Naar aanleiding van arrestatie JP

Evenmin als Wutang zie ik, NKAWTG, niet wat het verschil zou zijn tussen Julio en zijn drie voormalige collega’s als het gaat om volwassenheid en de eigenschappen die je aan gekwalificeerd vliegerschap verbindt. Net zoals Wutang ken ik ook meerdere professionele vliegers. Allemaal aardige mensen. Maar ook hen is niets menselijks vreemd. Wie heeft er nooit eens een ‘limited horizon’??? Wie overziet altijd zijn acties en de consequenties daarvan? Hoe wijds is de blik die wij hier met zijn allen op dit forum tonen?

Hiermee wil ik alleen aangeven dat Julio onder genot cq invloed van een (crew)borrel destijds in Bali uitlatingen heeft gedaan die hij beter niet had kunnen doen. En dus op dat moment (eventjes) niet voldeed aan de eigenschappen die ik aan gekwalificeerd vliegerschap verbind, populistisch gezegd "his ego was writing checks his body can't cash". Waarom? Gewoonweg omdat hij vond dat hij dat in zijn positie kon zeggen (vandaar mijn vergelijking met de mannen die het rookverbod aan hun laars lapte zodra de kist Airborne was).

Ik ga ervan uit dat ten tijde van 'de aangifte' zijn 3 voormalige collegae dit niet waren en daarmee voldoen aan de eigenschappen die ik aan gekwalificeerd vliegerschap verbind. Het zijn geen supermensen, I know, maar de credability om consequenties van aantijgingen te overzien wil ik wel even benoemen.

Wat ik er van begrepen heb is dat Julio het regime van Videla verdedigbaar vond in tijdsgeest en met de kennis van dat moment. Iets in de trant van "Jullie kunnen niet (ver)oordelen, want jullie weten niet hoe het er destijds aan toe ging".
Ik ben regelmatig in buurland Chili geweest, en hoezeer wij hier in de westerse wereld van mening zijn dat Pinochet vervolgd moe(s)t worden, werd er in Chili nog steeds met groot respect over hem gesproken. Prominente Chilenen zijn tot op de dag van mening dat zonder Pinochet's bewind Chili nooit geworden is wat het nu is.... food for thought lijkt mij?

Er zijn nog steeds mensen die wegkomen met de grootste misdaden, maar ook die aan de hoogste boom worden geknoopt voor minder. Sommigen komen door woordspelingen ten val en weer anderen krijgen juist door woordspelingen eeuwige roem. Maarrr...ik bevind mij op glad ijs want "WTF do I know?", ik was er niet eens bij en misschien maar goed ook.

Ik kan maar beter zwijgen (en dat ga ik ook doen) want zoals ik al eerder zei...mijn mening doet er niet zo veel toe.

Maria veel succes met de kruistocht en B747 ik blijf dit Topic volgen. Ik voel alleen niet meer de behoefte om te blijven reageren.
 
@ NKAWTG
Er schijnen twee lezingen te zijn. Julio heeft het opgenomen voor de junta is de eerste. De tweede is dat hij die avond zowel het geweld van Videla als dat van Che Guevera veroordeeld. Als dat werkelijk zo is geweest heb ik daar respect voor aangezien het veelal toch makkelijker is te blijven polariseren.
Of hij die bewuste avond bekentenissen heeft gedaan dat hij betrokken is geweest bij de doodsvluchten?
We kunnen aannemen dat Julio die bewuste avond een (crew)borrel heeft genoten en daarvan onder invloed was. We kunnen ook aannemen dat hetzelfde op die avond gold voor de twee collega’s die hem hebben aangegeven. Evengoed kunnen we aannemen dat door de betrokken personen in meerdere of mindere mate is gedronken (gezopen). Of dat de ene persoon beter tegen alcohol kan dan de andere (mijn moeder – die nooit dronk – werd al tipsie van een paar slokken wijn). En soms is er niet eens alcohol voor nodig om dingen te zeggen die je achteraf beter niet had kunnen zeggen of te horen die niet zijn gezegd.

Wat mij blijft puzzelen is waarom Julio en die andere twee vliegers nooit met elkaar zijn teruggekomen op het gesprek van die bewuste avond (conclusie die ik trek naar aanleiding van de uitzending die Pauw en Witteman aan de arrestatie van Julio wijdde met als gasten de vrouw van Julio, advocaat Spong en Peter R. de Vries). Heeft Julio geen idee gehad van wat er toen bij zijn inmiddels toenmalige collega’s leefde? Behoort Julio inderdaad tot de captains van het slag dat jij beschrijft? Waarom zijn die twee collega’s er zelf niet bij hem op teruggekomen?
Ach, laat ik mijn hand in eigen boezem steken. Ook ik kan het verdraaid moeilijk vinden om terug te komen op iets wat niet goed voelt voor mij. Heb het zeker niet altijd gedaan. Ben nog altijd lerende hierin. En soms, ja soms heb ik er ook geen vermoeden van hoe mijn (non)verbale communicatie bij een ander overkomt dan wel met een ander doet.
Communicatie is heel leuk maar ook verdraaid moeilijk. Soms is er eerder sprake van cRommunicatie dan van communicatie.
Ik waardeer het in ieder geval zeer dat je op dit topic hebt willen reageren, NKAWTG, en het wilt blijven volgen. Voor mij behoor je wel degelijk tot degenen die iets te zeggen hebben, ook al doet je mening – zoals je zelf meermaals hebt aangegeven – er niet zo veel toe. Hetzelfde geldt evenzeer voor mijn mening. Toch hoop ik dat als je weer eens iets leest in dit topic wat gedachten bij je oproept of waarover je kennis van zaken hebt (zoals over de F-27 mod) opnieuw reageert.

