Bedankt voor de positieve reacties allemaal! Vanwege deze reacties, en het feit dat het weekend is en pas 02:26AM nog maar eens een verhaaltje. Ben bang dat het gezin na al mijn geschrijf ook nog gedichten met sinterklaas van me gaat eisen dit jaar maar dat mag de pret niet drukken.
Deze keer schrik ik eens niet vermoeid wakker van mijn wekker. Standaard ritueel, richting de keuken, wat slokken water en een energiebar. Ik ben super fit! Ik wandel richting mijn laptop, bekijk mijn e-mail in de hoop dat ik eens een reactie heb van een airline, helaas, maar ik had het ook niet verwacht. Ik zet een lekker muziekje aan, strijk mijn hemd zodat ik er weer goed bijloop, strepen en wing erop en snel onder de douche. 50 minuten later ben ik weer geschoren, zit mijn haar weer zoals het hoord en mijn broek nog steeds in de plooi. Ik wandel met mijn koffertjes naar buiten en ik schrik me een hoedje, 'mijn auto is weg!'. Ik vraag me af wat er gebeurd kan zijn, ik stond namelijk op mijn reserved space dus dat kon het niet zijn? Gejat dan? Nee ook niet, het is en blijft een afgesloten park waar ik woon. Ineens realiseer ik me dat de auto gewoon achter me staat, op een public space waar ik hem nooit zet maar dat leek gisteren wel handig.Wellicht ben ik toch niet zo wakker als ik dacht maar mijn auto is terecht dus ik maak me er niet druk over. 'Hing hing hing puf hung vroem' komt er uit mijn motor als ik de sleutel omdraai, hij lijkt moe te worden. Ik schuif het op de hitte af en begin langzaam naar het vliegveld te rijden. Onderweg word ik wakker gehouden door een vogel die besluit op mijn voorbumper te belanden..
Op het vliegveld aangekomen de kist preflighten terwijl hij ingeladen wordt, niets te zien. Motoren starten en de captain geeft een snelle briefing over de Cabin Alt warning die hij gisteren gehad had. Grote kans dat we die vandaag ook zouden krijgen. Inderdaad na 20 minuten op 15000 voet gaat de master warning aan. Oplossing: airco wat warmer zetten, zo gezegd zo gedaan en binnen 1 minuut is de cabin altitude dusdanig gedaald dat de warning uitgaat en we zonder zuurstof verder mogen. 30 minuten later sta ik weer in Fort Huachuca waar het monsoonseason duidelijk begonnen is. Cumulusjes beginnen te vormen waar een maand geleden slechts strakblauwe lucht te zien was. Na een dag rondhangen (Lees: juichen voor het NL elftal met de captain en wat buffalo wings) is het weer tijd om terug te vliegen. De Cumulusjes zijn ondertussen CB's geworden en hangen rond het veld, eentje besluit redelijk wat vocht naar beneden te laten kletteren.
De route voor ons lijkt clear van CB's, gaan met die banaan dus. Het is een uneventfull vluchtje en laat de autopilot uit, wolken gaan precies tot de 14000 voet dus kan genieten van wat IMC vliegen en wat minuutjes cloudsurfen. Rechts van ons zien we een enorme CB die ook goed te zien is op de weerradar, wat een immens ding.
Tijd voor de vlucht naar Los Angeles, de captain is pilot flying maar als er een ILS approach te schieten valt ipv een visual dan neem ik het over vanaf de descent. Klinkt als een prima plan. Tijdens de vlucht gepraat over vanalles en niets (vooral over niets) en ATC besluit ons ongeveer 120 mijl buiten Los Angeles naar 8000 voet te laten descenden en te rerouten omdat we anders een berg invliegen. Op de vraag: 'confirm 8000 ft?' krijg ik als antwoord: 'yes 8000 but if you wanna stay at 14000 longer that is fine as well'. Natuurlijk willen we dat. Normaal descenden we namelijk pas 50 nm later, wat het plan van ATC was hier is tot op de dag van vandaag een raadsel. Verderop horen we dat we een minuut of 20 moeten holden en we worden even een rondje gevectored voor de holding clearance. Tjdens de entry krijgen we het goede nieuws dat we in 1 keer door mogen, woohoo! We volgen een CRJ en gaan op de 2100 voet de wolken in en volgen een enorme reeks van stepdowns. Op 1600 voet krijgen we van ATC: Climb back to 2000 ft follow the localizer. Nice, eindelijk weer eens wat excitement. Ik klim lekker op het handje omhoog en volg wat radar vectors. Ze zijn zo aardig mij een paar minuten op 2000 ft te houden zodat ik weer lekker wat IMC kan vliegen, de captain zit raar te kijken naar de smile op mijn gezicht aangezien hij zit te balen omdat hij nu langer op zijn pizza in Los Angeles moet wachten. Kwartiertje later staan we op de grond en ik mag weer 02:07 in mijn logboek erbij tekenen. Ik besluit wakker te blijven, wat DLR testjes te doen en wat Duitse TV series te kijken.
De terugvlucht is nog op tijd maar de laders komen op het allerlaatste moment aanzetten, het zal ze ook wel eens iets boeien. Tijdens de cruise komen we weer IMC op 17.000 voet. Weerradartje aan, strobe lights uit en ik zit als een hond uit het raam te kijken of er ijs op de vleugel komt. Een kwartier later vliegen we weer uit IMC en is het een non-event maar wel leuk.
In de descent richting Phoenix vertelt de ATC dat we tegelijk met een Learjet 35 aankomen en hij nog niet weet wie 1 of 2 wordt. Wij zijn vastbesloten nummer 1 te worden en zetten het gas goed vooruit, 245 knopen richting Phoenix, dit schiet op! Helaas horen we 15 mijl van Phoenix dat hij besluit de Learjet voor te laten gaan, who cares het was leuk om zo hard op het handje richting Phoenix te gaan. Ik sluit de dag af met een van mijn zachtste landingen ooit. 27 uur nadat ik mijn bed verlaten had duik ik er weer in.
Damn, I love this job is de laatste gedachte die ik heb voordat ik naar dromenland vertrek...