Oeps, oorlog?

Status
Not open for further replies.
@P51D;

Je conclusie is correct, maar met een aantal kanttekeningen. Ten eerste is Sudtours niet helemaal van de BCD Holding en ten tweede is dit al geruime tijd zo. (voorpagina nieuws Telegraaf)Het was de BCD holding die Mosselman heeft gedwongen bij z'n core business te blijven en dus z'n oogappeltje DB te verkopen en risico te ontlopen.

EAG wilde een europa tak opzetten en dus had EAG DB nodig omdat Mosselman de stoelen van Sudtours aan DB had gekoppelt. EAG krijgt de stoelen niet zonder DB. Sudtours is dus vrij om te gaan. EAG had DB nodig om de kleine markt op te kunnen. Zo creeer je volume en dus omzet. Je hoopt dat andere TO aansluiten om onder het juk van MP/HV vandaan te kunnen komen. Zo kan je dus een europa tak opzetten. Je kan het zien dat Mosselman z'n stoelen als drukmiddel heeft gebruikt om DB personeel onder te kunnen brengen bij de EAG. Toen EdV zag wat de risico's waren t.o.v. de opbrengsten heeft hij snel de nooduitgang gezocht... ... en gevonden.

Dus ja, je hebt gelijk, Mosselman is van z'n risico af. Maar aangezien dat toch al niet meer een onder de holding van Sudtours viel maakte het niet uit. Of je nou failliet gaat als losse entiteit DB of als onderdeel van EAG maakt niet uit. In beide gevallen trek je niemand met je mee.

Overigens loopt Mosselman nu een gigantisch risico. Stel je voor HXL kan niet leveren wat ze Sudtours hebben beloofd. Dan moet hij terug naar HV en MP. Daar zullen ze hem met open armen ontvangen en mag hij heel veel stoelen afnemen tegen een hele mooie prijs... ... voor HV en MP. (de lachende derde)
 
A/P Disc said:

Air Holland
Air Holland Charter
Air Holland Leasing III
BASE Airlines
Metropolis
Fair Lines
Freeway Air
XP
TTA
Tulip Air (of bestaan die nog?)
Schreiner Airways (NL en Brussel)
V-Bird


Aero Holland (1953)
City Connect Airlines (2003)
City Wings (1988, failed project)
HAL Holland Aero Lines (werkte bij de fin.mij waar de ATR42's vandaan kwamen)
Limburg Air Cargo (1976)
Limburg Airlines (1973)
Moorman Air (1971)
Rotterdam Airlines (1979 & 1984)
TEA Holland (1976)
VIPAIR (meerdere jaren :D )
West Coast Aviation (failed project)

Deze laatste is geflopt nadat de eigenaar was gearresteerd omdat deze maatschappij maar 1 doel had : heroine smokkel. HLN was dus niet de eerste :1855:
 
@Diana - Thanks.
@Dr.Know - I knew that too, just forgot to mention it.

Airlines smuggeling dope happens much more than you think, it just seems to have a bigger impact here due very few carriers here, have a look at american newspapers.

Big shame tho.

Keep the smile on :D
 
@ Dr. Know

Toen EdV zag wat de risico's waren t.o.v. de opbrengsten heeft hij snel de nooduitgang gezocht... ... en gevonden.

Yep. In de vorm van het prive BV'tje van HP. En die zit nu dus met het faillissement van Dutchbird in z'n maag. (niet dat ik daar nou medelijden mee heb)

Stel je voor HXL kan niet leveren wat ze Sudtours hebben beloofd.

Als ik je goed begrijp zeg jij dus dat Sudtours die stoelen wel wil hebben van Dutchbird/HXL, maar heeft BCD daar geen garantie voor afgegeven dat Dutchbird/HXL die ook daadwerkelijk krijgt? Bedoel je dat?

Als het puntje bij paaltje komt denk ik dat HXL niet zoveel problemen zal hebben om aan de eventuele vraag van Sudtours te voldoen. Er zijn kisten en bemanningen zat in de markt. Dus mogelijkerwijs kunnen ze die ook nog tegen de juiste prijs krijgen.
 
