Klm MD-11

Het aantal businessreizigers groeit gestaag, easyJet steekt hier enorm veel energie in. Er is een segment die ze nooit zullen bereiken, dat realiseer ik me heel goed, maar evengoed bieden ze een veel cost effectiever en alleszins redelijk alternatief.

Maar jij weet het heel goed, dus vertel, wat voor voordelen biedt KLM business class in Europa? Veel meer dan een lounge en flexibele tickets is het niet. easyJet biedt diezelfde flexibele tickets voor een fractie..
 
Het aantal businessreizigers groeit gestaag, easyJet steekt hier enorm veel energie in. Er is een segment die ze nooit zullen bereiken, dat realiseer ik me heel goed, maar evengoed bieden ze een veel cost effectiever en alleszins redelijk alternatief.

Maar jij weet het heel goed, dus vertel, wat voor voordelen biedt KLM business class in Europa? Veel meer dan een lounge en flexibele tickets is het niet. easyJet biedt diezelfde flexibele tickets voor een fractie..

Voorbeeld: 5 april 2012 (willekeurige datum)
Amsterdam - Londen

Easyjet (incl. flexibel ticket, speedy boarding): € 44,-

KLM (business class): € 471,-

Voor een vlucht van krap 1,5 uur is het verschil in kostprijs aanzienlijk.
Aangezien er in deze tijden steeds meer op de kleintjes gelet moet gaan worden lijkt de keus voor de hand te liggen. (feitelijk ben je een dief van je eigen bedrijf als je in deze tijden voor de dure optie kiest, het verschil is op een dergelijk kort stukje nooit te rechtvaardigen)
 
46 is tikkie weinig .. je moet bij betalen voor je koffer e.d. maar het kan echt voordelig.

Kijken eens naar BA enkele reis


En kijk dan eens naar KLM enkele reis .. op basis van eco .. want het zijn immers eco producten..

En dan voor de aardigheid het retourtje (bijvoorbeeld 2 weken ertussen) en dan de bekende truc om de terug reis te vergeten..
 
business class-tickets vergelijken met Easy :haha::haha:

Wat is het verschil qua stoelruimte en service met Easy dan? Geen fluit, alleen de prijs!:yeehaa:

Vroeger was de KLM de Nederlandse trots. Dat is bij velen al jaren niet meer zo. KLM is een feeder en dat is het enige bestaansrecht. Zonder dat allang failliet en opgeborgen. Ik vlieg er al meer dan 10 jaar niet meer mee en de service is altijd beter dan die verouderde toestand (cabine) waar de KLM mee vliegt.

Dan heb ik het dus niet over de crew zelf (alhoewel cabine, maar voornamelijk grond daar soms ook nog wel een een kleine opfrissingscursus kan gebruiken). Normaal altijd Ok en correct.
 
ho ho

klm is op zich een prima maatschappij met over het algemeen prima service.
de bizclass stoel ica moet echt zo snel mogelijk weg maar de rest is prima.

binnen europa is eco gewoon eco .. alleen biz is ... ook eco .. maar met een randje .. tja... dat is een tikkie karig.

ik vlieg graag met klm en doe dat ook zolang ik de prijspret verhouding kan verntwoorden.

de cabine is over het algemeen heel fijn! zeker op ica.
 
Wat verstaan we hier onder "cabine". Krijg de indruk dat de een het heeft over crew en de ander over de cabine stoelen etc.
 
Wat verstaan we hier onder "cabine". Krijg de indruk dat de een het heeft over crew en de ander over de cabine stoelen etc.

crew .. als je in een ver land instapt voelt t als thuiskomen en de crew doet goed zijn best om je dat gevoel ook te geven. prima
 
Ik ben een businessman en moet op donderdag even snel op en neer naar Milaan. Ik kan kiezen tussen:

easyJet €365
KLM (Alitalia) €484 Tourist
KLM €966 Tourist

easyJet flexiticket €471
KLM businessclass €1216

De easyJet flexitickets zijn goedkoper dan het laagste product van de hele KLM-clan. Nu jij weer KTV :)
 
@ Joep & 49015

KLM heeft ook een economy volledig flexibel product.
Het staat een stuk genuanceerder om Easy Flexi en KL Economy volledig flexibel met elkaar te vergelijken.

