levensbeschrijving

Ik had een vraagje,

Ik moet binnenkort ook voor PO2 naar houten, maar vind het erg moeilijk om die levensbeschrijving te maken, kan iemand mij misschien zijn levensverhaal sturen. Niet om te kopieren, maar gewoon om te kijken wat de bedoeling een beetje is en wat er allemaal in wordt verwacht.

Groetjes
 
Ik had een vraagje,

Ik moet binnenkort ook voor PO2 naar houten, maar vind het erg moeilijk om die levensbeschrijving te maken, kan iemand mij misschien zijn levensverhaal sturen. Niet om te kopieren, maar gewoon om te kijken wat de bedoeling een beetje is en wat er allemaal in wordt verwacht.

Groetjes

Hoi Joost, misschien kan je ons vertellen waarom het niet lukt? Dan kunnen we je misschien een duwtje in de juiste richting geven. Ik zelf ben er echt even voor gaan zitten, en had in 2 uur mijn levensbeschrijving vrijwel af (alleen nog een beetje fijntunen).

Een levensbeschrijving is wel privé, ik ga je die van mij dan ook niet opsturen.

Je moet gewoon vertellen over je ouders, broers en zussen, je opleidingen, je hobbies, werkervaring, bijzondere momenten in je leven, etc. Zelf heb ik eerst voor mezelf een tijdlijn gemaakt, en mijn levensbeschrijving chronologisch opgezet. Je kan desnoods de hulp van je ouders inschakelen.

Ik hoop dat je wat kan met deze tips! Succes!
 
Ja klopt daar heb je gelijk in had er even niet aan gedacht dat er nogal wat prive info in staat.

Ik ben er net ook even 2 uur aan gewerkt (eerst ook een tijdlijn gemaakt) en heb hem nu ook wel af, maar nog niet helemaal tevreden. Maar dat komt wel goed. Gewoon nog even over nadenken en de goed ideeen opschrijven.

Bedankt in ieder geval!!
 
Probeer ook je motivatie erin te verwerken, of in ieder geval aan te geven waarom/waardoor je piloot wilt worden. Als je het voor jezelf opschrijft is het straks ook makkelijker om daar antwoord op te geven bij het interview.
 
Probeer in grote lijnen de belangrijke dingen van jouw leven erin te vermelden: schoolperiodes, hobby's, werk, familie en motivatie.
Ook kan je verbanden leggen met de luchtvaart (ik heb dit en dit gedaan waar ik veel leiding moest geven).
Maak het jezelf niet te moeilijk, maar probeer het compleet te maken zodat je er zelf een lekker gevoel bij hebt. Je moet er tenslotte zelf over praten.
 
Bij sommige airlines (Martinair bijvoorbeeld) doen ze tijdens een selectie aan handschriftanalyse. Hier gaan ze kijken naar je schrijfstijl, hoe je je letters krult, of ze scheef staan etc.
!
:wegkwijt: Martinair gebruikt grafolologie?? Nu heb ik vaker m'n vraagtekens over de validiteit van selectieprocedures, maar what's next, een analyse van je sterrenbeeld??

http://www.skepsis.nl/grafo.html
 
UIteindelijk gelukt hoor :cool:

Vandaag PO2 gehaald met een voldoende, dus op naar de GVSS.

De rest van jullie nog succes!

Groetjes,
 
Last edited:
Kan iemand mij vertellen wat het verschil is tussen een cv en een levensbeschrijving. Want ik heb ze hier beide gemaakt en er staan nogal wat dingen in mijn cv en in mijn levensbeschrijving. Het zou dus handig zijn al had ik een lijstje van wat er in mijn cv moet en wat in mijn levensbeschrijving... kan iemand mij helpen??
 
Vrij simpel:
Een CV is erg formeel en puntsgewijs.
Een levensbeschrijving is een stuk minder formeel, het is meer een verhaaltje. Je kan er dus ook een stuk meer kwijt dan in een CV.

