KLM gaat open voor piloten 'buiten eigen organisatie'

Thanks Max, voor je zeer gedetailleerde uitleg!

Ik ben op de hoogte dat de SO functie komt te vervallen. Ik ging er daardoor wellicht onterecht van uit dat er vanaf 2020 een enorme omscholing zou plaats vinden van FO Europa naar FO ICA. Daardoor had ik schrik om heel lang “vast” te komen zitten op Europa en heb ik besloten om er van af te zien. Uit jouw verhaal begrijp ik dat de spreekwoordelijke vork wellicht anders in de steel zit. Ik was niet op de hoogte van junior en senior FO ICA. Heeft het verdwijnen van de SO functie ook nog invloed op de time to command op de embraer denk je?
 
No prob Snifferduct.

Er is momenteel een werkgroep van de VNV bezig de mogelijkheden voor een nieuwe RVL in kaart te brengen. Dit zou dan (volgens mij in de tweede helft van 2019) gepresenteerd worden en in 2020 onderdeel van de nieuwe CAO onderhandelingen moeten worden. De RVL is de heilige graal van de KLM vlieger, dus elke kleine verandering gaat niet zonder slag of stoot.

Hoe de stroom van opleidingen gaat zijn is compleet giswerk. Dat er enkel een blok captain en een blok F/O zal komen heeft een zekere mate van waarschijnlijkheid. De randvoorwaarden zijn momenteel nog compleet giswerk.

De optie die jij schetst is reeel. Daardoor is het zaak zo snel mogelijk in dienst te treden zodat je een zo hoog mogelijke senioriteit hebt, mocht je direct entry F/O Europa worden. Met de huidige aannamegolf heb je volgend jaar om deze tijd al meer dan 10% van het korps (mannetje of 400) achter je staan.

Tweede optie is dat je toch als S/O in dienst komt. Dan kun je blijven zitten tot je senioriteit een “promotie” naar junior F/O ICA toestaat. Ander scenario is dat de huidige S/O’s bijgeschoold worden naar junior F/O’s ICA. Dan worden natuurlijk de F/O’s Europa met een hogere senioriteit gebypassed. Dit zou dan op de een of andere manier gecompenseerd kunnen worden.

Het is echt giswerk hoe de nieuwe RVL er in zijn totaliteit uit gaat zien, en wat de consequenties zullen zijn. Voor de S/O’s, F/O’s Europa en captains Embraer is allemaal onduidelijk hoe hun doorstroom er uit gaat zien.

Hoe dan ook, qua primaire- en secundaire arbeidsvoorwaarden durf ik te stellen dat KLM een van de beste werkgevers te wereld is. Al is het maar het feit dat je kunt wonen waar je wilt en gratis naar AMS kunt komen. En ja, Europa is hard werken maar je hebt ontzettend veel bescherming op o.a. vrije tijd en maximale werktijd. Werk je veel, dan kan het zomaar zijn dat je een extra dag per maand vrij bent. Dan wordt het met 100% 15 dagen werken en 13 dagen vrij.

Ook is het werkklimaat op Europa prima, al is het maar dat je in je moerstaal kunt ouwehoeren en geen cultuurverschillen hebt. Hiërarchie gradient is ook nihil, iets waar direct entry vliegers uit o.a. de UK en DE aan moeten wennen. Op de 73 is het voordeel dat je veel invloed hebt op je rooster. Bij KLC is dat een jonge- dynamische crew, waarbij je veel op kleine veldjes vliegt waar je nog nooit van gehoord hebt.

Tevens moet je vooral niet naar de korte termijn kijken. Ik weet niet hoe oud je bent, maar je kunt altijd nog captain 737 worden. Reken uit wat het verschil over 10, 15 en 20 jaar gaat zijn tov je huidige werkgever, of een ander bedrijf. Ik durf met grote overtuiging zeggen dat je het op langere termijn bij niet veel andere werkgevers beter hebt. Ik zie momenteel vliegers van in de 40 in dienst treden. Dat zegt wel wat over het carrière perspectief met deze leeftijd.

Bovenstaande schrijf ik niet om arrogant te zijn, maar ik heb zelf ook voor deze keuze gestaan. Ik ben blij dat ik de stap destijds gemaakt heb. Andere vrijemarkters die ik ken zitten nog steeds bij RYR en EZY, alleen dan inmiddels in de linker stoel. De volgende stap voor ICA wordt dan de zandbak. Mischien wil jij dat wel, maar ik ken genoeg mannen waarbij de vrouw een veto uitgesproken heeft.
 
