Oeps, oorlog?

Status
Not open for further replies.
Dat beloftes niet nagekomen zijn is klote laat daar over geen misverstand bestaan. De beloftes zijn denk ik in het kader van de intenties gedaan. Duidelijk is dat EAG kennelijk is teruggekomen op deze beloftes/intenties. We weten wat er allemaal in de pers gestaan heeft, en EAG komt er helaas slecht vanaf. Veel zaken in de pers zijn echter enigzins overdreven en soms zelf gewoon gelogen. Dat het imago van EAG bij de klanten nu slecht is en dat de reisorganisaties ook twijfelen is bijzonder ernstig. Dit is denk ik dan ook geen goede basis om op te groeien en meer bedrijven over te nemen. Pas op de plaats, de onderste steen boven, reorganisatie en dan nieuwe doelstellingen verwezelijken.
Mijn sympathie gaan zeker uit naar de collega's van DB, maar om nu alles wat met EAG te maken heeft de schuld te geven is onredelijk.

dodo
 
jip en janneke logica

jip en janneke logica

@dodo; ik vind je redenatie omtrent de bakker eigenlijk wel een goeie... ... dan heb ik het volgende voorbeeld voor je;

Stel jij bent Dorus de bakker en wil je toko kwijt omdat het niet lekker loopt en je voorziet toekomstige verliezen. EdV loopt die bakkerij in en zegt Luister Dorus, ik neem dat zielige tokootje wel over. Ik betaal er bijna niks voor en neem al je personeel over op de huidige condities. Ik heb namelijk al een groot bedrijf die brood bakt en daar past dit naadloos in. Misschien gebruik ik het wel om een specialiteiten bakkerijtje op te zetten met extra veel aandacht voor de koekjes! EdV roept van alle daken dat hij jou bakkerij heeft gekocht en dat hij er mooie dingen mee gaat doen. Jij blij, personeel blij, EdV blij, kortom iedereen blij. Maar dan zegt EdV opeens dat hij het misschien wel heeft gekregen maar dat hij het helemaal niet wil. En dat hij z'n handen vol heeft aan z'n eigen bakkerij. Bovendien zegt hij dat je bakkerij allemaal koekebakkers zijn die overbetaald zijn en niet weten wat ze doen. EdV heeft namelijk ook in de boeken gekeken en dat blijkt allemaal een grote beerput te zijn, oei oei oei !!! Meteen je goede naam te grabbel gegooid. Je bedrijf is nu niet alleen niks waard, ook potentiele overnames vinden geen doorgang want de naam is niets meer waard. Dat is even mooi! Jij geeft dus iets weg in goed vertrouwen, met de hoop dat het goed afloopt met al je goede bedoelingen!!! Ondertussen helpt de nep-overnamand je hele bedrijf naar de filestijnen en jij zit met niets.

Het lijkt me duidelijk dat Dorus boos is. Hij had namelijk ook aan een ander de bakkerij kunnen weggeven, die wel z'n beloftes nakomt waardoor de krenten uit de pap wel behouden blijven. Sterker nog, er waren mensen die geld wilden geven voor die bepaalde krenten. Nu heeft hij helmaal niets en zit met grote schulden. Bovendien wordt de curator aangewezen en die blijkt een directe link te hebben met de eerdere "investeerder" en dus vloeien alle krenten alsnog over naar de grote bakkerij, maar nu op voorwaarden van die grote bakkerij. De investeerder krijgt het niet alleen, maar ook nog eens veel goedkoper.

Is deze jip en janneke taal misschien begrijpelijker dat de DB mensen redelijk "pissed off" zijn op de EAG? En dat een broodje meer of minder van dodo niet de reden is van consternatie.

Zelfs als niet DBer denk ik; Tijd om de EAG een koekje van eigen deeg te geven... ... ... om te beginnen met EdV. Ik wens alle mensen bij EAG het allerbeste, maar kan niet anders dan hopen dat de onderste steen boven komt. En dat diegenen die hier verantwoordelijk voor zijn PERSOONLIJK aansprakelijk worden gesteld.
 
Last edited:
Re: jip en janneke logica

Re: jip en janneke logica

Dr Know said:
......Stel jij bent Dorus de bakker en wil je toko kwijt omdat het niet lekker loopt en je voorziet toekomstige verliezen.....

Vind het wel een mooie vergelijking.

Kanttekening: bakker Dorus heeft AL verliezen (of verzwijgt bakker Dorus dat?)!
 
Dat bakker Dorus verliezen draaide dat was al naar boven gekomen toen de bakkers van EAG in het kader van een due dilligence het bedrijf compleet hebben doorgelicht. Maar misschien vonden de bakkers van EAG wel dat Dorus hele lekkere koekjes bakte en hebben via deze maneouvre de bakkerij van Dorus uitgeschakeld.