Never!

Never!

@P51D; Sudtours heeft de stoelen aan HXL vastgelegd met dien verstande dat DB het zou gaan vliegen. Als dat niet het geval is is Sudtours niet gebonden aan HXL. Stel dat Sudtours wel de stoelen door HXL wil laten vliegen. (o.a. bijvoorbeeld klein grieks) dan kan HXL dat niet met 767s. En dan?
HXL moet dus op zoek naar een kleine vloot. Ik durf te zeggen dat ze dat niet gaat lukken. Dan moeten ze dus tussen nu en begin april een hele divisie op touw zetten? Never! Buiten dat ze het geld niet hebben, hebben ze de kennis en mogelijkheden niet.
 
@Dr Know

Ik had er inderdaad nog niet bij stilgestaan dat je met een 767 niet op bepaalde Griekse eilanden kunt landen. Dat is waar.

En binnen vier maanden een nieuw toestel in je vloot opnemen is inderdaad op z'n zachts gezegd "challenging". En zonder de daarvoor benodigde kennis en ervaring wordt het dus helemaal onmogelijk. Dat ben ik met je eens.

Maar, als ze die omzet van Sudtours toegezegd hebben gekregen (mits Dutchbird die vliegt), waarom laten ze Dutchbird dan vallen?
 
Last edited:
als een baksteen

als een baksteen

@P51D; helaas kan ik die vraag niet beantwoorden omdat ik niet in die zieke geest van EdV kan kijken.

Wel kan ik het proberen te beredeneren... ... ... als je vijf vliegtuigen overneemt en je kan maar drie of vier vullen heb je een probleem. De sudtours productie is misschien maar twee vliegtuigen een hele zomer. Meer niet. De rest werd gevuld door anderen. Misschien kwamen ze tot de conclusie dat ze eigenlijk alleen de kleine A320's nodig hadden. En die waren dus zo weg. Misschien kwamen ze tot de conclusie dat het niet rendabel te maken was. Of misschien hadden ze niet productie genoeg voor alle vliegtuigen. Of begonnen ze natigheid te voelen omdat de deal in de West er slecht uit begon te zien. Of misschien wilden ze de risco's niet. Misschien hopen ze dat Mosselman alsnog de stoelen bij hen onderbrengt omdat hij ook klem zit.

Ik vind het een goeie vraag, maar kan geen helder antwoord beredeneren. Het is allemaal zo onlogisch.
 
Wie zegt dat Sudtours de enige klant is van HXL in Europa komende zomer???
Check de reisgidsen van bv TUI groep
Ik denk dat HXL een veel groter probleem heeft als Sudtours niet vliegt bij HXL => half gevulde vliegtuigen
 
Buiten het feit dat de 767 ergens anders voor nodig is en alleen qua stoelen de juiste afmeting heeft tijdens de topdrukte op de zeer populaire bestemmingen (en dan bedoel ik echt topdrukte). Kijk maar eens naar MP die ook af en toe de 767 en zelfs een MD11 inzet op europese bestemmingen. MP heeft niet voor niets busjes. Kijk naar HV en alle andere grote chartermaatschappijen die zich op Europa concentreren.

EAG had een operatie op Europa op kunnen zetten maar had daar inderdaad de expertise van DBR voor nodig. Kennelijk is er nu een ander plan. Met de mensen die daar nu zitten gaat het inderdaad niet lukken. En je trekt niet zo maar een blik vliegtuigen en vliegers open om dat te gaan regelen. Ja er zijn heeeeeeel veel werkloze vliegers maar het opzetten van zo'n operatie is toch wat ingewikkelder. Of dat te regelen is voor het zomerseizoen? Dat wordt wel erg krap.

