Nederlandse taal

taildragger

New member
Iedereen hier houdt zich bezig met de vraag 'Hoe word ik piloot'.
Het forum staat bol van logische vragen en meer of minder logische antwoorden. Het moet me toch van het hart dat ik, na slechts een kwartiertje gelezen te hebben, moet vaststellen dat het met het Nederlands van de posters droevig is gesteld.
Als jullie op deze manier je CV in elkaar zetten zou je bij mij weinig kans maken.
Hieronder de oogst van slechts drie threads:

de vraag waarom je piloot wild worden?
je komt nog is ergens als piloot!
dat ik nog speciaal me natuurkunde deelcertificaat
een cursus natuurkunde en wiskunde gevolgt
om de ervaringen die hij mij verteld
Zo heb ik vooral mijn motivatie verwoordt
ik had het zo tog echt begrepen
ga ik het so opdelen
Het feit dat je goed kan leren, betekend niet
Ik was anders wel in een jurk naar me po2
ze zeiden tog wel dat
moet het netjes verzorgt zijn
wordt natuurlijk bepaalt door

Zomaar een greep. In elke zin zit een storende fout.
Doe er wat aan!
 
Last edited:
Das nie aardig...

kwil tog bestwel aardich gefonden worden hoor!:grijns:

Maar dit moest me toch even van het hart.
Stel je voor: Je hebt een prachtig CV, voldoet aan alle eisen en dan kom je met zulke storende fouten op de proppen. Hoe zou jij reageren als je over het wel of niet aannemen van kandidaten moest beslissen? Bij mij gingen de kandidaten die wel behoorlijk kunnen schrijven toch echt voor.
Is meer ter lering dan ter vermaak bedoeld.
 
Je hebt ook zeker wel gelijk, maar iemand moet in de bres springen voor de breezah jeugd :). Maar ik hoop/denk dat er ook een deel via de zogenaamde msn taal communiceert, echter hopelijk niet op de cv..
 
PH-OAT, was niet vervelend tegen jou bedoeld hoor! (zou je er niet PH-OAA van maken :grijns:)

Ik denk dat mensen hier inderdaad niet zo goed nadenken over hun getyp en denk dat dit op het CV wel beter gedaan wordt. Maar dat is natuurlijk niet zeker, want ik heb laatst toch een sollicitatiebrief gezien waar echt mijn broek van afzakte....

Jaartje geleden was hier ook al het: "Spelvaud van de maand" topic!
 
PH-OAT, was niet vervelend tegen jou bedoeld hoor! (zou je er niet PH-OAA van maken :grijns:)
Gelukkig staat er nog OAT op mn overhemd :D

Ik denk dat mensen hier inderdaad niet zo goed nadenken over hun getyp en denk dat dit op het CV wel beter gedaan wordt. Maar dat is natuurlijk niet zeker, want ik heb laatst toch een sollicitatiebrief gezien waar echt mijn broek van afzakte....

Jaartje geleden was hier ook al het: "Spelvaud van de maand" topic!
Opnieuw invoeren? Ben dabei!
 
Gelukkig staat er nog OAT op mn overhemd :D

Nou vooruit dan, volgens mij komen op die van mij OAA te staan, mag ze volgende week in ontvangst nemen :rt:.

Opnieuw invoeren? Ben dabei!
Volgens mij is het er nog, kan het alleen even niet vinden. Misschien is het verwijderd omdat de sfeer te grimmig werd ;)
 
Volgens mij stonden er ook een paar fouten van mij tussen...

Ik kan er wel mee lachen, maar ik kan het me ook voorstellen dat het storend is voor sommige mensen. Aan de andere kant, als je soms leest hoe het er op msn aan toe gaat, valt het op dit forum echt heel erg mee.
 
Iedereen hier houdt zich bezig met de vraag 'Hoe word ik piloot'.
Het forum staat bol van logische vragen en meer of minder logische antwoorden.

Taildragger, ik deel je ergernis. Vooral de stam +t fouten. Maar, als ik mijn eigen posts bekijk, dan moet ik constateren dat het vaak niet beter is gesteld met mij. En jouw post is ook niet bepaald smetteloos! Meer logisch is namelijk geen correct Nederlands maar een barbarisme.

