KLM gaat open voor piloten 'buiten eigen organisatie'

Sinds deze week is de vacature voor ervaren vliegers weer online. Deze zal langer open blijven dan de vorige vacature. In principe voor de functie van coco, maar in 2019 zijn er ook nog startdata voor f/o 737 en Embraer.
 
Is het mogelijk om louter op de vacature FO 737 te solliciteren? Of solliciteer je op de drie vacatures, waarna je eventueel een ‘willekeurige’ baan wordt aangeboden?
 
Is het mogelijk om louter op de vacature FO 737 te solliciteren? Of solliciteer je op de drie vacatures, waarna je eventueel een ‘willekeurige’ baan wordt aangeboden?

In principe krijg je iets aangeboden. Echter, was het afgelopen jaar voor de vrije markters vaak in de praktijk wel mogelijk om te ruilen/kiezen. De vraag is of je nog op tijd zult zijn voor Co Europa. Van begin sollicitatie tot aan indiensttreding ben je al gauw een maand of vijf bezig. 1 januari 2020 is een harde deadline.

Het verbaast me wel dat deze vacature weer open is gezet. Op de KLS kreeg men recent nog te horen dat er slechts 20 man aangenomen zou worden in 2020, louter KLS’ers. Een kat in het nauw...
 
Is het mogelijk om louter op de vacature FO 737 te solliciteren? Of solliciteer je op de drie vacatures, waarna je eventueel een ‘willekeurige’ baan wordt aangeboden?

Staar je niet blind op de functie, maar kijk naar het bedrijf. Daarbij is de coco functie ook zeer geliefd bij ervaren mensen. Er zitten nog steeds een hoop ex F50 en Martinair vliegers met plezier als coco. Al negen! jaar. Veel vrij en ook tijd voor jezelf op de route, ideaal voor mensen met kleine kinderen. Succes met je keuze!
 
Momenteel zijn de beoogde 400 man nog bij lange na niet gehaald. Is het bekend hoeveel piloten KLM nog zoekt voor de vacature die nu open staat?
 
Dat klopt. 2019 heeft immers nog 5,5 maanden. Ik tel tussen 1 januari en 5 juni 2019 165 man. Oftewel ongeveer 33 nieuwe vliegers per maand. Als ik dat extrapoleer kom ik op ongeveer 396 man tot eind december.

Wat mij het meeste verrast is dat de KLS-ers een paar maanden geleden nog verteld is dat er in 2020 maar mondjesmaat aangenomen zou gaan worden. Misschien toch een groter effect van de pensioneringen? Het lijkt mij geen toeval dat KLM zelf in de CAO onderhandelingen een voorstel om de pensioenleeftijd te verhogen op tafel legt.

P.s. Eind deze maand een nieuwe order voor de AF/KL Europa vloot?
 
Misschien door de mogelijkheid om vanaf 2020 weer extra vluchten/slots op spl te krijgen. of te wel groei??

Ik hoorde van de week op de route 200 nieuwe vliegers in 2020.

Gr uit Westland


200 poppetjes is en blijft een gerucht..... just to be sure.
 
Last edited:
Zou inderdaad kunnen Westlander. Vraag me alleen af met welke kisten ze dat willen doen. De E2 komt past in 2021. Vervanging/uitbreiding van 737 kan ook op z’n vroegst pas over 2 jaar komen. Op ICA is er ook enkel sprake van vervanging.
 
Zou inderdaad kunnen Westlander. Vraag me alleen af met welke kisten ze dat willen doen. De E2 komt past in 2021. Vervanging/uitbreiding van 737 kan ook op z’n vroegst pas over 2 jaar komen. Op ICA is er ook enkel sprake van vervanging.

Als ze echt willen... Heel moeilijk kan het niet zijn om een paar tweedehands 737's en 777's op de kop te tikken...
 
Dat mischien niet, maar verschillen in (cabine) configuratie kunnen voor problemen zorgen buiten de kosten en Return On Investment van het configureren naar KLM standaard.

Vorig jaar ging het gerucht dat KLM geïnteresseerd was in 4
EK triple’s. Die deal zou uiteindelijk vanwege bovenstaande issues afgeketst zijn.
 
Weet iemand of de 400 nieuwe vliegers dit jaar gevonden gaat worden en is de schatting van 200 voor 2020 nog correct? Ben benieuwd hoe het er voor staat!
 
Er was toevallig vandaag een berichtje dat we dit jaar 375 vliegers gaan verwelkomen. Geruchten zijn “dat de opleidingstrein door blijft gaan”.
 
@ Maxrate dank je voor je reactie!
Ben een ministapje dichterbij mijn VGB, zal nog wel even duren als dat allemaal gaat lukken, maar wellicht in het nieuwe jaar een kans om het te mogen proberen.
 
Geruchten zijn “dat de opleidingstrein door blijft gaan”.

Er wordt inderdaad gesproken over dat er nog flink wat S/O’s aangenomen gaan worden na 1 januari 2020. Wat er van waar is weet uiteraard (vrijwel) niemand...

Op de 777/787 krijgen wij als S/O’s (begonnen in 2017) inmiddels te horen dat een omscholing er voorlopig niet in zit. Weinig vacatures bij met name KLC. Er is ook nog weinig duidelijk over de effecten van de verdwijnende 747. Persoonlijk verwacht ik dat degenen die binnenkort beginnen als S/O, zich voor kunnen bereiden op een lange zit... :biertje:
 
Back
Top