JAA CPL met JAA IR in de USA?

Ditched

New member
Ja ok het zoveelste topic over Amerika... en ja ik heb al heel wat van de discussies hier gelezen. Toch nog een paar vragen over de (low budget?) weg naar het o zo begeerde papiertje halen aan de andere kant van het grote-mannen-bad.

Na wat onderzoek op het internet kom ik op het volgende traject uit:

Eerst JAA PPL in de USA.

Dan ergens 100 uur PIC vandaan zien te toveren (kan dit in de USA?) of heb je meer uren nodig als je met CPL wil beginnen?

In Nederland het (frozen) ATPL halen.

Dan CPL (SE) en als klap op de vuurpijl IR (SE).

Bij die laatste 2 loopt m'n spoor een beetje dood en krijg ik niet helemaal helder hoe de mogelijkheden in de USA liggen om dit aan de JAA eisen te laten voldoen. Ik zie wel aanbiedingen bij vliegscholen maar die zijn alleen FAA en daar heb je in Nederland lijkt me niet zo veel aan als je op een PH kist commercieel wilt gaan vliegen.....

Waar zitten hier de drempels die overwonnen moeten worden??

Ik zie graag reacties tegemoet!
 
Een mogelijke weg om te volgen naar het fATPL

Een mogelijke weg om te volgen naar het fATPL

Ditched,

Een van de mogelijke optie's is de volgende, ik weet niet of je ook een baan hebt, maar dan is het volgende een goeie optie.

1 - Je gaat voor een week of 4 naar de states voor je JAA PPL (van tevoren wel even je theorie leren, maar dat kan bij Windshear hier op het forum:).

2 - Je koopt een aandeel op Lelystad in de Katana PH-FLK van de katanaflyers en vliegt lekker goedkoop die uren bij elkaar in de vrije uurtjes naast je werk, terwijl je ook nog steeds een inkomen hebt dat de kosten enorm drukt.

3 - je doet tegelijkertijd je Distance Learning bij Orbit, of je boekt een fulltime class bij een school naar keuze bv in de USA bij flyoft of bij Naples air center.

4 - Je doet je FAA IR en je JAA ME CPL bij OFT of NAC zodat je ook nog eens 15 uur korting krijgt op je JAA CPL, en doet vervolgens je ME/IR in Nederland bij singlesandtwins door mij gevonden als de goedkoopste in NL en ik ben er HEEL tevreden over, heb IR en CPL in minimum tijd gehaald.

Het is niet gezegd dat dit de beste weg is, ikzelf doe buiten m'n PPL en nightrating alles in NL omdat het weinig uitmaakt voor mij omdat ik een baan in NL heb, en zodoende lekker kan lessen in m'n vrije tijd en de positive cashflow op pijl blijft, het resultaat is hetzelfde.

Veel succes met je keuze!

Groeten

:yeehaa: André :yeehaa:
 
Andre,

Dank voor je reactie! Een multi rating is voor mij op het moment niet zo van belang. Zou het wel willen maar je moet ook weer de nodige uren maken om die dingen te onderhouden. En ik ga niet direct op een multi kist aan de gang. Mijn doel is dus CPL en IR één motorig (voorlopig i.i.g.). Begrijp ik het goed dat het dus wél moglijk is om CPL en IR in de USA te doen maar dat je dan in Nederland nog examens en vliegtijd moet halen om je JAA CPL en IR te krijgen? Het liefts wil ik zo veel mogelijk van de praktijk in de USA doen, want het scheelt gewoon de helft in de kosten. Met m'n huidige baan kan ik wel af en toe een maand er tussen uit.
 
Ditched,

Zover ik het begrepen heb is het mogelijk om voor de JAA de ATPL groundschool, PPL, CPL en (in jouw geval dan niet noodzakelijk) ME te halen in de States.

Voor de IR moet je in de EU zijn. Daarvoor zijn 45 uren vereist als ik het goed heb. Als alternatief hierop kun je bovenop je JAA-PPL eerst je FAA-IR halen. Nadat je je FAA-IR hebt, kun je een conversie in de EU doen voor de JAA-IR. Deze conversie is ongeveer 15 uur.

Het voordeel van de conversie is dat het onderaan de streep goedkoper is.

De ATPL groundschool duurt alleen een maand of 8 als je dat fulltime in de States wilt doen...
 
He andre,

nu eerst maar eens zorgen dat die engine weer gefixd word van de FLK...
Ik sta nu al een maand of drie aan de ground,:rolleyes: door een BVL dat verlopen was en nu weer een engine in de soep gelopen is...:traantjes
Maar blijft een leuk kistje hoor ;)

Hoelang heb jij over je ATPL gedaan trouwens en waar?

cheers:p:
 
Surfrules,

Ik heb het in 2 keer gedaan, eerste keer 3 maanden in de USA daarna 3 maanden in NL geweest en toen het 2e gedeelte gedaan in de USA.

