Ik weet nu niet precies wat de charme is van zo'n oude kist. Het lijkt wel wat op een opgevoerde cessna 150 met alle bewegende instrumenten. De modernere cockpits zijn een beetje sterieler. Het voordeel van de oude instrumentatie is dat je meteen ziet of er iets niet goed is. Je hebt bijv 3 rijen met 4 instrumenten voor de motoren. Staan alle naalden dezelfde kant uit, dan is alles goed. Staat er een verkeerd, dan valt dat ook snel op.
Bij mijn vorige werkgever waren alle 7 DC10's identiek. Allemaal 3x GPS (Honeywell 9100, lijkt op FMS), met een MFD waar vroeger de radar zat met nu terrein, weerradar en koers info. Waar ik nu werk hebben we een kist met dezelfde GPS , maar geen MFD met koers info. Een andere heeft een Litton 92 INS met GPS update en database, nog een andere heeft alleen een Litton 92 INS. De INS is een pain in the ass want je moet elk waypoint apart invoeren, en hier in Europa hebben we ze om de paar minuten. Een beetje lange vlucht levert je blauwe vingers op van het knoppen drukken. De GPS accepteert een airway met een eindigende fix, wat vanzichzelf alle waypoints creeert. Als je een route wiziging krijgt dan moet je bij de INS alle fixes handmatig verwijderen, en de nieuwe route er weer in typen. De non-updated INS kent ook niet de fixes die op een moderne RNAV (GPS based) SID of STAR staan, wat dus ook niet helpt, voor zowel ons als ATC, want de meeste departures en arrivals tegenwoordig zijn RNAV en nu moet je ze informeren dat je dat niet kunt accepteren. De INS is soms ook een paar kilometer vertraagd, wat kan betekenen dat je een belangrijke fix op een arrival voorbij schiet voordat het vliegtuig van koers verandert.
Het enige mooie is dat je nog aardig wat op het handje mag vliegen, terwijl de moderne kisten meteen op autopilot gaan na take-off.
Verder is het net als het rijden in een 15 of 20 jaar oude auto. Wat spartaanser, de stoelkussen ingezakt, geen cupholder, geen airbags, wat meer rammeltje en piepjes, alles werkt maar niet alles werkt precies zo als het was toen het de fabriek uitkwam. Zeker niet onveilig of slecht onderhouden. In een vliegtuig heb je bijv doorseals die wat lekken, een apu die iets minder luchtdruk levert, een licht dimmer die maar 2 posities heeft (vol aan of uit), under-panel mounted lampjes die het niet meer doen, maar als je er op tikt dan doen ze het weer. En inderdaad, ingezakte stoelkussens, zodat je na een paar uur vliegen een houten kont hebt.
Als ik de keuze had zou ik ook graag in een splinternieuwe B777 of 747-8 vliegen. Helaas heb ik die keuze niet, en in het huidige economische klimaat ben ik al zeer blij dat ik een baan heb. Mijn vorige baas was aan het overschakelen naar meer MD11's en mogelijk 747-400's en de DC10's werden langzamerhand geparkeerd. Helaas ging dat bedrijf op de fles en mijn huidige baas was op zoek naar "current and qualified" vliegers op de -10. Maar ook hier zoeken we iets moderners.
Een deel van de charme is misschien het "wilde vaart" aspect van wat we doen. Je weet vandaag niet waar je morgen heen gaat. Lagos, Jakarta, Rio de Janeiro, Taipei, Oslo, Kabul.....allemaal een phone call away (van crew scheduling).
Nu even snel mijn trein kaartje veranderen want ze hebben me morgen nodig, inplaats van naar huis toe gaan. Oh well, extra day, extra dollar