Hoe staat Ryanair hiervoor open

Tommie L

New member
Goedenavond,

Binnenkort vlieg ik weer met Ryanair en vroeg mij af of zij het toe laten tot 'een kijkje nemen in de cockpit'. Ik begin maart aan de NLS en t lijkt me gewoon vet om het weer eens in het echt te zien.

Hoop dat iemand me kan helpen!

Gegroet
 
Ik heb het een keertje gevraagd aan de steward tijdens het boarden en ik werd vrij kortaf verteld dat ik dit enkel na de vlucht mocht. Dus het mag in ieder geval.

Ik denk trouwens dat je voor de vlucht meer kans maakt door te vragen of je de kapitein even een vraagje mag stellen.
 
Ik snap dat het heel leuk/vet/interessant is om een kijkje te nemen in de cockpit, en het liefst natuurlijk tijdens start en/of landing...

Maar bekijk het even vanaf de andere kant. De luchtvaart is extreem veilig met allerlei procedures/regels/voorschriften die ervoor zorgen dat de kans op incidenten zo klein mogelijk is. Zelfs als ik de cockpit uit wil dan mag er niemand in de galley rondlopen en/of op het toilet zitten. En als ik dan mezelf dagelijks moet houden aan al die 'regels' dan is het een beetje tegendraads als er ineens iemand in de cockpit wil meekijken waarvan je de achtergrond niet weet, en dus niet met 100% kunt vaststellen dat desbetreffende persoon kwade bedoelingen heeft...

Ik denk dat er heel veel piloten geen bezwaar hebben om je tot de cockpit toe te laten, maar in het achterhoofd beseffen dat het met de huidige regelgeving "not done" is....
 
Tip: Vraag het aan een stewardess, op de een of andere manier zijn die wat makkelijker hierin dan de stewards. Ik wil hen niet over 1 kam scheren, maar ik ben zo'n snotjoch dat het bij elke vlucht vraagt of ie mag jumpseaten, en als ik het vraag aan de stewardessen heb ik tot nu toe altijd even een praatje mogen maken met de captain, en van de stewards die ik tot nu toe tegen ben gekomen mocht ik nooit even de overbekende/roemruchte vraag stellen. ( of überhaupt effe kijken waar ik ook al weer elke dag voor naar school ga )

Let wel, RYR wil zo kort mogelijk aan de grond staan, want vliegtuigen die niet vliegen kosten alleen maar geld. Vaak is het maar een haastbezoek want zijn de heren piloteurs alweer bezig met de preps voor de volgende leg.

En zoals Tampie ook zegt, de meeste piloten zouden niets liever doen dan hun passie delen/overbrengen op anderen, maar ze mogen vaak gewoonweg niet van de company. Ik hoor het helaas maar al te vaak.. Maar blijf het proberen, mij is het ook 1 keer gelukt!

Ciao,
Stefan
 
Dank voor de tips en succes wensen! Onder het mom van 'niet geschoten is altijd mis' ga ik gewoon vragen naar de captain. En dan hopen dat t lukt!

Gegroet!
 
haha, ja met drie strepen mag ik natuurlijk meer blaten als een twee-streper... ;) Mag je al doorschuiven?

Deze opmerking verdient de Oscar dit jaar
(correcte afzeikmodus van Tampie, ook al plaatst 180-have-it-from-behind-never-taxied-a-real-aircraft een misplaatste smiley)
 
Ik kwam zojuist het onderstaande tegen via een ander topic en was toch even benieuwd of dit het proberen waard is. Op frpilot.com kun je (zonder aangemeld te hoeven zijn) op het open-gedeelte van het forum komen en na door te klikken kwam ik een post tegen met de Jumpseat Travel Rules. Sta ik enige kans als niet medewerker om dit proberen (vlieg 2 feb van eindhoven naar ciampino).

Please don't shoot yourself in the foot when it comes to the rules about jumpseat travel. It doesn't matter if we agree or disagree with the rules. What matters is that we all need the DH/Jumpseat travel for our "floating".

