Martinair Vliegschool

Dito, je moet toegeven dat zowel de naam alsmede de uniformen sterk misleidend zijn. Je ziet dat zelfs gebruikersnaam:vlieger dat niet wist. En zo zijn er heel wat meer mensen die denken dat het bedrijf logischerwijs mensen opleidt voor het bedrijf dat met grote letters op de gevel en de kisten staat, terwijl het in feit er niets mee te doen heeft.

Klopt wat je zegt nosig, maar wat ik bedoel te zeggen:

als je alleen afgaat op naam en uniformen en daaruit de conclusie trekt dat Martinair de enige afnemer van studenten is, zit je fout.
Net als KLS niet de volle 100% aan KLM kan leveren is mvvl dit ook. Nu weet ik dat op de zin hiervoor reacties gaan komen, dus leg ik dit nog even verder uit:
Martinair heeft de afgelopen tientallen jaren inderdaad alleen direct-entry- captains aangenomen en vliegers uit het leger, waardoor er geen vraag was naar ab-initio's. Als deze er wel is, wat naar mijn schatting nog wel even duurt, dan zullen zij deze met voorkeur van MFA afnemen en dat is de betekenis van: 'preffered supplier' volgensmij. Tot die tijd moeten alle afgestudeerden solliciteren bij andere maatschappijen.

Ben het wel ermee eens dat de school dan net zo goed niet Marinair vliegschool had kunnen heten op basis van waar de afgestudeerden de afgelopen jaren naartoe zijn gegaan. Maargoed, ik heb er geen problemen mee :D.
 
Misschien een beetje een opgraving van dit topic, maar ik ben toch wel benieuwd naar de ervaringen van de mensen die op dit moment in opleiding zijn bij MVVL. En dat zijn er wel een paar heb ik gelezen. Natuurlijk hebben jullie geen vergelijkingsmateriaal, maar toch. Aanmerking, opmerkingen, complimenten voor bepaalde dingen?
 
Medische keuring met succes afgerond. I wacht alleen de resultaten van het bloed onderzoek nog even af, maar daar verwacht ik geen problemen. VWO afmaken, Natuurkunde cursus JBI halen en dan in Jar-25 beginnen. Kan niet wachten.
 
Martinair Vliegschool is een 100% dochter van Martinair Holland. Het resultaat staat dan ook op de balans van het moederbedrijf. De vliegschool is altijd zeer winstgevend geweest, zeker gezien het geinvesteerde vermogen, en maakt meer winst dan Martinair Holland!
 
Maakt Martinair winst dan???
Gezien het feit dat overtolligheid en inkrimping van het Martinair vliegerkorps weer dreigt, nu Air France een meerderheidsbelang heeft en de boel mag bepalen/saneren, lijkt me iedere illusie van een MVVL'er redelijk overbodig. Buiten het feit dan dat Martinair sowieso geen vliegers van de eigen vliegclub aanneemt. Dat zijn namelijk twee totaal verschillende werelden.
 
Maakt Martinair winst dan???
Gezien het feit dat overtolligheid en inkrimping van het Martinair vliegerkorps weer dreigt, nu Air France een meerderheidsbelang heeft en de boel mag bepalen/saneren, lijkt me iedere illusie van een MVVL'er redelijk overbodig. Buiten het feit dan dat Martinair sowieso geen vliegers van de eigen vliegclub aanneemt. Dat zijn namelijk twee totaal verschillende werelden.

Ik vraag me af wat je bedoelt met: "iedere illusie van een MVVL-er redelijk overbodig"
illusie op wat? baan bij Martinair? Die heb ik nooit gehad, tenminste, niet direct na mn opleiding, wellicht met veel uren achter mijn naam.
Illusie op een baan bij andere maatschappij? Zou graag je beweegredenen voor een dergelijke redenering horen
 
Da's heel simpel. Iedereen weet dat MVVL medewerkers de naam 'Martinair' als een vette kluif aan onwetende geïnteresseerden voor hielden/houden.
O ja, wel grappig: nog een telefoongesprek waar ik, staande bij de balie als huurder van een kistje getuige van was:
- MVVL-balie tegen onbekende aan de andere kant van de lijn; 'Ja mijnheer, u kunt natuurlijk ook ergens anders uw commerciële vliegbrevet gaan halen. Maar ja, dan mist u natuurlijk wel de naam 'Martinair' op uw brevet hè...'

Serieus gebeurd!
 
Ja maar wat is nu het probleem ? Tot zo ver ik weet staat de school goed beschreven en is de kwaliteit van het 'onderwijs' goed. Nieuwe kisten, mooie simulator, relatief kleine school met veel aandacht voor het individu. Al staat er China air op de vliegschool, het gaat toch om de kwaliteit die ze bieden ? Of er nu KLM om de muur staat geplakt of Martinair, dat zegt mij niks. Wat ik wel weet is dat de vliegschool preferred suplier is van enkelle luchtvaart maatschappijen en afgelopen jaar 100% slaging's percentage had wat voor mij genoeg of iig heel veel betekent.
 
Of er nu KLM om de muur staat geplakt of Martinair, dat zegt mij niks. Wat ik wel weet is dat de vliegschool preferred suplier is van enkelle luchtvaart maatschappijen en afgelopen jaar 100% slaging's percentage had wat voor mij genoeg of iig heel veel betekent.

Preferred supplier?? van welke maatschappijen dan?
Wat een onzin.

Slagings percentage 100%... dat zegt dus echt NIETS. Iedereen haalt vroeg of laat zijn examens wel, al dan niet met database of extra training.
Zo zal je bij alle scholen een slagingspercentage van 100% zien.
 
