Martinair Vliegschool

P

PH-1902

Guest
Hallo allemaal:)

Vandaag, zaterdag 19 januari, ben ik op een open dag van de martinair vliegschool geweest en ik vind het er allemaal geweldig uitzien, beter dan de NLS waar ik een week eerder ben geweest. Stella ga ik woensdag nog naartoe. Zoals het er nu uitziet wil ik me gaan aanmelde voor de martinair vliegschool. Aangezien er niks over de martinair vliegschool in de kennisbank staat zou ik jullie willen vragen hoe de selectie van deze school ongeveer in zijn werk gaat. Wat wordt er precies van je verwacht en in hoeverre is deze selectie te vergelijken met de selectie van de KLS. Deze heb ik namelijk al gedaan maar hier ben ik helaas in de 2e fase afgevallen.

Ik zou het erg op prijs stellen dat ieder die een beetje ervaring heeft met de selectie van Martinair Vliegschool zou willen reageren. Zo hoop ik dat ik deze selectie wel door ga komen.

Alvast bedankt!
 
De selectie van Martinair lijkt best veel op die van de KLS, aleen PO1 en PO2 op een dag. Die doe je bij AHFC te Maarsen, je hebt alleen geen groeps opdracht. De tests zijn bedoeld om de zelfded ingen te testen als bij de KLS, maar andere vragen en manieren op het te testen. Met uitzondering van de technisch inzicht die is precies hetzelfde. Vrijwel alle tests worden achter een computer gemaakt, zorg dat je uitgerust bent want je moet dan nog een gesprek met een psycholoog.

Als je de dag haalt mag je naar Lelystad in de simulator en nog een keertje op gesprek. Maar zover ben ik niet gekomen.

Dat je de KLS niet hebt gehaald is misschien jammer, maar ze kijken niet alleen of je een goede piloot kunt worden. Meer of je in de KLM profiel past.
 
Daarnaast adviseer ik je je keuze niet af te laten hangen van de smaak van de koffie, maar de baankansen die de school biedt.

De koffie is daar best lekker sinds ze die Douwe Egberts machine hebben!;)

heb zelf in 2003 selectie gedaan..tijd terug dus. Selectie was toen psycho (COMPASS test, persoonlijkheidsvragen en gesprek), 3uur sturen in de sim verspreid over 3 dagen, medical en tot slot gesprek met de school.

Volgens mij is de laatste tijd toch wel het een en ander veranderd maar succes in ieder geval!
 
Hebben ze je daar op de open dag niks over verteld?
Toen ik daar was kreeg ik een heel uitgebreide uitleg over hun selectie procedure (ik moest er wel zelf om vragen...).
 
Alvast bedankt voor jullie reacties...

met 'de vliegschool ziet er geweldig uit' waarop gereageerd werd met 'let niet op de smaak van de koffie':stapelge: bedoelde ik eigenlijk het geheel. De school is vrij klein en dit zorgt voor veel persoonlijk contact wat ik persoonlijk heel prettig vindt. De sfeer die er hangt is vrij relaxt, er wordt met je/jij gesproken tussen instructeurs ed omdat je als een team moet werken en dit kan volgens hen niet als je in de cockpit telkens met u/meneer naar elkaar spreekt. Heb zelf met een aantal (oud) studenten gepraat waaarbij de school op mij over komt als een school met veel persoonlijk contact, een goede sfeer en wat gezelligheid... Ook het feit dat theorie en praktijk worden afgewisseld lijkt mij leuker/beter dan bij de andere scholen. Dat de vloot jonger dan 5 jaar is maakt het complete martinair vliegschool verhaal nog wat positiever voor mij.

En ja, ik heb op dat andere forum gekeken maar mensen gaan daar al snel een beetje offtopic, kraken elkaar af en dat topic is van een jaar geleden dus ik dacht dat wat recente ervaringen handiger zijn:). Ik zie ook bij dat andere topic dat als je verkeersvlieger wil worden je niet bij martinair vliegschool moet gaan. Dit soort reacties heb ik dus niks aan:p.

Ook heb ik natuurlijk op de site van martinair gekeken en op de open dag gehoord wat ze er over te vertellen hebben maar hier hoor je verder geen details, van wat vragen ze ongeveer, waar moet je je egt goed op voorbereiden enzovoort.

Dus als er nog andere ervaringen met de school of selectie zijn, pls write it down:)
 
Over de opleiding bij MVVL hoor ik alleen maar positieve berichten. Goede sfeer, professionele instructeurs etc. KLS'ers die onlangs hun CPL hebben gehaald bij MVVL zijn erg te spreken over de kwaliteit. Tevens is een noemenswaardige groep MVVL'ers recent aangenomen bij KLM. I.t.t. veel kleinere aantallen voorheen.