Wel handig .... maar toch hebben de koekjes van EAG dan een beetje een nare bijsmaak.
 
@dutchie; Dus jij zegt dat de reden van het afketsen van de overname de mogelijke schulden zijn? Of het verzwijgen daarvan?

Bij een overname krijg je kans om in de boeken te kijken van diegene die je overneemt. Als je daar niet tevreden over bent, moet je de boel niet overnemen. Je kan als verkoper niets verzwijgen. Als je iets verzwijgt ben je strafbaar. Als je niet goed kijkt ben je dom. Ik heb EdV niet horen zeggen dat hij is misleid en geloof me, als hij reden daartoe had, zou hij het van de daken schreeuwen.

Ik denk dat EdV eindelijk z'n eigen boeken heeft in gekeken en tot de conclusie is gekomen dat er iets is verzwegen... ... ...

Bovendien had DB goedgekeurde accountants verklaringen voor alle jaren. Dus EdV kon zich niet zo'n grote buil vallen of toch... ... ... aan de EAG?
 
Ik zie dit hele verhaal nog steeds als een herhaling van wat de vlieger destijds met AH heeft gedaan, failliet laten gaan, en dan de hele zaak tegen zijn voorwaarden overnemen, bah!
 
Ik zie dit hele verhaal nog steeds als een herhaling van wat de vlieger destijds met AH heeft gedaan, failliet laten gaan, en dan de hele zaak tegen zijn voorwaarden overnemen, bah!
 
Dr Know said:
@dutchie; Dus jij zegt dat de reden van het afketsen van de overname de mogelijke schulden zijn? Of het verzwijgen daarvan?

Dat zeg ik niet (en denk ik ook niet!). Wilde alleen een nuancering in je verhaal aanbrengen.

Dr Know said:
[B
Bovendien had DB goedgekeurde accountants verklaringen voor alle jaren. [/B]

Hadden Ahold en Enron dat ook niet? :confused:
 
fokkerkoning! said:
Ik zie dit hele verhaal nog steeds als een herhaling van wat de vlieger destijds met AH heeft gedaan, failliet laten gaan, en dan de hele zaak tegen zijn voorwaarden overnemen, bah!

Sorry hoor, maar AH had >30 miljoen schuld en een slechte naam bij de leveranciers (niet in geld uit te drukken!). Wel even iets anders dan DBR.

Reken maar eens uit hoeveel jaar het in die business duurt om die >30 miljoen terug te verdienen (naast je winst op de operaties zelf).
 
Dr.Knows-it-all

Dr.Knows-it-all

Dr Know said:
Als je niet goed kijkt ben je dom.

Zie dat je al snel iemand dom vindt, nog een reply'tje misschien op je eerdere dom-aantijgingen Dr.Know-it-not-at-all?
Of is het nu Dr.Dom?
 
vreemd

vreemd

@dutchie; dus je brengt een nuancering aan in m'n verhaal zonder dat je daarin geloofd?
@dutchie; dus nu vergelijk je Ahold en Enron met DB?

99% van de bedrijven hebben een accountants verklaring en in 98% van die keren komt dat door eerlijk zaken doen. Omdat jij er twee kan noemen die dat niet hebben gedaan is de kans groot dat het ook hier niet goed zit. Ik vind dat een vreemde redenatie. (tegen het tendencieuze aan) Heb jij daar aanwijzingen voor? Vind het een gevaarlijk ongenuanceerd ongefundeerd statement.

Als EdV ook maar de minste of geringste vermoedens had gehad dat hij bedrogen was, had hij dat op elk tv en radio station 10 keer verteld. Naar nu blijkt zit de EAG aan de grond en kan hij niemand de schuld geven behalve Harmpje. En dat doet hij dan ook vrolijk, maar dan zonder z'n gezicht te laten zien, anders zullen er nog mensen zijn die moeilijke vragen stellen.
 
@DrKnow,

Wat een mooi verhaal. Mee eens dat de naam van DB nu slecht is, en waarschijnlijk heeft de negative pers hier een rol in gehad. Dit verandert echter niets aan de zakelijke overwegingen, hoe lullig dan ook. Als de lokale dorpskrant melding maakt dat je andere bakkerijen koekebakkers zijn dan heeft het geen zin nog een koekebakker erbij te nemen.

Nu wat economielessen:
Vraag en aanbod:
Vraag in de komende jaren? verwachting lichte groei.
Aanbod minimaal het zelfde anders komen er buitenlandse spelers op onze markt bij.
Conclusie: Er is ruimte voor een groenteboer, een sigarenboer en een kleine bakker, maar er is geen ruimte voor een andere supermarkt, daar zullen Ahold (KLM/Air France) en KBB (Mac, Trans) dus wel voor zorgen. DB weg, prima maar dan wel allemaal mee genieten van de nieuwe klanten.