Here are the rules as per the memo from our chief pilot on crewdock:

1. Report to the boarding gate.
2. Identify yourself to the team leader / dispatcher.
3. Board after the last revenue passenger has boarded (unless instructed otherwise by
gate agent).
4. Identify yourself and confirm your status (Boarding Card or SNY) to the Cabin
Service Supervisor.
5. Identify yourself and confirm your status ( Boarding Card or SNY) to the
Captain
6. Only sit on a jumpseat of no seat in the cabin is available and only sit in the seats we should!

There is one rule that wasn't mentioned, it's actually common sense, but unfortunately many of us floaters don't do it.... if you can say "hello" to the cabin crew and flight crew and the begining of a flight - DON'T FORGET to say "Bye" at the end of the flight.... I'm not trying to teach anybody to suck eggs, but I hear captains say so often..... "Would have been nice if he/she would have said "good bye"...."

bron: http://www.frpilot.com/FR297/viewtopic.php?f=79&t=30
 
Hmm, frpilots... Zou dat voor pilots zijn van... fr zijn?

Antwoord is hierboven gegeven en is (tromgeroffel)....:
nee.
Sorry, wilde ook dat het anders was...
 
Ik kwam zojuist het onderstaande tegen via een ander topic en was toch even benieuwd of dit het proberen waard is. Op frpilot.com kun je (zonder aangemeld te hoeven zijn) op het open-gedeelte van het forum komen en na door te klikken kwam ik een post tegen met de Jumpseat Travel Rules. Sta ik enige kans als niet medewerker om dit proberen (vlieg 2 feb van eindhoven naar ciampino).

Ik geef je 0,0 kans om te jumpseaten. Een collega van me (van ryanair dus) probeerde het laatste zonder uniform/id. Dat lukte zelfs niet. De enige kans die je ergens kan hebben is bij klm als je je schoolpas heb, dat is mij ooit is gelukt.
 
Zoals JC al aangeeft dit is voor Ryanair piloten!
Je hoeft dus ook geen poging te wagen om aan deze eisen te voldoen want zonder een geldig ID lukt het je niet en ben je tevens illegaal bezig (als je je tenminste probeert voor te doen als 1 van Ryanair). Ik snap dat jullie graag mee willen maar dat gaat helaas niet! Als je voor of na de vlucht even vraagt of je een kijkje mag nemen dan doet eigenlijk niemand moeilijk.
 
Last edited:
Nee joh, ik zou het gewoon proberen als ik jou was!

Als ik, JC of Kroket dan voorin zit, schrijven we zelfs je naam ff op voor de Training Department. Kan je een baan bij RYR wel op je buik schrijven én heb je waarschijnlijk een ban for life op alle onze vluchten.
 
Dank voor de reacties! Als ik er nu zo over nadenk is het idd een slechte zet om me uit te geven als een werknemer van RYR. Ik ga gewoon lief vragen of ik een kijkje kan nemen en zal tussen neus en lippen door laten slippen dat het me tof lijkt om tijdens de vlucht nog even te mogen kijken maar zal het niet erg vinden als ze nee zeggen. Thanks for the heads up!
 
Nee joh, ik zou het gewoon proberen als ik jou was!

Als ik, JC of Kroket dan voorin zit, schrijven we zelfs je naam ff op voor de Training Department. Kan je een baan bij RYR wel op je buik schrijven én heb je waarschijnlijk een ban for life op alle onze vluchten.

Gast...
 
Nee joh, ik zou het gewoon proberen als ik jou was!

Als ik, JC of Kroket dan voorin zit, schrijven we zelfs je naam ff op voor de Training Department. Kan je een baan bij RYR wel op je buik schrijven én heb je waarschijnlijk een ban for life op alle onze vluchten.

vriendelijk :biertje:
 
Iedereen reageert wel zo gestressed maar vind het ook niet normaal als je zou doen alsof je bij het bedrijf werkt hoor. Vraag het gewoon eerlijk, als je doet alsof val je toch wel door de mand..

Ben het met WFM eens.
 
Last edited:
Back
Top