Videla is illegaal aan de macht gekomen. Hitler legaal..... En heel recent Bouterse ook nog, eveneens legaal.
Er zijn inderdaad mensen (zoals de prominente Chilenen waar je op doelt) die (blijven) geloven in leiders die massaslachtingen op hun geweten hebben. In die zin is mijn vertrouwen in de mens/mensheid wel degelijk geschaad. Ik kan me nauwelijks voorstellen dat er mensen juichten toen er twee passagiersvliegtuigen de Twin Towers in vlogen. Toch gebeurde het. Er juichten ook mensen toen de bommen op Hiroshima en Nagasaki vielen. Kan ik me iets meer bij voorstellen gezien alle verhalen van mijn voorouders. Maar het blijft gruwelijk. Iedere vorm van geweld is gruwelijk.
'Oorlog is walgelijk', schreef Digits in # 20. 'Maar er zijn altijd 2 partijen nodig om oorlog te voeren. Wie is dan schuldig?'
Mensen hopen dat het goede zal overwinnen: tja, wat is het goede? Probleem is dat mensen zo totaal verschillend denken over 'goed en kwaad'. En kwaad weer met kwaad vergelden.

Wat me in zijn algemeenheid blijft puzzelen is waarom – voor zo ver mij althans bekend – de VNV zich naar aanleiding van de arrestatie van Julio, ik noem het maar zo bescheiden, opstelt. Wat betekent het voor ‘onze’ verkeersvliegers dat ze niets vermoedend gevraagd kunnen worden om even mee naar buiten te komen om vervolgens in de boeien te worden geslagen? Dat ze voortaan maar altijd lekker in de cockpit (lees op Nederlands grondgebied) moeten blijven?
Tja, waarom die arrestatie voor de ogen van de hele wereld tijdens zijn laatste vlucht, terwijl Julio toch enkele keren per jaar zijn familie en vrienden in Argentinië scheen te bezoeken?

En nog ff wat. Voorop gesteld ik ben niet bekend met het leger, ken enkel het spelletje stratego waarin een officier nou ook weer niet zo'n hele hoge jongen bleek te zijn. Maar dat ter zijde. Gaandeweg het proces wordt er gesteld dat Julio te maken had met ESMA. Hoe zeker kan je daarvan zijn? Hebben onze eigen trouwe krijgers allemaal te maken gehad met (ik noem maar een zijstraat) Afghanistan?

Ik hoop toch weer dat er mensen willen reageren, zeker op mijn twee laatste alinea's.
 
Last edited:
naar aanleiding arrestatie JP

naar aanleiding arrestatie JP

Vooral die laatste vraag intrigeert mij, en denk zelf dat de gemiddelde verkeers vlieger geen idee heeft wat militairen doen op hun niet vlieg dagen en toch van 8-5 aanwezig dienen te zijn, en bij oefeningen 24u per dag.
Een willekeurig voorbeeld uit 1977.
12 jan SP13 A crewex 5.3 u.
14 jen. -,- navex. sta/la 1,8 u
17 jan -,- crewex./OSRD 3,2 u.
18 jan -,- Boortorencheck 4,5 u.
19 jan -,- EHVB-Yeovil crewex EHVB 7,7 u.
Maar wat doe je dan op 13, en 16 januari vraagt Torres zich af?.
Een redelijke vraag, maar dan eerst dit;
Ik kan mij nog herinneren dat we een vreselijke hekel hadden aan juristen die van A-Z invloed wilden uitoefenen in onze vlieg wereld, en met name het onderdeel schuld presumptie stond hoog op hun verlanglijst, en niet zijn te overtuigen dat mede dankzij de openheid van rapportage en acties van luchtvaart maatschappijen en VNV de luchtvaart steeds veiliger is geworden.
Ogenschijnlijk een ongekend fenomeen binnen de bureaucratische kantoor wereld.
Welnu die lege gaten op een vlieg rooster zijn niet moeilijk te verklaren, want de tussenliggende tijd werd benut voor tal van zaken om een Squadron operationeel te houden.
Ik noem er enkele, voorbereiding crewex en NATO oefeningen, droog oefenen op de simulator, logistieke werkzaamheden en administratie.
En daarnaast was het vooral van belang contact te houden met collega's om leerzame momenten op te pikken, vaak onder een borrel, maar niet minder belangrijk.

Ook dit viel mij op, een statement van prof van Boven in Trouw dd. 29/9/2009.

