LPE en IVW of IVW vs common sense

Je brengt nu namelijk over 6 jaar weer geld in het laatje als je LPE weer verloopt.
Heeft er inmiddels iemand level 6 gehaald en zo ja wat waren de omstandigheden/achtergrond?

Ik kreeg na m'n laatste profcheck te horen dat de TRE ook meteen een ELP had afgenomen en dat ik level 6 had. Dat heeft hij op een of ander papiertje gezet die ik naar de IVW heb gemaild en die hebben me een nieuw brevet met level 6 gestuurd. Daar heb ik overigens niet voor betaald, maar uit reacties hier krijg ik de indruk dat dat wel moet?
Ik ben tegenwoordig (in tegenstelling tot vroeger) heel erg tevreden over de IVW. Ik vind dat ze het erg goed doen en altijd snel en correct reageren op vragen en behulpzaam zijn bij problemen etc.
 
Voorzichtig overload, de IVW leest mee.
Nee, da´s flauw van mij. Bedankt voor je reaktie.
Ik krijg de indruk dat Engeland momenteel DE ingang is om makkelijk (en goedkoop en "eeuwigdurend") je LPE te verkrijgen.
Keep 'm coming, guys (and dolls).
 
Hallo Morning Glory,

Als HBO'er in een multinationaal bedrijf heb ik behoorlijk wat ervaring met de Engelse taal. Bovendien eens een cursus Cambridge English gedaan. Mijn LPE examen heb ik gedaan bij ATC-Comm uit Lemmer, het examen werd afgenomen op EHHV. Dit examen staat onder supervisie van het Australische RELTA en bestaat uit drie onderdelen. Twee vormen van luistervaardigheid waarbij je één keer optreedt als LVL en één keer als piloot en steeds een scene krijgt voorgeschoteld op een pc en vervolgens multiple choice antwoord mag klikken. Daarna een "live" situatie met een examiner, ook weer op basis van een computeranimatie. Eén keer een standaardvlucht en bij de volgende gaat er "iets" fout. Ik kreeg te maken met enginefire. Tenslotte mag je nog in een interview uitleggen waarom je reageerde zoals je hebt gedaan in de emergency situation.
Op ieder onderdeel moet je 6 scoren om 6 te krijgen, anders geldt de laagste score van een individueel onderdeel.
Ik ben beloond met level 6 en ben dus van verdere ondervraging af tot de regels weer wijzigen
 
Bij EPST LPE test gedaan en na 2 weken blaadje thuis met level 6. Ik heb geen UK roots ofzo. Volgens mij moet het voor Nederlandse piloten geen probleem zijn om een level 6 te halen.

Bij mijn RT test op OXF werd LPE niet gelijk meegenomen. Vreemd.

Groeten,
 
Ik denk dat het probleem is dat iedereen maar wat lijkt te doen en dat die hele English Proficieny grote onzin is. De een krijgt het zomaar en de ander moet er veel moeite voor doen.
 
Ik ken iemand die het bij een of ander 'instituut' in zuid Engeland gedaan heeft voor £600,-. Er zijn in elk geval een hoop mensen die er veel geld aan verdienen.
 
Ik ken iemand die het bij een of ander 'instituut' in zuid Engeland gedaan heeft voor £600,-. Er zijn in elk geval een hoop mensen die er veel geld aan verdienen.

Fuck! 600 pond......... Dacht dat ze in Nederland een leuk snabbeltje hadden. Ik was 90 pond kwijt voor RT practical inclusief LPE (alleen PPL)
 
Ik zal eens navragen waar dat was. Een paar slimme mannen die een bedrijfje zijn begonnen no doubt.
 
Ben vorige week geslaagd: niveau 5.

Gewoon 'HBO engels'.

En waarom geen 6? Dan zou ik schijnbaar net iets sneller op m'n woorden moeten komen tijdens de chit-chat, en met name veel met de intonatie moeten spelen, zoals 'native speakers' dit doen. Emotie in je stem leggen zeg maar.

Voor niveau 6 moet je naast vloeiend en foutloos spreken ook streektaal en culturele nuances begrijpen die geen deel uitmaken van (zeg maar) algemeen beschaafd Engels. Dit laatste wordt belangrijk geacht omdat mensen die in nood zijn zich soms niet meer zo procedureel uitdrukken... :rt::grijns:

Ik ben tweetalig Engels/Nederlands en toch zal ik dat uiteindelijk drie keer met een test hebben moeten bewijzen: voor de Amerikaanse papieren via een interview (level 6, 400 euro), voor de Nederlanders via een test (level 6, 140 euro) en volgend jaar voor mijn Engelse brevet gewoon als onderdeel van mijn profcheck. En dat alles omdat de autoriteiten elkaars testmethodes niet lijken te vertrouwen.
 
Last edited:
Voor niveau 6 moet je naast vloeiend en foutloos spreken ook streektaal en culturele nuances begrijpen die geen deel uitmaken van (zeg maar) algemeen beschaafd Engels. Dit laatste wordt belangrijk geacht omdat mensen die in nood zijn zich soms niet meer zo procedureel uitdrukken... :rt::grijns:

.

Sommigen Engelsen kunnen elkaar niet eens verstaan als het om verschillende streken gaat, Ik versta ook geen snars van wat een Limburger uitkraamt als hij/zij los gaat, ha ha ha. LPE, zucht............
 
