Klm MD-11

het enige wat ik constateer is dat de embraers de laatste tijd steeds vaker stampensvol zitten .
Dus het produkt , welk o.a. Klm Cityhopper levert , is zeer gewenst bij de klanten .
En zoals altijd heeft de klant gelijk:D

En hoeveel daarvan zijn Nederlandse point to point reizigers en hoeveel daarvan zijn transfers. Dat is juist het punt. Eays richt zich op the point to point reiziger en snoept die af van de KLM>
 
Misschien is dan toch Trans n optie...op die donderdag 185 all in excl ruim bagage.
Parkeren voor de deur, de kortste afstand van auto tot vliegtuig stoel...
 
Moet eerlijk zeggen dat ezy mij persoonlijk als blauwe vlieger prima bevalt op europa, vaak goedkoper dan ipb, enige nadeel is die ellendige H-pier waar je niet fatsoenlijk kan zitten, slechte info over vertragingen, gate-nrs etc. en ik heb zelf wel erg veel vertraging gehad (lijkt hoe later het op de dag is hoe groter de vertraging). Maar daar is de prijs dan ook naar, dus ik zeur er niet over. Kan me wel voorstellen dat je dit als zakenreiziger niet kan gebruiken. Moet er wel bij zeggen dat mn laatste trip 1,5 jaar terug was, dus misschien dat t allemaal verbeterd is inmiddels.

De pier is inderdaad vernieuwd met veel zitplaats en wat mooie winkeltjes. On time performance was beneden de maat, zeker zoals je aangeeft op de late vluchten, maar de nieuwe CEO heeft wat dat betreft prima werk geleverd. Ik moet de cijfers nog zien maar volgens onze nieuwsbrief zijn we de KLM voorbijgestreefd qua OTP. Het zou best kunnen want tegenwoordig ben ik steeds meer tijd kwijt met het overtuigen van de dispatchers dat we echt niet 25 minuten te vroeg kunnen vertrekken :)

Wat we wel missen is volgens mij een loyalty programma a la Flying Blue en allocated seating, dat laatste daar wordt zoals eerder gezegd aan gewerkt met trials in Luton deze zomer.

Verder ben ik ook een trouwe KLM-passagier, buiten Europa, begrijp me niet verkeerd!
 
Moet er wel bij zeggen dat mn laatste trip 1,5 jaar terug was, dus misschien dat t allemaal verbeterd is inmiddels.

De zomer van 2 jaar terug waren een van EasyJet z'n slechtste zomers ooit. Gelukkig hebben ze daar flink de schop onder gegooid (Cor Vrieswijk werkt hier niet meer) en zitten we nu op 90+% OTP. Afgelopen week hadden ze de beste OTP van Europa, normaal leidt KLM deze positie.
 
De zomer van 2 jaar terug waren een van EasyJet z'n slechtste zomers ooit. Gelukkig hebben ze daar flink de schop onder gegooid (Cor Vrieswijk werkt hier niet meer) en zitten we nu op 90+% OTP. Afgelopen week hadden ze de beste OTP van Europa, normaal leidt KLM deze positie.

heeft iemand wel eens gekeken hoe het turnaround proces van ryanair gaat op een bestemming?

25 min turnaround .. na 20 minuten moeten ze alweer taxien.. en dat halen ze echt!!
is echt bizar!
 
Beste WSH,

Beste WSH,

Is dat een commander op de foto?

Omdraaitijden. Volgens mij doen alle maatschappijen er korter over dan KLM. En Ryanair is wel een heel snelle. Bottleneck is grondorganisatie. Die loopt bij Ryanair, zonder netwerk consequenties, uitermate soepel.
Maar dan nog: daar zit wellicht ruimte voor efficiëntie verbetering van KLM. Veel ruimte.
Er zal echter nog meer moeten gebeuren: meer legs per dag, minimale rust, betere aansturing van grond om vluchten efficienter te laten verlopen, etc.

Dan kunnen die piloten eindelijk de uren maken waar ze voor betaald worden (800) i.p.v. die magere 560 die ze nu maken.

