KLM gaat open voor piloten 'buiten eigen organisatie'

Ik kan je niet aan een rooster helpen, maar 100 procent europa is niet echt geschikt om te commuten.

En waar baseer je dat op cpt-x? Er zijn namelijk genoeg collega’s die dit met 100% Europa doen. “Straks” met 16 om 12 wordt het nog makkelijker. Je kunt relatief vaak op de dag zelf reizen, afhankelijk van de pairing.

Volgens mij is het belasting klimaat in Spanje dermate gunstig dat je ook makkelijk 90% (14 om 14) of 80% (13 om 15) kunt werken.
 
Waarom niet commuten,

Weekend is volgens mij minimaal 64 uur en de rest 17 werken om 11 vrij. Voor de een is het comfortabel commuten en voor de ander niet.

In iedergeval welkom bij de blauwe.

Gr
 
@ cpt Oveur; heb deze maand stopje FRA ;-)

16 op 12 af? Gaat dat het nieuwe schema worden?

@ westlander; thanks. Zit te denken om toch te gaan voor SO LH, waarschijnlijk makkelijker om te commuten

Saludos,

El Guiri
 
Ja als je “Embraer “ al niet goed kan schrijven zou ik ook maar SO worden :haha:

Maar zonder gekheid, je moet toch een keer naar Europa. Dus als je nu niet gaat, ga je over een paar jaar...

Succes!

Oké touche. ;-) haha

Dus EmbrAEr of 73 100% is niet te combineren met commuten?
 
737-100% is te combineren met commuten. Hebben meerdere collegas die het doen, ook vanuit Spanje.

Indeelcomputer werkt aardig op de 737, zo kan je laat beginnen en vroeg afmelden in het systeem zetten.

Zoals boven al is genoemd is deeltijd een goede optie. 80% is werkelijk een wereld van verschil, 13 werken om 15 vrij en elke 3e maand zelfs 12 om 16. Tevens zitten er nog allerlei indeelregels vanuit de CAO aan vast die het leven comfortabel maken.
Tel daarbij op het gunstige belastingklimaat voor vliegers in Spanje (die het deeltijd salaris ruim compenseren) en je gaat het prima naar je zin hebben.
 
En waar baseer je dat op cpt-x? Er zijn namelijk genoeg collega’s die dit met 100% Europa doen. “Straks” met 16 om 12 wordt het nog makkelijker. Je kunt relatief vaak op de dag zelf reizen, afhankelijk van de pairing.

Volgens mij is het belasting klimaat in Spanje dermate gunstig dat je ook makkelijk 90% (14 om 14) of 80% (13 om 15) kunt werken.

Ik heb in het 17 om 11 systeem 100 procent gewerkt op de 73. In de praktijk 5 a zes dagen achter elkaar op de bok en dan 2 of drie vrij. In die werktijd alleen een nachtstopje amsterdam(12 uur). Je kan dus alleen naar huis, spanje, in die twee of drie dagen vrij. Ja het kan, maar ik moest er in mijn tijd niet aan denken om buiten nederland te wonen. Je effectieve quality time thuis is dan wel heel kort. Maar goed, ieder zijn ding. En dan zijn er nog de reserve duties, simbeurten etc.
ICA is natuurlijk wel geschikt om te commuten, alhoewel daar ook wel vreemde situaties waren. Commuten naar australie bv.
 
64 uur is wel iets langer dan 2 dagen..... ongeveer van vrijdag 1700 tot maandag 0900. Lijkt bijna een 9-5 dingetje. (Knipoogje van mij). Die korte stop op Ams was idd bijna jammer.

Succes met je keuze. Ps bij de blauwe spreken ze iig geen Duits. ( nog grotere knipoog. )
 
@ CPT X; bedankt voor deze bijdrage, daar kan ik daadwerkelijk wat mee

@ Westlander; mijn Duits is ook niet zo goed als cpt Oveur , dus dat gaat m niet worden. ;-)

Iedereen bedankt voor de info, wordt erg gewaardeerd.

Saludos,

El guiri
 
737-100% is te combineren met commuten. Hebben meerdere collegas die het doen, ook vanuit Spanje.

Indeelcomputer werkt aardig op de 737, zo kan je laat beginnen en vroeg afmelden in het systeem zetten.

Zoals boven al is genoemd is deeltijd een goede optie. 80% is werkelijk een wereld van verschil, 13 werken om 15 vrij en elke 3e maand zelfs 12 om 16. Tevens zitten er nog allerlei indeelregels vanuit de CAO aan vast die het leven comfortabel maken.
Tel daarbij op het gunstige belastingklimaat voor vliegers in Spanje (die het deeltijd salaris ruim compenseren) en je gaat het prima naar je zin hebben.

Vriendelijk bedankt, helaas heb ik geen 73 type rating dus dat gaat het niet worden.

Saludos,

El guiri
 
Last edited:
Vriendelijk bedankt, helaas heb ik geen 73 type rating dus dat gaat het ahet niet worden.

Saludos,

El guiri

El Guiri,

Binnenkort gaat zowel de B737 als de Embraer over naar 16/12 (16 dagen werken en 12 dagen vrij in een 28 daagse indeelcyclus). Op dit moment is commuten naar Spanje op 100% basis denk ik uitdagend (met 17/11) maar ook niet onmogelijk. Het kost je wat meer van je vrije dagen dan dat het straks met 16/12 is. Het hangt denk ik ook af van je eigen referentiekader. Geen idee hoe het bij je huidige werkgever is... Als je je het financieel kunt veroorloven is deeltijden wel een mooie oplossing voor commuten, maar ik durf uit mijn hoofd even niet te zeggen of dat direct vanaf indiensttreding kan.
Anyway, mooi nieuws dat je de selectie hebt gehaald! Ik zou naar KLM/(KLC) komen als je de keuze hebt, maar ben licht bevooroordeeld ;)!
 
