KLM 737 opgestegen van taxibaan

Dit is niet wat er gebeurd is! Kan er verder niet over uitweiden...

Btw het runway entry sign en de stopbars op Z hebben niks te maken met eventuele verstoring van het 18C localizer signaal, maar om taxiend verkeer via Z vrij te houden van eventueel verkeer op final 36C (obstakel vlak). In dit geval taxi je meestal via Y. Andersom met landen 18C zullen de stopbars bij Y1 en 2 branden en zal je via Z taxiën. Je hebt nu geen verstoring van LLZ signaal omdat V, Z en Y buiten de protection area liggen.

Check, bedankt voor de duidelijke uitleg. Weer wat geleerd.
 
Ik ben verbaasd dat dezelfde crew de terug vlucht heeft mogen doen. Is dat conform de SOP's?
Zijn ze terug gevlogen zonder CVR? (neem aan dat de CB getrokken is, na het incident?)
 
Dat vroeg ik me ook al af, waarom heeft de KLM ze terug laten vliegen. Die jongens zullen toch heel wat anders aan hun hoofd hebben gehad dan vliegen.

Heel bizar, hopelijk komt er snel meer duidelijkheid.
 
Het feit dat het in het donker gebeurde maakt het helemaal een vaag incident.
Ik neem aan dat alle banen op SPL zijn uitgerust met tenminste witte runway edge en centreline lights en dat de taxiways een groene centreline hebben en minimaal blauwe reflectors hebben aan de randen. Hoe kun je je dan zo vergissen op je homebase nog wel?

Ben echt heel benieuwd wat hier uitkomt.

off topic:
Ik denk dat de meeste van dit soort reacties komen vanwege het feit dat veel mensen (met soms duizenden uren + meerdere typeratings) niet eens mochten solliciteren bij de KLM omdat men niet voldeed aan de 'kwaliteit' (lees; NLS/KLS) die men zocht en de KLM diegenen letterlijk succes wenste in een carriere buiten de luchtvaart.
Tja... het is kort door de bocht om dat nu aan te halen, en ik denk dat we met zn allen blij mogen zijn dat het niet veel erger is afgelopen.

Wat daar trouwens nog bijkomt is dat op dat moment (jaar of 4/5 geleden?) er van de KLM een aantal 'huilartikelen' in de NLse kranten verschenen over hun pilotentekort en de grote moeite die ze hadden om piloten te vinden. Als klap op de vuurpijl (lees: schop in de noten van de vrijemarkter) plaatste KLM een pagina grote blauwe advertentie in de Telegraaf waarin ze aangaf op zoek te zijn naar piloten. Ik had mijn CV en brief binnen 3 dagen ongelezen weer op mijn mat liggen (wat geen verrassing was overigens).

Ik hoop dat een aantal van de KLM'ers hier begrijpt waar de frustratie bij sommigen hier vandaan komt.
 
Ik hoop dat een aantal van de KLM'ers hier begrijpt waar de frustratie bij sommigen hier vandaan komt.

Jep, van de verkeerde schoolkeuze. Maar ja, dat wist je van te voren waarschijnlijk niet (ik niet althans, pre-internet tijdperk). Ik zou niet mogen solliciteren op m'n huidige baan. En Denim instructeurs (niet ooit NLS gedaan) die voor KLC ex-Denim vliegers (die ooit wel NLS hadden gedaan) mochten her-opleiden op de F50, dat lijkt me nog frustrerender. Maar ja, als we echt zo graag KLM hadden willen vliegen hadden we de KLS selectie wel gehaald.

Ik ken de frustratie wel, maar dat die als vooroordelen worden doorgezet van pz naar je vliegende collega's vind ik echt kortzichtig. Maar ja, we denken graag in hokjes en denken, zo te lezen in andere topics, ook dat bepaalde Ryanair en Easy vliegers op bepaalde bases specifieke karakters en cultuur kennen. Alsof je geboren wordt in een airline op een bepaalde base (en alsof dat wat zou zeggen over je karakter, maar goed). Alsof we hele andere personen zouden zijn als we per ongeluk wel bij de KLS door de selectie zouden zijn gekomen. Get real...
 
Jep, van de verkeerde schoolkeuze. Maar ja, dat wist je van te voren waarschijnlijk niet (ik niet althans, pre-internet tijdperk).

Ik ook niet. Toen ik aan mijn opleiding begon werden er volgens mij nog mensen van IAC ed aangenomen bij KLC.
Maakt verder wat mij betreft ook niet uit. Ben niet gefrustreerd en heb een mooie baan bij een andere Major maar ergens blijf ik de hele gang van zaken vreemd vinden. Wat zou er gebeuren als een ziekenhuis in Groningen morgen besluit om geen artsen meer aan te nemen van de universiteit Maastricht of een advocatenkantoor uit Ams geen mensen meer aanneemt van de Erasmusuniversiteit......dan staan waarschijnlijk de kranten bol van al dat onrecht. De situatie met KLM en vrije markters is feiteijk niet anders. Maar goed. Zand erover.
Sorry voor de topicdrift.

Wat zijn dat voor amateurs die een taxibaan niet kunnen onderscheiden van een Startbaan...... :biertje:
 
Ik ken de frustratie wel, maar dat die als vooroordelen worden doorgezet van pz naar je vliegende collega's vind ik echt kortzichtig.

Fair point nosig, het probleem ligt bij P.Z. en niet bij het vliegerkorps, maar in de praktijk blijkt het dus maar weer dat het geen ene moer uitmaakt welke vliegschool je gedaan hebt om een royale f*ck up te maken...