Sommigen Engelsen kunnen elkaar niet eens verstaan als het om verschillende streken gaat, Ik versta ook geen snars van wat een Limburger uitkraamt als hij/zij los gaat, ha ha ha. LPE, zucht............

ja, geloof het of niet: ook niet alle Engelsen halen niveau 6! Als de examinator twijfels heeft moeten ze naar zo'n dure cursus.
 
Ik hoor dat IVW vorige week in een brief aan AOC-houders bekend maakte dat AOC-houders tijdens prof-checks de Language Proficiency mogen gaan beoordelen.

F
 
En nu??

En nu??

Nu heb ik level 6 gehaald, maar volgens het IVW staat level 4 nog in mijn 'dossier' (in de computer). Toch is mijn resultaat opgestuurd naar het IVW, maar ze hebben het in een 'map' gestopt omdat het nog niet op mijn brevet staat.

Als je een nieuwe rating oid krijgt wordt er een nieuwe uitdraai gemaakt waar de LPE op staat.

Maar als je nu geen nieuwe rating gaat halen voor maart 2011?

Niemand lijkt het antwoord te weten. Je kunt wel een nieuw papiertje aanvragen voor ongeveer 50 euri. Ik denk dat ik dat maar doe voor maart 2011, voor de zekerheid...
 
Ik hoor dat IVW vorige week in een brief aan AOC-houders bekend maakte dat AOC-houders tijdens prof-checks de Language Proficiency mogen gaan beoordelen.

F

Dat is vreemd.... Ik heb een jaar gelden al een level 6 gehaald tijdens een OPC en die is netjes in m'n brevet gezet door de IVW...
Lekker duidelijk weer allemaal.
 
Hallo allemaal,
Ik werd op deze discussie gewezen door iemand nadat ik hem vertelde dat ik naar aanleiding van het LPE verhaal met IVW had gebeld en vervolgens een email naar IVW had gestuurd waarin de volgende tekst:

Geachte medewerker,

Ik ben sinds 1991 in bezit van een FAA ATPL en sinds 1992 in bezit van
een Nederlands Commercieel brevet (destijds B3) met instrument rating.
Enkele jaren geleden heb ik een nieuw FAA ATPL brevet ontvangen waarop
aangegeven staat dat ik 'english proficient' ben gekwalificeerd.

Van mijn werkgever heb ik vernomen dat ik voor 5 maart 2011 een Language
Proficiency Exam zou moeten afleggen om aan te tonen dat ik in de
Engelse taal bekwaam genoeg ben om te kunnen vliegen.

Ik heb hierover met IVW gebeld en er werd mij verteld dat deze
aantekening op mijn ATPL volgens (het Nederlandse) JAR regelement niet
rechtsgeldig zou zijn.

Dit verbaast mij zeer. Ik kan mij niet voorstellen dat er wordt gesteld
dat de FAA hierin niet vertrouwd kan worden en ik alsnog een duur examen
zou moeten moet afleggen om aan te tonen wat al aangetoond is, ook
tijdens mijn Nederlandse examens en check's.

Bovendien heeft elke Nederlands gebreveteerde vlieger zijn algehele
kennis van engels zowel in de theorie als in het RT gebruik moeten
aantonen d.m.v. het afleggen van zowel theoretische- als
praktijkexamens. Bij elk volgend examen of currency check wordt dit weer
opnieuw getoetst.

De regeling dat reeds jaren gebreveteerde vliegers nu een LPE examen
zouden moeten afleggen is of dubbelop (het is reeds aangetoond) of het
zou betekenen dat er vliegers zijn die ondanks dat zij gebreveteerd zijn
toch niet genoeg kennis van de Engelse taal zouden hebben. In het tweede
geval zou dit betekenen dat er een groot probleem zou (hebben) bestaan
bij de brevetexamens want blijkbaar slagen er dan mensen onterecht voor
deze examens (onvoldoende kennis engels).

Het standarisatie die een LPE met zich meebrengt is op zich een goede
zaak. Maar ik ben van mening dat de overgangsregeling zoals die nu
worden geïmplementeert (tijdelijk LPE tot maart 2011) voor de al jaren
vliegende piloten een totaal onnodig examen is en bovendien onnodig duur.

Overigens vertelde de IVW medewerker mij dat er reeds veel telefonische
klachten over het bovenstaande waren binnengekomen maar de meeste mensen
namen niet de moeite om een klacht op schrift te stellen. Piloten van de
grote maatschappijen hoeven dit ook niet zelf te betalen, en het examen
neemt maar een half uurtje in beslag, maar de kleine groep commerciele
vliegers in de kleine luchtvaart die dit wel zelf moeten betalen worden
hier financieel door gedupeerd (kosten examen 150 euro).

Gezien bovenstaande wil ik u het volgende vragen:

1. Wordt de FAA als authoriteit niet erkend als het gaat om een door hen
verklaarde 'english proficient' op mijn ATPL?

2. Wat is het beleid achter de beslissing om de voor 2008(?)
gebreveteerde piloten slechts een tijdelijk LPE te geven? Waarom is er
niet voor de zogenaamde 'grandfather rights' policy gekozen? Desnoods
had een eerder jaar dan 2008 gebruikt kunnen worden.

Uw reactie tegemoet ziende,

Met vriendelijke groet,
(naam bekend)
 
Last edited:
Eerst maar eens LPD niveau 6 halen denk ik! ;o)

Helaas geef ik je weinig kans. Antwoord op vraag 1: nee. Waarschijnlijk antwoord op vraag 2: sorry, wij hebben het ook niet verzonnen (het komt van ICAO) en met het geven van LPE level 4 zijn we al heel soepel geweest.
 
Back
Top