Iemand van plan om ATPL theorie te gaan halen?

jkveenstra

New member
Ik speel al een tijd met de gedachte om ATPL theorie te gaan halen om uiteindelijk een volgende stap te zetten richting IR of CPL. (Ik heb overigens niet de illusie om in de grote luchtvaart te gaan werken)

Zijn er ander PPL'ers die overwegen om de theorie te gaan halen binnenkort?

Ik vraag dit, omdat ik het gevoel heb dat het goed is om met andere mensen op te trekken. Dit houd je scherp en gedisciplineerd. Je kunt elkaar steunen in moeilijke tijden ;-)
 
Heb het zelf bij Orbit gedaan en is goed te doen, wel veel en bij sommige vakken miste ik eigenlijk wel wat verwachte diepgang maar dat hoor ik over de hele linie. Nu hoorde ik de laatste tijd goede berichten over DAC op Lelystad. Als ik het goed begrepen heb komen die iedere week (of om de 2 weken of zoiets) samen om de stof te bespreken en door te nemen, wellicht dat die route je meer aanspreekt.
Succes in ieder geval

Groeten C
 
Ik ben voornemens dit te doen.

Op basis van wat ik onderzocht heb is mijn conclusie dat

Bristol Groundschool veruit het hoogste aangeschreven staat.
Op de hielen gevolgd door Cats

Op dit moment zou mijn keuze zijn Bartholini in Polen.. De reden hiervoor is dat zij het materiaal van Bristol gebruiken, de tijd in het klaslokaal beperkt is (10 dagen) en alle examens in de prijs inclusief zijn. Daarnaast hebben zij positieve reviews.

DAC & Orbit zijn veruit het duurste en kosten relatief veel tijd voor zover ik het kan inschatten.
 
Ik heb onlangs de IR theorie gedaan via Orbit. Orbit is een reseller van het materiaal van Bristol GS.

De IR theorie zijn 7 examens ipv 14, en de syllabus is iets beknopter.
Ik had het binnen een half jaar klaar (theorie + praktijk). Voor ATPL theorie zou ik een jaar uittrekken.

Een significant onderdeel van de kosten is het examengeld. In NL is dat 144EUR per examen. In het buitenland kan dat een stuk goedkoper zijn. Maar dan zit je weer met reis en verblijfskosten. Ik denk dat als je in Polen de ATPL theorie doet, dat je dan ook in Polen de examens moet doen?

Mijn ervaring is dat de theorie goed te doen is. Niet in de laatste plaats omdat je de examenvragen erbij krijgt :biertje: Alleen daarom al zou ik zeggen: Doe de theorie nu, i.p.v. te wachten op de nieuwe EASA CBM theorie, want dan is het maar de vraag of de huidige Question Bank nog wel bruikbaar is ;)
 
Ik ben zo'n 3 weken geleden begonnen met de ATPL Distance Learning Course bij Orbit.

Ik heb voor Orbit gekozen omdat ik een groot deel van de kosten vergoed krijg van mijn huidige werkgever, iets wat alleen mogelijk is als ik een opleiding volg bij een Nederlandse opleider.

De opleiding bij Orbit bestaat uit twee modules, waarbij je ook twee keer een revision course hebt van 5 dagen. Na de eerste revision course en 8 examens bij het CBR begin je aan de volgende 6 vakken. Als je daar mee klaar bent ga je weer naar Arnhem voor de tweede revision course en vervolgens kun je beginnen aan de laatste 6 examens. Bij Bartolini heb je maar één revision course van 10 dagen waarbij ze de theorie van alle 14 vakken gaan behandelen.

Bij Orbit ben ik ongeveer 6000 euro kwijt, mits ik alle examens in één keer haal. In Polen zou ik ongeveer 4000 euro kwijt zijn, inclusief reis- en verblijfskosten. Ook betaal je in Polen niet voor je herexamens. Hou er rekening mee dat je na de revision course in Polen niet gelijk je examens kan doen. Het duurt namelijk ongeveer twee weken om je bij de Poolse CAA te registreren, nadat je de revision course hebt afgerond. Pas na die registratie kan je examens doen. Je kunt in Polen 10 dagen per maand examen doen, waarbij je zelf bepaald hoeveel examens je doet en op welk tijdstip. Examens worden afgenomen op de computer, dus je weet gelijk of je geslaagd bent of niet.

Ik heb wat mailcontact gehad met Polen, en het lijkt mij absoluut geen verkeerde optie.

Mocht je nog meer vragen hebben dan hoor ik het wel.
 
Ik heb me ook net aangemeld voor de ATPL theory via Bartolini air in Polen. Voornamelijk vanwege de kosten, 3 resits zijn inbegrepen en slechts 1x tien dagen groundschool.
Laat tzt wel weten wat mijn ervaringen zijn.
 
