Nederlandse taal

Tsja, toch wel een beetje begrijpelijk. Een onvoldoende voor een sublieme samenvatting van 200 woorden omdat er 5 maal een t is vergeten is niet constructief. In mijn tijd :)D) had je daar dictee voor. Nu toch ook?

Uiteindelijk doen ze allemaal met succes eindexamen Nederlands en ik heb niet het idee dat dat zo makkelijk is. Het zit 'm in de motivatie om het goed te doen, om het te doen zoals het zo ouderwets hoort. Die motivatie ontbreekt op het internet.

't kofschip
 
Tsja, toch wel een beetje begrijpelijk. Een onvoldoende voor een sublieme samenvatting van 200 woorden omdat er 5 maal een t is vergeten is niet constructief. In mijn tijd :)D) had je daar dictee voor. Nu toch ook?

Dat heb ik dan zeker gemist :grijns:. Maar het is gewoon een feit dat veel dingen verslappen en het makkelijker te halen is.
 
Engels mondelingen mochten gerust in het Nederlands gedaan worden.

Hallo! :passed: Schiet mij maar lek.

Ik heb zelf VWO gedaan en op mijn school werd tijdens een Nederlands proefwerk tekstverklaren niet op de d's en t's gelet, daar ging het proefwerk immers niet over...

:eek: Op die manier neemt niemand meer de moeite om het goed te leren en goed te doen. Vraag me af of je op de universiteit dan niet van een koude kermis thuiskomt. Een kennis van mij leverde in de eerste maanden een essay in, en kreeg als commentaar dat het niet van academisch niveau was. Puur op spelling en grammatica. En terecht. Spelfouten her en der zijn onvermijdelijk, niemand verwacht een niveau a la Het Groot Dictee der Nederlandse Taal. Maar een beetje moeite om netjes te schrijven mag toch wel.

Ik val in herhaling, maar iedereen die hier teksten als "me" in plaats van "mijn" schrijft, komt over als een 12-jarig kind met leerachterstand. Het is net als met plat praten. Je mag zelf beslissen hoe je over wilt komen.
 
Er is bijna niemand meer die correct kan spellen. En dat is jammer, blijkbaar doet de massa gewoon mee met Transploft Bedlijf de Vliep. Jezelf onderscheiden van de rest door gewoon normaal te doen qua spelling kan blijkbaar niet meer.

Hetzelfde merk ik ook tegenwoordig in officiële correspondentie, waarin ik steeds vaker getutoyeerd wordt. Nou = Nu heb ik liever dat mensen me met 'je' aanspreken, maar het is gewoon incorrect om in officiële correspondentie mensen te tutoyeren.

Ik had hier overigens ook al eens een topic over geopend, spelvaud van de maand ofzo. Helaas kan ik 'm niet terug vinden. Wie oh wie weet 'm te voorschijn te toveren?

Overigens: voor de echte puristen heb ik een leuke vormfout in deze post gezet. Lekker zoeken met z'n allen!

gr

Q-Nimbus (cumulonimbus in SMS-taal!)

En ik dacht het bovenstaande...
 
Op de nederlandse universiteiten is het niveau waarop engels wordt gesproken door zowel studenten als docenten ook dramatisch, zie HP/de tijd paar weken terug.
 
Op de nederlandse universiteiten is het niveau waarop engels wordt gesproken door zowel studenten als docenten ook dramatisch, zie HP/de tijd paar weken terug.

Financieel Dagblad van vanmorgen staat een column in van iemand die iedere week schrijft over het slechte engels van ons. Toevallig een mooi stukje over de PA's van piloten vandaag. De eerste twee kleine foutjes waren een mooie aanzet voor de fout die daar op volgde; ''Ladies and gentlemen, we will be landing at 5 to 30 on airport Schiphol''.
Zoek de mistakes...
 
Er is bijna niemand meer die correct kan spellen. En dat is jammer, blijkbaar doet de massa gewoon mee met Transploft Bedlijf de Vliep. Jezelf onderscheiden van de rest door gewoon normaal te doen qua spelling kan blijkbaar niet meer.