Last edited:
Bedankt voor de heldere en gedetailleerde uitleg Max Rate, ik begrijp dus dat indien ik voor SO ICA kies, het zo kan zijn dat ik over een paar jaar door kan stromen naar junior FO ICA zonder regional te doen?

Saludos,

El Guiri
 
Officieel is er niets bekend gemaakt over het afschaffen van de SO functie. Ik hoorde (off the record) dat de wetgeving dit binnenkort gaat afdwingen.
Wat je dan krijgt is dat de SO een andere benaming krijgt, namelijk junior first officer (JFO) hij/zij mag dan ook omder de FL200 in de rechterstoel zitten, omdat er meer training in de sim is gegeven.
Blijft natuurlijk gewoon een coco functie, bedoeld om de FDP op te rekken voor de long haul vluchten. Ik zou er niet teveel op focussen.
@snifferduct: wat echt altijd bepalend zal zijn voor je als nieuwe klmer, is het feit dat je onderaan begint op de lijst. Niet zozeer welke functie je doet binnen klm, en al helemaal niet wat je bij andere maatschappijen hebt gedaan.
We gaan binnenkort weer onderhandelen voor een nieuwe cao, de huidige loopt deze zomer af. Maar eerst moet er een nieuw presidentieel team bij de vnv worden verkozen (april). Verder is het koffiedik kijken wat ze in Parijs aan het bekokstoven zijn. Pieter Elbers is zijn baan niet zeker blijkbaar. En daarmee is de zelfstandigheid van klm niet duidelijk.
 
Bedankt voor de heldere en gedetailleerde uitleg Max Rate, ik begrijp dus dat indien ik voor SO ICA kies, het zo kan zijn dat ik over een paar jaar door kan stromen naar junior FO ICA zonder regional te doen?

Saludos,

El Guiri

De beginfunctie kun je niet kiezen. Die wordt je toegewezen en kun je niet veranderen.

Maar ook momenteel kan het zijn dat je in dienst komt als S/O, daar 10 jaar blijft zitten en dan doorstroomt naar F/O ICA. Er is een enkeling die dat doet, maar niet echt bevordelijk voor je competenties.

In een nieuwe RVL is meest goedkope optie voor KLM is de S/O’s omscholen naar junior F/O. Enige verschil is de 3 landingen per 90 dagen.

Laten we het omdraaien El Guiri, mischien kan ik dan beter antwoorden. Waarom wil je zo graag alleen naar ICA?
 
@ Max Rate; mijn voorkeur voor ICA heeft ermee te maken dat ik vanuit het buitenland (Spanje) wil gaan commuten. Vandaar mijn voorgaande vragen over de combinatie Europa vliegen en commuten.

Ik zou dolgraag Europa willen vliegen indien dit goed te combineren valt met commuten naar het buitenland, maar dat gaat denk ik beter met een 80%(?) rooster.

Bedankt voor de info.

EG
 
Shuttleservice...

Shuttleservice...

Heren,

In uitbreiding van El Guiri's vraag (mag namelijk zelf ook op Embraer starten binnenkort!):

Hoe werkt dit dan precies?
Al is het maar het feit dat je kunt wonen waar je wilt en gratis naar AMS kunt komen.

Ik zit zelf niet zo ver van AMS maar wel nog in het buitenland en toevallig in de buurt van een cityhopper bestemming. Nu heb ik geruchten gehoord dat KLM deze (ahem) shuttle wel wil organiseren in je rooster. Klopt dit of niet?

Bedankt voor de reacties!
 
Heren,

In uitbreiding van El Guiri's vraag (mag namelijk zelf ook op Embraer starten binnenkort!):

Hoe werkt dit dan precies?

Ik zit zelf niet zo ver van AMS maar wel nog in het buitenland en toevallig in de buurt van een cityhopper bestemming. Nu heb ik geruchten gehoord dat KLM deze (ahem) shuttle wel wil organiseren in je rooster. Klopt dit of niet?

Bedankt voor de reacties!

Niks wordt "georganiseerd". Je blijft zelf verantwoordelijk voor het op,tijd verschijnen. Wel kan je gratis, heet xcm, en alleen met toestemming van de gezagvoerder, jumpseaten naar Amsterdam. Maar pas op vol is vol, zeker als er meer collega's op hetzelfde tijdstip willen xcm'en.
 
