Life as a Freight Dog.

Wat een hoop reacties. Ben blij te zien dat er mensen zijn die me toch niet gelijk aan de schandpaal nagelen en al helemaal blij te zien dat er mensen zijn dat de uren wel degelijk goed zijn voor de ervaring. Thanks Iz & Metro voor de uitgebreide reacties, really appreciate it.

Sorry voor mijn enigszins korte reactie, ben een beetje uitgeteld hier. Valt me op dat het Telegraafgehalte overigens redelijk hoog is hier, mensen roepen maar zonder enig idee te hebben van mijn situatie. Zo zou ik andere vliegers een baan hebben afgenomen omdat ik het werk nu doe zonder betaald te worden, zo zou ik alleen maar de checklist voor mogen lezen, zo zou ik niets mogen doen als een captain het niet zou willen, zo zou ik een extra lening hebben moeten afsluiten, zo zou ik geen multi-crew uren nodig hebben voor Trans etc. etc. Zouden jullie niet eerst informeren voordat jullie me afschieten?

Voor het volgende verhaal mogen jullie naar deze link, ik hoorde de warning dat iedereen extra moest opletten mbt zijn pax ivm deze activiteit en elke afwijking per direct moesten melden aan ATC toen ik de lucht en de pilotenmarkt aan het verpesten was.
 
JR, ik ben niet degene die bepaalt of betalen voor je rating 'gemeengoed' is, het is slechts een constatering. De airlinewereld is een zieke markt. Prijzen van tickets gaan steeds verder omlaag en daarmee moeten de kosten ook omlaag. Dan worden dit soort praktijken dus gemeengoed en kun je inderdaad alleen maar respect geven aan airlines die je nog wel als een gewaardeerd employee zien.

Sowieso is de markt hier in West-Europa altijd al raar geweest vergeleken met de rest van de wereld. Op alle andere plekken moet je gewoon je ervaring opdoen en steeds hogerop komen. Is harder werken, duurt langer, verdient in het begin minder maar kost ook minder. Dat je als rookie met 160 uur op een Boeing terechtkomt, is eigenlijk net zo vreemd als wanneer jij op je 18e, de dag na het halen van je rijbewijs, chauffeur op een Rolls Royce wordt.

Dus airlines zitten hier in de situatie dat ze heel eagere rookies kunnen krijgen, die alles doen voor zo'n baan, maar tegelijkertijd zelf als airline de kosten omlaag moeten brengen. Betalen voor je rating! Het vervelende van rookies met 160 uur die op een Boeing gaan vliegen is dat veel van deze rookies hier in NL en omstreken het idee hebben dat dat de normaalste zaak van de wereld is. En, zich niet beseffend hoe goed ze het eigenlijk hebben, de eerste de beste kans om 'm te peren naar een leukere airline ook nemen. En dat soms op schandalige wijze (gewoon baan niet opzeggen, en 'm gewoon peren, waarbij letterlijk een vlucht een copiloot mist). Als je er 10 jaar over hebt gedaan om je eerste Boeing te vliegen, dan is je waardering voor die job heel anders dan als je 'm aansluitend op je opleiding hebt 'gekregen'. Goed van de opleider, funest voor de attitude. En geloof me, ik heb genoeg rookies in de cockpit meegemaakt die op van alles en nog wat kankeren, net in dienst, 300 uur total time, geen flauw benul hoe goed ze het hebben. Ik weet in ieder geval zeker dat naudjuh niet met zo'n attitude bij mij in de cockpit zal zitten!

Helaas heeft niet iedereen het geluk (ja geluk) om direct bij een airline te komen waar alles voor je betaald wordt. En zoals ik al eerder zei, tegenwoordig is het inderdaad HELAAS gemeengoed. Als je in de laatste twee jaar bent begonnen met een opleiding, had je er al vanuit moeten gaan in je financiële raming dat je nog een rating ergens moet betalen. Sad fact of life.

Helaas zet de enorme schuldenlast die met een standaard opleiding gepaard gaat ook veel druk op de ketel. Als je 'slechts' 60.000 euro schuld had, dan kun je het je nog veroorloven om 'nee' te zeggen tegen een baan of de kat even uit de boom te kijken. Met 160.000 euro kan dat niet.
 