Als klap op de vuurpijl meldt professor Theo van Boven, bemiddelaar tussen de Argentijnse en Nederlandse overheid, dat in 2006 er wel degelijk een Nederlands onderzoek is ingesteld naar Julio P., maar dat dit onderzoek om onduidelijke redenen in 2007 is stilgezet en pas vorig jaar december is hervat. Van Boven zelf meldt verbaasd te zijn dat het nog zo lang heeft geduurd voordat Julio P. is gearresteerd.

Het is nog volstrekt niet duidelijk geworden op welke basis het onderzoek is stilgelegd en weer opgestart en waarom de arrestatie zo lang op zich liet wachten.

Hier is duidelijk dat prof. van Boven al in 2006 op de hoogte was van deze materie.
Echter van Boven is emeritus hoogleraar aan de Universiteit van Maastricht, maar ook tevens adviseur van buitenlandse zaken.

Wie heeft hem daarop geattendeerd ?. was het buitenlandse zaken die zijn hulp inriep, of was het een contact van J.E. die middels een informeel contact via stichtinghoogvliegers.nl met van Boven contact heeft gezocht om zijn bijeen gesprokkelde verhaal , waar de politie niets aan wilde doen, onder de aandacht van van Boven wist te brengen ?.
J.E. de wereld verbeteraar, met goede contacten maar ook impulsief, en een rijzende ster in de vliegwereld die gedreven is om stichting hoogvliegers nog meer aanzien en bekendheid te geven?.
De confrontatie met zijn hoofd vliegdienst heeft er alle schijn van dat deze later op hoogte is gesteld dan J.E. verklaarde tegenover de politie.
Eigenlijk doet het er niet meer toe, want terwijl J dagelijks met een strop om zijn nek in het vliegtuig zit en daarna een gezellig biertje drinkt, moet Julio Poch zich inmiddels verdedigen tegen de lege plekken in zijn logboek en nog veel meer.
Ogenschijnlijk zijn er dus 2 slachtoffers, maar toch is er verschil, de één heeft mentale wroeging van heb ik het wel goed gedaan, en de ander lijdt er dagelijks onder, is inmiddels 1 ton euro’s armer geworden en zijn familie voelt dagelijks het gemis van hun vader.
 
Last edited by a moderator:
Beste 747,

Reactie op je één na laatste alinea;

Waarom moet de VNV zich hierin mengen, waarom vind je dit (en andere mensen ook)... Een vuilnisman die van de wagen wordt getrokken daar bemoeid het FNV zich toch ook niet mee?

Ik geef toe het is opgepompt door de media allemaal, aan de andere kant, deze media aandacht kan ook in het voordeel van mr Poch werken... Wat als geen krant dit had opgepikt...

Ik zou graag wel willen weten waarom jij vindt dat het VNV 'actiever' moet zijn.
 
Soms heb ik wel eens een visioen dat JE en TW en RB gezamenlijk in een vliegtuig zitten en een lastige bestemming moeten aanvliegen, Tripoli met een ILS op de verkeerde baan omdat er meer dan 15 kts wind staat uit de tegenovergestelde richting met en reported visibility 5km, maar actueel is het veel minder.
JE zit links, RB zit rechts en Tim op de jumpseat.
Er wordt nagedacht over de beste oplossing om het vliegveld te naderen.
Tim stelt voor een NDB appr. te maken, maar J besluit met instemming van RB een Ils –circling appr. te nemen.
TW waarschuwt nog dat het zicht wel eens slechter kan uitpakken dan opgegeven en mogelijk tekort komt voor een circling.
De waardige adviezen van Tim worden in de wind geslagen, en de heren besluiten toch een Ils circling te maken.
Op 1500 voet nog steeds geen rwy te zien, TW voelt zich ongemakkelijk en vraagt of hij alsnog kan ‘uitstappen’, ze horen het wel, maar niemand luistert meer naar hem.
De circling wordt aangevangen op 1200 voet, baan in/uit zicht, en op 1100 houden ze de baan strak in het oog (hoopten ze).
Na treshold wordt er getimed, iets korter dan normaal, inmiddels weer in/out of clouds en na 10 sec is de baan weer uit het zicht terwijl ze berekend hadden na 20 sec te zullen indraaien.
JE besluit alsnog in te draaien, immers 1 sec geleden zag hij de baan nog, hij probeert met een rate one alsnog de baan in zicht te krijgen maar low clouds en hazy weather verhinderen zijn zicht op de baan.
Gashandles bijna idle immers de hoogte moest er snel uit, ten 1e omdat ze te vroeg ingedraaid waren, en vervolgens snel grondzicht wilden hebben.
Het vliegtuig zwiepte met 30 bank omlaag, iedereen voelde zich ongemakkelijk en we weten nu ook waarom !!.Het team heeft gefaald en is te overhaast te werk gegaan, maar niemand wist dat JE Gadaffi alleen kon ontmoeten als hij op tijd zou aankomen.
Poch wordt hier niet meer wijzer van maar zoals B747 terecht stelt, met het verlopen van de tijd worden de wonden alleen maar groter.
 
