No prob Snifferduct.
Er is momenteel een werkgroep van de VNV bezig de mogelijkheden voor een nieuwe RVL in kaart te brengen. Dit zou dan (volgens mij in de tweede helft van 2019) gepresenteerd worden en in 2020 onderdeel van de nieuwe CAO onderhandelingen moeten worden. De RVL is de heilige graal van de KLM vlieger, dus elke kleine verandering gaat niet zonder slag of stoot.
Hoe de stroom van opleidingen gaat zijn is compleet giswerk. Dat er enkel een blok captain en een blok F/O zal komen heeft een zekere mate van waarschijnlijkheid. De randvoorwaarden zijn momenteel nog compleet giswerk.
De optie die jij schetst is reeel. Daardoor is het zaak zo snel mogelijk in dienst te treden zodat je een zo hoog mogelijke senioriteit hebt, mocht je direct entry F/O Europa worden. Met de huidige aannamegolf heb je volgend jaar om deze tijd al meer dan 10% van het korps (mannetje of 400) achter je staan.
Tweede optie is dat je toch als S/O in dienst komt. Dan kun je blijven zitten tot je senioriteit een “promotie” naar junior F/O ICA toestaat. Ander scenario is dat de huidige S/O’s bijgeschoold worden naar junior F/O’s ICA. Dan worden natuurlijk de F/O’s Europa met een hogere senioriteit gebypassed. Dit zou dan op de een of andere manier gecompenseerd kunnen worden.
Het is echt giswerk hoe de nieuwe RVL er in zijn totaliteit uit gaat zien, en wat de consequenties zullen zijn. Voor de S/O’s, F/O’s Europa en captains Embraer is allemaal onduidelijk hoe hun doorstroom er uit gaat zien.
Hoe dan ook, qua primaire- en secundaire arbeidsvoorwaarden durf ik te stellen dat KLM een van de beste werkgevers te wereld is. Al is het maar het feit dat je kunt wonen waar je wilt en gratis naar AMS kunt komen. En ja, Europa is hard werken maar je hebt ontzettend veel bescherming op o.a. vrije tijd en maximale werktijd. Werk je veel, dan kan het zomaar zijn dat je een extra dag per maand vrij bent. Dan wordt het met 100% 15 dagen werken en 13 dagen vrij.
Ook is het werkklimaat op Europa prima, al is het maar dat je in je moerstaal kunt ouwehoeren en geen cultuurverschillen hebt. Hiërarchie gradient is ook nihil, iets waar direct entry vliegers uit o.a. de UK en DE aan moeten wennen. Op de 73 is het voordeel dat je veel invloed hebt op je rooster. Bij KLC is dat een jonge- dynamische crew, waarbij je veel op kleine veldjes vliegt waar je nog nooit van gehoord hebt.
Tevens moet je vooral niet naar de korte termijn kijken. Ik weet niet hoe oud je bent, maar je kunt altijd nog captain 737 worden. Reken uit wat het verschil over 10, 15 en 20 jaar gaat zijn tov je huidige werkgever, of een ander bedrijf. Ik durf met grote overtuiging zeggen dat je het op langere termijn bij niet veel andere werkgevers beter hebt. Ik zie momenteel vliegers van in de 40 in dienst treden. Dat zegt wel wat over het carrière perspectief met deze leeftijd.
Bovenstaande schrijf ik niet om arrogant te zijn, maar ik heb zelf ook voor deze keuze gestaan. Ik ben blij dat ik de stap destijds gemaakt heb. Andere vrijemarkters die ik ken zitten nog steeds bij RYR en EZY, alleen dan inmiddels in de linker stoel. De volgende stap voor ICA wordt dan de zandbak. Mischien wil jij dat wel, maar ik ken genoeg mannen waarbij de vrouw een veto uitgesproken heeft.