Hej,
LH
 
LH,

De telegraaf betaalt jou ook niet om tijdens werktijd op airwork te
zitten posten...
Ook je vergelijking van het omdraaiproces tussen Ryanair en KLM is om te lachen, vooral de opmerking 'zonder netwerkconsequenties'... Doel je op het uitgebreide hubsysteem op Chalons-Vatry? De schoonmakers van de Ryanair vliegtuigen schijnen daar een luizenbaantje te hebben, nog nooit iets hoeven doen!
 
Leuk hoor LH al die uren, maar begin eens met kijken maar duty uren ipv vlieguren. Met een operatie zoals die van KLM op Europa, waar de gemiddelde vluchtduur echt niet ver boven de 60 minuten uitkomt (klc meegeteld) moet je wel heel erg hard je best doen om aan 800 uur te komen.

Daarnaast is het omdraaiproces van RYR erg snel, maar heeft het geen fluit te maken met hoe het bij KLM werkt. Sure, kunnen wij ook wel, heck, gebeurt vaak genoeg! Echter gooien wij de gate niet 20 minuten voor vertrek al dicht want dan komt de gemiddelde zakenpief pas net bij security aan zetten.


Niet iedereen WIL een Ryanair zijn. Dat komt helaas pas uit de cijfertjes op je bureautje naar voren
als het al te laat is en je premium klant heel hard weggerend is.

Maar 'Hej', dat hoef ik jou met al je operationele inzicht niet te vertellen. Toch?!
 
Wacht even: de ryr jongens worden betaald per scheduled block hour..bij de klm actual duty hour.
Geloof mij dat de vliegers er alles aan doen om binnen de tijd thuis te komen die gepland was. Enige vertraging is in je eigen tijd.
Its all about motivation and who's cracking the whip
 
Wacht even: de ryr jongens worden betaald per scheduled block hour..bij de klm actual duty hour.

KLM vliegers hebben een vast salaris en worden niet betaald voor vlieg/block uren dan wel overwerk.
Of ik nu 560 of 800 uur draai, het salarisstrookje blijft hetzelfde.
 
Beste Pjotr,

Beste Pjotr,

LH,
De telegraaf betaalt jou ook niet....
Klopt!

Ook je vergelijking van het omdraaiproces tussen Ryanair en KLM is om te lachen...

Ryanair: P2P
KLM: Hub 'n' Spoke

Lachwekkend....?
Het is gewoon een feit.
Ik geef toe dat beide uitersten in luchtvaart moeilijk te vergelijken zijn. Toch zijn ze wel elkaars concurrent. En dat voelt KLM.

Niemand staat te springen om arbeidsvoorwaarden in te leveren. Logisch. Maar als je weet dat er zoveel geld bij moet dan kan zelfs iedereen verzinnen dat er iets moet gebeuren.
Maar dit is :eek:fftopic:

Hej,
LH
 
Vergeet niet dat behalve een voordeel (beter benutten kist, niet crew want die lopen toch al CAO) het voor KLM ook grote nadelen heeft om een kortere omdraaitijd op te nemen.
Voor wat betreft op tijd vliegen is de terugvlucht naar AMS verreweg het belangrijkst (doordat daar de binnen maatschappij overstappers op zitten). De langere omdraaitijd is nu de opvangruimte voor eventuele vertragingen op de heenweg. Bij vertraging op de inbound AMS vluchten lopen de kosten bij hub en spoken veel harder op dan bij p2p, daarin is een langere omdraaitijd dus een investering.
 
Ik heb niet de illusie verstand van zaken te hebben als het gaat om de logistiek rondom de vluchtoperatie.

Ik heb als ondernemer wel bewondering voor hoe een Ryanair of Easyjet zich hebben ontwikkeld tot een vervoerder van zeer groot formaat binnen europa. Beide door met een hele duidelijke visie en een hele eigen formule (die beide ook weer onderling heel verschillend zijn) heel gefocust bezig te zijn.

Natuurlijk is het makkelijk om op een veld als Zadar of Paris Beauvais een snelle omdraaitijd te realiseren. Maar zij maken er wel een kunst van.

Je moet er bewondering voor hebben en er van leren.

