Martinair Vliegschool

De discussie van preffered supplier ontgaat me een beetje:bwah:

Van de KLM Flight Academy:
De zekerheid dat KLM Flight Academy, als 100% dochteronderneming van de KLM, fungeert als "preferred supplier", wanneer de KLM behoefte heeft aan nieuwe verkeersvliegers.

Van de MVVL site:
Martinair vliegschool is preferred supplier van Martinair Holland. Dit houdt in dat Martinair Holland, bij een vacature op de Boeing 767, bij voorkeur een afgestudeerde leerling van de Martinair vliegschool aanneemt.

Volgens mij houden beiden scholen een slag om de arm?

Mocht Martinair weer behoefte hebben aan (ab-initio) vliegers, dan zullen ze net zo goed bij hun eigen dochter aankloppen.
De laatste keren dat dit gebeurd schijnt te zijn is idd jaren '90 geweest. Bij MP begon de financiele crisis al in 2000 geloof ik...?:yeehaa:
Laatste keer dat iemand van MVVL naar MP ging was in 2007, dit was echter een instructeur.

MVVL is ook preffered supplier van Transavia. Net als Stella en ik gok DFA ook?

In 2008 heb ik een keer een lijstje geupload met wie waar vloog van voorgaande JAR klassen, hierbij een update om wat meer inzicht te krijg in het verloop...

JAR12 klaar 2de kwartaal 2007
2 personen
---------------------------------------
1x CoCo A330 KLM
1x nog geen baan

JAR14 klaar 3de kwartaal 2007
7 personen
---------------------------------------
1x FO B738 Ryanair
1x CoCo A330 KLM
1x FO F50 Denim
1x FO Dash8 Denim
1x CoCo B747(?) KLM
1x KLM Aerocarto (hoogstwaarschijnlijk voor tijdelijk?)
1x nog geen baan

JAR15 klaar december 2007
8 personen
-----------------------------------------
3x CBC KLM en alledrie aangenomen
1x FO B737 Transavia
1x FO B767 Arkefly
2x FO Citation Mustang Bikkair
1x Aangenomen Transavia nog niet met Type-rating begonnen

JAR16 heeft net 3 weken de opleiding afgerond...hiervan weet ik verder niet hoe het met hen gaat...

UPDATE
JAR16 klaar mei 2008
3 personen
-----------------------------------------
1x FO Transavia
1x MVVL instructrice (tevens "op de plank" bij HV)
1x FO Ryanair

JAR17 klaar nov 2008
7 personen
-----------------------------------------
2x FO Ryanair
1x MVVL instructrice
4x werkloos waarvan 2 regelmatig vliegen in G/A

JAR 18 en JAR 19 zijn ook klaar, echter hiervan weet ik geen exacte gegevens, maar bij mijn weten heeft niemand een baan.
 
Dergelijke lijstjes zouden van elke school beschikbaar moeten zijn, ter aanvulling ook bijzetten wie extra mag investeren (self sponsered TR). Dan krijgen toekomstige kandidaten pas een echt reëel idee van de situatie.
 
Dergelijke lijstjes zouden van elke school beschikbaar moeten zijn, ter aanvulling ook bijzetten wie extra mag investeren (self sponsered TR). Dan krijgen toekomstige kandidaten pas een echt reëel idee van de situatie.

Inderdaad, een overzicht zou handig zijn!
 
Zoals gevraagd een nog een update.

JAR12 klaar 2de kwartaal 2007
2 personen
---------------------------------------
1x CoCo A330 KLM
1x F/O JetNetherlands (hoogstwaarschijnlijk nu werkloos)

JAR14 klaar 3de kwartaal 2007
7 personen
---------------------------------------
1x FO B738 Ryanair SSTR
1x CoCo A330 KLM
1x FO F50 Denim SSTR
1x FO Dash8 Denim SSTR

1x CoCo B747 KLM
1x FO VLM
1x nog geen baan, vliegt G/A op Texel

JAR15 klaar december 2007
8 personen
-----------------------------------------
3x CBC KLM en alledrie aangenomen
1x FO B737 Transavia
1x FO B767 ArkeFly
2x FO Citation Mustang Bikkair, eentje naar Skytaxi, nu waarschijnlijk allebei werkloos
1x FO Transavia


JAR16 klaar mei 2008
3 personen
-----------------------------------------
1x FO Transavia
1x MVVL instructrice (tevens "op de plank" bij HV)
1x FO Ryanair SSTR

JAR17 klaar nov 2008
7 personen
-----------------------------------------
2x FO Ryanair SSTR
1x MVVL instructrice
4x werkloos waarvan 2 regelmatig vliegen in G/A

Van VLM weet ik de constructie niet, moet je hier betalen?

Voor de KLM moest je de CBC doen, deze kostte 12.500E, heb ik mij laten vertellen.
 
hoeveel zijn er opgeleid dan? volgens mij is er 0,0 opgeleid op de 737!!