De koekenbakkers in dienst van een van de middenstands ondernemingen kunnen er niets aan doen dat het schaakspel op een ander nivo gespeeld wordt. En bovendien denk ik dat ze geen uitspraken over het spel moeten doen zolang ze de spelregels niet eens kennen.

DoDo
 
Re: vreemd

Re: vreemd

Dr Know said:
@dutchie; dus je brengt een nuancering aan in m'n verhaal zonder dat je daarin geloofd?
@dutchie; dus nu vergelijk je Ahold en Enron met DB?

99% van de bedrijven hebben een accountants verklaring en in 98% van die keren komt dat door eerlijk zaken doen. Omdat jij er twee kan noemen die dat niet hebben gedaan is de kans groot dat het ook hier niet goed zit. Ik vind dat een vreemde redenatie. (tegen het tendencieuze aan) Heb jij daar aanwijzingen voor? Vind het een gevaarlijk ongenuanceerd ongefundeerd statement.

Als EdV ook maar de minste of geringste vermoedens had gehad dat hij bedrogen was, had hij dat op elk tv en radio station 10 keer verteld. Naar nu blijkt zit de EAG aan de grond en kan hij niemand de schuld geven behalve Harmpje. En dat doet hij dan ook vrolijk, maar dan zonder z'n gezicht te laten zien, anders zullen er nog mensen zijn die moeilijke vragen stellen.

Waarom mag je geen nuancering aanbrengen in een verhaal als je daar niet in zou geloven? Ik geef de nuancering alleen maar aan voor de beeldvorming (wellicht om het tendentieuze tegen te gaan?). Jij bent degene die daarover een verkeerde conclusie maakt!

Inzake AH en Enron: jij bent degene die schermt met goedgekeurde jaarverslagen. Ik geef alleen een aantal bekende voorbeelden die moeten tonen dat goedgekeurde jaarverslagen niet heilig zijn. Ik zou meer voorbeelden kunnen aandragen maar die zijn niet 'publiekelijk'.

En 99% van de bedrijven heeft een goedgekeurde accoutantsverklaring? ...... Weet je wat jij zou moeten doen.. eerst naar de Kamer van Koophandel gaan! (komt me bekend voor als een commercial) ;)

p.s. heb je Kleintje Muurkrant al gelezen?
 
de markt

de markt

@dodo;

Ben het eens met je stelling over de supermarkt. Neemt alleen niet weg dat DB en al haar personeel boos mag zijn op loze beloftes. Neemt ook niet weg dat een ieder boos mag worden op immoreel gedrag (kan het niet anders noemen) Ik begrijp dat de bewindvoeder van DB een rechtzaak tegen EAG overweegt om geleden schade te verhalen. Geleden schade door het dorpskrantje met geweldige gevolgen... ... ...

Zakelijk gezien heeft EAG een briljante zet gemaakt door zo DB buitenspel te zetten en als concurrent weg te krijgen. Op menselijk niveau hebben ze zichzelf buitenspel gezet.

Over de buitenlandse spelers op de nederlandse markt verschillen we van mening. Er zal zich geen buitenlandse speler op de nederlandse markt begeven omdat de marges hier te klein zijn. Hapag heeft het hier niet gered omdat er niets te halen viel. Zelfs turkse operators (Dutch Inter) haakte af omdat er niets te halen viel en de nederlandse bureaucratie een giga blok aan het been is. Indien er lichte groei is zal het HV zijn die dat oppakken.
Ik voorspel HV op 33 vliegtuigen in de zomer van 2008. MP op huidige aantal en een beetje. (misschien totaal 5 A320)
 
@dutchie

Met jaarverslagen kan je aangeven dat je boekhouding geen rommeltje is. Het is al bekeken door een accountant die zich ermee kan vereenzelvigen. De overnamekandidaat hoeft alleen te kijken of dit binnen z'n strategie past.

Ik begrijp je kantekening van Dorus verhaal nog steeds niet. (sorry)

P.s. Over nuance gesproken; Ik heb je tip van de KvK opgenomen. Van alle bedrijven met omzet van meer dan 52 Miljoen Euro heeft 79% jaarverslag ingediend. (jaar 2002) Ik zat er 'slechts" 20% naast. Van alle bedrijven met 112 Miljoen en meer omzet was dit al 91% (weer jaar 2002) Van bedrijven met een omzet boven de 300 Miljoen was dit al 95%. Kon geen recentere info vinden.
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top