Thank god there is a cargo division....
Any news regarding the status of the fleet renewal?
-------------
nu.nl
Martinair grijpt in bij verliesgevend passagiersvervoer
Uitgegeven: 20 april 2006 10:38
Laatst gewijzigd: 20 april 2006 14:15
SCHIPHOL - Martinair neemt drastische maatregelen om het passagiersvervoer weer winstgevend te maken. De luchtvaartmaatschappij zet minder vliegtuigen in om de reizigers naar hun vakantiebestemming te brengen. Ook overweegt de onderneming bestemmingen in verre exotische oorden te schrappen.
Martinair zet daarentegen zwaarder in op de winstgevende vrachtdivisie, waar het de capaciteit uitbreidt. Martinair hoopt zo het negatieve bedrijfsresultaat van de passagiersdivisie van 15 miljoen à 17 miljoen euro over 2005 weg te werken. Dit verlies kwam in de boeken ondanks een groei van het aantal passagiers. De maatschappij kampte met hoge brandstofkosten, die ze onvoldoende aan de reizigers kon doorbereken, en met concurrentie op de lange afstanden van Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen. Deze vervoerders zijn veel vaker op Europa gaan vliegen.
Korte afstanden
"Op de korte afstanden zijn we afgelopen jaar redelijk afgestraft door de markt", lichtte president-directeur Arie Verberk van Martinair donderdag toe. Touroperators, waar het bedrijf vooral vluchten voor uitvoert, konden minder stoelen verkopen. Daardoor was de bezettingsgraad van de vliegtuigen richting de Europese zonbestemmingen laag.
Daarom heeft Martinair op deze bestemmingen de capaciteit "zwaar teruggebracht", zei Verberk. De maatschappij bouwt minder vrachtvliegtuigen om tot passagierstoestellen en huurt minder vliegtuigen. Ook heeft ze besloten de reisorganisaties deels te passeren en meer stoelen rechtstreeks te verkopen aan reizigers. Door deze maatregelen heeft Martinair volgens Verberk op de Europese bestemmingen het lek redelijk boven.
Intercontinentaal
Op de intercontinentale routes, bijvoorbeeld naar Mexico, Thailand en Sri Lanka, ligt dat anders. Verberk: "We zijn hier nog steeds niet tevreden. We moeten maatregelen treffen. Misschien gaan we wat doen aan de capaciteit of offeren we bepaalde bestemmingen op." Het is volgens hem maar zeer de vraag of dit jaar nog het verlies op de langeafstandsroutes wordt omgebogen in winst.
Martinair, dat over 2005 de winst met 4 miljoen euro zag stijgen tot 14 miljoen euro, moest het afgelopen jaar vooral hebben van het vrachtvervoer. "We hebben geweldig gescoord in het vierde kwartaal van 2005 en dat heeft zich het eerste kwartaal van 2006 voortgezet", verklaarde Verberk. Martinair groeit volgens hem sneller dan de markt door flexibel in te spelen op de vraag.
China
Zo heeft de maatschappij capaciteit op China weggehaald tijdens de kerstperiode en de viering van het Chinese nieuwjaar. De vrijgekomen toestellen zijn ingezet op Zuid-Amerika, waar vooral bloemen vandaan komen. "Gelukkig worden moederdag en valentijnsdag steeds belangrijker. Tijdens moederdag in Rusland, Groot-Brittannië of Nederland halen we massa's bloemen weg uit Zuid-Amerika."
Martinair heeft bovendien meer ingezet op speciale markten, zoals het transport van medicijnen of dieren. Nieuwe bestemmingen in het Midden-Oosten moeten de resultaten van de divisie verder verbeteren.
De kosten van Martinair zijn over 2005 met 17 procent gestegen. Dat had onder meer te maken met de dure kerosine, waar het bedrijf 340 miljoen euro aan kwijt was. Dat is 42 procent meer dan in 2004.
Beveiligingskosten
Verberk haalde donderdag fel uit naar de Nederlandse overheid wegens de sterk gestegen beveiligingskosten op Schiphol. Hij vindt het belachelijk dat de luchtvaartsector jaarlijks 200 miljoen euro betaalt aan beveiliging en dat de overheid niets bijdraagt. Ook had hij geen goed woord over voor de miljardensteun van de Amerikaanse regering aan noodlijdende luchtvaartmaatschappijen in de Verenigde Staten.