Naar aanleiding van arrestatie JP

De geschiedenis blijft zich maar herhalen. Wat leren we er eigenlijk van?

Dat de Telegraaf een veredeld roddelblad is dat nog niet goed genoeg is om te dienen als wc-papier.
De door jou aangehaalde voorbeelden zijn stelselmatig en staan niet op zichzelf.
Denk aan het incident met de overlevende van de ramp in Libië en de berichtgeving omtrent de mogelijke oorzaken.
Het staat vol met spel- en stijlfouten en de journalistieke waarde van dit blad is op z'n zachtst gezegd twijfelachtig.
Inderdaad is het stuitend dat bij de eerste berichten de heer Poch volgens de Telegraaf uitschot is en nu ineens is de arrestatie een blunder van justitie. Een beetje terughoudendheid zou gepast zijn denk ik, maar dat is de Telegraaf vreemd.

Overigens denk ik dat de opmerking van primer meer te maken heeft met de berichtgeving dan met de mensen. De Telegraaf bepaalt immers wat er in zo'n artikel komt te staan en dat kunnen ze dan aardig een bepaalde kant op sturen. Wellicht hadden deze mensen altijd al deze mening over de heer Poch, maar is daar nooit over bericht.
 
Last edited:
Ook de tweede pijler van de aanklacht wankelt. Twee Transavia-collega’s die verklaarden dat Poch op Bali in 2003 repte over zijn rol in de doodsvluchten, geven nu intern toe dat hij niet in de ’ikvorm’ sprak. Eén van beiden, Edwin R.B., zal weigeren te getuigen als rechter Torres dat vraagt, zo blijkt uit verklaringen in handen van De Telegraaf.

Dit is wel heel erg. Als dit echt zo is dan...

http://www.telegraaf.nl/binnenland/article6791345.ece?cid=rss


edit: sorry, spuit elf, Boeing747 had dit al aangekaart!
 
Overigens denk ik dat de opmerking van primer meer te maken heeft met de berichtgeving dan met de mensen. De Telegraaf bepaalt immers wat er in zo'n artikel komt te staan en dat kunnen ze dan aardig een bepaalde kant op sturen. Wellicht hadden deze mensen altijd al deze mening over de heer Poch, maar is daar nooit over bericht.
Als je de reacties onder het betreffende artikel ziet (en destijds ook onder het eerste bericht over de arrestatie van Julio), zie je dat giga veel mensen meteen aan komen snellen met hun oordelen en veroordelingen.

Dat de Telegraaf een veredeld roddelblad is dat nog niet goed genoeg is om te dienen als wc-papier.
De door jou aangehaalde voorbeelden zijn stelselmatig en staan niet op zichzelf.
Denk aan het incident met de overlevende van de ramp in Libië en de berichtgeving omtrent de mogelijke oorzaken.
WC-papier??? Te veel eer. Los van dat je er met krantenpapier mee op je rug uitkomt laat de Televaag (de Story in krantenvorm)ook nog overal inktsporen na.
De media kunnen enorm manipuleren. Objectieve en/of onderbouwde verslaglegging is een ware en waardige kunst waarin de ene berichtgever beter slaagt dan de andere en de volgende een dikke onvoldoende scoort. Probleem is dat de massa in is voor drama-journalistiek. Daar mikt de best verkochte krant van Nederland dan ook op. Die ik overigens wel moet nageven als een van de weinige en soms zelfs als de enige aandacht te besteden aan de zaak van Julio.

Voor de geïnteresseerden enige linkjes:

http://www.dejournalist.nl/dossiers/journalistieke-codes/code-voor-de-journalistiek/

http://www.media-ombudsman.nl/viewer/file.aspx?fileinfoid=9

http://www.toekomstvandejournalistiek.nl/2009/03/emoties-in-kwaliteitsjournalistiek/

PS: Goede act NKAWTG, met Van Kooten en De Bie in actie ;)
 
Last edited:
Echt veel nieuwe aspecten kwamen mijns inziens niet naar voren in de uitzending die Netwerk dd. 17/06 jl. opnieuw besteedde aan de zaak van Julio.

