Nieuwe uitvlieg procedure?

cpt-x

New member
http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/default.asp?cat=all&id=35303

ArkeFly begint maandag (21 juni) met een proef waarbij de vliegtuigen in haar vloot al korter na de start een hogere snelheid ontwikkelen. Dat kondigde de luchtvaartmaatschappij van reisbedrijf TUI Nederland donderdag aan. Door de hogere snelheid kunnen de flaps en slats aan de vleugels eerder worden ingetrokken, wat zorgt voor minder luchtweerstand.

Vertaald:
Niet op 3000 voet accelereren, maar veel eerder.

Tijdwinst lijkt mij minimaal en het geeft veel meer noise in de buurt van het vliegveld.

Kunnen we net zo goed de luchtmacht fighter take offs gaan doen:
Na rotatie meteen dooraccelereren naar optimum climbspeed. :)

Publiciteits stunt?
 
gewoon kijken welke van de twee icao profielen handiger werkt..
cq; hoe et andere icao klim profiel de geluidsproblematiek veranderd.
 
Wij accelereren meestal op 1000ft en climbT bij
flaps 5! Tenzij anders vermeld op portpage
En nooit klachten over noise

ik was 1500/3000ft gewend en moest r aan wennen
maar werkt perfect

btw meeste geluid komt van de flaps/spats
 
IK zie niet in waarom we niet gewoon meteen op 400 voet gaan accelereren ;)
 
Wij zijn 1 jaar geleden ook van ICAO noise 1 naar 2 gegaan, idd voor peut besparen. Alleen als op airport brief ICAO 1 expliciet vermeld staat (noise!) vliegen we 1. CimbT op 1500 ft, acceleratie op 1000ft.
 
NADP 2 is en blijft een noise abatement procedure, al is die meer gericht op het ontlasten van woongebieden verderweg van de luchthaven en niet zozeer op de nabije omgeving.

JAR-OPS bevatte de regel dat er maar één NADP per vloot mocht gebruikt worden dacht ik, om niet te veel mogelijkheden tot verwarring te creëren. Die regels zijn veranderd in de EU-ops. De crisis en zoektochten naar brandstofbesparing doet de rest zeker?

Tijdwinst minimaal, maar je moet maar eens je tijden opvolgen tot kruishoogte. Met een NADP2 win je toch snel één of twee minuten als je mag blijven doorklimmen. Al kan het soms een pak drukker worden tussen de 1000 en 2000voet omdat dan ook vaak frekwentieveranderingen erbij komen voor de PM.
 
Met een NADP2 win je toch snel één of twee minuten

Da's ook mijn ervaring. Lijkt niet veel, maar ook hier telt de wet van de grote getallen. Op jaarbasis spreek je toch over een behoorlijke besparing.

Bovendien, een NADP2 is veel leuker dan een 1. :) Een ander voordeel is dat je de controller meer tijd geeft je naar een hoger level te klaren wanneer je initiëel maar naar 2 of 3000 voet mag. Tijdens de accelleratie is je climbrate tenslotte niet zo achterlijk hoog.
 
Las in de laatste flight dat SAS al iet tijden bezig om (ik geloof) op 800 ft de speed-up-clean-up te doen in het kader van "eco-flying".
 
Ben benieuwd, wij gebruikten toen ik hier begon standaar 800/800 maar dat is veranderd naar 800/1500 omdat het geen economische effecten had.
 
Vanaf de thuisbasis mocht het en zo ongeveer overal behalve Europa. Nu gebruiken we trouwens 800/1500 als het kan!
 
stel sowieso gewoon voor "gear up, set spd 300, flaps 0 (natuurlijk de minimum maneuvering speeds in ogenschouw nemende)". Bedoel, wat was er nou eerder, dat vliegveld of jouw huis ;)
 
Wij accelereren altijd op 1000' tenzij anders vermeld staat in de crew notice. Scheelt tijd en moeite (duiken in Jep. om te zien wat je nu weer moet doen.) Company heeft een brief gestuurd naar alle destinations met de vermelding wat onze acc. is en als ze het er niet mee eens zijn ze dat moeten vermelden. Een aantal heeft dat gedaan, en dan staat er NADP 1 in de crew notice.

Toen ik het las in de krant van Arke dacht ik ook dat het een publiciteitsstunt was.
 
Heb laatst de AIP van Nederland er op nageslagen en daar staat toch echt dat op EHAM alleen NADP 1 is toegestaan... Vraag me af hoe TFL hier toestemming voor heeft gekregen van de IVW. Anders ga ik het ook bij mijn toko voorstellen ;)

P.s. Als je op 1000 voet gaat accelereren, dan neem ik aan dat jullie second segment ook gewoon tot 1000' loopt?
 
Back
Top