Is dit normaal?

Eigenlijk raar dat dit topic na al die tijd nog steeds leeft; de betreffende SXM vlucht is inmiddels alweer dik een jaar geleden. Lijkt inderdaad die Heineken reclame wel (hoeveel mensen die na al die jaren nog steeds voor echt aanzien... :rolleyes:). Nouja, toch maar even reageren dan.

Deze foto laat niets te raden over.
Ja, dat laat hij wel! :) Dat ze voor de threshold op de grond stonden is duidelijk, maar of de main gears nog op de gele chevronstrepen staan of net (!) daarna valt nog te bezien. Op het oog zou ik zeggen dat de linker bogey op de foto nog nèt achter de streep zit en dan maakt 4 meter bijna horizontaal vliegen het verschil uit tussen landen op een gedeelte van de baan dat hier op gebouwd is en landen op een gedeelte van de baan dat niet (meer) op het gewicht van een 747 berekend is.
Runway_diagram%2C_Displaced_threshold.png

[FONT="Arial,Helvetica"]Daar? -------------^
Of daar? -----------------^
[/FONT]

(Of als de pijlen niet uitkomen: stonden ze in het grijze vlak met gele strepen of in het zwarte vlak met witte pijlen?)

Persoonlijk schat ik dat ze in het gedeelte met de witte pijlen zijn geland, op basis van die foto en van het filmpje waarin je kunt zien dat ze het laatste deel van het glijpad afvlakten (maar goed ook, anders was het hek eraan gegaan). Maar het is een kwestie van decimeters.
 
Last edited:
Is het eigenlijk wel onze taak en plaats om hier over te discussieren?

is zo laag normaal; neen.
zouden we zelf zo aan willen komen in de ideale wereld? neen.
maakt t voor de discussie hier uit of ie wel of niet voor een lijntje kwam? neen.
et was zowieso geen Above standard.

wat mij betreft laten we de rest over aan spl/oi en zijn of haar directe baas.
o wacht, het is al een jaar geleden.. hier is allang wat mee gebeurd en gedaan.
 
Nogmaals, het was duidelijk geen 50 voet boven de threshold zoals voorgeschreven PUNT.

Verder is het al volledig uitgekauwd.
 
wordt idd een beetje een lang gezaag zo....

We doen allemaal wel es dingen waar we achteraf van dachten... hmm miss toch een beetje te laag / snel / lange flare / of wat dan ook!

Leave it allone!

{Discussion END}
 
Ik zal je nog wat vertellen, de toren van Guarulhos gaf nog de piloten de opdracht om de G/A in te gaan. Ik weet dat ze op non actief zijn gesteld maar daarna hoorde ik niks meer over.
 
We doen allemaal wel es dingen waar we achteraf van dachten... hmm miss toch een beetje te laag / snel / lange flare / of wat dan ook!

Leave it allone!

Ik sluit me aan bij Viper. Laat het gewoon gaan. Dit wordt een beetje het verhaal met de wal en de stuurlui.
 
Ik sluit me aan bij Viper. Laat het gewoon gaan. Dit wordt een beetje het verhaal met de wal en de stuurlui.
Precies, en als het management vind dat het te ver ging, dan worden ze wel op de koffie geroepen, daar draagt een mening van een airworker niets aan bij...
 
Het tegenovergestelde (geen KLM)

[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=CXkSQW3xul8[/YOUTUBE]
 
WTF...

Sja...50' boven die ene golf haalden ze nog wel.... Ik snap het niet. Ik ken St. Maarten en ik kan me voorstellen dat je voorin in zo'n 747 denkt 'hmmm, krap baantje', maar meer dan 3 rood op de papi lijkt me nou toch tricky worden. Scheelde niet veel voor zover ik hier kan zien... :1855:
 
Flying 101

Flying 101

I'm not going to comment on this landing - there's been enough of that already.

However after reading some of the posts on this thread I would like to say the following.

There's the theoretical world and there's the real world

What I'm seeing in the present generation of Pilots is a blind adherence to SOP's.

It has become so bad that people are no longer looking at what the Engine Instruments are displaying - as long as it's in the green everything's OK. More on this in a moment.

What is increasingly missing is Airmanship and Common Sense. Not to mention Basic Flying Skills.

Example:- Landing distance calculation. There is no margin added for all the rubber deposits on the runway. When it's wet these areas become extremely slippery. You may have zero braking in the last 400m of runway. Worst place for this is the Greek Islands where they don't get much rain in the Summer. I don't think they've ever cleaned the runways at Heraklion and Corfu.

You can find a number of overruns where the aircraft landed normally but went off the end of the runway for this very reason.