Ik hoef niet zo nodig naar de KLM (sowieso te oud voor) maar het onderstreept toch maar weer hoe totaal van de pot gerukt het aannamebeleid bij KLM is, ironischer wijze ook nog eens in een ultra-politiek correct land als Nederland waar iedereen over elkaar heen buitelt om vooral maar niet te discrimineren en te generaliseren... :D
 
Zullen we een 'wat is er allemaal niet goed aan KLM'- topic openen en hier verder gaan over hun 737 die de zevende baan van Schiphol heeft geïnaugureerd?
 
Toen Sabena nog in de lucht was, ging de mop dat de crew in een kist van deze maatschappij aanvloog op een één of ander vliegveld in Verwegghistan.
"Wat is die baan kort!", constateerde de ene vlieger geschrokken.
"En wat is ie breed!", verzuchtte de andere.

Daar moest ik toch even aan denken toen ik kennis nam van dit incident. Vervolgens gingen mijn gedachten terug naar die keer dat ik heel veel geluk had (en nog enkele anderen met mij) nadat ik op de snelweg iemand totaal niet had gezien. "Hoe is het mogelijk?!", was ik stomverbaasd. "Waar komt die vent ineens vandaan?"
Ach, wie heeft dergelijke ervaringen niet???
Ieder mens maakt fouten van het niveau 'hoe is het mogelijk'.
Gelukkig is het in dit geval goed gegaan!
Daarmee bedoel ik niet te zeggen dat over fouten alleen maar luchtig moet worden gedaan, maar wie geen fouten maakt, doet meestal niets.

Ik ben zeker benieuwd naar de antwoorden van de betrokkenen. En niet in de laatste plaats naar hetgeen hier weer van te leren valt.

Toch nog maar even Naudjuh citeren:

Zoals een wijs instructeur tegen me zei:

"You are all gonna make mistakes during your carreer in aviation, actually, flying is one big serie of mistakes."

Klopt als een bus. Stop met zeuren en veroordeel ze niet te snel.
 
Het feit dat het gebeurd is al een bewijs dat het iedereen kan gebeuren, (Jij en ik/ kls/geen kls). Al moet ik wel heel veel moeite doen om het me te kunnen voorstellen, maar goed.
Uit een onderzoek zullen hopelijk aanbevelingen komen die dit soort gebeurtenissen in de toekomst kunnen voorkomen. Ik snap dat er mensen zijn die graag van achter hun laptop hier uren over zouden kunnen speculeren (ik ook). Laten we ons wel realiseren, dat wat we hier neerplempen voer kan zijn voor de pers en zelfs een overijverige openbaar aanklager.
Want met de scoringsdrang van het OM hebben ze naast een flinke douw van de baas, zo een dagvaarding aan de broek.
 
Moest wel ff denken aan vlucht die ik maanden geleden moest doen met 1 van onze iets afwijkende 400's op Santo Domingo, begon ie in t/o roll opeens "on taxiway, on taxiway'' te bleren..., kloterige baanverlichting SDQ hielp ook al niet om verwarring snel weg te nemen, ben in die paar seconden wel wat jaren ouder geworden... Bleek foutje in software te zijn, had taxiway en startbaan doormekaar gehusselt door vroegere startbaanfunctie taxiway..
 
Afgezien het feit dat de cockpit het een en ander over het hoofd heeft gezien:

Hie zit het met ATC? Hebben die zich niet afgevraagd waarom die kist zo hard aan het taxien was?
 
Afgezien het feit dat de cockpit het een en ander over het hoofd heeft gezien:

Hie zit het met ATC? Hebben die zich niet afgevraagd waarom die kist zo hard aan het taxien was?

Tja het is toch ook niet zo dat ze op Schiphol zo gewend zijn aan Ryanair.
 
Humor.

Zo zei een gezagvoerder laatst tegen mij dat hij altijd zo snel taxied, omdat hij geen bril op had en daardoor de cijfers beter kon aflezen.

Vond die ook wel grappig.
 
Alle fouten zijn menselijk. Maar dat wil niet zeggen dat het geen gevolgen/consequenties heeft..... en terrecht!
Gr
Eelco
 
Zijn ze terug gevlogen zonder CVR? (neem aan dat de CB getrokken is, na het incident?)

Ik hoop dat ze in de klim ex AMS de CVR-breaker getrokken hebben, al kan ik me voorstellen dat je zoiets na zo'n event vergeet. Dat zou erg jammer zijn. Niet alleen voor het onderzoek, maar ook i.v.m. eventuele verdachtmakingen, terecht of onterecht, alleen al door het niet stoppen van de recorder.
 
Is de kist wel echt op Z noordwaards omhoog gegaan, niet op B/D vanaf de brug via Q en A26? Lijkt mij een meer logischere en iets begrijpbare vergissing. Dan heb je alle lampen en de lichten zee van de 36C voor je, als je al (helemaal) op Z zit om de hoek is het veel donkerder (en smaller)....

 
KLM lists KL1369's scheduled departure time as 20:20 and the spokesman says the incident took place at 20:36.

Amsterdam Schiphol would have been in darkness at this time. Meteorological data from the airport shows good visibility and weather conditions at the time."

This makes it even harder to understand - green centerline lights on a taxiway vs. yellow lights on the runway centerline.

The simplest way to check you are on the correct runway is to tune the appropriate ILS and check that the Localiser needle is centered.
 
Back
Top