Motor uitgevallen op weg naar AMS

Hallo Art,

echt geen idee waarom mevrouw Diana mij zo'n "voorkeursbehandeling" geeft.
Wat die wijn betreft zit je er toch echt naast. Ch du P is net zo iets als de meest verkochte wijn in Nederland. JP Chenet of de Kaapse pracht. Te koop bij Aldi.

Die Chevry Chambertin is ok maar de kelder van B heeft nog een paar andere pareltjes.............. en bubbels!

B
 
Nog even over wie deze motor moet gaan betalen. Het is toch gewoon een leasebak ?

Zit de motor in de lease of niet ?

S.

:radar:
 
arthorizon said:
@ Diana,

Hoe kan het zijn dat mijn vriend Bongile met een magertjes 35 postings reeds airborne is terwijl ik nog op de grond sta. ???

Scherp, Art, erg scherp. Bongile staat weer aan de grond.
 
Voor degenen die wat meer inzicht willen krijgen over de complexiteit en problematiek
Van ETOPS raad Ik aan onderstaande link te klikken.
Het is een WORD document van ruim 1MB, zo’n 230 paginas.
Downloaden duurt een minuutje.
Het is nogal wat om door te nemen maar als je het eenmaal gelezen hebt dan weet je ook wat.

http://www.faa.gov/avr/arm/arac/fret0130.doc


Cheers
Art

@ bongile, :cool:
 
Dr Know said:
@dodo; wel eens aan gedacht dat die dingen die we nu bespreken wel binnen mijn verantwoordingsgebied vallen?

Als dat zo zou zijn weet je ook wat het beleid is, en is het not done om te speculeren in het openbaar!

Wel eens gedacht dat ik uit eerste hand weet dat de rapportage openbaar verkrijgbaar is?

Regel dat dan en zet hem op internet! (lukt je toch niet)

Ik zou lekker blijven verwijzen naar het OM, maak je enorme indruk mee! Ik ben om. Dom van me zeg! Blijf lekker roomser dan de paus doen. (als het je uitkomt!)

Halleluja!

Moet overigens hier even afmelden voor vandaag... moet zo melden, wel rot tijden... ... ben ik vannacht pas weer thuis! (en dat voor zo weinig geld en met zooooo'n schuld!)

Welterusten!



Kusje Dodo
 
Verslag op www.luchtvaartnieuws.nl:

HollandExel: Recife - Amsterdam, 20 maart 2005

Verslag voorzorgs- (nood-) landing van vlucht HXL 412 van Holland Exel 20 maart 2005 met bestemming: Amsterdam. Vertrekplaats: Recife (Brazilië). Vervoersklasse: Charter. Registratie: PH-AHX. Boeing 767-383 met bouwjaar 1990. Bewijs luchtwaardigheid: geldig tot 30-10-2005. Geplande vertrektijd: 20.50 uur locale tijd, verwachte aankomsttijd: 10.00 uur Nederlandse tijd.

De instap zou plaatsvinden via poort 16 Noord om 19.00 uur. Wij moesten echter in een lange rij ca. een uur staande wachten met 279 man totdat de douane eindelijk bereid was (of toestemming had verkregen) om ons te controleren en door te laten tot poort 16. Aldaar aangekomen bleek er om technische redenen vertraging te zijn. Pas om circa 23.00 uur (dus na ca. 2 uur vertraging) konden we het toestel betreden. Take off was rond ca. 23.30 uur. De gezagvoerder exuseerde zich voor de vertraging met de mededeling dat dit te maken had met falen van de noodverlichting die gerepareerd moest worden want dit was een "no go" veiligheidsvoorschrift.

Tijdens het opstijgen, na ca. 20 minuten, was het toestel zojuist begonnen met de oversteek van de oceaan en bevond het zich op ca. 8000 meter hoogte. Plotsklaps was er een explosie te horen in de linker motor, een luide doffe knal gepaard gaande met een felle vuurbal en een regen van vonken achter de motor die vrij snel (na ca. 5-10 seconden) verdween, gevolgd door gedurende enige seconden een flauwe rode gloed. Het motorgeluid van de linker motor was direct geheel weggevallen. Er werd vaart geminderd en na een paar minuten konden we op het beeldscherm zien dat een 180 graden bocht was ingezet en wij op weg terug waren naar Recife. De gezagvoerder bevestigde dat het vermogen van een motor was verloren en wij over 15 minuten een "voorzorgslanding" zouden maken. Een lang nevelspoor vanuit de vleugeltip getuigde ervan dat er brandstof werd geloosd (wij hadden bij de start 57.000 liter kerosine aan boord).

Opvallend was dat de meeste passagiers gewoon deden alsof er niets aan de hand was en verder gingen waar ze mee bezig waren. Slechts een enkeling kreeg het te kwaad en barstte in tranen uit.