Maar voordat ik daar verslag van doe eerst even terug naar een van hun eerdere reportages naar aanleiding van deze kwestie dd. 06/10/09. Hierin worden onder meer de (vermeende) gebeurtenissen gereconstrueerd tijdens dat bewuste Bali-etentje dd. 02/12/03. Uitspraken van de piloten T en B worden niet alleen ten gehore gebracht, nee, ze worden ook uitgetypt. Helaas voor mij niet te kopiëren en te plakken, maar hier toch een weergave ervan.
Piloot T stelde dat Julio bekende dat hij tijdens het Videla-regime regelmatig vluchten uitvoerde waarbij mensen levend uit vliegtuigen werden gegooid teneinde deze ‘terroristen’ te doden en te laten verdwijnen.
Piloot B kwam met een veel uitgebreider verhaal. Hij vertelde dat het gedrag van Julio grote indruk maakte, dat Julio verdedigde dat hij mensen uit het vliegtuig had gegooid alsmede de motieven waarom dit gebeurde. “Hij denkt dat hij gelijk heeft”, verklaarde piloot B, “Ik zie het in zijn gezicht, in zijn wreedheid.” Piloot B ergerde zich aan de lichaamstaal van Julio, aan zijn handgebaar. “De beweging met zijn hand alsof het vliegtuig omklapte om zich van de lading te ontdoen. In dit geval ging het om mensen. Dit gebaar maakte me kwaad. Piloot T die naast me zat werd ook kwaad. Ik had het gevoel dat Julio gedwongen werd door zijn superieuren, Maar uit niets blijkt dat hij zich gedwongen voelde iets vreselijks te doen. Hij staat nog steeds achter zijn daden en denkt het juiste te hebben gedaan.” Ook memoreerde T dat Julio twee of drie glazen wijn zou hebben gedronken, maar wist wat hij zei.
Vervolgens aandacht voor het verhaal van chef E. Deze vertelde een vrije dag te hebben moeten nemen om een verklaring af te kunnen leggen, dat Transavia op geen enkele wijze verwikkeld wilde raken in deze zaak: “Hierop heb ik moeten verklaren dat het een persoonlijk besluit betrof, als zijnde een morele verplichting.”
Voor onderzoeksrechter Sergio Tores was dit alles voldoende reden om tot vervolging van Julio over te gaan. Allereerst vanwege de emotionele expressie waarmee de sfeer werd weergegeven. Vervolgens vanwege de technische details van de gebaren hoe het vliegtuig heen en weer ging als er mensen werden gedumpt , gebaren die men schijnbaar ook kent in de vliegtuigindustrie. Ook zouden er nog verschillende getuigenissen zijn, niet alleen tijdens het Bali-diner, maar ook nog andere. En bovenal: de piloten die Julio aangaven zijn geen nabestaanden met wraakgevoelens, integendeel, zij kennen Argentinië ternauwernood, evenmin als de militaire dictatuur uit die periode. Daarbij, er is een lijst met de namen van zo’n 300 marinepiloten. Julio staat op die lijst. Is er ook nog een huiszoeking gedaan waarbij behalve een dienstpistool ook nog materiaal uit de periode ’68 – ’81.
Tot zo ver die Netwerk-uitzending van 06/10/09.

