Naar aanleiding van arrestatie JP

Omdat het stil blijft rond Julio ben ik maar eens op onderzoek uitgegaan naar de stand van zaken rondom die andere voormalige marinevlieger die een week na Julio werd gearresteerd op verdenking van doodsvluchten. Die bevindt zich intussen in het Marcos Paz gevangeniscomplex waar veel genocidenplegers voor levenslang zitten opgesloten. Vermoedelijk komt Julio hier ook te zitten als hij eenmaal aan Argentinië is uitgeleverd. Over de veroordeling van deze Emir Sisul Hess heb ik verder niets kunnen vinden.

Een aantal opmerkelijke verschillen en overeenkomsten tussen Emir en Julio ben ik wel tegengekomen.

Als je op de namen van de beide verdachten googlet , tref je bij de beeldresultaten van Emir één klein fotootje van hemzelf aan waarop hij en profil maar heel vaag is te zien. Verder vooral steeds dezelfde foto’s van Lockheed Electra L 188’s (terwijl ik uit de gebrekkige googeleriaanse vertaling van het Spaans in het Nederlands begrijp dat Emir in die zwarte periode lid was van het Naval Air Helicopter Squadron). Behalve al die Lockheeds een afbeelding van Julio, van advocaat Gerard Spong en van de ‘dwaze moeders’. That’s it.
Bij de beeldresultaten van Julio de overbekende pasfoto’s van hem als marineofficier en als gearresteerde. Verder beeldopnamen tijdens zijn arrestatie (met en zonder balkje). Bij de rechtbank. In de cockpit als vlieger bij Transavia (wederom met en zonder balkje). En ook nog ergens bij zomers weer op een drukbezocht plein. Een kiekje van zijn huis in Nederland ontbreekt niet. Net zomin als van de grote boevenbus waarmee hij in Spanje is vervoerd. Uit de oude doos een foto van Julio als straaljagerpiloot. Verder veel foto’s van Transavia-737’s, meerdere van Gerard Spong en nog enkele van personen die indirect bij de zaak zijn betrokken dan wel om commentaar zijn gevraagd. Lockheed Electra L188’s zijn in de verste verte niet te bekennen. De ‘dwaze’ moeders komen wel in beeld, maar dan zijn we al heel wat pagina’s verder.
Aan de zaak van Julio lijkt tot op heden ook heel wat meer tekst te zijn gewijd - en nu heb ik het niet alleen over Nederlandse verslaglegging. Bovendien was zijn arrestatie een complete vertoning. Het lijkt wel of er gewacht werd op het meest mediagenieke moment om hem te pakken. Vanwaar die giga discrepantie met de arrestatie van Emir? Dat puzzelt me wel.

Evenals Julio is Emir aangegeven. Eveneens door mensen die stellen dat het Emir zelf is die met onthullingen over de dodenvluchten is gekomen. Uit de krakkemikkige vertalingen maak ik op dat zijn aangevers ook geshockeerd waren door de gruwelijkheid van de gebeurtenissen en de huiveringwekkende felheid en naargeestigheid waarmee zou zijn gesproken. Emir zou woede en wrok hebben gevoeld tegenover degenen die hij met een zak over het hoofd ‘als mieren liet vallen’, begrijp ik uit het Spaanstalige Pagina|12 van 03/10/09. Volgens Flightlevel.be dd. 24/09/09 zou Julio zich met fierheid hebben uitgesproken over het op deze wijze executeren van linkse terroristen. CNN.com meldt op 05/10/09 zelfs dat Julio zou hebben gezegd dat alle subversievelingen hadden moeten worden gedood. En dat de vorm van executeren humaan was omdat degenen die van boord werden gegooid waren gedrogeerd.
Het is niet zonder reden dat ik hier steeds de voltooid verleden toekomende tijd gebruik. Beide voormalige marinevliegers zeggen immers dat er sprake is van een misverstand, dat ze onschuldig zijn.
Tja, wat moet je nog geloven?
Op 19/02/10 wijdt Marjoleine de Vos in NRC Handelsblad een artikel aan Demjanjuk die ook in alle toonaarden ontkent wat hem ten laste wordt gelegd. ‘Naast hem (in de rechtszaal) zit zijn tolk en vertelt hem wat hij waarschijnlijk al weet: hoe het leven eruit zag op de plaatsen waar hij geweest is en nooit had willen zijn. De plaatsen waar hij zegt nooit geweest te zijn’, schrijft ze. En verderop: ‘Zijn zoon vindt het ongelooflijk dat men zijn vader met deze onzin blijft achtervolgen en zijn kleinzoon liet weten dat het hem volkomen onmogelijk leek dat zijn aardige grootvader ooit in staat zou zijn geweest tot de dingen die men hem aanwreef.’
Nee, dat wil je niet, dat je dierbare zich schuldig heeft gemaakt aan genocide. Ook Julio heeft kinderen die in zijn onschuld geloven. En collega´s die voor hem hebben gecollecteerd. Dergelijke berichten heb ik over Emir nergens aangetroffen. Wellicht omdat ik de juiste zoekwoorden niet machtig ben in een taal die mij niet eigen is. Hoe dan ook, Julio is aantoonbaar geliefd. Maar dat zegt niets over zijn schuld of onschuld over deelname aan de doodsvluchten.