Harriewillem,
Als de VNV mensen heeft geholpen:
- die iets te veel hadden gedronken en achter de stuur werden gesnapt.
- iemand die zijn air pass kwijt raakt omdat een aangifte tegen hem is gedaan van mishandeling (persoon in kwestie was wel onschuldig).

Aangezien Julio werd opgepakt tijdens het uitvoeren van zijn werk vind ik terecht dat de VNV zich kon inzetten dat Julio in vrijheid, dan wel in Argentina, op zijn process kon afwachten.
Ik vermoed dat VNV niet wil bemoeien met politiek gevoelig zaken mocht Julio schuldig bevonden worden.

gr.
 
Last edited:
@HarrieWillem

Dat is nog maar de vraag of de FNV zich niet zou bemoeien met de zaak van de vuilnisman.
Hoeveel PR/media aandacht is hier te behalen? Via zo'n zaak kan je de eigen (grotere) belangen vaak weer een beetje kleur geven bij het grote publiek. Daarom vraag ik mij af waarom Julio op zo'n "spectaculaire" wijze wordt gearresteerd en de media nog sneller op de hoogte is over de arrestatie, dan de tijd die nodig is om de afstand te overbruggen tussen vliegtuig en gereedstaande arrestatiewagen.
Soms is publiciteit handig om aandacht te vragen voor een bepaalde zaak. Eventueel met wat casualties of war (waarmee ik overigens niet wil zeggen dat Julio schuldig of onschuldig is).

Ik ben geen professioneel vlieger en heb dus geen kennis over de VNV, maar het doet mij voorkomen dat Julio bezig was met het uitvoeren van zijn beroep ten tijde van de arrestatie. De VNV had op z'n minst, achter de schermen desnoods, in de nodige juridische bijstand kunnen faciliteren of mogelijke andere hulp kunnen bieden. Voor zover mij bekend hebben ze nu heel sec gekeken naar de letter van de verenigingsstatuten en besloten dat ze zich er niet mee moeten bemoeien. Dat riekt toch ook (voor een buitenstaander als ik, maar nu moet ik voorzichtig zijn met mij uit te drukken)) naar selectieve politieke afweging? Wat als het hier, pakweg, Menno Baksteen had betroffen. Toch een klein beetje een BN-er en bekende ex-vlieger, zou de VNV dan ook werkelijk niets gedaan hebben? Oke, ik kom er direct voor uit dat dit voorbeeld ontzettend mank gaat, maar ik bedoel te zeggen dat sommige officiële instanties, in meer of minder mate, altijd een politieke agenda hebben. Ze moeten wel, het is hier een beetje toegeven om straks bij een groter belang een beetje meer te kunnen krijgen.
 
Ik betrap me er gaande het lezen van dit lijntje op dat ik lichtelijk partij begin te kiezen. Louter op basis van hetgeen hier allemaal wordt geroepen. Vreemde gewaarwording nu ik me dit begin te realiseren. Wat als ik fout zit? Dan rijst toch weer de vraag hoe de Transaviacollega's zich al een tijdje moeten voelen. Je moet wel heel sterk in je schoenen staan...

@ Dilok
Dat is eigenlijk ook een vreemd gegeven dat je je na 30 jaar moet verantwoorden voor ontbrekende uren in je logboek. Om hier een beeld van proberen te maken kijk ik naar de dagelijkse praktijk. Mijn collega's werken op uurbasis. Elk productief uur kan worden doorberekend en levert geld op. Er worden dus uurstaten (logboek?) bijgehouden. Er wordt uit gegaan van een aantal productieve uren per dag. Mijn collega werkt pakweg 8 uur per dag en toch kan hij geen 8 uur declareren. Wat heeft mijn collega dan in die 2 niet declareerde uren uitgespookt? Nou, dat is heel eenvoudig, om die ander 6 uren wel declareerbaar te maken moet hij 2 uur opofferen aan allerlei randzaken die 6 uur declareren mogelijk maken. Deze 2 niet declareerbare uren worden niet vernoemd (anders dan niet declareerbaar).
Is dit niet een beetje wat ook de dagelijkse gang van zaken was (en nog steeds is) bij een militair bedrijf? En dan wordt er 30 jaar na dato gevraagd of je even wilt verklaren wat er tijdens die gaten in het rooster heeft afgespeeld. In mijn optiek ook een beetje naïef overigens. Alsof dit soort "werkzaamheden" überhaupt worden genoteerd en bij daglicht worden uitgevoerd.
 
De Transcollega's ..... in hun broek denk ik.
Ze proberen iedereen die luisteren wil te overtuigen van hun gelijk.
Ook degenen die niet luisteren willen. Zul je mee vliegen. Je kunt geen klant uit!
Waarom zou je dat doen als je vindt dat je juist hebt gehandeld?
 
Voor mijn antwoord op jouw vraag Harriewillem, verwijs ik je graag naar de reactie van Brasileiro: treffender had ik het niet kunnen verwoorden. Dank, Brasileiro, ik sluit me volledig bij je woorden aan. Hetzelfde geldt hetgeen Wutang inbrengt: geweldige associatie die je maakt! Eveneens dank, Wutang!