In de uitzending van 17/06 jl. wordt ten onrechte gesteld dat Julio sinds oktober vastzit in Argentinië. Misschien een kniesoor die daarop let, maar toch zijn het juist dit soort details die tot verkeerde conclusies (en uitspraken en kromspraak) kunnen leiden. Het maakt nogal uit of Julio op die bewuste tweede december in 2003 het gehad heeft over ‘ik’ of over ‘wij’. Toch zou ik graag van hem horen waarom hij het woord ‘wij’ heeft gebruikt, als hij dit al heeft gebruikt. Zelf gebruik ik het woord ‘wij’ enkel als ik op de een of andere manier deel uitmaak van het ‘wij’ waarover ik spreek.
Liesbeth Zegveld, de advocaat van de piloten die tegen Julio hebben getuigd, erkent dat niet duidelijk is wat Julio nou precies gezegd zou hebben over zijn betrokkenheid. Ze vertelt dat de een zegt dat Julio de vluchten heeft uitgevoerd en de ander dat hij in het vliegtuig aanwezig was.
Inmiddels zijn er meer dan tien verklaringen van andere vliegers die lijnrecht tegenover de verklaringen staan van de piloten T en B. Collega H, die ook aanwezig was bij het diner, verklaart dat Julio tijdens de discussie zoals hij zich die herinnert, nooit heeft gezegd dat hij zelf deel heeft genomen aan de doodsvluchten.
De aanklager baseerde zich erop dat Julio in de tijd van de doodsvluchten marinepiloot was. Maar nog belangrijker waren voor hem de getuigenverklaringen van de collega’s tegen Julio. Het ligt niet in de lijn der verwachting dat de voormalig Transavia-vlieger op basis daarvan veroordeeld zal worden. Liesbeth Zegveld: “Nee, natuurlijk niet. Dat zijn gesprekken geweest zo veel jaar na datum. Het is aan justitie dat nu uit te zoeken. Maar Julio heeft dit soort uitspraken zelf gedaan, dus dat is aanleiding voor onderzoek.”
Gerard Spong, de advocaat van Julio veegt er de vloer mee aan, stelt dat het hele Bali-gesprek waar Julio zijn schuld zou hebben erkend tegenover collega’s quatsch is. “Ik denk niet dat enige rechter iemand tot langdurige gevangenisstraf veroordeelt op basis van een eetverhaal”, is zijn commentaar.
Ook de logboeken van Julio komen in beeld. Daaruit blijkt niet dat hij de gewraakte vluchten heeft uitgevoerd of op de toestellen vloog waarmee dit werd gedaan. Ik kan me eerlijk gezegd nog altijd niet voorstellen dat over deze vluchtgegevens in logboeken van vliegers melding werd gemaakt.
Is er ook nog Julio zelf. Een korte telefonische filmopname van hem, kort voordat hij voor de rechter moet verschijnen. Hij ziet er wonderbaarlijk goed uit. Zijn stem klinkt krachtig. Hij wil zijn naam zuiveren. Hij is verbaasd dat hij is opgepakt vanwege verklaringen van zijn collega’s.
De onderzoeksrechter is er bij voorbaat van uit gegaan dat er geen sprake zou kunnen zijn van wraak omdat degenen die Julio hebben aangegeven geen nabestaanden zijn van de slachtoffers van het Videla-bewind.
Julio denkt dat de betreffende collega’s hem koste wat kost veroordeeld willen zien: “Dit kan alleen daadwerkelijk expres zijn gedaan en niet op basis van een misverstand. Lees de verklaringen van de heer <naam gewist> die zegt dat ik de piloot was, dat is allemaal helemaal onzin. We hebben daar niet eens over gesproken.”
Tja, collega’s. Je hebt heel prettige collega’s, maar ook collega’s die uitblinken in rattengedrag. Of de betreffende collega's Julio inderdaad rancuneuze matennaaiers zijn die wel heel ver gaan of dat ze gehandeld hebben naar eer en geweten? Wat zal hier de waarheid zijn?
Over die andere marinevlieger uit de Argentijnse tijd van de junta, Emir Sisul Hess, vind ik nauwelijks informatie. Een Spaans artikel dd. heden waar ik ook met behulp van de vertaling van Google weinig van begrijp: http://www.chacodiapordia.com/noticia.php?n=41106

Het is niet aan mij te oordelen in deze kwestie. Dat heb ik van het begin af aan ook niet willen doen. Van harte blijf ik hopen dat Julio onschuldig is. Dat hij in dat geval weer gauw terug kan keren naar zijn huis in Nederland en onder meer zijn twee recentelijk geboren kleindochters in zijn armen kan sluiten. Als hij wordt vrijgesproken, zal zijn voormalig werkgever dan een vliegtuig ter beschikking stellen om hem op te halen zodat er alsnog een werkelijk feestelijke vlucht kan plaatsvinden, samen met zijn zoon in de cockpit en met zijn vrouw en andere dierbaren aan boord?
 