Bekend over Emir is dat hij in 1984 al eens is opgeroepen om te getuigen ter zake de gebeurtenissen in ESMA. Hij wist van niets. Het Spaanse Wikipedia vertelt met naam en toenaam wie ten tijde van de junta zijn meerderen zijn geweest. Die info heb ik over Julio nergens aangetroffen.
In 1991 heeft Emir zijn legerfunctie als luitenantcommandant ingeruild voor een baan in het toerisme. Elders lees ik dat hij zich heel lang vrij in zijn doen en laten heeft gevoeld zolang hij maar niet in het vizier kwam van mensenrechtenorganisaties.
Hoe dan ook, voor beide oud-vliegers blijkt 2002 het jaar te zijn waarin de kiem, of zo je wilt de bom, is gelegd voor hun beider arrestatie in het afgelopen jaar.

Beiden brengen inmiddels al weer een half jaar in gevangenschap door. Verschrikkelijk als je werkelijk onschuldig bent aan dat waarvan je wordt verdacht. En zelfs als vrijspraak zou volgen bij gebrek aan bewijs, houdt dat geen rehabilitatie in.
Maar er is de verdenking. Op grond van informatie van voormalige collega’s. Die kan je afdoen als matennaaiers, jaloerse samenzweerders en smerige Judassen. Als de verdachtmaking ten onrechte is begrijpelijk. Maar stel dat het werkelijk waar is dat Emir en Julio met de huiveringwekkende felheid en naargeestigheid hebben gesproken zoals personen in kwestie beweren?
Stel dat ik een van de aanwezigen daar aan die tafel was geweest die Julio daadwerkelijk op een dergelijke wijze had horen spreken? Of ik de beste man nou wel of niet had gemogen, ik zou verbijsterd zijn geweest. Die nacht niet hebben kunnen slapen. En stel dat Julio zo iemand is die met handen en voeten spreekt. Zeker in dit geval moet dat gruwelijk zijn geweest. Want je hebt er niet veel fantasie voor nodig om te bedenken dat je als vlieger toch wel speciale stuurbewegingen moet maken om de mensen die het vliegtuig uit gegooid moesten worden via een zijdeur te laten verdwijnen. Die beelden zouden op mijn netvlies gebrand staan. Ik zou willen dat ik het nooit had gezien, nooit had gehoord. Dat ik die bewuste avond ergens anders was geweest. Maar het feit zou er liggen dat ik het wél gezien en gehoord zou hebben. Dat zou me toch een bijzondere verantwoordelijkheid geven.
Het toeval wil dat ik over de persoon van Judas van Iskarioth veel heb nagedacht. Ik heb ooit een passage aan hem gewijd in een afstudeerscriptie. Een van mijn stellingen was dat het hele verhaal van Jezus van Nazareth zich nooit zou hebben kunnen voltrekken zonder de hulp Judas. Ik introduceerde hierbij de term ‘heilig verraad’. Het past hier niet mijn stelling verder te verdedigen. Maar ik wil wel gezegd hebben dat er een onderscheid is tussen achterbaks en heilig verraad.
Uiteraard kan ik geen zinnig woord zeggen over wat voor soort verraad het in dezen gaat: ik heb immers geen weet van Julio’s werkelijke verhaal. Maar als hij toch die opendeurenpiloot blijkt te zijn waarvoor hij wordt gehouden, is het in mijn ogen onterecht om degenen die op die bewuste avond in Bali getuige zijn geweest van die ‘pocherige’ verhalen, en dit te erg vonden om zomaar te laten passeren, weg te zetten als vuile linkmiegels.