Dilok, fijn dat je ingaat op de activiteiten van militaire vliegers op de dagen waarop ze niet in de lucht zitten. Begrijp ik het goed dat jij zowel militair als civiel aan je vlieguren bent gekomen? Wellicht kan je dan ook iets meer zeggen over de positie van marineofficier zoals Julio die had?
Je hebt het over professor Theo van Boven. Ik heb eerst het artikel waar je het over hebt maar eens opgemuist:

http://www.trouw.nl/opinie/podium/a...rland_in_zaak__Julio_P._is_aanvechtbaar_.html

In een van mijn eerdere bijdragen heb ik verwezen naar dit artikel uit de Trouw (dat vooral over de aanvechtbare rol van NL gaat in de zaak van Julio) alleen heb ik toen niet verder stilgestaan bij (de rol van) de betreffende prof. Uit de passage die aan hem is gewijd concludeer ik (ten onrechte???) dat Van Boven zeker is van het feit dat Julio zich schuldig heeft gemaakt aan misdaden tegen de menselijkheid. Omwille van de leesbaarheid quot ik de passage waar Dilok op wees nog even:

Als klap op de vuurpijl meldt professor Theo van Boven, bemiddelaar tussen de Argentijnse en Nederlandse overheid, dat in 2006 er wel degelijk een Nederlands onderzoek is ingesteld naar Julio P., maar dat dit onderzoek om onduidelijke redenen in 2007 is stilgezet en pas vorig jaar december is hervat. Van Boven zelf meldt verbaasd te zijn dat het nog zo lang heeft geduurd voordat Julio P. is gearresteerd.

Evenals Dilok vraag ik me af op welke informatie Van Boven zich baseert en waar hij deze informatie vandaan heeft. Zit er een kern van waarheid in hetgeen Dilok als (mogelijk?) antwoord op deze vraag geeft?
Ik heb professor Theo Van Boven ook maar eens even gegooglet. Een voorvechter van de mensenrechten die internationaal bekend staat als Mister Human Rights. Veel, heel veel gruwelijkheden stelde hij aan de kaak, onder meer de verdwijningen en martelingen die plaatsvonden onder het schrikbewind van Pinochet (onlangs nog ter sprake gebracht NKAWTG). Van Boven wordt niet zo zeer gezien als een rebel maar veel meer als een vasthouder. Met (op het moment dat hij geïnterviewd werd althans) heel symbolisch terriërtjes op zijn stropdas.

http://www.observant.unimaas.nl/jrg19/obs35/art13.htm

Niet iedereen uit zich lovend over de activiteiten van de prof: de journalist Peter Siebel vindt hem omstreden en wel omdat hij (ik citeer) “op selectieve wijze omgaat met martelingen”.

http://petersiebelt.wordpress.com/2008/03/25/omstreden/

Ofschoon ik persoonlijk niet van alles even blij word wat Siebel schrijft (ik houd zelf niet zo van Geert Wilders, maar dat is weer een heel andere discussie) legt hij wel de vinger op een aantal zaken waardoor ik niet de indruk krijg dat Van Boven tot op heden alpartijdig te werk is gegaan. Maar… hij weet niet van ophouden heb ik in het andere artikel kunnen lezen en wat niet is kan wellicht nog komen/blijken: in deze zaak van Julio wellicht?
 
