Lufthansa staking nummer 13?

Hector

New member
De Lufthansapiloten willen binnenkort voor de 13e keer binnen een jaar gaan staken! Ze hebben de bazen een kostenbesparing van €500 miljoen aangeboden maar de bazen is dat niet genoeg.
Naar mijn weten is zo een aanbod, zeker bij een maatschappij die bijna ieder jaar €1 miljard winst maakt, nog nooit voorgekomen.
Wat is daar aan de hand, iemand?
Salarissen dat het Lufthansa managementwil betalen bij het nieuw in oprichting zijnde nieuwe Eurowings, liggen extreem laag (luchtvaartnieuws). Co's beginnen met €3500 (zelf type betalen) bruto en cabinepersoneel zelfs met €1500.

Overigens heb ik gehoord dat de VC denkt aan een recruitment-ban voor iedereen die bij het nieuwe Eurowings solliciteert. Wat een goeie carriere voor diegenen die daar wel solliciteren uiteindelijk zeer moeilijk zou maken.
Weet iemand hier meer over?
 
Een uiterst complexe situatie. De kortste versie is dat de CEO de Lufthansa-CAO gewoon kapot wil maken, zodat de piloten geen macht meer hebben en er flink gespaard kan worden op de cockpitkosten omdat hij vindt dat er nog wat extra winst valt te halen. Men is van mening dat ze zich moeten weren tegen Ryanair, EasyJet enz. en de oplossing daarvoor was Germanwings. Germanwings was een succes, maar nu alweer te duur (ondanks dat het bedrijf winst maakt). Nieuwe oplossing is Eurowings. De arbeidsvoorwaarden zijn dramatisch. Korte samenvatting:

* basissalaris 30.000 euro bruto/jaar (ook als je volgens de wet bijvoorbeeld recht hebt op een 13de maand, dan wordt dit bedrag dus gewoon door 13 gedeeld i.p.v. door 12).
* 50 euro bruto per sector, waarvan 281 vooruitbetaald en gegarandeerd á 14.050 euro
* gegarandeerd salaris hierdoor 44.050 bruto/jaar
* werk- en rusttijden volgens wettelijk minimum
* aantal vakantie- en vrije dagen volgens wettelijk minimum
* geen request-systeem voor vrije dagen en vluchten
* geen deeltijd mogelijkheden
* geen senioriteitslijst (upgrades voor de op dat moment meest geschikte kandidaten)
* eerste uitgifte van uniform wordt vergoed, daarna niet meer
* type rating 18.000 euro
* je basis kan men aanpassen (wordt 3 maanden van tevoren medegedeeld)
* geen CAO
* men verwacht flexibiliteit om het bedrijf op te bouwen (iedereen weet wel wat dit betekent. Zeg maar gedag tegen je privé leven.)

De vakbond en Lufthansa zijn al meerdere jaren aan het onderhandelen, maar tot nu toe zonder resultaat. Lufthansa doet er alles aan het de CAO-piloten lastig te maken. Aantal voorbeelden:

* JUMP-project: piloten van Lufthansa Cityline (dus goedkoper) die onder naam van Lufthansa lange afstandsvluchten moeten uitvoeren die met CAO-personeel niet winstgevend zouden zijn moeten uitvoeren.
* Eurowings: zie hierboven. Zelfde principe als Germanwings, alleen dan met hoofdkantoor in Wenen en zonder CAO-personeel.
* Eurowings lange afstand: vliegt op touristische bestemmingen. Wordt gevlogen door personeel van SunExpress.

Men probeert zoveel mogelijk pilotengroepen tegenover elkaar uit te spelen. De goedkoopste aanbieder mag bepaalde vluchten uitvoeren. De verliezer groeit niet verder of krimp.

Het wordt een lange winter met veel gedoe!
 
Om vervolgens met droge ogen durven beweren dat de KLM ook die kant op moet.... Misschien ben ik een ouwe l*l aan 't worden maar ik begrijp 't niet meer...
 
Kapitalisme.... Winst alleen voor aandeelhouders en hoger management...
 
De baas denkt dat stakingen hem niet kunnen deren, dan wel dat we niet lang durven te staken. En hij gaat gewoon verder werkgelegenheid buiten de CAO (en buiten Duitsland) te verschuiven. Onderhandelen helpt niet, elke oplossing waar zijn vrijheid om werkgelegengeid te verplaatsen wordt beknot is voor hem onacceptabel. Het bedrijf gaat gewoon met volle vaart op de ingeslagen weg verder.

Dus nu blijft ons nog maar één optie: staken zodat het zeer doet. Aangezien de harde houding van de directie, gaat het echt een slagveld worden, en gaan we bij niemand vrienden maken. De terughouding was daarom groot, maar het is nu toch wel duidelijk dat alle andere opties uitgeput zijn, en alleen veel en duur staken ons nog in een onderhandelingspositie kan krijgen. Vorige maand heeft de vakbond een heel verstrekkend aanbod gedaan onze hele betaling, VUT-regeling en carrieresysteem opnieuw op te zetten, half miljard besparing, en daar werd niet eens over onderhandeld.

Jammer voor Lufthansa, jammer voor de klanten (waarvan er veel voor lange tijd weg gaan blijven). Het is niet uit te sluiten dat de firma hier langdurig schade door leidt. Maar we staan met onze rug tegen de muur. Praten helpt gewoon niet. Het respect voor onze rechten is er niet, en moet nu dus door harde acties ingevorderd worden. Alle collega's zijn na twee jaar stilstand er wel achter dat dit het enige is wat nog kan werken. Zo lang Lufthansa zo door gaat met het verplaatsen van werkgelegenheid, zo lang gaat ze gewoon geen winst meer maken. We hebben niets te verliezen.
 
LH maakt op de 15e na de aandeelhouders vergadering dat 1800 crew
Cockpit en Cabine ontslag krijgen of wurgcontract tekenen!

Dat staat er binnenkort in de kranten denk ik
 
Veel succes en sterkte aan de collega's bij DLH. Ik hoop dat jullie dit conflict snel in jullie voordeel kunnen beslechten.

Dit gaat niet alleen jullie aan maar iedere piloot in de industrie. Als meneer Spohr zijn zin krijgt wordt dit de nieuwe benchmark en zullen ongetwijfeld veel airlines volgen.

Het is te gek dat een airline als LH dat er financieel zo sterk voorstaat op deze manier met z'n personeel om gaat.

Het is ook wel typisch dat iemand zoals Spohr die nota bene van de LH Flugschule in Bremen afkomt zo op zijn collega's inhakt. Eerst lekker van het systeem geprofiteerd en dan op deze manier te keer gaan ... Bij Norwegian zit er nog zo een.

Veel succes in ieder geval.
 
Ook ik wil alle Lufthansa collega's heel veel succes wensen!!

Het lijkt erop dat één Europa er puur doorgedrukt is, om grote bedrijven hun werknemers te kunnen laten chanteren en onder druk zetten. Arbeidscontracten richting het Oosten zijn namelijk volkomen waardeloos.
Ik had namelijk ook al begrepen dat Lufthansa een groot deel van oa de administratie verzet heeft naar Polen, waar een arbeidscontract niets voorsteld!
 
LH maakt op de 15e na de aandeelhouders vergadering dat 1800 crew
Cockpit en Cabine ontslag krijgen of wurgcontract tekenen!

Dat staat er binnenkort in de kranten denk ik

Het is lastig personeel ontslaan als je personeel aan het aannemen bent en 2+ miljard winst gaat maken.
 
Back
Top