Hoe zit met de 767 vervanging van MP?

Berven

New member
Hoi
Hoe zit het eigenlijk met de vervanging van de Boeing 767 van Martinair in de toekomst??? Het is lang geleden dat wij hier in de Airwork-forum hebben gediscussieerd. We weten dat MP komende jaren 5 Boeings 747-400SCF krijgt voor de vervanging van Boeings 747-200's. Heeft Martinair al leasecontract met SALE uit Indonesie al verlengd t.b.v. airbussen 320's? Martinair heeft 1 Airbus 320 te leasen van een andere leasemaatschappij, de PH-MPF. Of is er nog een verrassing van MP verwachten zoals wizjingen in de vlootsamenstelling?

Bij de KLM is hard druk bezig om aan nieuwe tijpes vliegtuigen te zoeken voor de vervanging van MD-11's, en de kandidaten zijn Airbus A350-800 of 900 en Boeing 787-3, 8 of -9. KLM heeft zoals via al lang bestaande geruchten ook nog belangstelling voor een Boeing 777-300ER, voor de vervanging van oudere Boeing 747-400. Maar de Boeing 747Advanced is ook een goede kanshebber om oudere Boeings 747-400 van de KLM te vervangen.

Berven
 
Dit geldt uiteraard voor zover de dauwpuntstemperatuur gelijk is of lager dan Cl-max (binnen de JAR-OPS dan).

Was dit een vraag of een betoog?
 
N293PA: Er is nu eenmaal een verband tussen de dauwpuntstemperatuur op Okeechobee traffic en de kwaliteit van de popcorn daar. :grijns:
 
Martinair is sinds maandag een studie begonnen voor de vervanging van de huidige 6 767-300ER vloot.

Ik denk dat ze vervangen gaan worden door de Boeing 787-900 of de Airbus 350-900.
 
Gisteren was ik in MPhangar 4 of 32 en daar waren ze met een 76 bezig voor een A-check, toen hoorde ik dat ze aan deze studie bezig waren over de 76 vervanging!
 
76-er said:
Boom is talking BS, trust me.

MP kijkt al veel langer naar de vervanging van de 76, maar het klopt dat men er dit jaar serieus werk van wil maken nu het 744BCF programma op de rails staat. Alleen kan MP kijken wat ze wil, zolang onze Franse en Deense vrienden weigeren hun medewerking te verlenen komt er helemaal niks...

MP is toch niet 100 procent eigendom van de KLM, toch maar 50 procent? En de Denen hebben toch alleen maar het zeggenschap over de MP cargo gedeelte?
 
76-er, volgens mij niet veel meer dan dat je in je post van 20:54 al zegt:)

Anyway, het is wel een vervelende situatie waar MP in aan het geraken is. KLM heeft geen geld om te investeren, en Mearsk wil het niet. Als er niet binnen nu en maximaal 2 jaar een beslissing genomen wordt betekend dat men op ICA gebied de boot mist, doordat de 767 dan te duur wordt en te oud tov de concurrentie.

Hopen dat het niet zover komt maar dat er snel een koper wordt gevonden die wil bouwen aan de toekomst. Ik gok dan op de A350. Dit is qua crew- en mx communality mijns inziens het best, dat in combinatie met de A320. Want Europa IT productie heb je ook nodig om de T/O ICA te laten vliegen bij je.
 
Last edited:
We merken het van zelf wel wat er gaat gebeuren, het is wel interesant genoeg om te horen dat MP er volop mee bezig is en dat de vervanging ook echt nodig is.
 