Last edited:
B747 om op je laatste vraag terug te komen,.
Je bent een radartje in een groter geheel,
Verantwoordelijken in een squadron zijn de commandant (overste), eerste officier (overste) en hoofd operations (LTZ1) die verantwoordelijk zijn voor de dagelijkse taakuitvoering , de managers dus.
Wij zaten met 13 man in een vliegtuig, officieren en onderofficieren.
Er was één chef en dat was de vliegtuig commandant ofwel tactical coördinator, 2 vliegers (officieren en onder officieren) en een aantal onder officieren die de apparatuur bedienden.
En dan kon de onderzeeboot jacht beginnen.
Ik probeer mij wel eens voor te stellen en te verplaatsen in een Argentijnse situatie, waar gedrogeerde mensen uit het vliegtuig gegooid werden.
Over de militairen zeggen de huidige Argentijnen nu; ‘If you were part of it you should have known it’.
Hoe ik het ook wend of keer , dat is schier onmogelijk , maar probeer dat de bureaucraten maar eens wijs te maken.
Ik zou me hooguit kunnen voorstellen dat de marineleiding een aparte unit ingericht om ‘secret missions’uit te voeren, en dat schijnt plaats te hebben gevonden met bijv de F27 ( maar nog steeds niet geloof dat ze daarvoor aparte deuren hebben gemaakt)
De positie van Julio Poch als jacht vlieger was natuurlijk totaal anders.
Hij bekwaamde zich als jong officier in het vliegen vanaf vliegdekschepen met de A4 en voerde gesimuleerde aanvallen uit op trainings doelen zoals de ‘vliehorst’in Nederland waar de jacht piloten zich bekwamen in het gooien van bommen en schietoefeningen houden met het boordkanon.
Julio was de beste vlieger van zijn 16 koppige klas en had dus veel aanzien bij zijn mede broeders jachtvliegers, en hechte groep mensen die ook vaak als team ( een 4tje) opereerden en zij aan zij door het luchtruim schoten met 900 km per uur.
Julio zal vanwege zijn kwalificaties zeker wel eens de leider van zo.n formatie van 4 zijn geweest , met een verantwoordelijkheid voor de hele formatie vliegtuigen.
Want ook in de wolken wordt van een ieder verwacht dat hij de leider volgt, nauwkeurig de vleugel van de leider in de gaten blijft houden op enkele meters afstand en hoge snelheid hetgeen een super concentratie van iedereen vergt.
Niemand wil afhaken , want dan ben je de sukkel,.
Zo traint de jachtvlieger zich, en daarna , als de missie geslaagd is gaan de mannen vaak uit hun bol om af te reageren.
Een prachtig bedrijf zolang het geen oorlog is, en voor velen een jongens droom die nooit uitkomt.
Maar Julio had zijn vizier op de burger luchtvaart gezet en wilde daarom grotere vliegtuigen vliegen en meermotorige ervaring op doen en daarom af en toe een vluchtje op een Albatros mee pikte om die te kunnen schrijven in zijn logboek.
Maar nu zijn de bureaucraten weer aan zet die alles nauwkeurig willen onderzoeken, geen geloof hechten aan welke militair dan ook die onder het Videla regiem gediend heeft., Het gevecht dat sinds 2005 is los gebarsten en bijna dagelijks wordt gevoed door uitspraken van Christina Ferñadez- Kirchner.
Wekelijks worden er nog mensen opgepakt, terwijl de vrouwen zich inmiddels hebben verenigd en openlijk protesteren(1000 in getal) tegen deze ongenuanceerde heksenjacht.
Zelfs advocaten, al 400 in getal die zich openlijk afzetten tegen de huidige praktijken en zich hebben verenigd in http://www.justiciayconcordia.org/; en nog dagelijks nieuwe leden erbij krijgen.
 
Last edited:
Zelfs advocaten, al 400 in getal die zich openlijk afzetten tegen de huidige praktijken en zich hebben verenigd in http://www.justiciayconcordia.org/; en nog dagelijks nieuwe leden erbij krijgen.

Linkje werkt niet: zo wel:http://www.justiciayconcordia.org/

Meteen maar ff een vertaalslag: betreft een Vereniging van Advocaten voor rechtvaardigheid en harmonie, opgericht in Buenos Aires dd 12/08/2009. Meer dan tweehonderd advocaten zijn bezorgd over rechterlijk activisme, waarbij sprake is van meer dan zeshonderd politieke gevangenen in Argentinië, voornamelijk leden van de strijdkrachten en de veiligheidsdiensten uit de zeventiger jaren.

De vereniging stelt zich ten doel:
1. Streven naar onbeperkte geldigheid van de rechtsstaat
2. Bevordering en verspreiding van kennis van de juridische en sociale wetenschappen.
3. Bijdragen aan de verbetering van de wetgeving en gerechtelijke procedures.

Dilok, dank voor het beantwoorden van mijn vraag. Weer iets bijgeleerd ter vergroting van mijn inzicht!
 
B747, vermoed dat de website oude informatie bevat, zo te zien komen en er dagelijks net zoveel advocaten bij als militairen die opgepakt worden; lanacion.com >>
Een levendige handel dus waar veel Argentijnen een graantje van meepikken en niet het minst diegenen die aangifte hebben gedaan waardoor arrestatie volgt en 30.000
dollar rijker worden.

La Asociación de Abogados por la Justicia y la Concordia, que reúne a más de 400 profesionales del derecho.
 
Een levendige handel dus waar veel Argentijnen een graantje van meepikken en niet het minst diegenen die aangifte hebben gedaan waardoor arrestatie volgt en 30.000 dollar rijker worden.

Het aangeven van - vermeende? - misdadigers tegen de menselijkheid levert dus een aanzienlijke zak geld op. Of dit in alle gevallen geldt? En of het inderdaad leidt tot een klopjacht (heksenjacht lijkt me hier niet de juiste term) op mensen die in de zeventiger jaren lid waren van de strijdkrachten en veiligheidsdiensten? Bij onze politiebureaus heb ik regelmatig affiches zien hangen die financieel eveneens veelbelovend zijn: iemand die de juiste tip kan geven om de gezochte moordenaar aan te houden, kan óók een aanzienlijke tip tegemoet zien.
 
Last edited:
B747, fijn dat U kritisch meeleest.
De ongenuanceerde heksenjacht slaat op het feit dat er wekelijks mensen(ex militairen) worden opgepakt en waarvan we nu weten dat de meesten zonder vorm van proces 3 jaar of meer worden vast gehouden,
De vuile oorlog is begonnen door de anarchie die er heerste in Argentinië, vliegtuig kapingen, bom aanslagen, moord op militairen etc, hetgeen ertoe heeft geleid dat er in 1975 al 1500 slachtoffers waren van de 'linkse' terreur die gevoed werd door Che Guevara aanhangers.
Opmerkelijk is dat de Argentijnse justitie geen jacht maakt op de daders van deze terreur, vandaar dat ik het woord gebruikte van . ongenuanceerde heksenjacht '.
 