Ben 9 maanden geleden begonnen bij Gulf Coast Training Solutions
http://www.faatojaaconversion.com/
Examens in Orlando en omdat ik al een CPL heb korting op de klas uren.
Heb er nu 8 vd 14 gehaald. Had al klaar kunnen zijn maar een full time baan zit een beetje in de weg. :rolleyes:
Ben even met wat andere projectjes bezig dus het staat even op pauze maar over een paar maanden weer door.
 
De Bristol Groundschool (distance learning) dvd via Bartolini heb ik inmiddels binnen. Programma ziet er overzichtelijk uit, moet nog wel starten met de eerste les. Er zitten overigens geen boeken bij. Heb begrepen dat leren met boeken erbij ook kan zorgen voor een overload aan informatie waar je op de examens niet altijd wat aan hebt (maar goed, misschien hebben jullie andere ervaringen). Heb wel Nordian boeken achter de hand die ik leen van een maat van me. Morgen begin ik met het programma, ben benieuwd!

@JK Veenstra, ben je er al uit wat je wil gaan doen?
 
Leren zonder boeken? Ergens moet alle informatie toch overzichtelijk in opgeschreven staan?
 
De Bristol Groundschool (distance learning) dvd via Bartolini heb ik inmiddels binnen. Programma ziet er overzichtelijk uit, moet nog wel starten met de eerste les. Er zitten overigens geen boeken bij. Heb begrepen dat leren met boeken erbij ook kan zorgen voor een overload aan informatie waar je op de examens niet altijd wat aan hebt (maar goed, misschien hebben jullie andere ervaringen). Heb wel Nordian boeken achter de hand die ik leen van een maat van me. Morgen begin ik met het programma, ben benieuwd!

@JK Veenstra, ben je er al uit wat je wil gaan doen?

Mijn school gebruikt ook Bristol GS. CBT is inderdaad best leuk , met video animaties etc, maar als ik jou was zou ik zeker die boeken erbij nemen. Is soms best handig om even snel terug te bladeren.

Heel veel succes met je studie .
 
@Spartacus.

Ben benieuwd naar je eerste ervaring.

Ik ben er nog niet uit. Ook nog niet de tijd gehad om er helder over na te denken, ivm werk.
 
Ik heb t bij CAE / NLS Hoofddorp gedaan.
Goede opleiding, goede begeleiding, ATPL theorie alle vakken in 1 x gehaald.
Grt
Erik
 
Zelf wil ik binnenkort beginnen met IR theorie bij Orbit, ik heb niet de mogelijkheid om me een aantal dagen terug te trekken in Polen, dus lijkt Orbit me een zinnig alternatief. Gaat iemand anders nog beginnen, binnenkort?
 
Ja hele goede ervaringen! Nononsense opleider met flexibiliteit. Daarnaast heel relaxed dat de grondschooldagen op zaterdag zijn. Volgens mij kan je tegenwoordig ook de examens in Brussel doen, dat scheelt een hoop in de kosten.
 
Ik wil op den duur ook ATPL gaan doen. Mijn intenties zijn om dit in het buitenland (Bartolini air) te gaan doen. Het voordeel is de distance learning van Bristol en de kosten (incl. 3 herexamens) zijn erbij inbegrepen!
In Nederland betaal je per examen vak alleen al EUR 144 euro.
 
Ik wil op den duur ook ATPL gaan doen. Mijn intenties zijn om dit in het buitenland (Bartolini air) te gaan doen. Het voordeel is de distance learning van Bristol en de kosten (incl. 3 herexamens) zijn erbij inbegrepen!
In Nederland betaal je per examen vak alleen al EUR 144 euro.

Hoe zit het dan met de grondschooldagen? Doe je die in Nederland? Nederland is zeker duurder, maar als ik daarvoor een maand vakantie of onbetaald verlof moet opnemen voor de grondschooldagen en examens, dan ben je misschien wel duurder uit.
 
Hoe zit het dan met de grondschooldagen? Doe je die in Nederland? Nederland is zeker duurder, maar als ik daarvoor een maand vakantie of onbetaald verlof moet opnemen voor de grondschooldagen en examens, dan ben je misschien wel duurder uit.

Als ik goed begrepen heb zijn er 2 groundschool weken als voorbereiding op het examen.
Tel daar dus retour ticket van EUR 200 euro en accommodatie 2 weken bij op (EUR 500), dan zit je nog steeds ruim onder de EUR5000 die je in totaal in Nederland kwijt bent!
Bartolini air biedt de gehele cursus aan voor EUR2450 incl examens en herexamens!
 
Je kan volgens mij de examens ook in België doen, dat scheelt een hoop in de kosten (2 zittingen = 525 euro) en je hoeft geen twee weken vrij te nemen voor de grondschool.

Verder moet je natuurlijk doen wat je goed lijkt, maar dat Nederland/België duur is, vind ik relatief gezien wel meevallen, als je de bijkomende kosten ook bekijkt.
 
Back
Top