El guiri: 100% is te doen, zeker met 16 om 12. 80% helemaal. Als je in Spanje woont dan wordt de part-time gecompenseerd door je belastingvoordeel. Je bent niet de eerste die met 100% naar Spanje commute. Kijk daarbij verder naar de langere termijn wat ik zei. Desnoods ga je meer part timen. Het snel stijgende salaris compenseert dit ruim.

De Coureur: dit heet voor de vliegers XCM (Extra Crew Member). Je meld je eenmalig aan bij HR en dan kom je op “de lijst”. Je haalt op Schiphol papieren tickets bij crew support. Dan kies je zelf de KLM of HV vlucht waarop je wilt commuten. Je vult met pen de gegevens op je ticket in.

Op Schiphol moet je tussen 24 en 1 uur voor vertrek listen. Op het buitenstation meld je je bij de check-in waarmee ze je in het systeem zetten. Vervolgens meld je je uiterlijk 30 minuten voor vertrek bij de gate, waarna de gezagvoerder om toestemming wordt gevraagd.

De gehele regeling is SCD. Je zit vervolgens op de cockpit- of cabine jump (omdat je theoretisch onderdeel van de crew wordt). Je reist zodoende in uniform met enkel handbagage icm je company id en papieren ticket wanneer je maar wilt.

Het bedrijf faciliteert verder niets. Deze regeling is tot stand gebracht door de VNV. Reizen is in eigen tijd en je bent zelf verantwoordelijk dat je op tijd en fit op Schiphol aanmeld.
 
@Max rate; oke, dan is de keuze iig wat makkelijker.

@dutchroll; QDM QDR en Holding entry oefenen, moet goed komen. ;-)
 
Max Rate, cpt-x,

Ik dacht ook wel, als het te goed klinkt om waar te zijn,...

Wel nog altijd mooie regeling die er nu is. Bedankt voor de uitleg!
 
Zijn er al veel mensen uitgenodigd/ assesments geweest? Ik heb zelf helaas nog niks gehoord, hoor wel veel mensen die de online assesment al gedaan hebben. Echter komen die van de preferred suppliers.

Ook van de non-preferred suppliers (stella bijvoorbeeld) worden er mensen uitgenodigd en aangenomen.
 
Heren,
Momenteel loop ik ook door de slectie bij KLM. Zijn de cijfers van zeroiq ivm de salarissen correct? Als +35 en captain 737, lijkt het startsalaris voor coco of co eerder laag te liggen, zeker als je vergelijkt met zuster/moeder Air France. Dit zou zo even een halvering van mijn huidig salaris teweegbrengen. Het lijkt erop dat indien de pensioenleeftijd op 58 blijft, ik dit verschil amper nog zal weggewerkt krijgen. Zie ik dit verkeerd of zit ik inderdaad aan de verkeerde kant van de 30 om KLM nog te vervoegen? Uiteraard zou ik dolgraag voor KLM vliegen, maar indien de rekeningetjes niet betaald kunnen worden, zal dat moeilijk zijn.
Bedankt voor jullie input!
 
Salarissen op zeroiq kloppen bijna exact. Het enige is wel dat je het goede senioriteitsnummer in moet voeren. Voor iemand onderaan de lijst is dat nu 2900 wat neerkomt op fp400.
 
Heren,
Momenteel loop ik ook door de slectie bij KLM. Zijn de cijfers van zeroiq ivm de salarissen correct? Als +35 en captain 737, lijkt het startsalaris voor coco of co eerder laag te liggen, zeker als je vergelijkt met zuster/moeder Air France. Dit zou zo even een halvering van mijn huidig salaris teweegbrengen. Het lijkt erop dat indien de pensioenleeftijd op 58 blijft, ik dit verschil amper nog zal weggewerkt krijgen. Zie ik dit verkeerd of zit ik inderdaad aan de verkeerde kant van de 30 om KLM nog te vervoegen? Uiteraard zou ik dolgraag voor KLM vliegen, maar indien de rekeningetjes niet betaald kunnen worden, zal dat moeilijk zijn.
Bedankt voor jullie input!

Aviatorintl, ik ken idd meerdere van eind dertig/begin veertig die tegen hetzelfde probleem zijn aangelopen en vanwege het financiële plaatje er toch voor gekozen hebben om niet te solliciteren bij KLM en/of selectie te doorlopen. Het is zeker een mooi bedrijf om voor te werken, maar kennelijk niet tegen elke prijs. En dat is een hele persoonlijke keus afhankelijk van je eigen (financiële) situatie.
Veel succes in ieder geval!
 
Back
Top