Meermaals heb ik reeds te kennen gegeven dat iedere vorm van geweld gruwelijk is. Of dit vanuit rechtse dan wel vanuit linkse hoek is gekomen maakt wat mij betreft geen enkel verschil. Ook niet als het om het opsporen van geweldplegers gaat.

Dat brengt me terug naar die bewuste avond in Bali. En ook naar mijn opmerking dat het me blijft puzzelen waarom Julio en die andere twee vliegers nooit met elkaar zijn teruggekomen op het gesprek van die bewuste avond.
Duidelijk lijkt me dat er in ieder geval over het geweld is gesproken dat van linker-en rechterzijde plaatsvond in Zuid-Amerika. Geheel voorstelbaar vind ik dat het feit dat er (door mensen van rechterzijde) mensen (van linkerzijde) uit vliegtuigen zijn gegooid, walging en ontzetting oproept. Stel nu dat de manier waarop Julio over dit geweld gesproken heeft toch dusdanig was dat deze aanleiding gaf tot nóg meer walging en ontzetting? Zou ik me dan nog geroepen voelen om nog eens met hem te gaan praten? Om hem hierop aan te spreken? Zou ik nog met hem in de cockpit willen zitten? :eek:

Eerder heb ik aangegeven dat ik van harte hoop dat Julio onschuldig is aan hetgeen hem ten laste wordt gelegd. Ook heb ik nader toegelicht waarom ik dat hoop. Maar als ik me in de oud-collega's van Julio verplaats en me daarbij het zojuist genoemde scenario voorstel, kan ik niet anders dan - zoals al meermaals door mij gedaan - spreken over heilig verraad.
Het lijkt me schier onmogelijk dat deze mannen op dit moment een makkelijke tijd van leven doormaken. Als Julio wordt vrijgesproken staat hen een proces te wachten met alle ellende voor hen vandien. Zoals Primer al stelde: die jongens zullen ook wakker liggen.
Bij dezen wil ik terugkomen op mijn standpunt dat ik van harte hoop dat Julio onschuldig is, hoe afkeurenswaardig ik de wijze van zijn arrestatie en het omgaan met zijn persoonlijke gegevens ook vind. Daarmee heb ik onbedoeld toch een partijdig standpunt ingenomen.
Ik hoop enkel nog van harte dat de werkelijkheid boven tafel komt.
En blijf daarbij van harte bereid om van het proces daarnaartoe voor AW verslag te blijven doen.
Neutraal en objectief kan ik niet zijn, ik heb nou eenmaal mijn eigen referentiekader. Maar alpartijdigheid wil ik blijven nastreven in al mijn verslaglegging en met al mijn vragen.
 
Ha Boeing747! Je schrijft (...) Maar als ik me in de oud-collega's van Julio verplaats en me daarbij het zojuist genoemde scenario voorstel, kan ik niet anders dan - zoals al meermaals door mij gedaan - spreken over heilig verraad. (...)

Ik kan me situaties voorstellen dat iets afschuwelijks wordt gezegd, zo erg, dat je niet meer in staat bent met de spreker in dialoog te gaan. Maar waarom dan 3 jaar wachten, als het probleem zo groot is? En waarom dan aantoonbare onwaarheden verkondigen? (Klein voorbeeld: chefje = copiloot en dus zeker niet de meerdere van Julio. Maar chefje beweert anders)
Dat soort onwaarheden passen niet als je ervan uitgaat dat iemand enkel recht wil doen.
 
Wutang, inderdaad, zover is het systeem doorgeslagen, dat Poch zich nu moet verantwoorden voor de lege plekken in zijn logboek, met als enig ondersteunend bewijs de verklaringen van 2 Transavia collega's, eigenlijk 3, want de 3e was er niet bij en heeft het "van horen zeggen verhaal " op het bordje gelegd van de politie.

Maar als de politie het verhaal heeft bestudeerd en niet interessant vind (http://www.pim-fortuyn.nl/pfforum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=64517), hoe kan het dan dat het plotseling toch aandacht krijgt van buitenlandse zaken ?
Wat speelt er op de achtergrond ?, is het Prof. van Boven, de activistische ex directeur van de VN die zich begint te roeren ? en hoe innig was de verhouding van deze man met J.E. ?. En heeft Hirsch Ballin de politie aangezet tot actie ?.
Het zou interessant zijn dat complot eens te ontmaskeren waardoor nu een zeer bekwame ex jachtvlieger en captain instructeur bij Transavia nu al bijna een jaar in de cel zit, nooit in ESMA is geweest, en na 2 jaar nog geen enkel bewijs tegen hem is gevonden.
 
