levensbeschrijving

de_stoppel

New member
Ik vraag niks inhoudelijks, vroeg me alleen af hoe lang de levensbeschrijving precies moet zijn en hoe streng ze zijn als hij bijv. langer is dan 2 kantjes. En welk lettertype? Vind ik nergens anders in de brief of op deze site terug.

Bedankt alvast!
 
Ik weet niet precies waarvoor je die beschouwing schrijft(welke school/instantie), maar probeer je info gewoon te beperken tot het maximum wat je is opgegeven. 1 of 2 kantjes, tsjah als er om 2 kantjes wordt gevraagd en je schrijft er 4, zullen ze denk ik de eerste 2 gebruiken. Hou je aan de richtlijnen die ze je hebben gegeven....

Zorg er dan wel voor dat je een lettertype hebt dat "makkelijk" leest.... Ben zelf niet zo goed in die namen helaas

Misschien andere Airworkers met suggesties....??:)

Suc6:radar:
 
Bij Fase 2(psycho) staat er nog niet bij hoelang het moet zijn. Bij de GVSS vragen ze om ongeveer 2 kantjes. Ik had ongeveer anderhalf kantje.
 
Ik zat paar weken geleden met dezelfde vraag ;)

Ik had ongeveer 1.5 A4'tje getypt met lettertime Times New Roman grootte 12 (standaard lettertype dus).

Propeer het een beetje professioneel te doen, dus print het netjes uit en stop het in een mapje. Zorg ervoor dat je taalgebruik wel bij je past en maak vooral geen spellingsfouten! Laat het liever 6x nakijken door iemand anders dan dat je fouten laat staan.
 
Lettertype!? Gewoon wat netjes is, verdana of times new roman ofzoiets. Je moet niet aankomen met Comic sans of Puppylike. :)
 
Verdana is een font die ontworpen is voor beeldschermen, niet voor print! Neem in ieder geval een font met "serifs". Dit zijn lettertypes met "steuntjes" aan de uiteinden van letters. Daarbij is de hoofdletter "i" dus niet een recht stokje, maar heeft deze een horizontaal streepje (de serif) aan de boven en onderkant. Voorbeelden zijn Times en Garamond.

Het tegenovergestelde is "sans-serif" en voorbeelden daarvan zijn Arial, Helvetica, Verdana.

Hoewel voor titels, logo's, uitgelichte tekstjes het prima is om sans-serif fonts te gebruiken, is voor lappen tekst ("body") dit niet verstandig. De serifs zitten er namelijk niet voor niks: Ze vergroten het gemak waarmee je letters en woorden herkent. Daardoor kost dit minder moeite, maak je minder fouten met lezen en lees je de tekst sneller.

Kijk maar eens naar tijdschriften en kranten: Voor titels zijn sans-serif fonts prima, voor de body tekst van artikelen zijn serif fonts bij voorkeur gebruikt. Maar probeer het zelf eens, print je tekst een keer uit met lettertype Arial en een keer met Garamond, en lees ze allebei door.

Omdat Times een heel standaard lettertype is, gaat de voorkeur van mij uit naar Garamond. Het is minder standaard, iets stijlvoller en heel belangrijk: iedere PC heeft dit lettertype. Zelf gebruik ik liever nog minder standaard-lettertypen (betekent niet "exotischer"), maar de meeste mensen hebben die lettertypes niet op de computer staan.

Als het kan, gebruik voor Garamond size 10pt of 11pt, afhankelijk van de hoeveelheid tekst. 12pt is te groot.

Probeer je levensbeschrijving te beperken tot één A4 en als er echt zoveel belangrijks in staat, maak er twee A4's van. Speel met de tekstgrootte en line height (daarover straks meer) en kantlijnen om de tekst redelijk gelijkmatig te verdelen. Eén volle A4 en de tweede voor 30% gevuld lijkt nergens op! Eén volle en de tweede voor 80% is heel netjes.

Maak je line-height 20% groter dan standaard. Dit effect zorgt ervoor dat er extra ruimte tussen iedere regel ontstaat, ze komen verder uit elkaar te staan. Zeker als je een A4 vol schrijft, dan zijn de regels erg lang en moet je oog moeite doen om aan het einde van de regel het begin van de volgende regel te vinden. Het vergroten van de line-height (ook wel leading—de ruimte tussen twee regels) maakt dit makkelijker en dus prettiger om te lezen.
In MS Word doe je dit door je tekst te selecteren en je rechter muisknop te klikken. Klik op "Paragraph..." en zoek de dropdown "Line spacing". Rechts daarvan is een textbox waar "At:" boven staat. Typ in die textbox het cijfer 1.2 (of 1,2). Je ziet dat de regels nu iets verder uit elkaar staan.