Realistischer scenario:

Zakenreis naar Londen, heen 2/4 terug 3/4.

Easy Flexi AMS LGW vv € 345,52 (Stansted of Luton is mi geen London voor de zakenpief)
KL Volledig flexibel AMS LHR vv € 489,32

Easy 5 keuzes per dag, KLM 12 (filter de duurdere opties eruit en je komt op 10).
Easy via Hotel 'pier' = halve marathon. KLM D06 = max 5 minuutjes wandelen.
Laat ik even in t midden of je bij Easy ook online kunt inchecken want deze info kan ik zo snel niet vinden (zal wel toch?). Is wel een grote pre voor de zakenreiziger.
Volgens mij kun je helemaal niet zonder meer stellen dat de keuze voor een easyJet voor de hand ligt. Of zie ik hier iets over t hoofd?

Dan KL Europe Bizz. Inderdaad zijn er vrijwel geen bizz pax die binnen Europa een bizz ticket boeken, deze zijn nu eenmaal een (gratis) verlengstuk van de WBC service. Stoeltje naast je vrij, luxe hap (lunch broodjes zijn té lekker), krantje. Natuurlijk staat dit niet in verhouding met de meerprijs van t ticket, maar wederom, niet bedoeld voor enkel binnen Europa.
 
Last edited:
Jetblast, ik breng gewoon wat nuance aan. Soms zal de KLM voordeliger zijn, en soms easyJet. En ja je kunt online inchecken bij easy en nee, de H-pier is echt niet veel verder dan D-10+:biertje:

Wat LHR betreft, vanuit LGW of STN ben je binnen het halfuur met de trein in hartje London. LHR is dus niet zo heel veel voordeliger qua locatie. Daarvoor zul je naar City moeten vliegen.

easy krijgt binnenkort ook allocated seating, wat een stuk beter is voor de zakenman..
 
moraal van het verhaal is dat iedereen het er over eens is dat bizz in europa echt geen zin heeft.

mijn stelling is verder dat het model van dure enkeltjes of korte retourtjes zijn langste tijd gehad heeft. ik zou de financiele onderbouwing hiervan wel eens willen zien.

op voorwaarde dat de tarieven redelijk gelijk liggen kies ik de meest praktische qua tijd, koffer etc.

in europa koop ik vrijwel nooit flexibele tickets. als ik iets verander koop ik wel een nieuw ticket. .. bij kl dus een half gebruikt retour ..veel voordeliger op het aantal reizen..

ica graag een goede stoel en een faire prijs zodat ik kl kan verantwoorden ipv gehannes met bru of zelfs londen (ooit een keer met zijn zevenen biz naar shanghai hongkong voor 1700 pp vanuit lhr met klm ... vanuit ams zou dat 3200 pp zijn geweest. (enkeltje londen voor 65 met ba .. middag londen en terug naar ams.. iets later door naar...

en ik wil al helemaal niet gedwonkgen worden met ba te vliegen hoewel dat voor comfort echt tikkie beter is (full flat).

overstappen op cdg wordt je ook niet vrolijk van .. lhr daarentegen vind ik prima


blauwe zwaan .. we zijn op trots op jullie .. maar maak dat dan ook aub waar en ga mee met de tijd.


p.s. trans is ook prima.
 
Last edited:
business class-tickets vergelijken met Easy:haha::haha:

Vlieg biz met KL in Europa en t enige verschil is de koffie en de peanuts.
Heb je weleens de businessclass in zo'n stoffige F70 gezien? Gewoon dezelfde stoel hoor. Geen enkele reden om de prijs met factor 3 op te schroeven
 
Dacht dat ook KL ondertussen een vrije middenplaats naast je garandeert in de C-Class?