Last edited:
‘Op het strand is iedereen directeur’, luidt een slogan van Loesje. Die schoot me als eerste te binnen toen ik jouw reactie over ‘het chefje’ las, Maria.
Toch maar weer op onderzoek uitgegaan, met name in enkele oude krantenknipsels die ik – zo blijkt nu maar weer – niet voor niets heb bewaard.

In de Televaag dd. 11/01/10 vertelt Julio dat het hier inderdaad een copiloot betreft. Én dat deze co twee dagen per week de chefvlieger assisteert. Verder lees ik dat hij bij Trans bekend staat als ‘het chefje’ omdat “hij zo graag hogerop wil en daarbij over lijken gaat”.
En NRC Handelsblad dd. 14/12/2009 bericht over de getuigenis van persoon in kwestie: “De verklaring bevat talrijke aantoonbare onjuistheden. Zo noemt hij zichzelf Pochs chef. Bronnen binnen Transavia bevestigen dat hij in werkelijkheid de assistent was van de chef.”
Wat de laatstgenoemde functie precies inhoudt weet ik niet. Treedt een dergelijke assistent ook op als plaatsvervangend chefvlieger? En zo ja, hoe verhoudt zich dat dan in de relatie captain – copiloot waarbij de eerstgenoemde hiërarchisch toch boven de laatstgenoemde is gepositioneerd. Wellicht is er een Airworker die hierover duidelijkheid kan geven?

Verderop in het artikel dat NRC Handelsblad aan de zaak van Julio wijdde wordt er inderdaad over meerdere ‘aantoonbare onjuistheden’ in de verklaring van deze getuige gerept. Zoals:
- De professionele overstap van Julio naar Transavia is niet te rijmen met zijn excellente rol als een Argentijnse marineofficier;
- Julio zou tal van tests hebben moeten afleggen voor hij bij Transavia in dienst kwam;
- Julio zou op een dinerpartijtje eind jaren tachtig al ‘gelijksoortige verhalen’ hebben verteld als op Bali.

In dezelfde krant wordt daar het volgende tegenover gesteld:
- Julio bestuurde al acht jaar passagierstoestellen in Argentinië toen hij de overstap naar Transavia maakte;
- Één test was voor Julio voldoende om bij Transavia te kunnen gaan vliegen;
- De collega die het feestje gaf weet hoe die passage in de verklaring is beland. De getuige had van het verhaal gehoord en heeft de organisator gevraagd of de aanwezigen het destijds over Argentinië hebben gehad. Diens antwoord luidde dat dat best mogelijk was. Dit in de verklaring als ‘gelijksoortige verhalen’ omschrijven vindt de organisator onbegrijpelijk. Volgens de zoon van Julio is de betreffende collega bereid onder ede te verklaren dat daar geen sprake van was.

Wel apart, lijkt me, dat iemand die stelt de chef van Julio te zijn, zich niet goed geïnformeerd heeft over het CV van Julio en het precieze hoe en wat van de indiensttreding van Julio bij Trans. Maakt op mij geen zorgvuldige indruk.
Zorgvuldigheid lijkt mij toch het minste om te betrachten wil het recht daadwerkelijk kunnen zegevieren.

Over de verhouding tussen deze assistent-chef/copiloot met professor Theo Van Boven waar jij over schrijft, Dilok, heb ik tot op heden niets op het internet kunnen vinden.
Ik begin me zo langzamerhand een tweede Baantjer te voelen!
 
Last edited:
B 747 je refereert nog even naar NRC 14122010 , ik ken de passages niet maar neem aan dat ze juist zijn.
Ik begrijp dat de man in 2003 in dienst is gekomen, en als beginnend copilot is hij wel erg snel doorgeschoven als assistent.
Meestal hangt het dan ergens iets aan een paal om te solliciteren op een functie en blijkbaar viel Jeroen E in de pul bij het management
Ik ben niet op de hoogte van zijn functie omschrijving, maar het vliegbedrijf Transavia kennende zal hij tot taak gehad hebben zich te bemoeien met copilots. Een captain zal niet gauw zaken doen met een copilot anders dan onderdelen die zich beperken tot bijzonderheden die hem tijdens de vlucht zijn opgevallen, zoals navigatie/loading issues, die verwerkt cq gecorrigeerd moeten worden.
Maar ik heb al eens ergens gelezen dat JE ook een wereldverbeteraar is, maar dat ben je natuurlijk niet alleen in je vrije tijd.
Zelfs daar hield het niet mee op, hij belde stad en land af om zijn eigen verhaal voor het voetlicht te brengen, en zo lees ik een hele rits namen in het verslag waarop ik de hand op heb kunnen leggen.
Wat mij ook opviel dat hij zijn directe chef( chef vlieger) passeerde , en het zelfs oneens was met de leiding van Vliegdienst (HVD). Een apart geval dus die man.
Ik kan me er niets van voorstellen anders dan dat Jeroen E. steun heeft gehad van bronnen buiten Transavia, en dat sluit aardig aan bij de link die ik eerder plaatste. http://www.pim-fortuyn.nl/pfforum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=64517
 
Last edited:
Back
Top