De financiele situatie van DBR was niet zo heel goed denk ik. Anders dan was het wel goed gegaan. Maar het is niets vergeleken met een onrendabele ICA operatie waar EAG nu mee in zijn maag zit. Kosten compenseren met een IT operatie wordt lastig. Ben benieuwd wat ze gaan doen. Voorlopig lijkt het erop dat men pas op de plaats maakt. En een zeer kleine IT operatie opzetten dient er dan alleen voor om gedane toezeggingen te kunnen nakomen. Als toezeggingen van EAG uberhaupt al iets waard zijn?

Zoals een aantal van jullie ook al zeiden hoop ik ook dat er n.a.v. deze ellende nu eindelijk eens iets gaat veranderen. Vliegen tegen tarieven onder de kostprijs is een leuk idee om de markt te veroveren maar uiteindelijk heeft niemand daar baat bij. Het eind van het liedje is het hele rijtje drama wat Dutchie al heeft genoemd.

Ben benieuwd wat er gaat gebeuren.... :confused:
 
En de vergadering van de EAG was gisteren... ... ...

Vandaag en morgen kunnen de andere Exel Bvtjes hun plan gaan trekken.... ... ...
 
lezen!

lezen!

Wie zegt dat Sudtours de enige klant van HXL is? Dat zegt toch niemand.

Ik zeg dat de vijf vliegtuigen van DB niet gevuld konden worden door HXL met It europa. (of die productie nou van Sud komt of van TUI maakt niet uit) HXL kan financieel gewoon de boel niet sluitend krijgen. De liquiditeits kromme is ver in het negatief en er lijkt geen manier om dat om te draaien. Steoelen die geld opleveren is de enige manier om dat om te draaien. En die stoelen zijn er niet... ... is EdV achter gekomen. EdV heeft zich voor het karretje laten spannen door de TO. TC en TUI lachen zich helemaal een bult. Tegen de absolute kostprijs (wel 100% gegarandeerd) naar carribean en maar meer volumes maken. (zeker na de Azie ramp) Als er iets zou gebeuren met HXL loopt TUI/TC gewoon weg en gaan terug naar MP. MP blij dat ze weer productie hebben en TCen TUI tellen hun winst. HXL personeel met een kater achterlatend.
 
RTFM

Grappig dat je dit opviel. De laatste
weken zijn er verhalen binnen de vastgoed
wereld in Amsterdam dat EdV cash nodig heeft
en panden aan het verkopen is.
 
Dat is even mooi... ... EdV die cash nodig heeft om in de bodemloze put te gooien die HXL heet... ... ... gerechtigheid! !
 
Wiper said:
Waar zijn de Exel mensen op dit forum?

-Zijn ze druk aan't werk?
-Zitten ze op hun eigen board?
-Zijn ze het eens met alles?
-Zijn ze bang?
-Zijn ze blij met de voorwaarden?
-Waren ze bang voor hun positie als DB zou intergreren?
-Zijn ze boos op alle reacties hier?

Of zijn ze super tevreden en hebben ze wel wat beters te doen dan hun tijd te verspillen op dit board?

?
- nee (dat geld voor een gedeelte van de XL vliegers)
- ja
- nee
- bang waarvoor?
- nope, maar we zijn er mee bezig
- niet van toepassing, of had je het over HXL mensen?
- waarom zouden we boos zijn? iedereen heeft nog recht op een eigen mening.

Nee we zijn niet super tevreden, we hebben wel wat beters te doen dan hier continu op het board te zitten ( spelen met honden, logboek bijwerken, sociaal leven onderhouden, het zijn maar een paar dingen)

Maak van je hobby je beroep maar laat je beroep je leven niet lijden.

tot als ik weer eens wat tijd vrij heb :)
 
afsluituh

afsluituh

Gezien de vele pagina's die dit topic nu telt en de diverse off-topic berichten (nu weer Magic Blue, inmiddels door mij gesplitst in een apart topic), sluit ik af. Een nieuw topic over Dutchbird / HollandExel kan worden aangemaakt als er nieuws is.

Dit topic mogen we overigens wel een Airwork klassieker noemen, met 31764 views en 636 berichten in minder dan een maand....
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top