Verder heb je vaak in de C-class het voordeel dat je je tickets kunt teruggeven. Veel businessclass-gasten nemen tickets op 3 opelkaar volgende vluchten als ze niet weten hoe laat ze terug willen vliegen, daarvan kunnen ze er dan 2 teruggeven. Al is dat bij de duurdere Y-tickets misschien ook mogelijk.

Maar goed, als de prijs daarbij 3 keer zo hoog is als 1 ticket bij Easy, dan is het natuurlijk een beetje appel/peren-vergelijk.
 
afgelopen week op KLM.com:
zondag KL1651 heen: 98 euro
dinsdag KL 1656 terug: 149 euro

Mocht ik woensdagochtend terug willen dan was dezelfde zondagse heenvlucht opeens:
zondag KL1651: 498 euro
woensdag Kl 1652: 438 euro

jaja...
(ben maar gaan IPB'en. Tien pax opzondagochtend heen, een stuk of veertig terug op dinsdag)
 
Maar goed, als de prijs daarbij 3 keer zo hoog is als 1 ticket bij Easy, dan is het natuurlijk een beetje appel/peren-vergelijk.

Let wel, 2x zo hoog als een flexibel ticket bij easy! Of tot zelfs 5 keer zo hoog als het laagste easy tarief. Tel uit je winst. Op de route tussen MXP en AMS (mijn commuterroute) is er een enorme influx van Nederlandse zakenreizigers te zien de afgelopen maanden. Of dat te maken heeft met het wegvallen van de KLM, de nieuwe flexitickets, de extra ochtend en middagvlucht, of en combinatie daarvan, feit is dat de zakenreiziger low cost aan het ontdekken is. Iets wat al meer dan tien jaar het geval is in de UK.
 
het enige wat ik constateer is dat de embraers de laatste tijd steeds vaker stampensvol zitten .
Dus het produkt , welk o.a. Klm Cityhopper levert , is zeer gewenst bij de klanten .
En zoals altijd heeft de klant gelijk:D
 
Moet eerlijk zeggen dat ezy mij persoonlijk als blauwe vlieger prima bevalt op europa, vaak goedkoper dan ipb, enige nadeel is die ellendige H-pier waar je niet fatsoenlijk kan zitten, slechte info over vertragingen, gate-nrs etc. en ik heb zelf wel erg veel vertraging gehad (lijkt hoe later het op de dag is hoe groter de vertraging). Maar daar is de prijs dan ook naar, dus ik zeur er niet over. Kan me wel voorstellen dat je dit als zakenreiziger niet kan gebruiken. Moet er wel bij zeggen dat mn laatste trip 1,5 jaar terug was, dus misschien dat t allemaal verbeterd is inmiddels.
 
Moet eerlijk zeggen dat ezy mij persoonlijk als blauwe vlieger prima bevalt op europa, vaak goedkoper dan ipb, enige nadeel is die ellendige H-pier waar je niet fatsoenlijk kan zitten, slechte info over vertragingen, gate-nrs etc. en ik heb zelf wel erg veel vertraging gehad (lijkt hoe later het op de dag is hoe groter de vertraging). Maar daar is de prijs dan ook naar, dus ik zeur er niet over. Kan me wel voorstellen dat je dit als zakenreiziger niet kan gebruiken. Moet er wel bij zeggen dat mn laatste trip 1,5 jaar terug was, dus misschien dat t allemaal verbeterd is inmiddels.

H winkel en eetruimte wordt volledig gerenoveerd... (ziet er mooi uit)

Neem voor 99,- per jaar een speadyboarding pas en je gaat er snel doorheen en zit op rij 1 of nooduitgang... prima
 
Back
Top