O'Leary zo gek als een deur

Boss du Manche

New member
AMSTERDAM - De baas van de Ierse prijsvechter Ryanair, Michael O'Leary, vindt dat stewardessen best een vliegtuig aan de grond kunnen zetten in het geval van een noodsituatie.

O'Leary vraagt zich in een gesprek met Bloomberg Businessweek af waarom in elk vliegtuig 2 piloten zitten, terwijl je er maar één nodig heeft. Op de vraag van de journalist wat er dan moet gebeuren als de ene piloot onwel wordt, antwoordt O'Leary dat stewardessen dan maar moeten worden opgeleid om een vliegtuig in noodgeval aan de grond te zetten.

Eerder al stelde O'Leary voor een gedeelte van vliegtuigen in te richten met staanplaatsen.

Telegraaf

Wat moet je hier nu van denken?
 
Grappig, vorige safetycourse was er een discussie of een stess de kist aan de grond kon zetten. Ik was van mening van wel, mits ze radiocontact kon maken en er dan een piloot op de grond de autoland setup kon vertellen. O optimist. In de cursus van dat jaar zat nl de training voor de stessen om radio's uitgelegd te krijgen (wij hebben gemengde cursussen). Ik heb 121.05, 121.005, 120.15, 120.015 etc etc gezien, maar ik was alle hoop verloren. Ach ja, als ze 'hun' vak maar goed doen (the safety part, that is).

On a related side note: er is een aanbeveling dat het amerikaanse leger hun UAV's niet meer door piloten mag laten landen in standaard condities. Te veel crashes... The end (en de pensioengolf dus!) is near!
 
Geef die man toch geen aandacht. Helpt de ganse luchtvaartwereld om zeep, en gaat zich nu ook beetje moeien met hoe wij moeten vliegen.
(waarom geeft men hem ook altijd gratis publiciteit)

What een ****
 
What een ****


..........ik denk het niet......

De discussie over automation komt steeds vaker terug en we weten allemaal dat het helemaal niet zo moeilijk is om een vliegtuig zonder vlieger te laten landen, zie ook inderdaad de UAV's waar JC het over heefd. Feit is dat de komende 50 jaar waarschijnlijk geen enkele passagier in een piloot-loze kist stapt (zéker niet wanneer microsoft besturing wordt gebruikt ha ha ha!) dus er zal altijd een pilot-monitor aan boord moeten zitten....maar waarom dan twee? Hogesnelheid treinen hebben ook maar één bestuurder/monitor en daar kan het ook goed mis gaan bij verkeerd handelen. Ik weet, met deze stelling gooi ik m'n eigen ruiten in maar het zal dan ook in de verre toekomst tot een cultuur verandering moeten komen om dat te bewerkstelligen maar ik zie het als onvermijdelijke ontwikkelingen........

Alleen ik denk echter niet dat die O'Leary bovenstaand in gedachten heefd voor nabije toekomst.
 
Ik hoop dat ze tegen dan de duty times zo gaan limiteren zodat een Ryanair piloot maar 2 stretchen per dag mag vliegen, heeft MOL uiteindelijk die andere piloten toch nog steeds nodig voor de andere 2 stretchen voor een normale Ryanair werkdag te vullen!
 
Voorlopig laten we in Nederland nog niet eens een trein automatisch rijden, dus ik denk dat het met die automation wel mee zal vallen. Snap alleen niet waarom mensen O' Leary nog steeds een idioot noemen. De beste vent is een genie op het gebied van goedkope marketing. Af en toe dergelijke kreten in de strijd gooien zorgt ervoor dat iedereen weer even met zijn gedachten afdwaalt naar zijn maatschappij, als alle kranten zijn quotes weer met dikke letters op de voorpagina zetten.
 
Zal de Flight Safety afdeling van Ryanair blij mee zijn met zulke uitspraken van hun chef....
 
Ach ... Wie weet introduceert hij eerst als tussenstap dat de bemanning per verrichting wordt betaald i.p.v. per vliegtijd en o.b.v. functie ... Gewoon een kwestie van het uitlezen van dataflightrecorders ... Of breng ik die kwal nu op een idee.
 
Snap alleen niet waarom mensen O' Leary nog steeds een idioot noemen. De beste vent is een genie op het gebied van goedkope marketing.
Omdat er meer bestaat dan het immoreel en onfatsoenlijk verdienen van geld. Respect voor je klanten en zeker je werknemers staat bij mij blijkbaar hoger in het vaandel dan bij die idiote gast. En dan heb ik het nog niet over het "uitzwaaien" van failliete airlines....
 
Last edited:
Inderdaad. Ik moet hem nageven dat 'ie die toko zo goed laat draaien, maar verder is het een debiel. Heeft in alle andere opzichten geen verstand van luchtvaart naar mijn mening.
 
Een piloot minder is natuurlijk onzin maar bij Air berlin hebben ze een tijdje de purser een trainingsessie mee laten draaien in de sim. Ze moest dan een uurtje zelf plaats nemen achter de yoke en wat sturen en bochtjes draaien, stijgen en dalen etc... Alles in het kader van flight safety als er met de crew wat zou gebeuren. Ik weet niet of ze dat nu nog doen want ik ben er al weer een tijdje weg maar ik vond dat toen helemaal niet zo'n gek idee. Zeker als je bedenkt dat bijvoorbeeld die Helios 737 in 2005 misschien nog bijna te redden was geweest door een van de cabin crew medewerkers die zelf een paar lesjes prive had gevlogen.
 
Vanuit flight safety oogpunt misschien wel. Als ze dan een doelgerichte training krijgen hoe op de autopilot te landen bijvoorbeeld. Maar dan nog....daar gaan nog wel wat simsessies aan vooraf denk ik. Is ook niet elke cabine collega geschikt voor lijkt me.
 
Zeker als je bedenkt dat bijvoorbeeld die Helios 737 in 2005 misschien nog bijna te redden was geweest door een van de cabin crew medewerkers die zelf een paar lesjes prive had gevlogen.
Om nu talloze euro's en tijd te spenderen om het voorkomen van een enkel scenario, lijkt mij weggegooid geld. Hoe vaak zijn nu beide vliegers incap.? En wat als het gebeurt op een klein Grieks veldje? Autoland NDB?

Ik ben voor een sterkere band tussen cabine en cockpit op het gebied van met elkaar meekijken en leren, maar op nu elke purser 1 uur land les te geven, dat lijkt me vrijwel nutteloos....
 
Ik ben van mening dat dat alleen kan na vele malen trainen, en NIET bij een low-cost die in het algemeen minimum block vliegen. Stel dat het aan het einde van de vlucht gebeurt heeft de purser of wie dan ook ongeveer 50 minuten de tijd om de radio te vinden, de juiste knop in te drukken, iemand met een typerating vinden die naar de toren kan komen om de desbetreffende persoon naar beneden te lootsen, voordat de peut echt op is. No way:rt:
 
Je hoeft toch niet naar bestemming te vliegen???

Als na een half uur vliegen de controls overgenomen dienen te worden, dan zit er hopelijk nog zat peut in om "op het gemak" alles in te stellen (al dan niet mbv iemand op de grond).
 
Back
Top