Ik sprak vorige week een KLM-captain die sinds 6 maanden op de 737 vliegt als capt, en een vriend van me is sinds een zelfde periode FO op de 737... precies in de periode dat er een overschot was dus... niets assumptions.

Het gaat verder niet alleen om de passeer-betaling aan de co's die op het punt stonden hun command in te gaan, maar met het uitblijven van interne upgrades wordt de tijd tot command voor alle co's verlengd. Het heeft dus invloed op iedereen die nu rechts zit.
 
Ik sprak vorige week een KLM-captain die sinds 6 maanden op de 737 vliegt als capt, en een vriend van me is sinds een zelfde periode FO op de 737... precies in de periode dat er een overschot was dus... niets assumptions.

Het gaat verder niet alleen om de passeer-betaling aan de co's die op het punt stonden hun command in te gaan, maar met het uitblijven van interne upgrades wordt de tijd tot command voor alle co's verlengd. Het heeft dus invloed op iedereen die nu rechts zit.

JPC, hoe wordt er dan over het algemeen aangekeken tegen deze inhuur? Het is toch maximaal 4% begreep ik (dus 20 man op 500 vliegers), en dan alleen in de zomerpiek zodat jullie rooster weer beter over het jaar verspreid kan worden. Toch?
 
JPC, hoe wordt er dan over het algemeen aangekeken tegen deze inhuur? Het is toch maximaal 4% begreep ik (dus 20 man op 500 vliegers), en dan alleen in de zomerpiek zodat jullie rooster weer beter over het jaar verspreid kan worden. Toch?

Ik ga me niet verder uitlaten over deze zaken omdat ik de exacte achtergronden en onderhandelingen niet ken... wellicht kan Iz dat beter doen of iemand anders van de Transavia VNV-ledenraad, maar het argument dat de inhuur is om ons te helpen of ons rooster aangenamer te maken kan ik niet onderschrijven.

Voor deze thread is alleen van toepassing dat mensen weten dat de aannames van Transavia nu in ieder geval nog samen hangen met een 'overschot' bij de KLM.
 
Zolang Transavia haar Deense Transavia met eigen (niet-Deense) vliegers bemant zal KLM haar overtollige vliegers bij Transavia neerzetten. Seniore F/O's krijgen bypass.
Maar wat heeft dit in godsnaam nog met de Martinair vliegclub te maken... Back to topic???
 
Normaal zou een KLM vlieger er niet over denken om Transavia vluchten te gaan maken, dat is de enige reden dat Transavia door het VNV gedoogt wordt, ze hebben geen interesse in dit werk.

Nu er bij KLM te weinig werk is hebben opeens wel interesse.

Eigenlijk heel logisch.

Wat betreft Martinair vliegschool, is er ooit echt iemand van het abinitio programma als FO op de 767 gekomen zoals wordt geadverteerd? Echt?

Leuk overzicht van de klassen en de resultaten maar in 2007 was de markt voor piloten red hot en kon je het als het ware uitzoeken waar je wilde gaan werken.

Meer representatief zijn de scores vanaf 2008:

1x Transavia en 1x plank Transavia (dus toch preferred supplier)
3x Ryanair (blijkbaar ook preffered supplier)
2x Martinair vliegschool (preffered supplier)
4x Waiting list voor de 767?

2009 hebben we maar helemaal weggelaten?
 
Ik weet niet of Mike5 over dezelfde persoon praat die ik in gedachte heb maar ze zullen redelijk ver gaan voor voor ze een opleiding stoppen, ik zou me niet te druk maken over je grading en een beetje plezier hebben mischien wat ervaring op doen voor een grading bij een andere vliegschool?

Wat nazorg en helpen bij banen betreft denk ik dat er ergens op een hun site staat PILOOT BIJ MARTINAIRvliegschool Lelystad en dat behaalde resultaten (al dan niet door de leerling zelf) uit het verleden geen garantie bieden voor de toekomst.MvvL heeft gewoon een goed lopend PR-programma maar net als de KLS bieden ze volgens mij geen enkele garantie of hulp aan de leerlingen.

Wat dat betreft is er de laatste 10+ jaar erg weinig veranderd bij MvvL als ik kijk naar de aannamelijst, nog erger ik zie zelfs een hoger % SSTR dan toen, aan de andere kant mischien ook wel een andere markt nu en ben ik een van die oude mensen die zegt vroeger was het beter.

ps. loopt er niet ergens een hele oude thread met waar mensen zijn aangenomen na MvvL?
 
Ik weet niet of Mike5 over dezelfde persoon praat die ik in gedachte heb maar ze zullen redelijk ver gaan voor voor ze een opleiding stoppen.

Ik weet niet wie jij in gedachten hebt, maar ik, en hij dus ook, zaten in JAR 2.