Heb toendertijd dus ook, zoals velen hier, bij AMF m'n uren gevlogen. Naast de uren en ervaring die ik daar op heb gebouwd, is het ook goed geweest voor m'n persoonlijke ontwikkeling en attitude. Niet zeiken maar vliegen, het was een tijd van weinig luxe, in de lucht en op de grond. At the end of the day ben ik blij dat ik het op deze manier heb gedaan.

Tuurlijk is het super als je coco bent, die functie is ook maar voor een paar jaar, en de toekomst ziet er goed uit voor je. Zou ik willen ruilen, kijkend naar toekomst perspectief ja, ik denk dat bijna iedereen liegt als hij of zij zegt niet bij de KLM te willen vliegen. Alleen denk ik dat ik het veel leuker heb gehad qua vliegen, veel meer heb gezien, veel meer waardeer waar ik nu ben en altijd heb mogen landen ipv als dead wood bij elke t/o en landing te zitten en alleen > FL200 proberen de magentaline te volgen. Dus op dat gebied had ik zeker niet willen ruilen.

Uiteindelijk hebben die uren mij m'n eerste betaalde baan opgeleverd in Europa, en daarna uiteindelijk verder gekomen op een jet. Heb nooit voor een TQ hoeven betalen alleen 2 keer voor een bond getekend.

Succes daar Naud, krijg je nog steeds van die mooie instructie video's met John Hazlet tijdens je training? :haha:
 
Hee Naudjuh, ik kan je van harte Seattle en de route tussen SeaTac en Ketchikan aanraden. Blijf doorgaan met wat je doet want de uren die je maakt zijn uitermate leerzaam en daarnaast is het vliegen wat je nu doet het leukste wat je gaat tegenkomen in je hele leven!

Vraag op een volgende check of je een PIC check mag doen. Dan kun je in no time solliciteren bij AMF voor een PIC funktie of bij andere bedrijven.
 
Bedankt voor de reacties alweer. Sorry voor mijn slome reactie, had even geen zin meer.

Ace Of Spades, nee we krijgen gelukkig niet de urenlange video's waar ik wel veel over gehoord heb. Slechts 2 keer hetzelfde filmpje gezien waarin hij een PT6 zo ongeveer uit elkaar trekt en elk schroefje bespreekt. Hij komt ook nog een 'namiddagje' vertellen, voor je het weet is het 20.00 uur en kom je erachter dat je al 12,5 uur in dat lokaal zit. Erg leuke man, houdt het interessant (in de klas at least, red bull voor de video!)

Barberpole, ik zal eens kijken of ik die route een weekje kan krijgen. Weer in Seattle schijnt erg goed te zijn om te vliegen haha. Ik blijf hier voorlopig zeker zitten en kan nu al zeggen dat ik een hoop bijgeleerd heb sinds het vliegen.
Dat solliciteren bij AMF zit er helaas niet in ivm het niet hebben van de Part 135 minimum eisen, heb geen 1200 uur. En ik heb helaas ook geen greencard, ik ga over 2 weken weer naar Vegas dus je weet het nooit.

Ik heb besloten zodra ik een verhaal heb het hier toch weer te posten, voor de mensen die me niet gelijk hebben afgeschoten en het leuk vonden om het te lezen. Daarbuiten denk ik dat ik voor een groot deel even op de bank ga zitten bij Morning Glory, Beer, Art en FD, daar is namelijk weer plek sinds Julien terug is. Ik vertrek niet helemaal, zal af en toe nog wel eens posten, alleen een stuk minder.

Het doel was hier meerdere verhalen te schrijven om wannabe's te laten zien dat het allemaal niet zo glamorous is (verhalen van co's die al lang op de CRJ zaten die nu naar de Navajo moeten voor 12 $ per uur etc) maar dat goedbedoelde doel is al helemaal voorbij gestreefd.

Ik dank U.
 
