Dat is koffiedik kijken. We hebben een Regeling Vlieger Loopbaan (RVL) die alle mogelijke carrière stappen bepaalt.
In de praktijk komt het er op neer dat elk half jaar de vacatures voor het volgende half jaar bekend gemaakt worden. Hier kun je dan op “bieden”. Afhankelijk van je senioriteit , en meer complex je binding op je huidige type (tussen ongeveer 3 en 4,5 jaar), kun je in aanmerking komen voor een omscholing naar een “hoger” type.
Door complexe CAO veranderingen in 2015 is het biedgedrag verstoord. Minder seniore mensen kunnen momenteel op meer seniore posities terecht komen. Waar vroeger F/O ICA variëerde tussen 10 en 12 jaar, zal hij dit in 2019 waarschijnlijk naar 8 a 7 jaar in dienst zakken.
In a nuttshel: des te beter de economie, des te meer omscholingen, des te eerder je naar een volgend type kunt. Bij economische malaise duurt het natuurlijk langer.
Verder is het nog het vermelden waard dat bovenstaande systeem vanaf ongeveer 2020 op de schop gaat. Waar F/O ICA nu nog een zeer hoogwaardige functie in het RVL is (hoger dan gezagvoerder Embraer bijv.), is de kans groot dat alle F/O functies op een gelijk niveau komen. De S/O functie verdwijnt dan waardoor je op ICA een Junior en Senior F/O krijgt. Het aantal jaren in dienst om naar ICA te kunnen zal dan significant dalen, echter wel tegen een lager salaris natuurlijk.
Het gaat dan veel meer op een systeeem a la LH lijken.
Hij is al vaker aangehaald, maar via onderstaande tool kun je het brutto salaris bepalen.
Momenteel is het zo:
Na +/- 5 jaar FP 1000 (F/O 737 of Embraer)
Na +/- 7 jaar gezagvoerder Embraer
Na +/- 11 jaar F/O ICA
Na +/- 13 jaar Gezagvoerder 737
Na +/- 22 jaar gezagvoerder ICA
https://www.zeroiq.com/klm/salaris.php