Het onderzoek is afgerond. Hier te raadplegen .. http://www.onderzoeksraad.nl/index.php/onderzoeken/opgestegen-vanaf-taxibaan-2010011/
Saillant feitje is wel dat de crew geen performance had uitgerekend voor de intersectie maar deze wel accepteerde onder het mom van 'we gebruiken TOGA in plaats van flex en dan komt het wel goed'. Ze waren beiden niet bekend met deze intersectie. Wordt deze handelswijze stilzwijgend geaccepteerd binnen de KLM?
Nee!
-Eindelijk heeft KLM de intentie uitgesproken om RAAS te installeren. Alleen het excuus dat men niet tevreden is met de werking stoort mij. Het zal eerder aan de hoge kosten en de schuldpositie waarin KLM zich bevind liggen vermoed ik.
Performance Tool via ACARS. Ook is er een boek met tabellen aanwezig als backup.Hoe rekenen jullie de performance uit? Wij adv van voor elk veld een boekje met tabellen per baan/flex combi. Afh van temp zien we dan hoeveel ton er de lucht in kan. Baanlengte is geen variabele. In deze situatie is het not done om de flex er uit te gooien om een intersection te nemen, je kunt zelfs niet schatten wat het effect is.
Kan me voorstellen als je meer info over baanlengte en meer ervaring hebt dat het nog steeds niet mag, maar soms....
je kunt zelfs niet schatten wat het effect is.