@Naudjuh

Sorry dat ik je misschien heb ontmoedigd om je verhalen te posten, maar ben juist geïnteresseerd naar je mooie verhalen. Ik denk dat heel veel 'wachtenden' het over hebben om te investeren in die eerste baan, en graag meelezen. Ethisch zitten we misschien op een ander vlak, maar zonder een gezamenlijke vakbond, grensoverschrijdende baanmogelijkheden en zeer veel andere omstandigheden, is het nagenoeg onmogelijk om de Ab-Initio's dezelfde kant op te krijgen vwb het weigeren om te betalen om te mogen vliegen. In die zin zul je enige kritiek over je heen krijgen maar dat is puur omdat jij je nek uitsteekt. Verder zal iedereen je steunen in je avontuur en zolang de markt zo slecht is, ben je niet de enige die er extra financiële middelen tegenaan gooit om te kunnen vliegen.

Groeten,

Tampie
 
Naudjuh, good for you dat je dit doet. Zoals ik het zie is het vergelijkbaar met een round-the-world trip op een zeilboot. Geeft je haar op je tanden en een voldaan gevoel. Of dit programma je helpt om direkt in Europa aan de slag te komen is iets wat je later wel te weten komt. Als dat nog relevant is.
Het leven is zo onvoorspelbaar dat je misschien over 2 jaar met een Amerikaanse getrouwd bent en bij haar pa als accountant aan het werk bent.

Voor de wisecracks onder ons:de vliegers en management van zowel Cargolux en Luxair zijn aktief tegen het betalen van ratings door kandidaten. Dat het in het verleden voorgekomen is, is beide keren geweest doordat een DO dacht iets leuks uitgevonden te hebben waarna kort na de launch de programmas weer gestopt zijn. Dit mede onder grote druk van de vliegersvereniging. Het kan dus wel.
En dat sommige jongens die godsgruwelijke mazzel hebben gehad door in het buitenland gratis een rating op een behoorlijk type te krijgen om daarna door de kunnen naar een NLse maatschappij geeft ze in mijn ogen geen recht collega's af te zeiken die niet zo fortuinlijk zijn.

Overigens weer een klassiek Airwork thread.

Happy landings aan allen die vliegen.
 
Naudjuh,

Ik blijf kritisch, maar ik moet bekennen dat je geen baan van een FO afpakt, my bad, wist niet precies hoe het ging daar... Maar ook ik ben wel erg benieuwd naar je verhalen.. Ik hoop dat je ondanks de kritiek toch doorgaat met het posten...
 
Met 1.209 posts aan Airwork-ervaring leek Naudjuh mij niet iemand die zich snel laat ontmoedigen door kritiek. Zeker niet als het merendeel van de reacties nog positief is ook.

"Verhalen uit de cockpit" is in principe niet bestemd voor discussie. Ik heb het laten staan omdat het een interessante discussie is en Airwork daar nu eenmaal voor bestemd is. Dat het af en toe pittig is, ja, dat is ook Airwork. We zitten hier niet alleen voor de gezellige Raadplaatjes en om samen om het kampvuur kumbaya te zingen. Anders zou ik wel een apart forum maken voor de gevoelige types onder ons, compleet met piepschuim rond de threads, strobalen rond de postings en met een continue rondrijdende safetycar.

@Naudjuh, het is menselijk vooral aangesproken te worden door de kritische posts. Als iemand mij op straat naroept dat ik een dikzak ben, ben ik daar waarschijnlijk behoorlijk ziek van, ondanks dat 30 andere mensen zeggen dat ik heus slank ben (oké dan, er kan best een partijtje kilo's af). Gewoon doorschrijven en vooral lekker doorvliegen en genieten van de periode die je nu meemaakt. Die bank is voor watjes, en zo heb ik jou hier niet leren kennen.
 
Daar ben ik weer eventjes. Afgelopen week weer wat gevlogen en meer in de zon gezeten, overigens ook eerste nachtdienst gedraaid, van Phoenix naar KLAX en terug, erg leuk.

Loko, volgens mij heeft AMF die route niet meer maar ik zou er niet mijn geld op in durven te zetten. Plan is wel komende zomer wat weken vanuit SFO en DFW te gaan vliegen.

@ Superpilot, bedankt. Heb er inderdaad al veel van geleerd hier, mijn CRM skills zijn in die uurtjes een stuk beter geworden al. Zoals gezegd eergisteren een nachtvlucht naar LA en terug. Erg tof was dat, erg fijne captain ook. Als het zo blijft wil ik hier voorlopig nog wel even zitten. In Europa is het ook niet alles..

