Heli's over Efteling 200 ft

JC

Active member
Ik ben nu op de Efteling en zie veel heli's zeer laag overvliegen (hoogte pagode is 45 meter en ze vliegen niet 2 x zo hoog). KLPD spreekt van een algemene ontheffing wegens int. Oefening. Is dit een militaire oefening? Zie alleen burgerkisten. Lijkt me ook bij een oefening niet veilig om zo laag over grote mensenmassa's te vliegen? Wie weet meer?
 
Vroeg ik me ook af. Zou ik vrij ratterig vinden als het zo is.
 
Dus omdat ik piloot ben mag ik hier niet over bellen? Omdat ik zelf mij altijd netjes aan de regels houdt hoeft een ander het niet te doen?

Ik heb me er eerst alleen aan geergerd, maar toen heli #3 ZO laag overkwam dat ik dacht, die kerel kan zien dat ik me een dag niet geschoren heb, was de maat een beetje vol.
Ja ik heb gebeld. We kunnen hier een hele discussie over starten, maar als ik denk dat er iets ERG onveiligs gebeurd, of een overval of weet ik wat, dan neem ik actie.

Maar rustig maar hoor, ik heb de reg niet doorgegeven, meer om info gevraagd.
 
Mwoah ik ga hier toch lekker over discussiëren, want ik vind het een beetje 'liefste jongetje van de klas'-gedrag.

Omdat jij vlieger bent vind ik het helemaal een vreemd dat je belt. Als het ding nou was gecrashed, ok, als je nou denkt, jezus dat gaat nog maar net goed, dan zou ik al niet meer bellen. Elk bericht dat IVW of het KLPD doorkrijgen of bij wijze van spreken een havendienst van een vliegveld, gaat hoe dan ook wel ergens een keer een consequentie krijgen. Of dat bericht wordt een van wellicht meerdere redenen voor een of andere wets- of procedurewijziging waardoor ergens iets niet meer mag.

En in de luchtvaart, waar alles al kapotgereguleerd wordt, is dat niet echt wenselijk. Ik noem maar watervliegen, reclamevliegen, sproeivliegen, of twee heren die boven de oostvaardersplassen geld moeten betalen omdat ze zich wel aan de ene maar niet aan de andere wet houden.

Mag ik dan alleen nog vragen of je de Luchtvaartpolitie in ieder geval hebt gebeld, of puur het KLPD?
 
Fraaiere optie was geweest de eigenaar zelf te contacten als je toch de registratie kon lezen...
Zo kun je ongewenst collega's er bij naaien.
 
Volgensmij lag daar een dode, dus die heli's zullen wel een goede reden hebben gehad daar rond te vliegen.
 
Die dode was volgens mij al in de nacht gevonden en had verder niets met de Efteling te maken.

Ik was er zelf ook zaterdag en vond het erg irritant. Het leek me overigens 1 heli en ik hoop dattie er een goeie rede voor had :p
 
KLPD zet heli's in ook om naar sporen te zoeken. Vanuit de heli wordt met de grond gecoordineerd voor een efficient zoektocht en dat zou gedurende de nacht niet mogelijk zijn...
 
Godsamme, sla ik net af op de golfbaan van de Efteling. JAJA, de Efteling heeft ook een golfbaan. Bagger greens, maar wel leuke baan verder.

Maar goed. Ik sla af op Par 3 Hole 13 met mn PW. Roei ik zomaar een bal tegen de Belly van die Heli. Had anders een Hole in One geweest. :haha:
 
Als het ding nou was gecrashed, ok, als je nou denkt, jezus dat gaat nog maar net goed, dan zou ik al niet meer bellen. Elk bericht dat IVW of het KLPD doorkrijgen of bij wijze van spreken een havendienst van een vliegveld, gaat hoe dan ook wel ergens een keer een consequentie krijgen. Of dat bericht wordt een van wellicht meerdere redenen voor een of andere wets- of procedurewijziging waardoor ergens iets niet meer mag.

En in de luchtvaart, waar alles al kapotgereguleerd wordt, is dat niet echt wenselijk. Ik noem maar watervliegen, reclamevliegen, sproeivliegen, of twee heren die boven de oostvaardersplassen geld moeten betalen omdat ze zich wel aan de ene maar niet aan de andere wet houden.

Mag ik dan alleen nog vragen of je de Luchtvaartpolitie in ieder geval hebt gebeld, of puur het KLPD?

Wij klagen in NL dat we de put pas dempen als het kalf verdronken is...
Let wel, deze heli(s) vlogen niet een beetje onder de 500 ft...

Het was een beetje een domino effect. De 1e heli was laag. Dan een paar die gewoon irritant waren, maar niet al te laag. Toen kwam er eentje over dat ik dacht, dit is NIET OK. Heb toen dus de KLPD gbeld, niet de lvp. Wat maakt het uit?

