Ben wel benieuwd welke vangnetten jij kent in de SOP's specifiek tegen het voorkomen van opstijgen vanaf taxibanen?
En iedereen die roept dat hem/haar dit nooit zal/zou overkomen, en dat de KLMmers arrogante eikels zijn en dat de echte piloten op een propellorkist op 12000 voet vliegen, is een ignorante shithead.
Afgezien nog van het feit dat je een mooie LS button op de 73 hebt.
[Speculatie on]Als je het vanaf het viaduct links naar het begin van 36C wil rijden komen je over een linke plek heen (als hotspot ook aangegeven in AF/KL boekjes) omdat er daar meerdere afslagen zijn. Als je na de eerste links niet half rechtdoor gaat maar nog iets meer door naar links zit je op de taxibaan naar Z (taxibaan achterlangs 36C, via Zuid). Dan kom je, omdat de taxibaan daar het localizer signaal van 18C kan storen, langs een rood runway entry sign met eventuele stopbar. Het zou dus kunnen overkomen dat je een runway gebied binnenrijdt. Even later buigt de taxibaan af in de goede runway richting en heb je alle juiste clues gekregen dat je op een baan zit. Alleen de nummers en het zebrapad zie je niet, maar die ben je ook niet gewend vanaf het begin (displaced threshold zie plaatje) en met een beetje sneeuw erover... Runway / taxiway edge lights zijn ook anders gekleurd, maar wederom met wat sneeuw erover... Geen idee of dat is gebeurd, maar je zou het je zo maar kunnen voorstellen. Alleen niet door lokale vliegers... [/speculatie off]
@ altimeter, volgens mij begrijp je me niet helemaal.
Nogmaals ik ken AMS verder niet, maar stel, rwy 18C in use, taxiway C/D(?) brengt je naar het begin van de baan. Dus op het moment dat je op twy C/D(?) zit ga je richting 360, hoe kan je dan al denken dat je op de goede baan zit als je heading helemaal niet overeenkomt met de baan??
@Talsma, idd ik bedoel de cijfers op de baan.
Dus jij doet je runway heading check, kijkt op je compas, verdomd 360, dg 360. Rwy 18C was in use. (oke met sneeuw/slecht zicht de cijfers op de baan niet zichtbaar)
Knap als toch je compas en dg wel kloppen terwijl je op de taxibaan staat, sta je in goede t/o richting alleen niet op de rwy.
Snapt iemand me nog?
Of zijn de twy's op AMS gewoon niet zo standaard ofzo?
@ altimeter, volgens mij begrijp je me niet helemaal.
Nogmaals ik ken AMS verder niet, maar stel, rwy 18C in use, taxiway C/D(?) brengt je naar het begin van de baan. Dus op het moment dat je op twy C/D(?) zit ga je richting 360, hoe kan je dan al denken dat je op de goede baan zit als je heading helemaal niet overeenkomt met de baan??
@Talsma, idd ik bedoel de cijfers op de baan.
Dus jij doet je runway heading check, kijkt op je compas, verdomd 360, dg 360. Rwy 18C was in use. (oke met sneeuw/slecht zicht de cijfers op de baan niet zichtbaar)
Knap als toch je compas en dg wel kloppen terwijl je op de taxibaan staat, sta je in goede t/o richting alleen niet op de rwy.
Snapt iemand me nog?
Of zijn de twy's op AMS gewoon niet zo standaard ofzo?
Ik ben vooral benieuwd naar het onderzoeksrapport. Speculeren heeft geen zin nu. De beide collega's fucked up big time en zullen nu op de blaren moeten zitten (wij bij LH zeggen: Kaffee ohne Keks); ik hoop dat mij zoiets bespaard blijft in m'n carriere.
En iedereen die roept dat hem/haar dit nooit zal/zou overkomen, en dat de KLMmers arrogante eikels zijn en dat de echte piloten op een propellorkist op 12000 voet vliegen, is een ignorante shithead.