Heli's over Efteling 200 ft

Ja hoor, lekker het hoofd in het zand steken en als het daadwerkelijk iets gebeurt lekker de vinger wijzen.

ga ervan uit dat de (professionele) piloten van die helikopters zelf wel kunnen inschatten wat wel en niet veilig danwel toegestaan is

Kijk naar de video onder, de piloot had probleem en kon naar een rustige plek wijken. Daarna was de controle over het toestel totaal kwijt. Resultaat: vlieger overleden en cameraman zwaar gewond. Kun je dit voorstellen op een pretpart op een druk bezochte dag op een lage hoogte?
just my 2 cents.

[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=1nMGhjt0mWs[/YOUTUBE]
 
De discussie gaat nu een richting uit of klikken wel of niet geoorloofd is. Feit is kennelijk dat, zoals JC zelf achter is gekomen na een telefoontje, er een ontheffing was. Het was kennelijk noodzakelijk om die hoogte aan te houden voor de desbetreffende vlucht. Met andere woorden, de helivlieger doet niets wat niet is toegestaan en zal rekening hebben gehouden (en misschien wel voorbereidingen hebben getroffen) met wat er moet gebeuren in geval van motorstoring of iets dergelijks. Mogen we vanuit gaan ...

De discussie of het wel of niet is toegestaan vind ik wel intressant.
Nu vlieg ik geen heli's, maar met fixed wing vliegtuigen ben je ten alle tijden verplicht een veilige noodlanding te kunnen maken, ik neem aan dat hetzelfde geld voor helis. (lukt dat op 200 voet, heb serieus geen idee? Boven een volle efteling?)
Praktisch voorbeeldje die we op school behandelden, je wilt over amsterdam vliegen, schiphol vind het prima, zolang je maar onder de 600 voet blijft want er is verkeer boven je. Je krijgt een motorstoring, wat dan, maar het museumplein?
Mijn punt is, als vlieger ben je altijd zelf verantwoordelijk hoe hoog je op welke plek vliegt, ontheffing of niet.
Plus, JC wist op het moment van zijn telefoontje niet van de ontheffing. Hij geeft niemand aan, hij informeert bij de KLPD.
 
RotorUSA, wat ik weer leuk vind is het volgende. Bijna iedereen hier gaat met zijn eigen motieven en meningen de discussie aan. Jij moet echter een denigrerende opmerking maken. Ben je, zoals je het zelf denk ik zou omschrijven, er soms zelf een keer "bijgenaaid"?

Je mag het best met me oneens zijn, maar volgens mij geef ik nergens de indruk de beste piloot te zijn. Sterker nog, regelmatig geef ik hier mijn fouten of gebrek aan kennis in het openbaar toe. Dit om weer iets bij te leren.

Dat NLders erg (te?) assertief zijn/bekend staan en ik een erg assertieve NLer ben is een ander verhaal en zal ik niet ontkennen.

Wepz, zou je nog een keer een toelichting op je link kunnen geven?
 
Wepz, zou je nog een keer een toelichting op je link kunnen geven?

Wilde alleen maar het militaire deel aangeven. Dat militair andere restricties heeft voor wat betreft de vlieghoogten dan civiel.

De civiele hoogte snap ik ook even niet. Foutje op de website wellicht.
 
RotorUSA, wat ik weer leuk vind is het volgende. Bijna iedereen hier gaat met zijn eigen motieven en meningen de discussie aan. Jij moet echter een denigrerende opmerking maken. Ben je, zoals je het zelf denk ik zou omschrijven, er soms zelf een keer "bijgenaaid"?

Je mag het best met me oneens zijn, maar volgens mij geef ik nergens de indruk de beste piloot te zijn. Sterker nog, regelmatig geef ik hier mijn fouten of gebrek aan kennis in het openbaar toe. Dit om weer iets bij te leren.

Dat NLders erg (te?) assertief zijn/bekend staan en ik een erg assertieve NLer ben is een ander verhaal en zal ik niet ontkennen.

Misschien heb je gelijk en ben ik te kort door de bocht gegaan zodat mijn bericht denigrerend overkwam. Dat was niet de bedoeling, my apologies. Laat ik het nog een keer proberen. Je hebt een CPL en een frozen ATPL. Je hebt duidelijk veel geinvesteerd in de kennis en ervaring die je hebt als beroeps piloot. En als ik je profiel goed begrijp was je met 300 uur total time al co-piloot op een 737. Je bent ongetwijfeld een echte professional. Als beroepsvliegers zijn we allemaal af en toe in de verleiding om kritiek te leveren op de handelingen van collega's die we toevallig observeren. Je staat op de taxibaan, holding short, en je zegt tegen jezelf (of tegen je co-piloot): 'Tjeezus die knakker op final wacht wel errug lang met z'n wielen omlaag doen' (of iets van die strekking; ik ben geen expert in de precieze termen die verkeersvliegers gebruiken). Daar is niks onprofessioneels aan. Net als de meeste piloten heb je een gezond geloof in je eigen kunnen en net als ik denk je af en toe misschien dat niemand zoveel van vliegen weet als jij.

Maar er is een verschil tussen binnen je werk (of buiten je werk) met een kritisch oog te kijken naar hoe andere piloten de zaken aanpakken, en je op te werpen als een zelf-aangestelde arbiter van andermans beroepsinvulling. Het is een beetje het verschil tussen tegen jezelf, of tegen je co-piloot (of tegen Jansen) te zeggen: 'Kijk die Jansen es op final, alweer veels te laag op de VASI!' aan de ene kant, en aan de andere kant de toren op te roepen en te informeren of dat wel mag; met die hoek naar de baan te vliegen. Voel je 'm? Het een is geoorloofd; wenselijk zelfs. Van het andere zou je zeggen: 'Toon een beetje respect'.

Het probleem is dat je niet altijd in een goede positie bent om een oordeel te vellen over het handelen van je medevliegers. Soms letterlijk, omdat dingen er vanaf de grond anders uitzien dan vanuit de lucht; soms figuurlijk omdat onze expertise als piloot zich in het algemeen beperkt tot ons eigen deelgebied. Als je jezelf in een positie bevindt waar jij niet een goede beoordeling kunt geven over iets dat je andere piloten ziet doen, ga er dan gerust van uit dat je collega's zelf wel kunnen inschatten wat wel en niet veilig danwel toegestaan is.

Het is niet dat ik jouw handelen zou omschrijven als 'naaien'; dat doe je zelf. Het is echt meer dat ik denk dat die vliegers noch de KLPD zitten te wachten op jouw input. En dat ik het met ze eens ben.
 
Last edited:
Geluk dat ie geen motorstoring krijgt boven dat strand, dan heb je kebab als ie hem daar aan de grond zet. Die piloot ziet er uit alsof ie net uit een psychiatrische inrichting is ontsnapt.
 
voor dit filmpje heb je niet zoveel helicopter skills nodig....:grijns:

[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=HBbD5oD5FTY[/YOUTUBE]
 
Als we dan toch bezig zijn met Youtube filmpjes, dit is ook nog wel een leuke:

[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=X0zBb0NAfus[/YOUTUBE]
 
Back
Top