Volgens de ICAO, Annex II, Hfst 2.2:
Note 2.— A pilot may elect to fly in accordance with
instrument flight rules in visual meteorological conditions or
may be required to do so by the appropriate ATS authority.
Je kunt dus gewoon IFR onder VMC loggen. Zoals al aangebracht, verkeersvluchten vliegen eigenlijk altijd IFR, ook onder VMC. Een Visual Approach is ook een IFR-approach, en een circuitje is geen Visual Approach.
Verder is VFR on top in Nederland een grijs gebied. Je vliegt dan nog steeds (solely/alleen) met referentie naar de instrumenten, aangezien je geen horizon ziet. Die ligt namelijk onder een pak wolken verstopt, en je gaat mij niet vertellen dat je die als referentie wilt gebruiken (False Horizon e.d., basics ppl-theorie). Dus heb je iig een kunstmatige horizon en/of bochtaanwijzer nodig, die je als primair instrument gebruikt. Zelfde voor navigatie: Normaal VFR vlieg je naar punten op de grond. Die zie je niet, wat je compenseert door GPS en/of radionavigatie te gebruiken. Dat mag wel, maar onder VFR niet als primaire navigatie. Koers-Tijd-vliegen is wel de kreet van de dag, maar ook daar moet je regelmatig je positie kunnen bepalen, en die controleer je aan hand van de kaart. Naar zicht.
Having said that, het is in NL inderdaad niet per sé illegaal, een soort van VFR on top te vliegen. Alleen moet je wel zeker weten dat je je vlucht op de een of andere manier kunt afsluiten. Dus bijv. een IFR-approach om door het wolkendek te kunnen dalen. Maar dan ben je al weer IFR onderweg, en heb je dus sowieso een IFR-Rating nodig, alswel een IFR-kist..
Eigenlijk ging deze thread eigenlijk over logboeken.
Wat dat betreft, zolang je IFR-procedures vliegt, al is het VMC, kun je die tijd ook zo loggen. Verder ken ik géén piloot die tijden de vlucht z'n IMC-uren met een klokje opneemt, om ze vervolgens te loggen. En ik werk met Duitsers samen..
(En L 'hej' H ken ik niet, dus daar kan ik geen uitspraken over doen)