Tot zover de les typografie. :)
 
Goede les hoor, maar ik had verdana, en nette tussenkopjes. 1,3 pagina ofzo, en was natuurlijk gewoon goed. Gaat om de inhoud ;).

Maar het is natuurlijk goed om aandacht te besteden aan de lay out! Gewoon zorgen dat het er netjes uitziet, en goed leesbaar is.

Overigens moet je bij het GVSS nog een nieuwe levensbeschrijving inleveren dan bij je 2de psycho test in fase I.

Jesper
 
Jesper, het gaat zeker niet alleen om de inhoud. Het is heel simpel: MAXIMIZE YOUR CHANCES.

Stel, er zijn 4 selectieonderdelen en je scoort:

onderdeel 1: 6 punten
onderdeel 2: 7 punten
onderdeel 3: 8 punten
onderdeel 4: 5 punten
totaal: 26 punten

Stel nu dat het minimum 26 punten is en je daar nèt aan komt, dan ben je dus met de hakken over de sloot over. Door gewoon extra aandacht te besteden aan bijvoorbeeld je presentatie en levensbeschrijving, krijg je daar misschien een punt extra voor. Wel zo fijn als je anders op 25 punten was uitgekomen.

Misschien ben jij wel iemand die 35 punten totaal heeft, waardoor het niet uitmaakt of je nu een mooie of lelijke levensbeschrijving had. Maar aangezien je dat niet vantevoren weet, zit er maar één ding op: Je kansen maximaliseren en dat kan bijvoorbeeld door een goed CV, een nette brief en een mooie levensbeschrijving maken.

Dacht je dat KLM's interne "2BeCaptain" programma zich focust op de inhoud? Nope, op de presentatie van de vliegers. Die is weldegelijk belangrijk!
 
Het lijkt warempel of je moet beschikken over een Master in de journalistiek! :grijns: En dat voor intake selectie.. Goh wat zijn de tijden veranderd....
 
Ik had een levensbeschrijving gemaakt die ze naderhand gingen onderstrepen. Ze gebruiken hem dus gewoon als hulpmiddel bij je interview. Natuurlijk moet het netjes verzorgt zijn, maar als ze het onderstrepen betekent het dus niet dat de toco commissie nog kan zien hoe mooi die was. Dat staat allemaal in je rapport. Iz: wat bedoel je met die punten van je in elke ronde? Je bent toch gewoon goed genoeg of niet, en aan de hand daarvan ga je door?
 
de_stoppel said:
Ik had een levensbeschrijving gemaakt die ze naderhand gingen onderstrepen. Ze gebruiken hem dus gewoon als hulpmiddel bij je interview. Natuurlijk moet het netjes verzorgt zijn, maar als ze het onderstrepen betekent het dus niet dat de toco commissie nog kan zien hoe mooi die was. Dat staat allemaal in je rapport. Iz: wat bedoel je met die punten van je in elke ronde? Je bent toch gewoon goed genoeg of niet, en aan de hand daarvan ga je door?
Nou, het is natuurlijk niet:
GOED - NIET GOED

Dat wordt natuurlijk bepaalt door meer dingen, en dus ook op een groter aantal punten. Dus wat Iz zegt is zeker waar. Ik relativeer het alleen enigszins voor de levensbeschrijving als het gaat om de presentatie. Maar je moet er natuurlijk veel aandacht aan besteden. Want inderdaad aan de hand daarvan stellen ze vragen, in het COVA gesprek zag ik ook dat ze van alles hadden ge-highlight. Hoe beter je je levensbeschrijving maakt, hoe minder moeilijke dingen zij in het gesprek naar voren kunnen brengen.

Hoi!
Jesper
 
de_stoppel, het is heel simpel, als je voor je psychologische test iets slechter presteert, zul je weer beter moeten presteren op je grading. Enzovoorts. Alle onderdelen worden bij elkaar bekeken en er wordt dan een beslissing gemaakt. Maar aangezien jij absoluut niet weet of je gemiddeld boven het benodigde niveau zit, -moet- je gewoon je kansen maximaliseren.

