Nederlandse taal

Wil ik alleen even deze fout toevoegen aan het lijstje naast de verschrikkelijke 'ik vindt' fouten... Het is 'het' gvss en niet 'de' gvss! Dit schrijft praktisch niemand goed.

LALA
 
Er is bijna niemand meer die correct kan spellen. En dat is jammer, blijkbaar doet de massa gewoon mee met Transploft Bedlijf de Vliep. Jezelf onderscheiden van de rest door gewoon normaal te doen qua spelling kan blijkbaar niet meer.

Hetzelfde merk ik ook tegenwoordig in officiële correspondentie, waarin ik steeds vaker getutoyeerd wordt. Nou heb ik liever dat mensen me met 'je' aanspreken, maar het is gewoon incorrect om in officiële correspondentie mensen te tutoyeren.

Ik had hier overigens ook al eens een topic over geopend, spelvaud van de maand ofzo. Helaas kan ik 'm niet terug vinden. Wie oh wie weet 'm te voorschijn te toveren?

Overigens: voor de echte puristen heb ik een leuke vormfout in deze post gezet. Lekker zoeken met z'n allen!

gr

Q-Nimbus (cumulonimbus in SMS-taal!)
 
Er is bijna niemand meer die correct kan spellen. En dat is jammer, blijkbaar doet de massa gewoon mee met Transploft Bedlijf de Vliep. Jezelf onderscheiden van de rest door gewoon normaal te doen qua spelling kan blijkbaar niet meer.

Hetzelfde merk ik ook tegenwoordig in officiële correspondentie, waarin ik steeds vaker getutoyeerd wordt. Nou heb ik liever dat mensen me met 'je' aanspreken, maar het is gewoon incorrect om in officiële correspondentie mensen te tutoyeren.

Ik had hier overigens ook al eens een topic over geopend, spelvaud van de maand ofzo. Helaas kan ik 'm niet terug vinden. Wie oh wie weet 'm te voorschijn te toveren?

Overigens: voor de echte puristen heb ik een leuke vormfout in deze post gezet. Lekker zoeken met z'n allen!

gr

Q-Nimbus (cumulonimbus in SMS-taal!)


:haha::haha:
Nou baal ik als een stekker! Ik las er de eerste keer overheen, moest jouw post nog een keer doelbewust lezen om 'm te zoeken. Ik ga nu huilend naar bed, vergeef mezelf dit nooit ;)
 
Nu weten we alleen nooit zeker of de fout die mensen vinden ook daadwerkelijk de fout is die jij er expres in hebt gezet, of dat die fout er stiekem tussen is geslopen hetgeen zou betekenen dat er twee fouten in staan. Moeilijk, moeilijk... :)
 
Er is bijna niemand meer die correct kan spellen. En dat is jammer, blijkbaar doet de massa gewoon mee met Transploft Bedlijf de Vliep. Jezelf onderscheiden van de rest door gewoon normaal te doen qua spelling kan blijkbaar niet meer.

Hetzelfde merk ik ook tegenwoordig in officiële correspondentie, waarin ik steeds vaker getutoyeerd wordt = word. Nou heb ik liever dat mensen me met 'je' aanspreken, maar het is gewoon incorrect om in officiële correspondentie mensen te tutoyeren.

Ik had hier overigens ook al eens een topic over geopend, spelvaud van de maand ofzo. Helaas kan ik 'm niet terug vinden. Wie oh wie weet 'm te voorschijn te toveren?

Overigens: voor de echte puristen heb ik een leuke vormfout in deze post gezet. Lekker zoeken met z'n allen!

gr

Q-Nimbus (cumulonimbus in SMS-taal!)


Purist pur sang :grijns:
 
En ik dacht nog wel dat hij het woordje "en" fout had gespeld(t) of gespelt(d).............................uuhhhh geschreven
 
Er is bijna niemand meer die correct kan spellen. En dat is jammer, blijkbaar doet de massa gewoon mee met Transploft Bedlijf de Vliep. Jezelf onderscheiden van de rest door gewoon normaal te doen qua spelling kan blijkbaar niet meer.

Hetzelfde merk ik ook tegenwoordig in officiële correspondentie, waarin ik steeds vaker getutoyeerd wordt. Nou heb ik liever dat mensen me = mij met 'je' aanspreken, maar het is gewoon incorrect om in officiële correspondentie mensen te tutoyeren.

Ik had hier overigens ook al eens een topic over geopend, spelvaud van de maand ofzo. Helaas kan ik 'm niet terug vinden. Wie oh wie weet 'm te voorschijn te toveren?

Overigens: voor de echte puristen heb ik een leuke vormfout in deze post gezet. Lekker zoeken met z'n allen!

gr

Q-Nimbus (cumulonimbus in SMS-taal!)

Ik dacht het volgende.
 