Vlak voor de landing waarschuwde de gezagvoerder ons dat de landing "vrij stevig" kon zijn. Deze landing op slechts een motor werd inderdaad stevig maar zeer deskundig uitgevoerd en verliep zonder merkbare problemen. Er werd zeer hard op de remmen van de wielen afgeremd en pas later werd ook de nog intacte motor in reverse ingezet om snelheid te verminderen. De volop aanwezige brandweer ging direct over tot het blussen met water van de remmen en banden van het toestel, hetgeen volgens de gezagvoerder een routine operatie betrof. Er werd echter niet toegestaan dat het toestel op eigen gelegenheid verder zou taxi'n omdat "de remmen nog als te heet werden beoordeeld", zodat wij per trap en bus naar de luchthaven werden teruggebracht.

De 279 passagiers werden geleid naar de zaal waar normaal gesproken de koffers konden worden afgehaald. Er was daar geen catering of andere service geopend. Ook waren in deze ruimte geen stoelen of zitplaatsen aanwezig. De passagiers voelden nu pas het risico dat zij hadden gelopen aan den lijve en menigeen stak met enigszins knikkende knie'n een sigaret op (terwijl dat eigenlijk in deze ruimte uitdrukkelijk was verboden). Toen een luchthavenofficial ons daarop attent maakte, werd dit begroet met een algemeen schaterend hoongelach.

Na enige tijd kwam de gezagvoerder ons via de microfoon toespreken. Hij vertelde op kordate en correcte wijze (maar zichtbaar enigszins trillend) dat tijdens de stijging plotseling het vermogen van een motor was weggevallen. Dat niet alleen, hij was "toen ook opeens al zijn olie kwijt" en "de hydraulische systemen functioneerden niet meer. Moderne vliegtuigen zijn echter met meerdere systemen uitgerust zodat we toch veilig hebben kunnen terugkeren." De gezagvoerder zou ervoor zorgen dat een trolly met frisdrank en wat eten vanuit het vliegtuig naar ons zou worden toegebracht. Daarna namen de gezagvoerder en purser van ons afscheid. De stewardessen hebben wij in het geheel niet gezien. Na enige tijd verscheen de ons beloofde trolly en de passagiers waren (nu al reeds enige uren in de hal aanwezig) zeer blij met de gevulde koeken en glaasjes cola die werden uitgedeeld.

Daarna volgde een lange periode van uren wachten. Niemand van het 2-3 man aanwezige luchthavenpersoneel sprak Engels, niemand had enige informatie. Niemand kon ons vertellen wat er zou gebeuren en of er iets zou worden geregeld. Ten einde raad besloot menigeen uitgeput te gaan rusten en al dan niet op de grond of op de rubberen loopband wat slaap te vatten. Na urenlang wachten zonder verder water of voedsel of informatie te hebben gekregen besloten enkele assertieve reizigers zelf het initiatief te nemen om te gaan bellen met de verantwoordelijke touroperator. Het bleek moeilijk om op zondagochtend iets te regelen voor 279 passagiers maar er werd aan gewerkt. Op zeer correcte wijze gaven deze passagiers ons van tijd tot tijd updates over de intercom over de stand van zaken. De algemene stemming onder alle passagiers was dat zij beslist niet met ditzelfde toestel van (of überhaupt nog met) Holland Exel verder wilden vliegen. Er werd ons gesuggereerd om bij TUI deze opinie telefonisch kenbaar te maken. Na ca. 8 uur wachten kwamen er 50 kamers beschikbaar. Voorrang werd gegeven aan de oudere passagiers (60+, later ook 50+), de jongeren moesten in de hal achterblijven. Om ca. 08.00 uur werden eerst de ouderen (en korte tijd later ook de jongeren) met bussen naar luxe hotels vervoerd.

De verdere terugvlucht naar Amsterdam vond plaats twee dagen later op 22 maart met een toestel van Yes (Lockheed TriStar) na opnieuw een uur staande voor de douane te hebben moeten wachten en na opnieuw een vertraging van drie uur (met als excuus dat "de auto van de gezagvoerder onderweg een lekke band had gehad"). De beenruimte en zitruimte van dit toestel was volstrekt te krap voor een transatlantische vlucht van 8,5 uur. Maar de verdere terugvlucht verliep zonder problemen en eenieder was blij uiteindelijk toch nog veilig in Amsterdam te zijn aangekomen.

Algehele waardering: vanwege het nachtmerrie-achtige karakter: een 1.

L. Jehee
 
Een 1 omdat ze het overleefd hebben.. nou nou, wat is dan een 10?

En als ik ooit de keus heb tussen een 767 of een L1011, dan weet ik het wel:grijns:

In een Tristar ben ik pas bang! ;)
 
@Vliegzerk

Helemaal mee eens !!!

De beoordeling van een 1, is gezien het uiteindelijke resultaat in deze situatie volledig misplaatst. Try Again, zou ik zeggen.....
 