Eerder ging het binnen dit topic over de beïnvloedbaarheid, kneedbaarheid en eigen verantwoordelijkheid van mensen. Marjoleine Vos stelt in haar artikel betreffende de zaak Demjanjuk de vraag wat nu eigenlijk het lot is. Of het iets is dat je leven overneemt en waartegen je geen enkel verweer hebt.

Imre Kertész, de Hongaarse schrijver die als Joodse jongen in Buchenwald terechtkwam, laat de hoofdpersoon in zijn roman ‘Onbepaald door het lot’ niet instemmen met zo’n opvatting. Hij wil niet de willoze speelbal zijn van het lot. Dat lijkt hem een vervalsing van de werkelijkheid toe. Zelfs in de rij voor de selectie, op het perron van Auschwitz, nam iedereen steeds zelf een klein stapje, zegt hij. En al die stapjes, die wil hij honoreren. Ik heb een bepaald lot aanvaard. (...) Nu kan ik er geen genoegen mee nemen dat alles wat ik heb meegemaakt slechts een vergissing was. (...) Wilt u soms dat (...) al mijn in het verleden gedane stappen hun betekenis verliezen?
Het lot zijn wij zelf, zegt hij. En hij bedoelt daarmee natuurlijk niet dat we alles zelf in de hand hebben. Maar wel dat we zelf ons leven leiden. Onder alle omstandigheden. Dat sommige dingen geweigerd kunnen worden. Dat men zijn menselijkheid, wat dat dan in dit verband precies mag betekenen, kan bewaren.
SS Untersturmführer Johann Klier, werkzaam in Sobibor, werd na zijn arrestatie weer vrijgelaten op voorspraak van ex-gevangenen. Hij toonde medeleven. Hij probeerde de Joden enige hulp te bieden.
De mogelijkheden waren niet enorm, maar hoe dan ook is er altijd een mogelijkheid om iets te doen of juist iets te weigeren. En hoe dan ook, zeggen deze schrijvers, blijft er zoiets als eigen verantwoordelijkheid.
Vassili Grossman schrijft dit: Een zondig mens kent de onbegrensde reikwijdte van de macht van de totalitaire staat. Door middel van propaganda, honger, eenzaamheid, kampen en de dreiging van dood, roemloze ondergang en vergetelheid verlamt die verschrikkelijke macht de wil van een mens. Maar elke stap die een mens zet onder dreiging van armoede, honger, het kamp en de dood, is altijd tegelijkertijd een manifestatie van zijn eigen, vrije wil. (...) Een mens wordt geleid door het lot, maar hij volgt omdat hij dat wil, hij is vrij om te weigeren.
Niet een hemelse rechter, schrijft hij, niet een respectabel gerechtshof, maar iemand die zelf is geknecht en vernederd door de totalitaire staat zal uiteindelijk zeggen: Er zijn schuldigen op deze verschrikkelijke wereld! Schuldig!