De laatste anderhalf jaar is de 767-300ER sterk in waarde gestegen (lease-/koopprijs), dit zal MP zeker ten goede komen en ze extra tijd geven om na te denken over een eventuele vervanging.
 
son of a gun

son of a gun

Vrijwel alle 76'en (ik geloof behalve mcj) zijn de laatste jaren via een sale/leaseback constructie gefinancieerd, er valt daar dus niet veel aan te verdienen. Deze zomer wil de MAC een extra bus(A320) leasen (wet of damp lease) om het tekort in zomercapaciteit op te vullen, want er wordt maar 1 MD11 omgebouwd voor waarschijnlijk maar 2 maanden. Echter de goedkeuring hiervoor door de vakbond kan nog een flink probleem worden aangezien er al 2 x een wetlease geaccordeerd is voor de MIA-SJO ops. Een derde lease zien de meeste vliegers niet zitten (en terecht). Dus wie weet zijn er binnenkort weer F/O's nodig voor de bus(is entrytype). Er worden nu 3 BWK's omgeschoold naar F/O A320 dus de rest zal van buiten moeten komen.
Het is in trollenland wel heel stil, zelfs Verberk zegt dat ie nog niet gesproken heeft met de nieuwe aandeelhouder. Verdacht! Hoop dat er op de achtergrond iets positiefs bekokstoofd wordt.

You're as gay as a 3 dollar bill, jeepers creepers!
 
Dat was te verwachten

Dat was te verwachten

MP gaat steeds meer inzetten voor de vracht met 1 extra MD-11 in de zomer. Maar goed dat MP extra Airbus A320 wil leasen voor een duur van 3 jaar of zo, de vraag is: is een Airbus A321 wel intressant voor Martinair? Het lijkt wel op dat Airbus A321 wel te groot is om zo voldoende aan groeiende passagiersvraag te beantwoorden op verschillende drukke bestemmingen. Het lijkt misschien toch voor hand liggend dat MP in de toekomst een gehele Airbus-vloot wil hebben in plaats van Boeings of toch niet, maar alleen bij cargo-vloot is dan met Boeing 747-400SCF's en MD-11 de bepalende gezichten.
In het verleden vloog MP een korte tijd met geleasde Boeing 757's, die voor geen bij Air Holland heeft gevlogen, was een gematigd succes geworden. Maar effecten van 11-9-2001 speelde toen nog een grote rol bij de dalende vraag naar passagiersvervoer.

Zou MP voorzichtig denken aan mgoelijke toekomstige vlootuitbreiding als de markt toch herstelt in komende jaren? Wat mij Boom Air betreft, zeide hij dart MP nu begonnen is aan studie voor vervanging van Boeings 767's. Dat weten we nu al, dus het zal komende tijd nog veel van MP horen. De Airbus A350-900 past volgens mij iets beter in de MP vloot, want dan kunnen piloten sneller wisselen van Airbus A320 naar een widebody-vliegtiuig van Airbus. Een vlootinsfrastructuur van LTU uit Duitsland is een goede voorbeeld voor MP, waar hoe dan ook met kostenbeheersing en nog belangrijker is: vlootstandaardisering. Dus het zal veel veranderen in NL-luchtvaartwereld.
 
Geruchten.....

Geruchten.....

Ik heb Engelstalige Airline-forum al gelezen dat MP in 2008 alle Boeings 767 wil afschaffen! Is dat waar of een gerucht gaande dat er zal gebeuren? Dit bron heb ik veromen via Airliners.net-forum over een stuk dat MP weer met lijndiensten op Canada is gestart i.v.m. zomerseizoen.

76, hoe gaat het verder met studie van MP naar vervanging van Boeings 767's?
 
76-er said:


-B757: Drama. Kwamen totaal afgeragd binnen, en stonden erg vaak stuk. Tegen de tijd dat ze uitgefaseerd werden werkten ze trouwens prima. Met dank aan de MP-TD.

-

Weinig MP bemanning hebben een goed woord voor deze kist gehad. Deze opmerking siert je. We worked our ass off voor deze kist(en) en dan met name rond de uitfasering naar IEM.
Kisten waren geaccepteerd voor MP door AirHolland GWKs die alles best vonden (they didn't care less). Kisten moesten op en top zijn op het moment dat ze retour gingen naar de lease maatschappij. Lessons learned for the future...
 
Back
Top