Komkom, heren, zo negatief vind ik het verhaal niet. Die 1 is duidelijk gebaseerd op de ellende naderhand, de onvrijwillige nacht in de terminal. Op zich liep het incident zelf vrij 'soepel'. Het enige wat ik als gezagvoerder niet gezegd zou hebben was dat verhaal over motorolie en hydrolica. Niet relevant en is alleen maar koren op de molen van A.B. en andere speculanten.

Ik zeg het nog maar een keer: GOOD JOB GUYS!
 
Dan ging men er dus per abuis van uit dat men zo laat in de dag en in het hoogseizoen in no-time whatsoever meteen 200+ kamers kan reserveren.
 
Hoogseizoen? Welk hoogseizoen? Geen smoezen gaan verzinnen nu Zerk, in noordoost Brazilië was het vorige week juist láágseizoen. Als je dan geen kamers vindt, heeft dat meer te maken met onwil/onmacht/onkunde van de lokale afhandelaar. Daar heb je als airline erg weinig invloed op, het heeft dus geen zin om meteen in de verdediging te schieten.
 
Hoogseizoen of laagseizoen, whatever... Passagiers hebben inderdaad lang moeten wachten op een hotelkamer. (Waarschijnlijk heeft de bemanning nog veel langer moeten wachten.)
Feit blijft wel, dat het midden in de nacht was en hotels zoeken en regelen op korte termijn (voor 200+ kamers) geen easy job is. Ik kan me voorstellen, dat je als maatschappij / bemanning ook erg afhankelijk van de plaatselijke instanties voor de overige logistieke hulp. (Initiele opvang luchthaven,eten, drank, immigratie, transport etc.).
Passagiers kunnen zeker gefrustreerd zijn door de ontstane situatie, maar om dan immer uit te gaan van het feit dat "men" er niet genoeg aan zou doen om voor logistieke opvang te zorgen vind ik toch wel wat kort door de bocht.

Het gaat er bij mij niet in dat het "onwil" zou zijn, wellicht eerder "onmacht", die zeer situatie en lokatie afhankelijk kan zijn.
 
Op Bermuda zat er 1.5 uur tussen de landing en het feit dat alle passagiers in het hotel zaten. Waren maar 2 hotels op het eiland....
 
Tja, Bermuda of Recife, daar noem je nogal een verschil. Oorden als Bermuda, Lajes, Keflavik, alle velden in oost Canada etcetc zijn natuurlijk helemaal 'los' op dit soort diversions en hebben geheid al een draaiboek klaar liggen. Recife dus kennelijk niet, ondanks de strategische ligging zo aan de noordoostpunt van Brazilië.

Bij de weg, staat het toestel er nog steeds?
 
Ik geloof dat de passagiers toendertijd wel heel erg tevreden, relaxed en totaal niet boos waren......? Van een DBR insider heb ik vernomen dat dat toch niet helemaal klopt. Een bemanningslid schijnt zelfs nog bedreigd te zijn geweest door een passagier.

Weet iemand hoe de bemanning het geheel heeft ervaren? Met name de opvang en reactie van de passagiers? Lijkt me interessant om te weten, aangezien deze passagiers wel in 1,5 uur in een luxe 5 sterren hotel terecht konden. (Perfect zou ik zeggen)
 
Zegges 76'er, willen wij effe niet zo fel reageren? Dat ik effe niet 100% weet of het hoog of laag seizoen is is geen reden om mij maar te beschuldigen dat ik smoezen verzin, doe maar normaal dan doe je al gek genoeg.

En hoezo verdediging? Ik merk op dat gezien het tijdstip het mij niet raar leek dat er zo veel problemen waren.

Stand down soldier! :grijns:

(voor de goede orde, ik vlieg niet op Recife, weet ik veel hoe bagger de afhandeling daar is)
 
Ik ben bedreigd door 1 van de passagiers. Wat je ook doet, wat je ook regelt je doet het toch nooit voor iedereen goed. We hadden de pech dat we in hetzelfde hotel als de passagiers verbleven. Hierdoor had je geen moment de tijd voor jezelf totdat de passagiers weg waren. Ik en mijn collega zijn uiteindelijk achter gebleven en hebben de kist samen met 2 TDérs meegenomen naar Nederland. Mij si altijd geleerd dat wat je leen t ook weer moet terug brengen. Opvang DBR was prima.

Was al met al een zeer interessante ervaring!
 
REC

REC

Wel Ik werk voor een afhandelaar en als het gewoon druk is heb je gewoon een probleem om kamers te vinden en niet alleen in duistere landen....probeer nu maar eens 272 pax onder te brengen in hotels rond Schiphol....Ik kan je vertellen dan heb je toch mooi een probleem...

76-er....ja de kist staat er nog....hangt een nieuwe motor onder....zou eigenlijk vanmiddag terug komen echter het ophangen verliep iets moeilijker dan ze dachten...komt nu in de loop van 27-3 terug:rt:
 
Back
Top