Intussen heeft Heinrich Boere levenslang gekregen. De aanklager noemde de moorden op de drie verzetsstrijders gewetenloos, begaan door een overtuigde man. De eerder geciteerde uitspraken die door Julio en/of Emir zouden zijn gedaan zou ik ook zo kunnen duiden.
Wat maakt iemand gewetenloos?
In artikelen over Julio heb ik gelezen dat zijn vader eveneens in het leger zat. Zijn er binnen de kring van zijn familie mensen vermoord bij links-extremistische acties? Zo ja, is hiermee dan een basis gelegd om zelf tot moorden over te gaan? Een basis van haat die een vergif is dat bedoeld is voor de ander maar waarmee je uiteindelijk ook jezelf en je dierbaren verteert?
Het werkt dikwijls zo. De eindeloze spiraal van geweld en wedergeweld blijft erdoor gehandhaafd. In die zin zijn uitspraken van Kahlil Gibran ook te verstaan die onder meer stelt: ‘De vermoorde is niet onschuldig aan zijn eigen dood’ en ‘Je kunt de rechtvaardige niet scheiden van de onrechtvaardige en de goede van de boze; want tezamen staan zij voor het aangezicht van de zon zoals de zwarte en de witte draad verweven zijn. En als de zwarte draad breekt, onderzoekt de wever het ganse kleed en eveneens het weefgetouw.’
Ik bedoel geenszins te zeggen dat we genocidenplegers maar vrijuit moeten laten gaan. Er zijn grenzen. Ik behoor echter tot degenen die het met Nosig eens is dat hard optreden niet helpt. Nosig memoreerde onder meer dat straffen niet leert (#3). In een andere thread citeerde ik de wijsgeer Seneca die het volgende over straffen heeft gezegd: ‘Woede is niet toelaatbaar voor iemand die straft. Straffen doe je als geneesmiddel. Rede moet bepalen wat rechtvaardig is.’
Zolang woede regeert blijft de spiraal van geweld en wedergeweld bestaan. Maar hoe, o hoe te straffen als geneesmiddel? Ik kan er alleen maar als volgt mee uit de voeten: straffen tot kans maken. Een kans inzicht te verwerven, een kans zich te kunnen hernemen, een kans dus ook berouw te tonen en vergeving te schenken. Met dit laatste bedoel ik dat in het geval van Julio – voorop gesteld dat hij de gewraakte vluchten heeft uitgevoerd en dat er dierbaren binnen zijn kring door links-extremisten zijn vermoord – zelf overgaat tot vergeving.
Ook als Julio onschuldig is aan het hem ten laste gelegde zal hij veel, heel veel te vergeven hebben.

Bij dit alles ben ik Hank Heijn-Engel indachtig, de weduwe van Gerrit Jan Heijn, die de moordenaar van haar echtgenoot vergeving heeft geschonken.
‘Dat is toch verraad aan je man? Zo'n misdadiger verdient toch geen vergeving, maar levenslang?’, vat ze enkele reacties op haar houding samen. Ze zegt het drama juist los te kunnen laten door de dader te vergeven. ‘In feite is dat simpel, als je weet hoe het werkt. Het begint ermee dat je bereid bent om je pijn, haat en wrok los te laten. Dat is de eerste stap. Dat kun je alleen als je je eigen gekwetstheid onder ogen hebt gezien en die ook accepteert. Dan pas kun je loslaten. (…) Werkelijke vergeving is dat je een ander mens vanuit je hart alle goeds toewenst. Dat je voorbij iemands daden gaat, dat je vooral voorbij je eigen verdriet gaat. (…) Je verwacht steeds dat het verleden zal veranderen. Maar dat is onmogelijk. Het verleden zal nooit meer veranderen. (…) Als slachtoffer bevrijd je jezelf juist door te beslissen dat je niet langer wilt lijden en haten. De innerlijke ruimte die dan ontstaat vervult je met diep ontzag.’
Ik verwijs graag naar een artikel met daarin onder meer de correspondentie tussen haar en de moordenaar van haar man: http://www.volkskrant.nl/archief_gratis/article575409.ece/IK_HEB_HET_LEVEN_AANVAARD
Uit die correspondentie wil ik in ieder geval deze woorden van Hank aan Freddie citeren: ‘Ik hoop dat ook uw heling voorspoedig verloopt en dat u inzicht krijgt in uw proces, zodat u wat meer grip krijgt op het leven en de bedoeling daarvan. Dat is natuurlijk niet alleen belangrijk voor uzelf, maar ook voor uw omgeving.’