Hetzelfde merk ik ook tegenwoordig in officiële correspondentie, waarin ik steeds vaker getutoyeerd wordt WORD. Nou heb ik liever dat mensen me met 'je' aanspreken, maar het is gewoon incorrect om in officiële correspondentie mensen te tutoyeren.

Ik had hier overigens ook al eens een topic over geopend, spelvaud van de maand ofzo. Helaas kan ik 'm niet terug vinden. Wie oh wie weet 'm te voorschijn te toveren?

Overigens: voor de echte puristen heb ik een leuke vormfout in deze post gezet. Lekker zoeken met z'n allen!

gr

Q-Nimbus (cumulonimbus in SMS-taal!)

Onderwerp in de bijzin is 'ik', persoonsvorm 'word'.
 
49015-
Het schijnt niet van invloed te zijn op zijn schoolprestaties. Dat is ook wel te begrijpen, als je weet hoe ver het onderwijs is gezonken. Ik heb zelf VWO gedaan en op mijn school werd tijdens een Nederlands proefwerk tekstverklaren niet op de d's en t's gelet, daar ging het proefwerk immers niet over... Engels mondelingen mochten gerust in het Nederlands gedaan worden en met een beetje geslijm bij je leraar kon je al snel een halve punt hoger krijgen op je proefwerken, als je niet zo goed had gescoort:dozey:.
Ik had zelfs nog een Nederlands leraar waar we na ieder proefwerk weer een preek kregen van een complete les, waarin hij ons duidelijk maakte dat het zo slecht ging met onze d's en t's en dat hij ons in een kwartiertje duidelijk kon maken hoe het zat, zodat het niemand het meer fout zou doen. Een heel jaar en vijf tot zes proefwerken later, heeft hij het ons nog nooit uitgelegd...

Sorry dat ik het zeg, maar op wat voor vreemde school heb jij dan gezeten?
Wat ben ik blij dat het bij ons anders is. Onze leraar Nederlands geeft ons ,bijvoorbeeld bij een boekverslag, al een onvoldoende bij drie spelfouten in de samenvatting. En een Engels mondeling in het NEDERLANDS?! Wat is er dan nog nuttig aan?
 
Sorry dat ik het zeg, maar op wat voor vreemde school heb jij dan gezeten?
Wat ben ik blij dat het bij ons anders is. Onze leraar Nederlands geeft ons ,bijvoorbeeld bij een boekverslag, al een onvoldoende bij drie spelfouten in de samenvatting.

Dus bij jou op school halen dyslectische mensen (bijna) altijd een onvoldoende voor Nederlands??:grijns: Zij kunnen er immers weinig aan doen :D
 
Sorry dat ik het zeg, maar op wat voor vreemde school heb jij dan gezeten?
Wat ben ik blij dat het bij ons anders is. Onze leraar Nederlands geeft ons ,bijvoorbeeld bij een boekverslag, al een onvoldoende bij drie spelfouten in de samenvatting. En een Engels mondeling in het NEDERLANDS?! Wat is er dan nog nuttig aan?

Laar en Berg, moet jou toch wel iets zeggen denk ik?
 
Komt omdat we aan de vooravond van het watermantijdperk zijn gekomen.
Wat vast leek blijkt los en wat los leek kan vast blijkt nu.
Was wel verrast te zien dat mijn post toch gelezen wordt.
Misschien dat het in turks/marokaans beter gaat.

Gekheid op een stokje, op je taal letten is uiteraard belangrijk !
Groeten, BH
 
Ja die frustaties is natuurlijk wel leuk en aardig, maar na het schrijven van een post (antwoord, reactie(reaktie)) hoef ik geen examen NL te doen.

PS.
Ik heb veel liever dat iemand een approach kaart kan lezen dan schrijven.
Just mein tweej centuh
 
Last edited:
Bij mij op school werd bij elk vak naar de spelling gekeken. Als je spelfouten maakte in een Biologie of scheikunde proefwerk, kon je daardoor een onvoldoende halen, terwijl je misschien alle vragen correct beantwoord had.
 
Zo gaat het in Vlaanderen (lees: België) ook heb ik me laten vertellen.

Vandaar dat die Vlamingen altijd wonnen bij 10 voor taal...
 
Back
Top