Nou nou, ik heb blijkbaar nogal wat losgemaakt met dit onderwerp (of moet ik 'thread' zeggen?) en ben gelukkig niet de enige die de slechte taalbeheersing opvalt. We weten allemaal hoe slecht het onderwijs in ons landje is geworden, de redenen hiervoor worden breed in de media uitgemeten, dus laten we het daar maar niet over hebben.
Het ging mij inderdaad niet over typefoutjes, die maakt iedereen met enige regelmaat. Het gaat me om de nonchalance en de instelling die blijkt uit reacties als "wat maakt het nou uit hoe het er staat zolang je maar weet wat er wordt bedoeld".
Tot in kranten toe kom ik tegenwoordig zoveel 'stam plus t' fouten tegen, ik wen daar niet aan en blijf het stuitend vinden. Het heeft ook niets te maken met het intellect van de schrijver, ook jonge academisch gevormden misbruiken de taal omdat ze het nooit goed hebben geleerd op de basisschool. Dat ze daar later niets aan kunnen doen is onzin, dat kunnen ze wel degelijk, maar ze hebben er gewoon geen zin in en dit is helaas een steeds vaker voorkomend maatschappelijk verschijnsel.
Dit forum is geen MSN en we zitten hier niet naar elkaar te sms'en. Hier schrijven mensen die vlieger willen worden, voorwaar geen geringe functie en je mag van ze verwachten dat ze hun moers taal ook in geschrift kunnen beheersen.
Ik zie een vlieger al na een vlucht in de form schrijven: "Me controls hebben tijdens de start getrilt, kijk er is naar". Dan sla je toch een pleefiguur?
Ik word weer mild, kan het toch niet veranderen, laten we het inderdaad maar weer over vliegtuigen hebben.......
 
Ik stoor me meer aan de verandering in mentaliteit die bijna op een jaarlijke basis valt waar te nemen. Gaat hand in hand met het niet kunnen spellen en gebruik van Breezah taal denk ik.

Wat weer een reflection is trouwens op het huidige klimaat in NL.

Maargoed, ik ben te laat geboren.

Taildragger (hoofdletter T vergeten in je naam !? ;)) -

Inderdaad. Veranderen zal het toch niet. Nogmaals, staat evenredig aan de mentaliteit van de meesten onder ons vandaag de dag.

FD (kan zelf overigens totaal niet spellen, maar vlieg als een mach 3 scheermes)
 
Ik stoor me meer aan de verandering in mentaliteit die bijna op een jaarlijke basis valt waar te nemen. Gaat hand in hand met het niet kunnen spellen en gebruik van Breezah taal denk ik.

Wat weer een reflection is trouwens op het huidige klimaat in NL.

Maargoed, ik ben te laat geboren.

Taildragger (hoofdletter T vergeten in je naam !? ;)) -

Inderdaad. Veranderen zal het toch niet. Nogmaals, staat evenredig aan de mentaliteit van de meesten onder ons vandaag de dag.

FD (kan zelf overigens totaal niet spellen, maar vlieg als een mach 3 scheermes)

FD, ik ben het helemaal met je eens. Misschien ben ik wel te vroeg geboren, in elk geval hadden we toen nog behoorlijk onderwijs haha. Het is een kwestie van mentaliteit, ik zie die behoorlijk afglijden.

Ik zou trouwens wel eens willen weten hoe ik de kleine t in een T kan veranderen, zie daar geen optie voor.....

:rt:groet
 
Er is bijna niemand meer die correct kan spellen. En dat is jammer, blijkbaar doet de massa gewoon mee met Transploft Bedlijf de Vliep. Jezelf onderscheiden van de rest door gewoon normaal te doen qua spelling kan blijkbaar niet meer.

Onderscheiden doe je al van de rest. Gewoon is al normaal. Dus moet zijn: Jezelf onderscheiden door normaal te doen qua spelling...
Of niet? :grijns:
 
FD, ik ben het helemaal met je eens. Misschien ben ik wel te vroeg geboren, in elk geval hadden we toen nog behoorlijk onderwijs haha. Het is een kwestie van mentaliteit, ik zie die behoorlijk afglijden.

Ja, en je luisterde naar het duivelse Rock 'n Roll, de Beatles en Elvis.
Gun iedere generatie toch haar rebellie.

Want wat dat breezwhatever taaltje betreft, mijn neefje is er ook niet vies van, er valt geen fatsoenlijke chat met hem te voeren. Maar het schijnt niet van invloed te zijn op zijn schoolprestaties. Hij behoort tot de generatie die is opgegroeid met elektronische media, wij zijn de ouderwetse achterblijvers!

Ik schrijf het bovenstaande met enige sarcasme, want ik deel je bezorgdheid. Maar wat als wij over tig jaar functioneel digibeet zijn omdat we niet inzagen welke kant het opging met de breezwhatever generatie? They will rule the world one day. Het zijn de TRI's en TRE's van de toekomst. Think about that...
 
Last edited:
49015-
Het schijnt niet van invloed te zijn op zijn schoolprestaties. Dat is ook wel te begrijpen, als je weet hoe ver het onderwijs is gezonken. Ik heb zelf VWO gedaan en op mijn school werd tijdens een Nederlands proefwerk tekstverklaren niet op de d's en t's gelet, daar ging het proefwerk immers niet over... Engels mondelingen mochten gerust in het Nederlands gedaan worden en met een beetje geslijm bij je leraar kon je al snel een halve punt hoger krijgen op je proefwerken, als je niet zo goed had gescoort.
Ik had zelfs nog een Nederlands leraar waar we na ieder proefwerk weer een preek kregen van een complete les, waarin hij ons duidelijk maakte dat het zo slecht ging met onze d's en t's en dat hij ons in een kwartiertje duidelijk kon maken hoe het zat, zodat het niemand het meer fout zou doen. Een heel jaar en vijf tot zes proefwerken later, heeft hij het ons nog nooit uitgelegd...
 
49015-
op mijn school werd tijdens een Nederlands proefwerk tekstverklaren niet op de d's en t's gelet, daar ging het proefwerk immers niet over... Engels mondelingen mochten gerust in het Nederlands gedaan worden en met een beetje geslijm bij je leraar kon je al snel een halve punt hoger krijgen op je proefwerken, als je niet zo goed had gescoort.

Same here, vreselijk. Je mogt schreiven als un agtterlijke mar dat maakte allemaal niks uit. Het ging er namelijk om dat je betoog verder strak in elkaar zat....

Vreselijk..
 
Back
Top