Voorbeeld:

CV: 1998-2000: Verkoopmedewerker Albert Heijn

Levensbeschrijving: Van 1998 tot 2000 heb ik bij de Albert Heijn gewerkt. Hier was ik op woensdag- en vrijdagavond verantwoordelijk voor de gehele diepvriesafdeling. Ik maakte onder andere de bestellingen, controleerde de voorraad en zorgde dat de schappen goed vol bleven liggen.

Kijk bijvoorbeeld eens op deze site. Hier staat uitgelegd wat er in een CV moet. Als je CV op google intoetst krijg je bovendien nog veel meer informatie.

Tim
 
Last edited:
Ik heb mijn levensbeschrijving nu bijna af. Ik heb het als volgt gedaan. Eerst heb ik een inleiding gegeven over mijzelf en mijn familie. Vanaf dat moment heb ik tussenkopjes gemaakt. Een over school, werk, woonomgeving en belangrijke gebeurtenissen. Ik zit nu te twijfelen. Zal ik een apart kopje maken over mijn motivatie om piloot te worden of zal ik dit verwerken in de andere tussenkopjes. (Is het eigenlijk wel slim om tussenkopjes te maken??)

inuniform
 
@ Inuniform:

Ik heb mijn levensbeschrijving ook zo ongeveer gemaakt.
Ik had een kopje Algemeen/familie; kopje School; kopje Werk; kopje Hobbys en een kopje Luchtvaart.

Ik heb echter mijn motivatie niet groots verwoord in mijn levensbeschrijving. Mijn gedachte hierachter was dat ze dan tijdens het gesprek eigenlijk alles al weten. Je hebt dan vrij weinig aan je motivatie toe te voegen. Door het er niet in te zetten hoopte ik dat ik dan enthousiast mijn motivatie zou kunnen verwoorden (als iemand iets verteld komt dat heel anders over dan op papier).

Succes!

Tim
 
Het is wel verstandig om te gaan werken met verschillende alinea's.
Ik begon met alinea over mezelf en familie, daarna over school en over positieve dingen over jezelf, dwz dat je bijvoorbeeld training geeft of net een eigen bedrijfje bent gestart.
Hou het wel bij de kern zoals gezegd en ga geen negatieve dingen aanhalen. Dus als je bent blijven zitten dan hoef je dat niet te vermelden. Als zij dat interresant vinden dan vragen ze er daar wel naar.
Ik heb in de laatste alinea wel mijn motivatie gezet en waarom ik denk dat ik het in me heb om piloot te worden.

Dus bij de kern houden en geen negatieve dingen aanhalen, je bent daar om een positieve indruk achter te laten.
Ik heb mijn levensbeschrijving wel 20x keer laten keuren en zelf nog opgestuurd naar een trainingscentrum voor piloten.
Bij PO2 was de psycholoog ook erg tevreden en ze kon eigenlijk al genoeg uit mijn levensbeschrijving halen dus het gesprek was heel chill.
 
Ik heb,vanaf mijn geboorte, acht jaar in Zuid- Amerika (Suriname) gewoond. Dit is toch zeker een goed punt voor in je levenbeschrijving??
 
Ik ben het niet met Albert B eens. Natuurlijk kan je gerust vermelden dat je bent blijven zitten. Dat hoeft helemaal geen negatief punt te zijn. Misschien was je in die tijd drukker met jezelf ontplooiien of met een bepaalde sport, wat dan ook.
Alleen maar positieve praat is nergens goed voor. Iedereen heeft dingen meegemaakt, het gaat erom wat je ervan geleerd hebt en hoe je eruit bent gekomen... Als je dit soort dingen maar positief afsluit...
 
Sterker nog, een jaartje blijven zitten moet een onderwerp zijn in je levensbeschrijving. Als ze daar in het gesprek achterkomen (meestal zegt de leeftijd al genoeg) maak je geen beste beurt. Zoals PH-SIM al zegt is het de kunst om het om te draaien naar een positief punt. Ook door bijvoorbeeld mooie eindexamencijfers maak je een jaartje doubleren weer goed.
 
Hoe hebben jullie je motivatie erin verwerkt ik denk nu aan een kopje toekomst of een kopje motivatie maar ik weet niet wat het beste is iemand een idee?
 
Back
Top