Als je een cv opstelt dan corrigeer je het doorgaans met een spellchecker. Als je post op Airwork niet.
;) :)
 
kwil tog bestwel aardich gefonden worden hoor!:grijns:

Ik wil toch best wel aardig gevonden worden hoor!:grijns:

Ja hij was lastig ik geef het toe.

On topic: Ik begrijp dat jij je eraan stoort, maar zolang je weet in welke situaties je msn/forum taal kan gebruiken en in welke situaties niet zal ik er geen uur minder om slapen ( Quote van Joran van der Sloot :grijns:).

Kortom zolang je onderscheid weet te maken tussen abn en internettaal zit het wel goed ;).

PS En nu niet snel al mijn vorige posts gaan controleren op spelfouten he:grijns:
 
Iedereen maakt wel 's een spelfout en iedereen rommelt wel 's met de grammatica. Zo makkelijk is het Nederlands nou ook weer niet. De topicstarter doelt echter op posts waar in iedere zin wel een onnodige, slordige fout staat en waar msn-taal wordt toegepast. Vooral het gebruik van "me" in plaats van "mijn" komt nogal dom over. Soms denk ik echt dat mensen hier de boel belazeren en 3-VWO (of hoger) in hun profiel schrijven, maar in werkelijkheid niet ouder dan 11 zijn. Zo schreef laatst iemand dat hij op het ateneum (in plaats van atheneum) zit. Hoe geloofwaardig wil je overkomen?

Als iedereen nou gewoon zijn taal aanpast aan het medium is er niets aan de hand. MSN-taal op MSN, SMS-taal als je SMSt, en gewoon een poging tot normaal Nederlands (inclusief de onvermijdelijke spel- en typefout hier en daar) op het forum.
 
Iedereen maakt wel 's een spelfout en iedereen rommelt wel 's met de grammatica. Zo makkelijk is het Nederlands nou ook weer niet. De topicstarter doelt echter op posts waar in iedere zin wel een onnodige, slordige fout staat en waar msn-taal wordt toegepast. Vooral het gebruik van "me" in plaats van "mijn" komt nogal dom over. Soms denk ik echt dat mensen hier de boel belazeren en 3-VWO (of hoger) in hun profiel schrijven, maar in werkelijkheid niet ouder dan 11 zijn. Zo schreef laatst iemand dat hij op het ateneum (in plaats van atheneum) zit. Hoe geloofwaardig wil je overkomen?

Als iedereen nou gewoon zijn taal aanpast aan het medium is er niets aan de hand. MSN-taal op MSN, SMS-taal als je SMSt, en gewoon een poging tot normaal Nederlands (inclusief de onvermijdelijke spel- en typefout hier en daar) op het forum.


HULDE!!!
 
Taildragger je hebt een puntje. Het was mij ook al opgevallen. Ik wil niet pretenderen foutloos te zijn, maar sommige fouten zijn soms ronduit genant.

Ik zou in ieder geval elke brief en elk c.v. goed nakijken, want een brief vol fouten wekt geen beste indruk.

Kiara, ik las je reactie. Maar doe mij een lol en verhef alsjeblieft niet de middelmatigheid van MSN tot norm.

Ik kan me herinneren dat er een tijd was (niet eens zo lang geleden) dat iedereen op radio en tv Algemeen Beschaafd Nederlands sprak.
Qua vorm en inhoud is het er wat mij betreft niet beter op geworden. Soms lijkt het wel een competitie om elkaar in grofheid te overtreffen.
Ik vind het helemaal triest dat zelfs politici zich bedienen van populaire kreten als 'wij
zetten in op ...', 'het kan niet zo zijn dat....'.
 
Last edited:
Los van het feit dat ik moe word van het veelvuldige gebruik van dit soort populistisch taalgebruik, waarmee getracht wordt om sympathie te verkrijgen voor de zaak in kwestie, op zich niet zo veel. Om even een kreet te gebruiken : 'Het is niet mijn ding' ;)

Waar ik meer moeite mee heb is dat het er steeds meer om lijkt te gaan hoe iets wordt gezegd in plaats van wat. Vorm versus inhoud!

Nog eentje speciaal voor 49015 : 'Dat moet je niet willen'. :)
 
Last edited:
Back
Top