Bij sommige airlines (Martinair bijvoorbeeld) doen ze tijdens een selectie aan handschriftanalyse. Hier gaan ze kijken naar je schrijfstijl, hoe je je letters krult, of ze scheef staan etc.
Nu kan je dit niet direkt afleiden uit een geprinte brief, maar de parallellen lijken me duidelijk. Een goed verzorgde brief betekent dat je oog voor detail hebt, georganiseerd bent, je er in verdiept hebt (en je brief niet effe in een namiddag hebt getypt) en presentatie waardeert.

Geloof me, ik heb honderden brieven en CV's van vliegers voorbij zien komen, en het gros is slordig. Die brieven waar aandacht aan is besteed, springen er uit! 85% gebruikt Times Roman. Bij 60% zijn de kantlijnen scheef. De helft gebruikt kreukelend 60 grams papier (tip: gebruik 80 grams of net iets zwaarder!). In meer dan de helft staan typfouten.

En dan nu even een botte uitspraak: Ik kan me niet voorstellen dat iemand m'n advies in de wind zou slaan, anders dan uit luiheid.

Bij de KLS schrijf je geen sollicitatiebrief of CV, maar is je levensbeschrijving de manier om ze je te leren kennen. En aangezien je met honderden anderen moet concurreren, moet je alles doen om je kansen te maximaliseren. Dit geldt des te meer als je later gaat solliciteren!
 
even over iets van het begin van de topic:
meer dan twee kantjes is echt niet erg! ik had er bijna drie (tnr 12) en het enige wat ze er van zeiden was dat ik een erg duidelijke en complete levensbeschrijving had, kan dus in je voordeel werken...
ik wil nu ook niet beweren dat meer beter is ofzo, maar je hoeft ook niet te gaan schrappen als je net over de twee kantjes zit!
 
ik wil je graag als tip mee geven: begin niet telaat!
tussen de selecties in zit een behoorlijke poos...
al met al was ik een half jaar bezig (en dus ook een half jaar met mijn levensbeschrijving!) in het begin had ik 4 a4tjes, en dat zo langzamerhand terug gebracht naar 2 (door er de loze regels zoals: dat vond ik leuk e.d. uit te halen) en iederedag zat ik er wel even aan, gewoon even doorlezen ideën opdoen e.d.
tot hij helemaaal af was.
heb hem tussen de selecties door ook nog verandert, heb hem nog opgestuurd naar schellinger (trainigs instituut speciaal voor de luchtvaart) en die kwam weer met tips, totdat hij uiteindelijk helemaal klaar was...

en zorg ook dat het hele verhaal klopt, zonder loze ruimtes, en vermeld ook waarom je dingen hebt gedaan (gaan ze egt naar vragen op je TC)
succes ermee!
 
je kan niet zeggen dat je er je best niet op hebt gedaan, dat noem ik pas toewijding en motivatie! :eek:
heb levensbeschrijving in uurtje gemaakt en voor ToCo nog in half uurtje aangepast en ook daar ben ik mee door dus... er zijn meerdere wegen naar rome (maar met vliegtuig heeft mn voorkeur) ;)
 
Kamikaze-Piloot said:
mocht ik dan niet door de selectie zijn gekomen, dan heb je iig een bevrdigent gevoel van: Ik heb er allles aan gedaan.

Absoluut waar! En bovendien heb je dan een goed exemplaar liggen voor een evt. andere selectieprocedure bij een andere FTO.
 
Ik ben nu net (gisteren) door fase 1 van het psychologisch onderzoek van de KLS, en mij is in Den Haag vertelt dat een levensbeschrijving van een half, of 1 A4tje al genoeg is. (Niet dat ik het expres kort ga houden, even als informatie voor andere die dit nog moeten doen). Overmorgen heb ik al fase 2, dus ik moet maar hard gaan werken aan deze levensbeschrijving (en verdere voorbereiding), deze pagina was handig als voorbereiding, dus bedankt :) .


PS. Nee ik doe niet alles op het laatste nippertje hoor ;) ik had simpelweg niet verwacht dat fase 1 en 2 zo snel achter elkaar zouden zijn.
 
Je moet er gewoon voor zorgen dat alles wat jij belangrijk vindt erin staat. Ik had bijvoorbeeld bij PO2 KLS 5 kantjes levensbeschrijving (met hobby's werkervaring etc) en de psycolooh vond het juist duidelijker op die manier. Zolang je je maar wel tot de kern beperkt is het goed!!
 
Back
Top