Erbij naaien? Stel dat ze gebeld worden. Dan blijkt daarna dat ze:
1) niets fout gedaan. Kous af.
2) wel iets fout gedaan. Tsja.

De consequentie dat later iets niet meer mag, tsja, daar heb ik dan even niet aan gedacht.

Het was trouwens geen politie, of vliegen die ook met R22?
 
Last edited:
Toen kwam er eentje over dat ik dacht, dit is NIET OK. Heb toen dus de KLPD gbeld, niet de lvp. Wat maakt het uit?

Wat vond jij niet ok aan deze actie dan? Ik denk dat zoals Alien al aangeeft je beter de eigenaar had kunnen contacten dan het KLPD. Daar bereik je in mijn ogen meer mee. Plus zo kan de betreffende vlieger ook uitleggen waarom hij bewust laag vloog, wellicht vloog deze wel in dienst van de rijksoverheid. Geen idee of daar ook pijpleidingen lopen, want die worden wel gecontroleerd met een Robinson. (Die doen wel vaker een orbit op lage hoogte en als het echt moet soms een landing).

Militair gelden trouwens andere vlieghoogten:
http://www.defensie.nl/actueel/vliegbewegingen/vlieghoogten/
 
Wat vond jij niet ok aan deze actie dan? Ik denk dat zoals Alien al aangeeft je beter de eigenaar had kunnen contacten dan het KLPD. Daar bereik je in mijn ogen meer mee. Plus zo kan de betreffende vlieger ook uitleggen waarom hij bewust laag vloog, wellicht vloog deze wel in dienst van de rijksoverheid. Geen idee of daar ook pijpleidingen lopen, want die worden wel gecontroleerd met een Robinson. (Die doen wel vaker een orbit op lage hoogte en als het echt moet soms een landing).

Militair gelden trouwens andere vlieghoogten:
http://www.defensie.nl/actueel/vliegbewegingen/vlieghoogten/

Ik begrijp de strekking daarvan wel (om de eigenaar te bellen) maar als je laag vliegt waar het niet mag, moet je daar ook maar de consequenties van accepteren.

Daar komt bij dat dit de mensen zijn die het voor anderen verpesten.
 
Dan doet het er toch ook niet toe als de KLPD ingelicht wordt?

Ik vind het overdreven en niet nodig. En m.b.t. de civiele 'overtreder', bel je ook de politie als de auto voor je door rood rijdt? Ik kan me niet voorstellen, maar wellicht ben ik bevooroordeeld, dat een laag vliegende helikopter je dag op de Efteling verpest en je het daardoor nodig vind het KLPD te bellen.

@SMD
Juist is hier een rol weggelegd voor jou als collega vlieger. Als je de moeite neemt om het KLPD te bellen, waarom dan niet de moeite om de eigenaar te achterhalen. Wat dat betreft ben ik het eens met het betoog van Talsma.
 
Beetje kinderachtig om de KLPD te bellen, of welke instantie dan ook. Dan kun je de hele dag de politie bellen om verkeersovertreders aan te geven, want er worden nou een keer heel veel regels overtreden. Persoonlijk hou ik niet van klikken.
 
Wepz, bedankt voor de link.
Snap alleen het volgende niet:
Civiele vluchten:
Algemeen: 0-450 meter (1500 feet);
Helikopters: 0-450 meter (1500 feet);
Verkeersvliegtuigen: hoger dan 450 meter (1500 feet).
Vanaf 0 ft?

Als je het nu eens niet klikken noemt maar je "verantwoording nemen" geeft het niet zo'n negatieve bijsmaak.

Of ik de politie bel? Nee, maar ik noteer soms wel kentekens. Just in case. En ik heb wel eens het bedrijf gebeld met de melding dat de chauffeur krasjes maakte op mijn bumper. Op de snelweg. Bumperkleven+. Ook hier geld weer: er werd een drempel overschreden.

Ik geef toe, het was beter geweest als ik de persoon gebeld had, want ik heb dat zelf ook liever. Iemand moet altijd eerst zelf in staat gesteld worden om zijn "mishaps" recht te zetten.
Echter, als het al geen verhuur bedrijf is, dan krijg ik zeer waarschijnlijk een grote bek dat ik me er niet mee moet bemoeien. Gelijk heeft 'ie, zullen sommigen zeggen. Maar daar heb ik van geleerd: mensen accepteren nu eenmaal geen kritiek. Opbouwend of niet. Het is ieder voor zich en ik bepaal zelf wel wat ik doe.
Daarnaast, grote kans dat hij het ontkend.
 
Je hebt blijkbaar het nr. van de KLPD zo bij de hand, zegt toch wel iets over je, vind ik. Maar goed, wie ben ik.
 
Back
Top