Daarnaast werd mij verteld dat (bijna) iedereen binnen korte tijd een baan had gevonden. Weet de preciese aantallen niet meer, maar toen bij de opendag werd ik overtuigt..
Zijn er negatieve berichten over de (MVVL)luchtvaart school ?
 
Van open dagen moet je je serieus niets aantrekken. Alhoewel MVVL wel wat veranderd lijkt de afgelopen jaren, was het toch altijd een school die onderaan het lijstje stond. Ik ben in mijn wachtlijsttijd jarenlang ingehaald door jongens direct van NLS, KLS en in UK later EPST, puur omdat ik OBS in de cv had staan. Samen met een paar andere OBSers, ILSers en een enkele MVVLer hebben we er aan paar jaar over gedaan tot we een baan ergens hadden. De MVVLer kon na een paar jaar bij Luxair aan de slag. Niet dankzij z'n school, die hebben 'm nooit ergens mee geholpen na de opleiding.

Ze kunnen trots zijn op de link met KLM die ze nu hebben, maar daar heb je de komende jaren helemaal niets aan omdat er plenty KLSers zullen zijn die ook meer efficient opgeleid worden nu. Op de MVVL site staat dat er mensen direct op de 767 kunnen beginnen als er plaats is, maar dit is nog nooit eerder in de geschiedenis gebeurt (zover ik weet), daarbij gaan er eerder mensen nu ontslagen worden bij MVVL dan aangenomen. Daarbij valt MVVL weer in het rijtje scholen waar je enkel terecht kan bij airlines die altijd al ab initio's aanneemt en verder geen lobbies heeft, noch door zijn grootte (gebrek daaraan) ergens een indruk kan maken voor zijn leerlingen. Ze worden beter lijkt het, maar ik zou nog steeds mijn geld er niet op inzetten.
 
Daarnaast werd mij verteld dat (bijna) iedereen binnen korte tijd een baan had gevonden. Weet de preciese aantallen niet meer, maar toen bij de opendag werd ik overtuigt..
Zijn er negatieve berichten over de (MVVL)luchtvaart school ?

Niet om te stoken, maar check voor de lol eens de zoekfunctie op deze school en je zult genoeg negatieve dingen lezen als je echt wil.
Wil je echter alleen leuke dingen horen (het rozebrilsyndroom) kun je je op open dagen richten.

Verder ben ik nog steeds benieuwd bij welke maatschappijen MvvL preferred supplier zou zijn, zoals je eerder meldde.
 
Waar oud-MVVL'ers terecht zijn gekomen:

JAR12 klaar 2de kwartaal 2007
2 personen
---------------------------------------
1x CoCo A330 KLM
1x nog geen baan

JAR14 klaar 3de kwartaal 2007
7 personen
---------------------------------------
1x FO B738 Ryanair
1x CoCo A330 KLM
1x FO F50 Denim
1x FO Dash8 Denim
1x CoCo B747(?) KLM
1x KLM Aerocarto (hoogstwaarschijnlijk voor tijdelijk?)
1x nog geen baan

JAR15 klaar december 2007
8 personen
-----------------------------------------
3x CBC KLM en alledrie aangenomen
1x FO B737 Transavia
1x FO B767 Arkefly
2x FO Citation Mustang Bikkair
1x Aangenomen Transavia nog niet met Type-rating begonnen

JAR16 heeft net 3 weken de opleiding afgerond...hiervan weet ik verder niet hoe het met hen gaat...

Hopende hiermee wat duidelijkheid geschept te hebben over MVVL:)

Gr.

PS om wat discussie te voorkomen, informatie van oudere klassen heb ik niet, zolang loop ik er nog niet rond:eek:fftopic:

Even een kanttekening:

JAR 14:
F/O RyanAir --->Zelf type betaald
F/O Denim --->Zelf type betaald
F/O Denim --->Zelf type betaald

JAR 15
F/O Bikkair --->Nu werkloos (?)

Voor de ab initio's, hou hier rekening mee in je budget. Hebben alle KLMers die hier genoemd worden, 12500 Deuro betaald voor hun 'bridge course'? Die mogelijkheid is er overigens nu ook niet meer.
 
Van de website van Martinair vliegschool, dus niet helemaal objectief..;

Martinair vliegschool is preferred supplier van Martinair Holland. Dit houdt in dat Martinair Holland, bij een vacature op de Boeing 767, bij voorkeur een afgestudeerde leerling van de Martinair vliegschool aanneemt.

Martinair vliegschool heeft een regeling met de KLM dat afgestudeerde leerlingen, middels een CBC (compressed bridge course) bij de KLS, direct bij de KLM kunnen solliciteren. Tijdens deze CBC, door ons ook wel �tintje blauw� cursus genoemd, wordt de leerling de KLM procedures bijgebracht. Dit is nodig omdat iedere maatschappij zijn eigen cockpit procedures heeft, die onderling van elkaar kunnen verschillen. Van deze nieuwe mogelijkheid hebben het afgelopen jaar 8 leerlingen gebruik gemaakt, met boven gemiddelde resultaten.

Afgestudeerde leerlingen mogen na de opleiding solliciteren bij Transavia, zonder aanvullende eisen. In het afgelopen jaar hebben tientallen van onze leerlingen hiervan gebruik gemaakt.

Kortom het loopbaan perspectief voor een afgestudeerde leerling van Martinair vliegschool ziet er goed uit.
 
Wat ik al zei, die 767 deal zal de komende jaren niet meer gebeuren (en is volgens mij nog nooit gebeurd), noch de KLM deal. Voor zover ik weet mogen bijna alle NL vliegscholen zonder grading bij Trans selectie doen (als die sowieso nog selecties zouden hebben nu).
 
Last edited:
Back
Top