Voor Julio is het nu eerst afwachten of Argentinië de garantie biedt dat hij in dat land geen levenslange gevangenisstraf hoeft uit te zitten. Adolfo Scilingo, die aanvankelijk toegaf betrokken te zijn geweest bij het laten verdwijnen van mensen door middel van doodsvluchten, dit later ontkende en er nog weer later getuigenis over aflegde in het boek ‘The flight’, hoeft dat ook niet: hij zit ad finem in Spanje achter slot en grendel. Een terugkeer naar Nederland lijkt me voor Julio dus geenszins uitgesloten, zelfs als hij – wat ik nog altijd niet hoop – schuldig blijkt.

Zijn er voorts nog al die lijntjes die ik op het internet tegenkom tussen direct en indirect betrokken mensen. Politieke en koninklijke lijntjes lijken hier vooral een driehoek te vormen tussen Nederland, Duitsland en Argentinië. Golven van het verleden die nog altijd beuken in vele levens. Bij al die beeldresultaten die ik al googelend aantrof bij Emir en bij Julio, kwam ik bij beide voormalige vliegers één afbeelding tegen waarover ik het nog niet heb gehad. Het is een beeld dat getuigt van een hartverscheurend verhaal dat nog lang niet in zijn geheel verteld is:


avoodamortefoto.jpg
 
Last edited:
Er is iets niet helemaal goed gegaan met de plaatsing van mijn bijdrage. Het overzicht geeft nog 05/03 aan, maar hieronder (of hierboven - afhankelijk of je wel/niet bent ingelogd) heb ik dus weer het e.e.a. bijgeschreven.
 
Eindelijk weer nieuws over Julio. De Spaanse regering heeft de uitlevering van de oud-vlieger aan Argentinië goedgekeurd. Volgens de Spaanse minister van justitie zal Julio geen levenslange gevangenisstraf krijgen waarmee het licht op groen staat om hem voor de Argentijnse rechter te brengen.
Onderzoeksrechter Sergio Tores die de zaak in behandeling heeft, ontkent in alle toonaarden dat er ook maar enige garantie is over de strafmaat van Julio in geval hij schuldig wordt bevonden aan de doodsvluchten. Het proces tegen Julio, waarbij drie rechters betrokken zullen zijn, moet in Argentinië immers nog beginnen. Ergo, de Spaanse minister doet een uitspraak over de rechtsgang in een ander land waarbij hij bovendien uitgaat van een rechtsgang die nog helemaal geen plaats heeft gevonden.
De enige zekerheid tot op heden is dat mensen die zich wettig en overtuigend bewezen schuldig hebben gemaakt aan gruwelijkheden zoals waar Julio van wordt verdacht, in alle gevallen levenslang hebben gekregen.

Bronnen: http://nos.nl/audio/149552-rop-zout...n=Feed:+nosjournaalaudio+(NOS+Journaal+audio)

http://www.nrc.nl/binnenland/article2521400.ece/Spanje_keurt_uitlevering_piloot_Poch_goed

http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?id=34381
 
Respect, Boeing747, en zeer mooi geschreven.
DevilDog.gif
(emoticon is niet grappig bedoeld, maar vond het de minst slechte die ik kon vinden om m'n gevoel uit te drukken, zonder spot)
 
7 mei 1945

7 mei 1945

Nog heel even off topic, een stukje geschiedenis waar ik niet van wist las ik vandaag over in NRC Next. Hierbij het ik@nrc.nl stukje gequote:

Het is 7 mei 1945, Ik zit als een bang vogeltje op een trappetje in de Paleisstraat tegen de zijkant van het Koninklijk Paleis. Over de Dam rennen mensen in paniek. Door de lucht vliegen kogels, verwonden mensen, doden. Paniek overheerst.
Een man vraagt me of ik hard kan lopen. Ik bibber ja. Hij pakt me bij de hand en we rennen naar een winkel aan de overkant. Kogels vliegen over ons hoofd maar we komen veilig aan. De paniek blijft.
Het is 5 mei 2010. "Een bom", schreeuwt iemand op de Dam. Mensen stuiven in paniek vele kanten op. Geen doden dit keer, wel gewonden. Mijn paniek is die van 65 jaar geleden.