On a shortish runway I don't see a problem with landing the aircraft close to the beginning of the runway to maximise the available runway for the landing roll-out. In the case of a displaced threshold (full length available for take-off) I have no problem with landing right on the displaced threshold (white line makes for a nice aiming point! :)) Runway 17 at Corfu is a nice example - there's not a lot of runway remaining.

Flying into the old Funchal airport (no room for errors) the first auto call-out I would get would be "20" as we crossed the threshold.

At my Airline we have been encouraged to land with flaps 3 and idle reverse to save fuel. However no guidelines were ever issued when this should not be done.

We used to operate into a 1600m runway in India (now 2500m and no fun!) - I heard from one F/O that a Captain wanted to land here flap 3 (he told the Captain that wasn't going to happen). I wouldn't even consider using flaps 3 here - but I'll bet it happened.

I used to get comments like "your brake temperatures are the lowest I've seen" and "we still have 1000' remaining!" after landing at this airport. Really makes me glad to be Captain!

Finally the situation where people are no longer looking at what is displayed on the Engine Instruments.

On setting take-off thrust on an A320 I immediately heard the engines were out of sync. A closer look at the Instruments showed EPR's identical but N1/N2 2-3% lower on the right engine. Also fuel flow was 400kg lower on this engine. Aircraft wanted to go right after lift off - all indications that the right engine was not developing the power it should have. Fuel flow was the key indicator something wasn't right.

Entry made in tech log/Engineering department advised/Next crew briefed.

Flew this aircraft several more times with the same problem. DFDR event recorded during take-off and climb and safety report submitted to the safety department.

Aircraft was finally grounded and a leak discovered in the EPR sensing line causing the EPR to over-read.

The worrying part - out of all the crews that flew this aircraft I was the only one that noticed something was wrong. Even the crew I briefed didn't notice anything.

I'm fortunate to have flown with people from Art's generation - I learned a lot from them.
 
Hi 19.

Helemaal mee eens, niet zo moeilijk trouwens om dit te poneren als je van een lichting bent voor wie het vliegen van visuals routine was.
ik heb de indruk dat ik daar nu niet meer moet aankomen. Pas de Problem, dat was toen, nu is nu, maar, om terug te komen op deze KL approach, het verdient geen schoonheids prijs, maar potential lethal, please give me a break.

In den beginne van dit topic werd al aan mij toegeschreven dat het vliegen van een barrel roll boven de hoofdstraat van Eelde ten behoeve van imponeren van bevallige jongedames nu absoluut uit den boze zou zijn. Wel, dat was Toen ook al zo en verstandige lieden zoals ik hebben zoiets dan ook nooit gedaan.
Wat we wel geleerd hebben en zijn blijven praktiseren is het feit dat je een vliegtuig moet kunnen besturen, no matter what. When the odds are all against you, but when you still have the ship, dont give it up. Fly it.

Terug naar boven, 19 refereert aan mij en aan mijn collega's, uit de Casablanca tijd, :cool: waren wij de Magnificiant Men in their Flying Machines? Hell no.
Vliegen was een vak, erg gerespecteerd en terecht, en "we", en daar hoort ook 19 bij, hebben met lede ogen de ontwikkeling naar het SOP en read ouit tijdperk zien gebeuren. Je bent na de landing nog niet bij de gate of je hebt al een message van je baas, "was haben Sie sich eigentlich dabei gedacht?"

Fine with me, en ik zal er over ophouden nu, want ik ben niet meer van deze tijd, nog een laatste advies, when the sh*t hits the fan, and it will one sunny day, dat is de dag dat je je life long salary verdient, you better know how to fly your aircraft in and out. Without any fancy pancy electronic gadgets.

And 19, coming into KL without PM me? Shame on you. Next night stop we go to the Heeren Soiciteit, want die heb ik al wel opgezet.
Your favourite wine??

Regards
Art
 
Last edited:
Tja.. sop's en niet meer kunnen vliegen.
Sop's zoals nooit een FD mogen afzetten en opmerkingen van captains dat ook echt niemand dat mag doen omdat het dan een onstabiel geheel wordt. Puur vanwege het feit dat met zit te zoeken naar pitch standen en niet meer steady kan vliegen.
Nu ben ik nog jong, maar vliegen is voor mij toch echt alles uit zetten en lekker op de hand naar beneden/omhoog. Veel mensen die al lang op een ica bak zitten zijn alleen nog maar aan het knoppen drukken. Heel jammer is dat.
Wat ik merk, is dat dit alleen maar erger wordt. Ook bij de mensen die direct op een electronica bak komen.

Waren er maar meer mensen die zoals 19 en art denken ....
 
Back
Top