El Guiri,

Binnenkort gaat zowel de B737 als de Embraer over naar 16/12 (16 dagen werken en 12 dagen vrij in een 28 daagse indeelcyclus). Op dit moment is commuten naar Spanje op 100% basis denk ik uitdagend (met 17/11) maar ook niet onmogelijk. Het kost je wat meer van je vrije dagen dan dat het straks met 16/12 is. Het hangt denk ik ook af van je eigen referentiekader. Geen idee hoe het bij je huidige werkgever is... Als je je het financieel kunt veroorloven is deeltijden wel een mooie oplossing voor commuten, maar ik durf uit mijn hoofd even niet te zeggen of dat direct vanaf indiensttreding kan.
Anyway, mooi nieuws dat je de selectie hebt gehaald! Ik zou naar KLM/(KLC) komen als je de keuze hebt, maar ben licht bevooroordeeld ;)!

Bedankt voor de reactie Master Chief

Bij mijn huidige werkgever (op de 74) is commuten niet te doen, 16/12 klinkt erg goed en is denk ik ook wel te commuten.
 
Ik heb 14 jaar 737 gevlogen bij de klm. (Niet aan een stuk, verdeeld in twee periodes) Voor wat betreft commuten: je hebt vroege en late schema’s. De vroege beginnen vóór 0730 uur, meestal om een uur of 0600. Dan zul je dus de dag ervoor al richting schiphol moeten reizen.
Zo ook met late schema’s: die eindigen na 2200. Soms ook na middernacht. Er zijn dan geen vluchten meer naar huis.
Zo wordt jouw schema meer een 20 om 8, want je gaat ongeveer 4 keer per cyclus tegen dit “probleem” aanlopen.
Dan hier een schema van mij, ik zet er geen datums bij zodat het geanonimiseerd is. Wel eerlijk om dit als voorbeeld te laten zien. Dan weet je waar je aan begint.
Oja, en dit is een 80% schema, uit 2017. Deze bladzijde beslaat 22 dagen. Dus geen 28!

attachment.php
 

Attachments

  • 6A8CCE31-67F9-4F49-9B4E-A510C1CEA4C8.jpg
    6A8CCE31-67F9-4F49-9B4E-A510C1CEA4C8.jpg
    6.6 KB · Views: 9
Ik zou voor je toekomst kiezen!!!
Waar zie je je zelf over 10 jaar, dat zal de vraag moeten zijn. Succes met de keuze.

Kaasfondue, misschien wel een aardig rooster maar je weekend ervoor en erna had het beeld wel iets representatiever gemaakt.
 
@westlander (en iedereen natuurlijk)
Het ging er mij om dat “commuters” zich realiseren dat je zo een periode hebt van 3 weken waarin je niet echt kunt commuten.
Commuten is bij klm bijna niet te doen naar mijn mening. Verder moet natuurlijk iedereen zijn eigen beslissingen daarin nemen.
Bij klm vlieg je redelijk wat. Tussen de vluchten zit op schiphol soms een wachtperiode van zomaar 2-3 uur. Het is een netwerk airline, dus je moet wachten op de volgende outbound peak. Dat maakt de dagen lang ook al vlieg je maar 6 uur op die dag bijvoorbeeld.

Veel wijsheid iedereen, het is een leuke club om voor te werken.
 
Kaasfondue,

Dank voor het inzicht. Ik snap dat het koffiedik kijken is. Maar als je nu joint op Europa vloot, hoe lang zal het ongeveer duren tot je kunt bieden op LH?

1
 
Dat is koffiedik kijken. We hebben een Regeling Vlieger Loopbaan (RVL) die alle mogelijke carrière stappen bepaalt.

In de praktijk komt het er op neer dat elk half jaar de vacatures voor het volgende half jaar bekend gemaakt worden. Hier kun je dan op “bieden”. Afhankelijk van je senioriteit , en meer complex je binding op je huidige type (tussen ongeveer 3 en 4,5 jaar), kun je in aanmerking komen voor een omscholing naar een “hoger” type.

Door complexe CAO veranderingen in 2015 is het biedgedrag verstoord. Minder seniore mensen kunnen momenteel op meer seniore posities terecht komen. Waar vroeger F/O ICA variëerde tussen 10 en 12 jaar, zal hij dit in 2019 waarschijnlijk naar 8 a 7 jaar in dienst zakken.

In a nuttshel: des te beter de economie, des te meer omscholingen, des te eerder je naar een volgend type kunt. Bij economische malaise duurt het natuurlijk langer.

Verder is het nog het vermelden waard dat bovenstaande systeem vanaf ongeveer 2020 op de schop gaat. Waar F/O ICA nu nog een zeer hoogwaardige functie in het RVL is (hoger dan gezagvoerder Embraer bijv.), is de kans groot dat alle F/O functies op een gelijk niveau komen. De S/O functie verdwijnt dan waardoor je op ICA een Junior en Senior F/O krijgt. Het aantal jaren in dienst om naar ICA te kunnen zal dan significant dalen, echter wel tegen een lager salaris natuurlijk.

Het gaat dan veel meer op een systeeem a la LH lijken.

Hij is al vaker aangehaald, maar via onderstaande tool kun je het brutto salaris bepalen.

Momenteel is het zo:

Na +/- 5 jaar FP 1000 (F/O 737 of Embraer)
Na +/- 7 jaar gezagvoerder Embraer
Na +/- 11 jaar F/O ICA
Na +/- 13 jaar Gezagvoerder 737
Na +/- 22 jaar gezagvoerder ICA



https://www.zeroiq.com/klm/salaris.php
 
Back
Top