Alles bij Naples Air Center, erg goed voor de ATPL, verder .........

Groeten

:yeehaa: André :yeehaa:

PS: de PH-FLK is een prima kistje, en als straks het nieuwe motortje er in zit vliegt ie weer als een tierelier!! Heb er bijna 70 uur mee gevlogen in een half jaar tijd.
 
Gisteren een mail ontvangen van AAA in San Diego. Zij beweren dat het mogelijk is om eerst FAA PPL te doen, aansluitend 100 PIC uren te vliegen en dan je brevet om te laten zetten in een JAA brevet? En dat terwijl de FAA eisen toch een stukje lager liggen dacht ik zo. Weet iemand hier de addertjes onder het gras vandaan te trekken?
 
Is geen addertje Ditched, dit kan.
Is volgens een JAA regel;
Weet het artikel nummer niet maar komt erop neer dat als je een ICAO PPL hebt, hoef je maar 2 van de PPL schriftelijke examens te doen.
Airlaw en Human factors. Je moet dan uiteraard wel 100 uur na je PPL hebben.
Je kan dus overal een FAA PPL halen en vervolgens naar een van DE JAA scholen in de VS om de twee examens te doen en de examen vlucht.
Heb je geen apart visum voor nodig omdat je al brevet houder bent.
Als ik wat aan kan raden;
FAA PPL-IR-CPL-ME doen (kan in 5-6 maanden) daarna ATPL groundschool
bij een van de providers in Engeland (zoals Oxford) en al je conversies.
Scheelt je een absurd bedrag.
Van o- FAA CPL ME IR kost je ergens van $40,000-$50,000.
Daar heb je in NL niet eens een single CPL voor.
 
OK dat klinkt veel belovend!
Weet iemand hoe het zit met CPL conversie van FAA naar JAA, ik heb geprobeerd de wettelijke teksten door de lezen maarrrr::stapelge:

Ik zie AAA in San Diego wel zitten maar die kunnen geen JAA CPL verzorgen. OFT kan dit wel maar daar is de IR weer 2000 dollar duurder dan bij AAA en Over Naples Air Centre lees ik hele wisselende dingen hier op dit forum...

Groeten
 
Ok niet om flauw te doen, maar even simpel;
Je will appels en peren, er zijn er maar weinig die appels en peren verkopen.
Dus waarom niet eerst appels en daarna ergen anders peren?
Je kan bij ieder school die een M1 visum kan verstrekken je FAA papieren halen.
Daarna ga je naar een andere school je JAA conversies doen.
Als je dit binnen 6 maanden doet hoef je de VS niet uit voor een ander visum.
Dat ze bij een supermarkt alles hebben wil niet zeggen dat je beter af ben om daar naartoe te gaan.
IR weer 2000 dollar duurder dan bij AAA
Staar je daar niet blind op, wat heeft de ene school wel meeregekent wat de andere niet gedaan heeft.
Rekent de ene met minimum uren en de andere met realistische uren?
Zit de grond school daar wel of niet bij.
Instrument rating is ongeveer 30 vluchten van 1.5 uur.
Met 15 min briefing en 15 min de-briefing zit je al op 15 uur grond school.
Plus alles wat je er nog bij moet leren.
Reken jezelf niet rijk met minimum uren.
Budget zeker 20 uur meer, heb je een beetje ruimte als je een "rough patch" door moet.
 
Surfrules, ik had je verhaal gelezen, kreeg er wel een aardige indruk van.
AAA lijkt me een goeie club. Ze antwoorden ook netjes en inhoudelijk op m'n mails. OFT heeft me al 3 keer op het zelfde standaard verhaaltje getrakteerd ondanks dat ik om méér info heb verzocht.

Wie heeft er ervaring met de groundschool ATPL van OFT of Naples?
Ik twijfel nog tussen distance learning in Nederland en een groundschool in de USA.

Groeten
 
Je hebt gelijk hoor Imo Apita,

Opzich spreken die all in courses me wel aan. Maar je hebt gelijk dat je bij de verschillende scholen kan gaan 'shoppen'.

Weet je meer over die visa's. Moet je voor elke module in de USA weer een apart visum aanvragen of kan dat op één, of bij elke vliegschool weer opnieuw of iets dergelijks?
 
Groundschool OFT en NAC

Groundschool OFT en NAC

Ditched,

Ik heb ervaring met beide scholen. Heb m'n PPL bij OFT gedaan, en m'n ATPL bij NAC.

Mijn mening is ( en dat is natuurlijk maar net wat voor waarde je er aan hecht), dat OFT qua vliegschool een stuk prettiger is dan NAC.