Over de nazorg kan ik momenteel niet goed een mening vormen. Weet wel dat deze vroeger nog wel eens te wensen overhield. Tegenwoordig wellicht beter!
 
PH-1902, ik doelde er eigenlijk alleen op dat je je keuze niet moet laten afhangen van hoe de sfeer is. Allemaal heel leuk en aardig als desbetreffende school hartstikke gezellig is, maar als de helft vervolgens niet aan een baan geraakt heb je daar helemaal geen reet aan.

Daarnaast hoeft er in een jaar niet bijzonder veel te gebeuren. Als de nazorg vorig jaar niet goed was zal dat dit jaar niet enorm verbeterd zijn, laten we niet vergeten dat het stuk voor stuk commerciele instellingen zijn waar geld nog altijd voorop staat. Niets ten nadele van Martinair vliegschool, het zal ongetwijfeld een prima opleiding zijn.
 
Is het zo dat het garantiefonds van de Martinair vliegschool, voor het volledige opleidingsbedrag garant staat? Of moet je zelf nog ergens een onderpand hebben, wil je kunnen lenen bij de ING?
 
Volgens de website staat er onder de kop "Garantiefonds" het volgende:

"Toekomstige leerlingen van de Martinair Flight Academy kunnen nu voor de financiering, door ING-Bank, van de opleidingskosten voor verkeersvlieger (Integrated ATPL-opleiding) gebruik maken van het garantiefonds voor de benodigde borgstelling. De student hoeft voor de altijd vereiste garantstelling dus geen beroep meer te doen op ouders en/of anderen."
 
Maar je blijft wel hoofdelijk aansprakelijk!! Ze staan garant voor jouw lening, maar zoals ik het lees wordt er niets uitgekeerd aan je als het fout gaat. Gelukkig hoeven je ouders dan niet het huis te verkopen.

Ik onthoud mij verder van elk commentaar m.b.t. de Martinair Vliegschool. Mijn mening is daar onderhand wel bekend over.

Grtz Mike5
 
Haal 'Martinair' eens weg voor 'Vliegschool'. Bedenk dan nog eens wat je van die opleiding vindt. Ze hebben namelijk niets met elkaar te maken.
 
Volgens de website staat er onder de kop "Garantiefonds" het volgende:

"Toekomstige leerlingen van de Martinair Flight Academy kunnen nu voor de financiering, door ING-Bank, van de opleidingskosten voor verkeersvlieger (Integrated ATPL-opleiding) gebruik maken van het garantiefonds voor de benodigde borgstelling. De student hoeft voor de altijd vereiste garantstelling dus geen beroep meer te doen op ouders en/of anderen."

Duidelijk.

NLS is dan de enige school in tegenstelling tot: KLS, EPST, Stella en Martinair vliegschool, waar je nog gedeeltelijk een onderpand moet hebben. Ik kon van de NLS website ook geen info vinden dat er een garantiefonds was, maar zijn ze daar ook niet mee bezig?

Immortal
 
Ben ook bij de open dag van NLS geweest en met het garantiefonds zijn ze idd bezig. Ze hoopten het binnen 2 maanden rond te hebben. Toch raar dat de grootste vliegschool van Nederland zijn garantiefonds tot nog toe niet voor elkaar heeft.
 
Volgens mij is de NLS een klein schattig schooltje inmiddels vergeleken bij Stella.
Dat NLS garantiefonds kan je ook met 2 korrels zout nemen. Ik was daar eens vorig jaar op 12 april bij een walk-in. Toen hadden ze het ook voor de zomer waarschijnlijk wel rond, er moest alleen nog goedkeuring uit Canada komen....
Nou weet ik niet of de bureaucratie van CAE zo stug is, ze daar de hele dag zalm aan het vissen zijn en beren knuffelen of wat dan ook maar echt rap gaat het niet.
 
mwaaah laten we maar niet offtopic gaan...

Iemand die verder nog iets over de martinair vliegschool heeft te vertelle waar ik misschien iets aan heb of misschien interesant is om te weten?
 
Goed dat je deze Topic hebt gestart, ik kon ook weinig vinden over dat wat jij vraagt: Details.

Ik doe morgen het inschrijfformulier op de bus en ben ook erg benieuwd naar de selectie eisen. Ik ben zelf jammergenoeg afgevallen in de simulatorfase bij de KLS, dus met die selectie heb ik ervaring. Ik las net dat ze ongeveer hetzelfde waren, dus ik ga veel informatie (qua oefenen voor de tests) herbruiken voor de selectie bij Martinair.

En JAR XX, is dat PM'tje misschien ook nuttig voor mij?? :D:D
PH 1902, veel succes met je selectie en laat ff weten wanneer jouw selectiedagen zijn, misschien komen we samen ergens terecht ;)
 
Back
Top