Logbook invullen

angrybirds

New member
Heey,

Ik heb het al aan verschillende captains/klasgenoten gevraagd maar niemand weet precies hoe het zit en iedereen heeft zijn eigen manier.

Weet iemand hoe je officieel de uren bij Ryanair moet opschrijven in je logbook tijdens de line training?? Ik heb een Jeppesen logbook en stel ik vlieg 2 uur dan dacht ik er zelf aan om 2 uur onder 'co pilot' in te vullen en 2 uur onder 'IFR'. Ik had begrepen dat PICUS nog niet mogelijk is tijdens line training en dat dual ook niet de bedoeling is. Klopt dit?

En weet iemand toevallig ook wat de bedoeling is met block tijden? Behoor je de actual blocktijden te gebruiken of rond je de tijden af (eg 08.32 word 08.30 en 08.33 word 08.35)?

Als PM vul je dan ook 1 takeoff en 1 landing in of mag dat alleen als PF?

Hopelijk kan iemand dit ophelderen.
Alvast bedankt
 
Zoals ik het doe:

Actual Blocktimes
Alles IFR en Co-pilot
Nighturen automatisch door mijn logboeksoftware
PF= take-off and landing, PM niet.
Heavy crew: N/A bij Ryanair

Maak je over PICUS maar niet druk, doe dat gewoon na je lijntraining. Dan gewoon aan de captain vragen of je het zo mag loggen, en je logboek meenemen om af te laten tekenen.

Bovendien heb je meer PICUS voorlopig niet nodig, dat wordt actueel als je je ATPL wil gaan unfreezen.

Groetjes

Heey,

Ik heb het al aan verschillende captains/klasgenoten gevraagd maar niemand weet precies hoe het zit en iedereen heeft zijn eigen manier.

Weet iemand hoe je officieel de uren bij Ryanair moet opschrijven in je logbook tijdens de line training?? Ik heb een Jeppesen logbook en stel ik vlieg 2 uur dan dacht ik er zelf aan om 2 uur onder 'co pilot' in te vullen en 2 uur onder 'IFR'. Ik had begrepen dat PICUS nog niet mogelijk is tijdens line training en dat dual ook niet de bedoeling is. Klopt dit?

En weet iemand toevallig ook wat de bedoeling is met block tijden? Behoor je de actual blocktijden te gebruiken of rond je de tijden af (eg 08.32 word 08.30 en 08.33 word 08.35)?

Als PM vul je dan ook 1 takeoff en 1 landing in of mag dat alleen als PF?

Hopelijk kan iemand dit ophelderen.
Alvast bedankt
 
Beste Angry,

Beste Angry,

Je kunt alles hier nalezen.

Nooit afronden. Het beste kun je ACARS print gebruiken voor de block times. Anders de actuele tijden in GMT.

TIjdens line training is alles copilot flight time.

Daarna moet gezagvoerder aftekenen als je PICUS wilt kunnen schrijven. Soms erkent de certificerende instantie dat je alleen de naam van de gezagvoerder opschrijft.

Vergeet niet instrument flight time te loggen. De tijd dat je actueel vliegt louter met behulp van je vlieginstrumenten. In IMC dus. Niet te verwarren met IFR.

Er zijn software paketten beschikbaar. Sommige houden automatisch dag en nacht uren bij.

Binnenkort komt er een geautomatiseerd systeem (App) op de markt die jouw logboek bijhoudt. Een synchronisatie van je rooster of een manueel invoeren van vluchtnummer is voldoende (block timesworden automatisch bijgehouden). Via push-berichten wordt dan alleen van je gevraagd naar de functie tijdens de vlucht en het aantal minuten IF dat je vloog en eventueel de naam van de gezagvoerder. Zal rond de zomer zijn dat deze App op de markt komt.

Hej,
LH
 
Moet je wel ACARS hebben ;).

Gebruik de off en onblock tijden van je voyage report. Tijdens linetraining alles als co-pilot en na je linecheck log je je PF sectoren als PICUS en je PNF als co-pilot
 
Bedankt voor de reacties. Ik gebruik inderdaad de block tijden van het voyage report.

Wat ik van accumulator begrijp is dat je de volledige bloktijd als IFR kan loggen, maar Long Haul zegt juist alleen de tijd die IMC gespendeerd word. Welke van de 2 manieren is correct?
 
De volledige blocktijd is IFR, IMC en IFR is iets anders. Alle Ryanair vluchten zijn IFR. IFR zegt namelijk niets over de weerscondities IMC of VMC je kunt prima IFR vliegen in VMC conditions.
 
Maar een JAA loboek heeft een kopje I"nstrument time" en is dus vorr meerdere uitleg vatbaar. Ik log dat als IFR, maar dan wel de airborne tijd en niet de bloktijd.
 
De volledige blocktijd is IFR, IMC en IFR is iets anders. Alle Ryanair vluchten zijn IFR. IFR zegt namelijk niets over de weerscondities IMC of VMC je kunt prima IFR vliegen in VMC conditions.