OFT is net even ietsje meer proffesioneel, Bij OFT krijg je wel briefings voordat je gaat vliegen, en debriefings wanneer je terug komt, en daar gaat het leerproces wel een STUK sneller van, dat kan ik je wel vertellen, en het is ook de manier zoals het hoort. Bij NAC propt de instructeur je gewoon in de kist en knallen, we zien onderweg wel wat we gaan doen, en het lessen op die manier kost al snel meer uren en uren=geld!!!

De Groundschool bij NAC is prima, goeie instructeurs (tenminste toen ik er zat)en het leven in Naples is ook prima, er zitten continue 2 klassen van 24 man ATPL dus je kan ook samen leren met je collega studenten.(en zo af en toe een biertje drinken op de vrijdag avond!:yeehaa: )

Het leven bij OFT in Kissimee is een beetje anders, alhoewel ik me wel kan voorstellen dat je daar op de vrijdag avond gewoon even naar Orlando gaat, naar Internationaldrive, en ja, dan is Orlando ook ineens een stuk leuker!
(Hoorde van de Noorse instructeurs bij OFT dat er regelmatig poolparty's waren bij disneyworld georganiseerd door de +/- 30 noorse meiden die daar werken:))

De groundschool bij OFT is nieuw en word geleid door een oude instructeur van NAC die net als de CPL flightinstructeur en examinator van NAC er niet meer zo blij waren met het management van NAC en naar OFT verhuisd zijn. Beide goeie kerels, vooral de flightinstructor!

De groundschool lijkt mij wel goed te zijn, want ik ben er van overtuigd dat de CGI alle zaken van NAC gewoon meegenomen heeft, en verder steun krijgt van CABAIR in engeland, want die zitten ook in de school.

Totaal paket is waar je ook heen gaat onzin, je word gewoon per uur afgerekend waar je ook heengaat, dus dat mag niet uitmaken.
Voordeel is dat je bij OFT wanneer je je PPL doet gratis groundschool krijgt, en daar bij NAC gewoon $35.- per uur voor betaald, ook al zit je met 20 man in de klas!!!! (de boeven!) Bij OFT is het gratis, en als men niet vertelt wat je niet weet, dan vraag je er gewoon om! En ik weet zeker dat men nu veel service geeft aan nieuwe leerlingen omdat men goeie recensies wil hebben.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, al je meer wil weten hoor ik het wel.

Groeten

:kiss: André :kiss:
 
M-1 visum; als je binnen 6 maanden van school wisselt, hoef je het land NIET uit voor een nieuw visum. Dit kunnen de scholen onderling zelf regelen via het SEVIS computer systeem.
School A moet uiteraard wel akkoord gaan dat je naar school B gaat.
Het heeft niet te maken met modules, maar alleen om de tijd dat je in het land bent.
Je kan het volgende dus doen;
FAA PPL (of meer) bij een school, vervolgens bij een andere school je JAA PPL conversie.
 
Weet iemand hoe het zit met de uren eisen bij de FAA en JAA om met je IR en CPL te mogen beginnen?

Klopt het dat het je voor je JAA CPL 150 uur totaal nodig hebt waarvan 100PIC? en bij de IR 50 PIC? Welke uren tellen wel/niet mee?
Over de FAA eisen lees ik hier en daar verschillende dingen, de een zegt 250 uur PIC (hallo, das een hoop!) om met je FAA CPL te mogen beginnen. De andere zegt alleen een 200 mijl cross country en 100 PIC uren.. . scheelt nogal dacht ik... Voor FAA IR zeggen de meeste wel 50 uur PIC als vereistte...

Ik heb de kosten bijna allemaal op de rij, maar hier en daar zitten nog wat onduidelijkheden.. ik ben op het moment twee opties naast elkaar aan het zetten, de ene is eerst alles FAA doen (PPL,CPL (SE) en IR) en dan omzetten naar JAA de andere een alles gelijk JAA (behalve dan de IR in eerste instantie, die zowieso moet worden omgezet)...

Als mensen nog meer spetterende tips hebben houd ik me aanbevolen!!

Allemaal bedankt voor jullie reacties tot zover!!
 
Klopt het dat het je voor je JAA CPL 150 uur totaal nodig hebt waarvan 100PIC?

Ik ben niet heel bekend met JAA, maar volgens mij klopt dit.
Als ik me niet vergis krijg je je brevet pas als je aantoont 190 uur te hebben.

Over de FAA eisen lees ik hier en daar verschillende dingen, de een zegt 250 uur PIC (hallo, das een hoop!) om met je FAA CPL te mogen beginnen. De andere zegt alleen een 200 mijl cross country en 100 PIC uren.. . scheelt nogal dacht ik... Voor FAA IR zeggen de meeste wel 50 uur PIC als vereistte.