De wereld verandert en de concurrentie wordt steeds heftiger... maar dat biedt tegelijkertijd ook een omgeving voor creativiteit. Een "me too" of een afwachtende volger strategie leidt uiteindelijk tot een neerwaartse beweging.

Was t niet KLM die ooit als eerste het concept van de 747 combi bedacht? (Orlandi meen ik?).


@LH: yep .. dat is een Commander 114
 
Ik zou de basissen van easyjet evens iets beter bestuderen CDG,ORY,MXP,FCO,MAD,BER,MCT,LGW

Easyjet staat nu al maanden op #1 wat betreft OTP.
 
Ik zou de basissen van easyjet evens iets beter bestuderen CDG,ORY,MXP,FCO,MAD,BER,MCT,LGW

Easyjet staat nu al maanden op #1 wat betreft OTP.

??? Doel je op mijn post ???

Ik zeg toch het zijn verschillende formules... en allebei worden ze heel gefocust uitgevoerd .. dat maakt het succes!

Ryanair vliegt van kleine regioveldjes .. en naar iets afgelegener gebieden

Easyjet probeert op basis van een efficient apparaat vanaf de bekende velden op de bekende routes te concureren (prijs en flexibiliteit)
 
Ik zou de basissen van easyjet evens iets beter bestuderen MCT,LGW

Easyjet staat nu al maanden op #1 wat betreft OTP.

Heeft Easy een basis in Muscat, Oman? (MCT) :)

OTP ranglijsten zijn over het algemeen een beetje een wassen neus. Hoop windowdressing om het mooi te laten lijken. Parking brake release geeft je een on time 'off blocks time' maar als je dan vervolgens nog een kwartier aan de gate staat loop je de boel imho in de maling te nemen.
Ik zeg niet dat het bij Easy zo gaat hoor. Kan het me eerlijk gezegd niet herinneren (hoewel ik er 4,5 jaar gewerkt heb) maar bij een hoop andere maatschappijen werkt het wel zo.
 
Last edited:
Kermit, zo werkt het absoluut niet bij easyJet, het interesseert ons vanuit de flightdeck geen fluit, op tijd of te laat, we worden niet meer of minder betaald. Je doet je best om op tijd te vertrekken en als dat niet lukt dan zoek je een passende delay code (als je er al aan denkt tijdens de cruise!). Ik zeg niet dat er niet af en toe een trucje wordt toegepast, maar tsjonge, de dag is voor ons al lang genoeg zonder trucjes-poespas.

Jammer van de insinuatie. Maar nu je het zegt, toen we heel lang geleden nog geen ACARS hadden met automatische urenregistratie was het steevast een ex-BA-pensionado captain die on-time departures opschreef ook al waren we 12 minuten te laat. Cultuurverschilletje zeg maar. Een prima kerel verder ;)
 
Last edited:
Wat er ook bij komt kijken is dat we op elk veld weer een andere ground handler hebben, die gedrild is in het zo efficient mogelijk afhandelen van een 25 minute turnaround. Als je non-standaard de parking brake al gaat releasen op een ander moment dan voorschreven, dan schop je alles in de war, de choks 'roesten' vast onder je wielen, de ground crew moet dan weer terug komen om ze eronderuit te schoppen, de tug driver snapt er niks meer van en begint dan maar te pushen (parking brake released toch?)...kortom, er is geen tijd voor die onzin.

767, ooit was drie minuten te laat nog on time, maar dat is al jaren niet meer zo bij ons. Nu is één seconde te laat gewoon te laat voor wat betreft onze administratie. De officiële OTP statistieken hanteren inderdaad een veel ruimere standaard.
 
Last edited:
Ik insinueer helemaal niks. Easyjet zal heus het beste jongetje van de klas zijn. Prima! Ben blij voor ze. Ik wil alleen maar zeggen dat je die zogenaamde ranglijstjes met een korrel zout moet nemen.
Vind het ook niet bepaald belangrijk. Op LHR zal OTP altijd moeilijker te realiseren zijn dan op LGW (laat staan op die veldjes waar FR op vliegt) puur alleen al door het feit dat LHR op max capaciteit werkt en er vaak al airfield delays zijn waar je als maatschappij geen grip op hebt.
 
Back
Top