@ J.I.P. No problem.
Hey Diana, bedankt voor je berichtje. Ik laat me hier niet afschrikken door kritiek, ik kan erg veel hebben. Waar ik me gewoon aan erger is dat er steeds vaker gewoon maar wat geschreeuwd wordt zonder te vragen. Ik blijf zeker doorgaan met vliegen en het genieten van mijn tijd hier. Verhalen komen hier ook wel weer te zijner tijd. Momenteel niet zo veel speciaals meegemaakt wat ik hier wil melden. Had een captain die zei: 'every flight I am waiting for an engine to explode, and it just never happens!' dus we zullen zien of dat mij gebeurt, ik hoop van niet maar als ik het dan nog na kan vertellen horen jullie het hier ;)!
 
Bovendien vertrekt je kist naar AMS toch niet als je zou willen. ;)
 
Besloten na een tijdje weer eens een verhaaltje te schrijven. Wellicht niet 100% leuk geschreven maarja het is alweer na midnight.



Opeens schrik ik wakker van het gekwaak van een eend dicht bij mijn hoofd. Ik kijk wild in het rond maar gelukkig geen eend te zien. Wel zie ik mij iPhone flikkeren en ineens wordt alles duidelijk, ik had eendengeluiden gebruikt samen met krekels om eens niet gewekt te worden door een of ander alarm wat uit de tweede wereldoorlog gestolen lijkt te zijn. 5 minuten later gaat mijn tweede wekker die aan de andere kant van de kamer ligt om te voorkomen dat ik hem in mijn slaap uitzet. Tijd om op te staan dus. Douchen, online krantje erbij, lunch ingepakt en gaan met die banaan.

Het vliegtuig moet van maintenance naar UPS getowed worden, eenmaal in de kist zittend zien we dat de flaps omlaag staan en ze weigeren omhoog te komen. Na een aantal kerel proberen zonder geluk besloten de kist eerst te verplaatsen en dan maintenance ernaar te laten kijken terwijl UPS langzaam aan de slag zou kunnen als de flaps omhoog zouden komen. Uit het niets gaan de flaps ineens omhoog tijdens het rijden (taxien kan ik het niet noemen..). Prima, daar niet echt meer last van. Flaps opgeschreven en ze zijn vanaf dat moment U//S aangezien we geen zin hebben in een assymetrische flapstand. Geen probleem want we kunnen met deze kist prima flapless vertrekken en landen.

Rustig naar de baan getaxied, alle V speeds opgezocht en gaan met die banaan. Vliegt prima zo, wellicht nog lekkerder. De cruise is eigenlijk uneventful. Eenmaal op final 'Flaps up, gear down, before landing checklist', het klinkt best raar. Op ongeveer 200 voet hoogte begint de kist ineens hevig te schudden, alsof hij gaat stallen. 'WTF is happening!!' Ik schrik me werkelijkwaar helemaal kapot maar de captain had me ervoor gewaarschuwd, het is geen stall maar een trilling waarvan niemand weet waar hij vandaan komt. Het plaatje klopt momenteel even niet aangezien je ook nog 20 knopen harder gaat dan normaal. Ik wilde de GA inzetten maar besloten dit niet te doen aangezien het vliegtuig vaker trilt en schuddelt en het niets met stallen te maken heeft. Na een korte tijd staan we veilig aan de grond, ik nog steeds redelijk geschrokken, weet ik ook weer hoe dat voelt.

2 uur na aankomst zit ik eindelijk lekker een aflevering Entourage te kijken en ik word gebeld, of ik zin heb om in de nacht een retourtje LAX te doen, dat hoeven ze me eigenlijk niet te vragen, het antwoord is toch altijd wel ja, mits ik niet te moe ben natuurlijk.

Op short final op Sky Harbor begint de kist weer the trillen, gelukkig was ik er deze keer op voorbereid en schrok ik er niet meer zo veel van.

Snel naar een tankstation gereden voor wat in flight snacks en vervolgens naar DHL, in de cruise (inmiddels 21:00 's avonds) lekker aan een colaatje, wat dorito's en nog wat ander gedoe. ATISje opgepikt voor LAX, SCT008, we zullen zien. Meestal is dit vooral aan de westkant en wij komen uit het Oosten dus het zal wel geen probleem zijn. Leuk is nog de: 'GO LAKERS' die we horen op de ATIS aangezien de Lakers bezig zijn met een wedstrijd.