Onder FAA zijn er twee qualificaties voor scholen, zgn Part 61 en Part 141 scholen.
Voor Part 141 scholen zijn de certificatie en controle regels veel strenger dan voor Part 61 scholen.
In ruil daarvoor krijg je korting op de trainings uren.
Part 61 CPL 250 uur Total Time nodig (inclusief CPL trainings uren) voordat je examen kan doen.
Part 141 190 uur Total Time nodig (inclusief CPL trainings uren) voordat je examen kan doen.

Wederom, staar je daar niet blind op. Met de 190 uur gaan ze ervan uit dat je alles in minimum uren haalt, je PPL in 35 uur, IR in 35 uur enz. enz.
Realistisch, met een 141 trainings programma reken op 210-220 uur.
Kan alsnog een hoop geld schelen op de 250 voor Part 61 CPL.

**** Disclaimer op de volgende boodschap; ik ben bevooroordeelt, ik ben pro-America route ********

Bij de bekendere scholen in NL kost een Single engine CPL al gauw 90.000 Euro.
In de USA kan je CPl-MUlti engine- IR doen voor pak em beet incl. reis en accomodatie en een beetje feest vieren $45.000 -$50.000.
Met de kosten voor JAA conversie erbij kom je nog niet in de buurt van 90.000 Euro.
JAA PPL en CPL in USA is aardig, maar je keus aan scholen is erg beperkt.
Er zijn er door het hele land geloof ik 5!
Met eerst alles FAA heb je gewoon meer keus.
Met een FAA brevet in je hand kan je naar iedere JAA gecertificeerde school in de USA de schriftelijke examens doen en alsnog je JAA brevet halen.
 
JAA CPL/IR/ME

JAA CPL/IR/ME

imo apita,

Ook ik ben bevoor oordeeld voorwat betreft de America route, alleen doe ik de "guldenmiddenweg" variant.

Heb JAA PPL in de USA gedaan, daarna hier in NL uren gebouwd via de Diamondflyers.

Daarna de ATPL theorie opleiding gedaan in de USA, iets dat nu kan bij 2 scholen in Florida OFT en NAC.

Daarna terug naar NL en de IR daarna CPL en nu ME/IR bij Singles&Twins.

De hierboven beschreven route is net zo duur/goedkoper als/dan de route waarbij je je CPL/ME in Florida haalt en je krijgt aan het einde van het verhaal gewoon een NL brevet.

Je hoeft namelijk geen conversie te doen, en je word bij Singles&Twins niet gemolken, iets dat in de USA helaas veelvuldig voorkomt.

En ik moet zeggen dat de manier van werken bij Singles&Twins erg professioneel is. En best of all, wat beloofd is, word nagekomen, iets wat in de USA laten we zeggen "optioneel" is, en dan zeg ik het heeeel genuanceerd:)

Wat nu de verstandigste route is is afhankelijk van je persoonlijke situatie.

1 - hoe oud ben je? beneden de 28? dan ----> KLS,EPST,NLS
Boven de 28 dan----------> OFT, NAC, EFT. Singles&Twins

2 - Wat wil je? KLM? Transavia? -------> KLS, EPST, NLS
Ryanair, Easyjet(met geluk)---->OFT,NAC,Singles&Twins

3 - hoeveel geld heb je of ben je bereid te gaan lenen?
€ 150 000.- ----------> KLS, EPST,NLS
€ 70 000.- ----------> OFT,NAC,Singles&Twins

Overigens is het niet gezegd dat je met een modulaire opleiding niet bij een goeie airline techt komt, alleen maak je met een KLS, EPST,NLS meer kans, althans dat is mijn mening.

Doe er je voordeel mee!

Groeten

:rt: André:rt:
 
Ikzelf zit te denken aan de gulden-midden weg variant op de gulden-middenweg variant ;)

PPL: OFT: Check
Uren bouwen: Amerika en Diamond Flyers: Check
DL ATPL: Orbit: Check
CPL/ME: OFT: Nog geen check. Dit kan ook op het UK brevet dat je krijgt als je in de US je PPL doet.

En dan IR bij S&T. Twee redenen: In FLorida vlieg je denk ik weinig actual IMC, en dat is, weet ik uit ervaring, een heel andere sensatie dan met goggles. Verder moet IR in Europeesch luchtruim.
Je zou ervoor kunnen kiezen om ook de IR in Florida te doen en dan conversie. Ben deze route aan het onderzoeken.

CPL/ME kan in de US voor $6366 : €5400, komt nog wel huisvesting en skilltest en visum bij. Totaal: 6300 eurootjes.
O, vergeet ticket niet.
 
Back
Top