Ruud Gortzak

Uitleg en meer:

[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=Kuv4AENUpFc&feature=related[/YOUTUBE]
 
Om 16.10 uur meldde ik nog dat er nog altijd geen nieuws was over Julio. Maar nu dus wel: hij is uitgeleverd aan Argentinië. Allerlei bronnen melden het, zonder verdere details.

@ Nosig
Indrukwekkend filmpje.

Soms denk ik: hoe is het toch mogelijk allemaal...
Daarbij (de woorden van) een song indachtig die George Harrison ooit uitbracht:
http://www.youtube.com/watch?v=IuStBNkvwhE
 
Last edited:
In diverse Argentijnse kranten staat dat Julio morgen een verklaring moet afleggen. Laten we hopen dat de Argentijnse rechter(s) zelf kunnen en durven na denken. We zullen het morgen lezen in de kranten.
 
@ Maria
Wat ik vooral hoop is dat de rechters zich niet door vooroordelen laten leiden. Dat de waarheid boven tafel komt. Dat er recht wordt gedaan.
Helaas heb ik geen beschikking over Argentijnse kranten en al zou ik het wel hebben: ik ben de Spaanse taal niet machtig. Het zou fijn zijn als jij, zo mogelijk, ons wilt laten delen in de informatie van die zijde.

Hier een bericht met een foto van Julio's uitlevering en ook de mededeling dat hij dd.07/05 wordt gehoord:
http://binnenland.nieuws.nl/595603/julio_p_uitgeleverd_aan_argentinie

Waar andere kranten koppen met 'Julio P uitgeleverd aan Argentinië' , met allerlei varianten waarbij zijn achternaam ook wordt genoemd of zijn voormalige beroep ervoor wordt vermeld, komt de Televaag met de kop: 'Argentijnse doodspiloot Poch uitgeleverd aan Argentinië'. De rechter heeft nog niet geoordeeld, de Televaag reeds wel. Het dagblad dat op 11/01 jl. nog met een artikel kwam waarin Julio die 'exclusief in deze krant zijn stilzwijgen verbreekt' de sympathie aan zijn kant kreeg en waarin enkele andere vliegers door het slijk werden gehaald. Trek vooral zelf uw conclusie over de stemmingmakerij waarbij hoe dan ook mensen gekwetst/beschadigd lijken te moeten worden.

Waarschijnlijk binnen 24 uur meer nieuws.
 
Last edited:
Julio is vandaag verhoord door Torres. Telam kondigde dit enkele dagen geleden aan en vandaag bevestigde zij, dat het verhoor plaats vond. In de Argentijnse berichtgeving vind ik nergens een bericht dat het verhoor is beëindigd cq dat het verdaagd is. Nergens vind ik een bericht in Nederlandse kranten over dit verhoor.
 
Inmiddels zijn er berichten over verschenen in de Nederlandse media dat Julio voor de tweede keer voor de rechter is verschenen. Het is uitzonderlijk in Argentinië dat een verdachte twee keer een verklaring mag afleggen. Maar omdat zijn advocaat Gerardo Ibanez had aangevoerd dat zijn cliënt last had van vermoeidheid bij het negen uur durende verhoor eerder deze maand, kreeg Julio een nieuwe kans.

De voormalige vlieger is vooral ingegaan op allerlei technische details over de toestellen die hij in de betreffende periode als jachtvlieger vloog. Een van zijn vroegere Transavia-collega's die ook reeds een verklaring heeft afgelegd, noemde hij een 'xenofoob' die niet accepteerde dat er piloten van buitenlandse komaf bij een Nederlandse luchtvaartmaatschappij in dienst zijn.