De wolken hangen inderdaad aan de westkant van het veld en we kunnen de treshold voor 25L al vanaf ver zien, steeds dichterbij komend wordt het zicht slechter en horen we een Air Canada van runway veranderen aangezien de noordkant van het veld ineens IFR is, dat kan nog wel eens interessant worden hoop ik stiekem, al die visual approaches heb ik het ook wel mee gehad. 5 minuten later staan we gewoon op de grond dus erg speciaal was het niet.

Om 02:30 staan we weer klaar voor vertrek, op 800 voet overcast dus IMC gaan we sowieso geraken, ik heb er zin in want ik ben PF en een beetje IFR at night vliegen vind ik altijd leuk, al heb je 's nachts tijdens de departure daar eigenlijk nooit echt een horizon boven het water. We staan te wachten bij de taxibaan en we zien van links een 747 komen, ik req snel taxi want wellicht wilt Tower ons eerder weg hebben dan de 747. 'XXX, taxi A, hold short of F RWY25L. We beginnen te rollen en ik lees het terug, vervolgens hoor ik meteen: 'Sorry also give away to the 747' Captain trapt vol op de rem en we kijken allebei naar links, dat gaat niet meer lukken dus.. vervolg is dat we gewoon door mogen taxien en een minuut later in de lucht hangen. Een kwartiertje later zitten we weer aan de inflight snacks die ik bij Fresh & Easy heb opgehaald tijdens het wachten in Los Angeles, redbulletje erbij om geen wasknijpers nodig te hebben om wakker te blijven, ik ben nog verrassend fit moet ik zeggen en ik zit met volle teugen te genieten. Het is overigens voorlopig de laatste vlucht van deze captain die haar 737 rating gaat doen bij Continental, best wel leuk om deze vlucht met haar te maken. Halverwege de vlucht valt ons op dat de fuel gauge ineens hevig begint te fluctueren. 'daar gaan we dan' schiet door mijn hoofd en ik heb mijn voet meteen op het pedaal wachtend op de engine failure. Het aparte is dat hij fluctueert tussen 350 en 180 lbs/hr terwijl de linker gewoon lekker op 350 lbs/hr blijft staan, kans op een lek is wel erg klein dus. Dispatch gelijk gebeld dat maintenance er gelijk naar moet kijken voor de volgende die ermee ging vliegen. De engine failure bleef gelukkig uit en om 04:45 staan we weer aan de grond in Phoenix waar het nog steeds 26 graden is. Eenmaal thuisgekomen om 06:30 ben ik helemaal uit mijn ritme, ik zal maar niet te laat opstaan want morgen moet ik weer om 03:30 op.. Het ritme is ver te zoeken maar wat heb ik genoten van deze leerzame, op sommige momenten enge, en ook zeker lange dag!

Het monsoon season begint dus langzaamaan beginnen de CB's weer te komen. Ik heb wat foto's van alles maar mijn cardreader doet even raar dus die volgen nog, hieronder wel al wat iPhone foto's!


29325_1447036332946_1144293438_2954332_6950970_n.jpg

Unloading in Fort Huachuca.

34160_1493277048935_1144293438_3072753_6797274_n.jpg

Taxiend naast DHL op Phoenix Sky Harbor.

36912_1493277648950_1144293438_3072755_4073368_n.jpg

Deze kwam ik tegen in het grote boek van Sinterklaas.

31775_1448659293519_1144293438_2957504_3222529_n.jpg

ATPL theorie bijhouden hoeft niet vervelend te zijn!
 
Last edited:
Bedankt voor de positieve reacties (ook via PM!). Ik schrijf de verhalen sowieso (heb ik later wat te lezen als ik ouder ben dus ze blijven gewoon even komen. Erg blij te zien dat het verhaal hier met plezier gelezen wordt!

Vanochtend een R Bleed Air Off melding terwijl de right bleed toch echt vol open stond. Kun je verder weinig mee behalve kijken of alles nog naar behoren werkt, is een groene annunciator.

Verder: het regent! Straks weer Pilot Flying richting KPHX, beetje IMC vliegen heerlijk. Mag van de captain vandaag van de 2 vluchten ze allebei PF zijn als ik dat wil dus dat is een easy choice!
 
Back
Top