Last edited:
De linkjes die ik in mijn vorige post had geplaatst (eentje naar een bericht in Luchtvaartnieuws van de hand van AB en een ander naar een bericht in de Televaag) zijn inmiddels respectievelijk van inhoud gewijzigd en in zijn geheel verdwenen.
Transavia zou volgens dit nieuws het vertrek van het hoofd van de vliegdienst hebben geëist. Hem zou worden verweten dat hij inlichtingendienst AIVD niet heeft ingeseind. Ook had hij beschuldigingen aan het adres van Julio beter moeten natrekken. Doordat hij dat niet deed, ontstonden er twee kampen binnen het bedrijf, aldus AB.
Tevens werd de naam genoemd van een van de andere mensen die in verband met deze affaire door Transavia op non-actief zou zijn gesteld.
In mijn eerdere bericht heb ik bewust de namen van betrokkenen niet genoemd: mijn stijl niet.

Hieronder een link naar een artikel in Trouw naar aanleiding van bovenvermelde berichtgeving.
Daaronder een link naar het gerectificeerde artikel in Luchtvaartnieuws.

http://www.trouw.nl/nieuws/nederlan...Transavia_wil_chef_ontslaan_om_Julio_P._.html
http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?id=35336

En nog een toegift van de Televaag:
http://www.telegraaf.nl/binnenland/7026484/__MEDEDELING__.html?p=4,1
 
Last edited:
Meer nieuws over Julio: Volgens het AD zouden er na zijn arrestatie in Valencia tijdens een huiszoeking in zijn huis in Nederland dagboeken en logboeken zijn gevonden met daarin verhalen over de doodseskaders die hij uitvoerde tijdens de dictatuur. Dit meldt de Telegraaf.

Ook is er een beslag gelegd van 128 miljoen euro op het vermogen en de bezittingen van Julio. Dit kan gebruikt worden als smartengeld aan de nabestaanden.

http://www.telegraaf.nl/binnenland/7029165/___Poch_verraden_door_dagboeken___.html?sn=binnenland,buitenland

Als dit waar is ziet het er niet best uit voor Julio. Ik vraag me af waarom dit dan nu pas bekend wordt terwijl de huiszoeking al in September heeft plaatsgevonden?
 
Ook is er een beslag gelegd van 128 miljoen euro op het vermogen en de bezittingen van Julio. Dit kan gebruikt worden als smartengeld aan de nabestaanden.

Zo, dat is flink wat geld. Waar haalt hij zo veel geld vandaan dan?:1855:
 
Misschien moeten jullie eerst beter lezen!
Dat bedrag is berekent op het evt uit te keren smartegeld voor de nabestaanden en staat volledig los van evt bezittingen an J Poch
 
Misschien moeten jullie eerst beter lezen!
Dat bedrag is berekent op het evt uit te keren smartegeld voor de nabestaanden en staat volledig los van evt bezittingen an J Poch

http://www.nu.nl/buitenland/2276989/voormalig-piloot-julio-poch-hield-dagboeken-bij.html

Ik citeer uit nu.nl, de volkskrant en het AD:

Ook is beslag gelegd op zijn goederen en vermogens, met een waarde van zo'n 130 miljoen euro.

Een Argentijnse rechter heeft woensdag bepaald dat P., die de Nederlandse en Argentijnse nationaliteit heeft, preventief vast blijft zitten tijdens zijn proces. Ook is beslag gelegd op zijn goederen en vermogens, met een waarde van zo'n 130 miljoen euro.