De onderzoeksrechter, die in het Argentijnse rechtssysteem ook besluit of een verdachte vervolgd gaat worden, heeft tien werkdagen de tijd om te besluiten of hij de zaak voortzet.

Bron:
http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?id=34983
http://www.telegraaf.nl/binnenland/6757046/__Poch_blijft_ontkennen_voor_rechter__.html?sn=binnenland
 
Als Poch wordt vrijgesproken kunnen een aantal mensen zich op gaan maken voor een proces wegens smaad. Dat kan een duur grapje worden...
 
Waarom kopte De Televaag gisteren niet met Arrestatie Poch was blunder maar met ‘Arrestatie Poch was blunder’ , ergo met een tussen aanhalingstekens geplaatste koptekst? Om te laten merken dat dit nieuws over Julio hier nog niet als een feit wordt neergezet maar als een hypothese?

Voorop gesteld, ik hoop nog steeds dat Julio onschuldig is aan hetgeen waarvan hij wordt verdacht. Maar hoe positief het ook is dat er door zijn advocaat een document is opgeduikeld uit het archief van de Argentijnse marine met in juni 1980 de vraag van straaljagerpiloot Julio om overplaatsing naar “een squadron van transportvliegtuigen om ervaring op te doen met toestellen met meerdere motoren” teneinde zich voor te bereiden op de – beter betalende – burgerluchtvaart: is dat voldoende als je bedenkt dat die doodsvluchten nergens geregistreerd staan?
En dan het gegeven dat de voormalige collega’s die hem hebben aangegeven nu ineens stellen dat Julio niet in de ik-vorm zou hebben gesproken. Als dit werkelijk waar is ....
Maar of dat in dit stadium al voldoende is om Julio vrij te pleiten?
Een van de betreffende mannen zou gezegd hebben te weigeren om te komen getuigen, aldus de Televaag. Voor zo ver ik weet ben je in Nederland wettelijk verplicht om gehoor te geven aan een dergelijke oproep. Of dat in Argentinië veel anders geregeld zal zijn????

Toen Julio met zo veel vertoon werd gearresteerd wenste menigeen hem – dikwijls op niet mis te verstane wijze – de meest mogelijke ellende toe. De Televaag schond direct zijn privacy. En nam geen enkele reserve in acht al was het alleen maar door het plaatsen van aanhalingstekens in bijvoorbeeld haar publicatie dd.06/05/2010 bij het woord doodspiloot in de de koptekst Argentijnse doodspiloot Poch.
Inmiddels heeft dit stemmingmakende ochtendblad in de betreffende link het woord ‘doodspiloot’ weliswaar verwijderd, maar de sporen van deze nog altijd onbewezen aantijging zijn niet echt uit te wissen:
http://www.telegraaf.nl/buitenland/...t_Poch_uitgeleverd__.html?p=3,1?sn=buitenland
http://nl.newspeg.com/Argentijnse-doodspiloot-Poch-uitgeleverd-65067004.html
http://www.google.nl/search?hl=nl&c...iloot+uitgeleverd&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=

Nu is de Televaag er weer als de kippen bij te berichten over de blunder. De aanhalingstekens in de koptekst worden in het artikel zelf niet herhaald. Onder de verhandeling opnieuw een hele rij reacties. Dit keer vol met wat er allemaal moet gebeuren met de ‘hoogvliegers’ die hem hebben aangegeven en het OM dat weer eens de zoveelste blunder heeft gemaakt. Daarbij onder meer ook weer een toevoeging in de verhaspelingen van spreekwoorden die ik verzamel: ze moeten op droog zaad worden gezet.

De geschiedenis blijft zich maar herhalen. Wat leren we er eigenlijk van?
 
Last edited:
Ja ik heb het artikel vanochtend ook gelezen.
Behoorlijk hypocriet van de mensen die geciteerd worden om nu ineens weer te zeggen hoe geweldig hij was en een fantastisch vlieger, terwijl ie eerst uitschot was. Maar ja zo zijn mensen.:eek:
 
Back
Top