Natuurlijk begrijp ik dat een vliegschool een opleiding niet zou beëindigen voor iemand, tenzij het de school ook schaden zou lopen bij het voortzetten van de opleiding. Ik gaf dit als voorbeeld, om aan te geven dat het hier anders werkt dan op een HBO of Universiteit. Bij deze jongen uit mijn klas is er alleen af en toe in de wandelgangen door instructeurs tegen hem gezegd “Je moet wel een beetje aan je captaincy werken, joh”

Nu 10 jaar na het aanvangen van zijn opleiding werkt hij als nachtportier in een hotel, en zijn al zijn papieren al jaren verlopen......

ONZIN als de vliegscholen zeggen dat iedereen er wel komt!!! Zo zijn er nog veel meer van dit soort gevallen.

Grtz Mike5
 
Zoals gevraagd een nog een update.

JAR12 klaar 2de kwartaal 2007
2 personen
---------------------------------------
1x CoCo A330 KLM
1x F/O JetNetherlands (hoogstwaarschijnlijk nu werkloos)

JAR14 klaar 3de kwartaal 2007
7 personen
---------------------------------------
1x FO B738 Ryanair SSTR
1x CoCo A330 KLM
1x FO F50 Denim SSTR
1x FO Dash8 Denim SSTR

1x CoCo B747 KLM
1x FO VLM
1x nog geen baan, vliegt G/A op Texel

JAR15 klaar december 2007
8 personen
-----------------------------------------
3x CBC KLM en alledrie aangenomen
1x FO B737 Transavia
1x FO B767 ArkeFly
2x FO Citation Mustang Bikkair, eentje naar Skytaxi, nu waarschijnlijk allebei werkloos
1x FO Transavia


JAR16 klaar mei 2008
3 personen
-----------------------------------------
1x FO Transavia
1x MVVL instructrice (tevens "op de plank" bij HV)
1x FO Ryanair SSTR

JAR17 klaar nov 2008
7 personen
-----------------------------------------
2x FO Ryanair SSTR
1x MVVL instructrice
4x werkloos waarvan 2 regelmatig vliegen in G/A

Van VLM weet ik de constructie niet, moet je hier betalen?

Voor de KLM moest je de CBC doen, deze kostte 12.500E, heb ik mij laten vertellen.

Leuk lijstje! Vooral als er gezegd wordt dat je al bijna drie jaar werkloos bent en nu op Texel vliegt.
Bovendien zag ik dat de post van 20 januari dit jaar was...... wellicht een idee om je bronnen beter te checken voordat je een 'update' post.
Daarnaast vind ik het ronduit smakeloos dat je een veronderstelling plaatst over een collega (dus iemand met een baan!) van mij.
Ik snap dat op een forum veel zaken beweerd worden die lang niet allemaal waar zijn, maar een klein beetje hoor/ wederhoor toepassen zou niet misstaan.

Grtz Smokie
 
Geen garantiefonds meer..

Wat zeker niet veranderd is, is de webside incl. baanperspectief :blabla:

Waarom zou mvvl dat in godsnaam willen doen?

Bovendien wordt op de site niks verteld over het beëindigen van de overeenkomst met de ING(garantiefonds). Kan best dat de site al een tijdje geen update heeft gehad...
Mag ik vragen hoe je aan doe info bent gekomen?

Gr.

EmeX

Het garantiefonds is weer terug: Klik
 
In mijn brievenbus zat vandaag een 'verse' Op de Bok (VNV-blaadje) en daar stond een heel verhaal over de Martinair Vliegschool in.

Kwam er op neer dat de opleiding kwalitatief goed is, en sinds Martinair volledig is ingelijfd door KLM valt de vliegschool ook onder de groep. Daardoor vanaf heden meer synergie met de KLS en worden instructeurs onderling uitgewisseld. Verder werden er geen uitspraken gedaan over baankansen van studenten, maar wel dat de Martinair Vliegschool en de KLS elkaar gaan opzoeken.

Ben benieuwd met de ontwikkelingen binnen de Martinair Vliegschool....
 
In mijn brievenbus zat vandaag een 'verse' Op de Bok (VNV-blaadje) en daar stond een heel verhaal over de Martinair Vliegschool in.

Kwam er op neer dat de opleiding kwalitatief goed is, en sinds Martinair volledig is ingelijfd door KLM valt de vliegschool ook onder de groep. Daardoor vanaf heden meer synergie met de KLS en worden instructeurs onderling uitgewisseld. Verder werden er geen uitspraken gedaan over baankansen van studenten, maar wel dat de Martinair Vliegschool en de KLS elkaar gaan opzoeken.

Ben benieuwd met de ontwikkelingen binnen de Martinair Vliegschool....

Ben ik ook benieuwd naar.
Voor degene die het stukje in Op de Bok willen lezen, hier heb ik het in pdf:


http://www.vnv-dalpa.nl/files/publiek/odb/webeditie%20bok%20juli.pdf (pagina 10 en 11)
 
Back
Top