Classic, Lo-Co, Cargo
Classic, Lo-Co, Cargo
Volgens mij heeft Winglet een juist beeld van de toekomstsituatie. Tenminste, zo denk ik er ook over...........................
Mind you! Dit is mijn speculatie zoals alle anderen dat op dit forum ook doen. In mijn ogen kijk je als werkgever (lees: AF-KLM group) naar de sterke punten van elk bedrijf. Transavia sterk in Low-Cost/Charter. KLM in lijndienst, MP in vracht. Welnu................
MP PASSAGE LONGHAUL! Wat moeten we ermee? Het is geen geheim, althans voor mij niet, dat KLM al JAREN LANG een samenvoegen van MP en HV graag wilde. Ik denk dat men in Amstelveen met een schuin, en scherp oog naar Dhr. 'O Leary kijkt en een bui ziet hangen dat een antwoord dient te krijgen. Sterker nog, dit was ook de reden dat ze HV 100% hadden overgenomen. Een antwoord op de concurrentie, en dat heeft dus goed gewerkt.
TADA! MP Longhaul gaat low cost! (zie ook bijv. Air Berlin/LTU).
Is dit haalbaar? Weet ik niet. KLM is een "smart follower" en laat waarschijnlijk Ryanair de hete kastanjes uit het vuur halen. Hebben ze met HV ook gedaan! Wie kan zich nog herinneren dat de kritiek destijds was dat HV VEEL TE LAAT WAS, en dat de low cost markt al lang vergeven was. Onzin dus, HV heeft een sustainable business op kunnen bouwen en was daarmee zelfs één van de eerste in Europa!
Nu................ productieverdeling. Nogmaals, Winglet beschreef deze al. Doen waar je goed in bent. In mijn ogen valt hier een prima "verdeling" te maken. Argumenten dat MP passage of Cargo het NU niet goed doen is een non-argument. Dan ga ik even verder en zeg dat Singapore Cargo, KLM Cargo, Cathay Cargo het nu ook allemaal niet goed doen. Reden? De economische crisis. Dit is geen excuus, het is zo. Geen enkele carrier is hier op dit moment immuun voor.
MP passage heeft de laatste jaren (ja, pas de laatste jaren) het bijzonder slecht gedaan. Toch heeft AF-KL besloten om de gehele toko over te nemen, en daar dus veel energie en geld in te steken. Brussel had voor een overname van alleen MP Cargo geen bezwaar. Waarom al die moeite?
Omdat bepaalde businessunits POTENTIE hebben. Lange termijn visie heet dit. Men denkt niet in perioden van 2 of 3 jaar, het is eerder 10 of 15 jaar. Om deze reden lijkt het mij niet meer dan logisch om MP Passage en HV passage samen te voegen. Maar ook, MP Cargo en KL Cargo. Resultaat? Splitsing van MP business units, maar niet persé splitsing van MP/HV medewerkers……..
Mijn idee:
HV en MP passage samenvoegen. Uiteindelijk (in tegenstelling tot wat de directie tot nu toe beweert) één CAO. Salarismodel dat lijkt op het KLM model. Europa en ICA. HV passage eigen salaris (Europa), MP passage eigen salaris (ICA). Eén WRR, vakantiedagen etc etc. Eén senioriteitslijst. HV en MP vliegers kunnen binnen deze "nieuwe" maatschappij bieden op verschillende typen. Dus ook Cargo!
MP Cargo blijft op zichzelf doorgaan. Al dan niet met toevoeging van KLM Cargo toestellen + merknaam. Ook voor MP (of KL Cargo, hoe je het noemen wilt) geldt de HV/MP CAO. Misschien dat men vasthoudt aan het 11 om 7 schema omdat dit voor Cargo grote voordelen heeft, passage daarentegen minder. Salaris conform ICA HV/MP en alle andere secundaire zaken. HV vliegers kunnen dus ook bieden op een MP cargo toestel. Resultaat van deze verdeling? Ieder doet waar hij/zij goed in is: HV heeft in mijn ogen een veel beter passageproduct dan MP. MP heeft een veel beter Cargo product dan KL. KLM group gaat dan bestaan uit 3 entiteiten: Classic, Low-cost en Cargo. Ieder zijn vakgebied. Lufthansa ring a bell?
Kort gezegd: mijn vraag is niet OF dit gaat gebeuren, maar HOE? Tijd om eens met een aantal HV en KL broeders om de tafel te gaan zitten en de zaken op een rij te zetten. Feit is dat beide bedrijven (HV en MP) een dochteronderneming zijn, en simpelweg te slikken hebben wat ze wordt aangeboden (door Moeders in A’veen).
Slot: Ik zie de zaken (misschien wat naïef) positief tegemoet. Deze economische crisis doet een hoop helder denken vertroebelen. Over een aantal jaar weten we van gekkigheid niet waar we de vliegers en toestellen vandaan moeten halen. De essentie draait niet om het nu, maar om de toekomst. We moeten het alleen wel NU zien te regelen…………..
Happy Landings!
Doc.