Ja precies zo had ik het ook opgevat thanks
 
Maar zo staat het niet in het IVW document:

Een bestuurder mag alleen die tijd als instrument vliegtijd in zijn logboek noteren gedurende welke hij het vliegtuig uitsluitend aan de hand van instrumenten bedient onder werkelijke of gesimuleerde instrument vliegomstandigheden.

Of doen jullie de gordijntjes dicht na take-off :haha:
 
IFR versus IMC

IFR versus IMC

Wat Stick citeert is juist.

Denk even aan de minimum eisen van VFR (afstand van wolken en zicht voor elke klasse van luchtruim en vlieghoogte). Voldoe je daar niet aan kun je pas IF tijd schrijven. Zelfs als VFR night in een land niet is toegestaan gelden nog steeds dezelfde ICAO minimum waarden voor VFR vlucht.

Het komt erop neer dat je meestal maar enkele minuten kunt schrijven als IF per vlucht.

Voor sommige landen is het ook van belang dat je instrument approaches logt. Deze kun je pas loggen als je ze gebruikt als actual instrument let-down. M.a.w. als de wolkenbasis beneden de minimum veilige vlieghoogte is of als wolken en/of zichtwaarden beneden basic VFR waarden zijn.

Ik log gemiddeld 20 IF approaches per jaar en niet meer dan 30 IF vlieguren op een totaal van 800 uur per jaar.

Hej,
LH
 
Een vlucht is of IFR of VFR, bij Ryanair zijn VFR vluchten verboten dus is het een IFR vlucht. Je vliegplan is immers ook een IFR vliegplan.

Die IVW docs mag je vergeten want je hebt alleen met de IAA van doen
 
...
Die IVW docs mag je vergeten want je hebt alleen met de IAA van doen
en IAA verwijst vrolijk door naar JAR-FCL voor de urenschrijverij
http://www.caa.co.uk/docs/175/Section 1 Subpart A - Amdt 5 _JAR-FCL 1_.pdf

waarin dan weer het volgende staat:
...
2).
Flight time:
The total time from the moment an aircraft first
moves for the purpose of taking off until the
moment it finally comes to rest at the end of the
flight.
Instrument time:
Instrument flight time or instrument ground
time.
Instrument flight time:
Time during which a pilot is controlling an
aircraft in flight solely by reference to instruments.

...

Wat ik inderdaad zou interpreteren als: vul lekker de volledige tijd in als IFR tijd, onafhankelijk van het weer.... I stand corrected.

Wel raar dat IVW dan wat anders schrijft in hun "informatieblad" (het IVW document is geen regelgeving, maar een praktische interpretatie / uitleg daarvan), want JAR-FCL is ook voor IVW de basis geweest...
 
Beste Stick,

Beste Stick,

Toch vreemd dat je citeert dat je alleen die tijd kunt schrijven die je onder echte instrument vliegcondities hebt gevlogen en vervolgens zegt: schrijf alles maar.

Het is net als bij de begin training: je schrijft die tijd dat je onder de kap, of achter een scherm hebt gezeten, terwijl naast je een instructeur of safety pilot zat.

Dit is ICAO, JAA standaard.

Hej,
LH
 
Ik heb me er niet echt in verdiept, maar volgens mij doe jij je IF-uren tekort LH. Schrijf jij de uren op FL350 ver boven wolken en met zicht op grond tussen de wolken ook niet als IF?

Verder ... zou iemand zonder IR en met B747-typerating etcetera (alles behalve IR) op een IF-geplande vlucht van EHAM KJFK dan zolang er VMC heerst het vliegtuig mogen besturen?
 
Met mijn twee uren dual heb ik misschien geen recht van spreken verdiend, voor wat deze thread betreft, dat geef ik onmiddelijk toe. Ik heb tenslotte de begintraining niet meegemaakt...

Ik dacht dat IVW een autoriteit was en heb daarom in eerste instantie niet verder gekeken dan hun informatieblad (omdat die stoffige, juridisch correcte tekst leesbaar weergeeft). Toen mjs IVW verwierp en me in de richting van IAA wees (het gaat ten slotte om Ryanair in de originele topic vraag), wilde ik het mijne ervan weten en heb ik de JAR-FCL erbij gepakt (is toch "JAA standaard", of raak ik nu het spoor helemáál bijster?). Daar las ik toch iets dat ik anders zou interpreteren dan zoals IVW dat voorgesteld had.
Veel meer of minder dan dat ik dat vreemd vind heb ik niet geprobeerd te zeggen, hier.
 
Toch vreemd dat je citeert dat je alleen die tijd kunt schrijven die je onder echte instrument vliegcondities hebt gevlogen en vervolgens zegt: schrijf alles maar.



Hej,
LH

Nee, dat zegt hij niet. Het is "by sole reference to instruments".
En dat is altijd, want in klasse E (Uncontrolled VFR) motte wij George aanhouden terwijl ik afwisselend naar buite koekeloer en de instrus scan.
 
Back
Top