dan niet meteen KLS; nou ik wil eerst wat achtergrondkennis opdoen eigenlijk. En waarom KLS? Eerlijk gezegd twijfel ik een beetje aan de kwaliteit van hun eigen 'flight' traject i.s.m. Stella (voel je vooral niet beledigd als je dit wel doet, er twijfelen ook zat mensen aan de KLS, just a personal feeling..). :)

Lukt dat onverhoopt niet dan kan ik nog terugvallen op Aviation en die studie afmaken. Denk overigens dat ik dan de (Air Traffic) Management kant op ga.
 
@ Sapphire: Om dezelfde reden ga ik ook niet het Flight traject in. Tevens kan een stuk achtergrondkennis nooit kwaad ;). Ik mag binnenkort weer op selectie voor de MLD. Indien ik dat niet haal maak ik gewoon mijn opleiding af en daarna selectie doen voor KLS/EPST.
 
Back
Top