Torres laat ook beslag leggen op geld en goederen van Poch ter waarde van 615.000.000 Argentijnse pesos, grofweg 128 miljoen euro.

http://www.nu.nl/buitenland/2276989/voormalig-piloot-julio-poch-hield-dagboeken-bij.html

http://www.volkskrant.nl/buitenland...ed:+laatstenieuws+(Volkskrant+Laatste+Nieuws)

http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenl...verantwoordelijk-voor-615-verdwijningen.dhtml
 
Ook in het Noordhollands Dagblad vandaag weer aandacht voor de zaak van Julio. Hier geen woord in de richting van het nieuws waar bovenvermelde media mee komen.

Op basis van verklaringen van Poch’s ex-collega’s, besloot Torres gisteren de vervolging voort te zetten.

Tores stelt in zijn besluit dat de getuigenverklaringen ´concreet` zijn en elkaar niet tegenspreken´. Hij hecht weinig waarde aan Poch´s ontkenningen, omdat alle ex-militairen hun betrokkenheid bij de repressie van het regime-Videla ontkennen. Hij heeft in sociale kring zijn deelname erkend, aldus de onderzoeksrechter.

De advocaat van Julio, Gerardo Ibañez, gaat tegen de beslissing in beroep wat twee maanden in beslag kan nemen.

In NRC Handelsblad eveneens aandacht voor de zaak van Julio:
De voormalige Transaviapiloot Julio Poch wordt ervan verdacht medeverantwoordelijk te zijn voor de verdwijning van 615 personen. Dat zegt onderzoeksrechter Sergio Torres in zijn argumenten om Poch te blijven vervolgen en daarom in preventieve hechtenis te laten
 
Last edited:
Misschien moeten jullie eerst beter lezen!
Dat bedrag is berekent op het evt uit te keren smartegeld voor de nabestaanden en staat volledig los van evt bezittingen an J Poch

Op nu.nl staat toch echt dit:

"Ook is beslag gelegd op zijn goederen en vermogens, met een waarde van zo'n 130 miljoen euro."

Ga toch maar weer soliciteren bij Trans, verdient genoeg :grijns:
 
Van harte blijf ik hopen dat Julio onschuldig is

Waar komt die fascinatie voor Julio vandaan? wat doet jou denken dat hij toch onschuldig is?

Waar heb ik geschreven dat ik denk dat Julio onschuldig is? Ik weet werkelijk niet of hij wel/geen opendeurenpiloot is geweest. Wat ik wel weet is dat mensen allemaal hun eigen interpretatie hebben van de waarheid en hun meningen baseren op wat de Televaag en dergelijke media schrijven.
Als je mijn posts leest hoop ik dat zichtbaar is dat ik veel kanten van deze kwestie heb proberen te belichten en daar de nodige vraagtekens bij heb geplaatst.
Een van de belangrijkste principes van het strafrecht is dat iemand niet eerder schuldig is dan dat een rechter hem of haar op grond van wettig en overtuigend bewijs veroordeelt. Ik zou niet weten waarom dit in het geval van Julio ineens anders zou (moeten) zijn.
Zoals reeds meermaals gesteld: ik ken hem verder niet. Evenmin trouwens zijn familie of wie dan ook van overige betrokkenen.
De manier waarop de arrestatie van de voormalig vlieger in de publiciteit is gebracht, compleet met foto's van zijn huis enz. enz., vind ik schandalig. Daarin ligt de basis van mijn hoop dat Julio onschuldig is.
 
De manier waarop de arrestatie van de voormalig vlieger in de publiciteit is gebracht, compleet met foto's van zijn huis enz. enz., vind ik schandalig. Daarin ligt de basis van mijn hoop dat Julio onschuldig is.

Check, bedankt voor de toelichting! Ik had jou post niet goed geinterpreteerd.
 
Back
Top