Gymnasium, latijn en grieks?

een bijna-ervaring:) met nieuwjaar, zegt wel genoeg denk ik.
 
Misschien handig om te weten, maar vliegscholen, keuringsinstituten, maatschappen e.d lezen mee en lijkt het me niet echt handig om je gehele naam op dit openbare forum te gebruiken ;)
 
Laat Latijn en Grieks gewoon vallen :)duh: ), het zijn alleen maar 2 (lastige) vakken waar je vroeg of laat toch een hekel aan gaat krijgen en waar je bij bijna ieder beroep/opleiding niks aan hebt.
 
Het hangt ervan of je op categoraal gymnasium zit of gym doet op een scholengemeenschap. In het eerste geval zou ik het gewoon houden en na de 3e/4e klas voor latijn kiezen. In het laatste geval zou ik het laten vallen omdat je in de laatste 2 jaar van je vwo gaat twijfelen waarom je het nou gekozen hebt en de kans is dan groot dat je het alsnog laat vallen en dan heb je die 4 jaar voor niks rijtjes lopen stampen.. dominus domini domino dominum domino... Je gaat ook inzien dat je er vrij weinig mee kunt, behalve dan dat je een extra pak algemene culturele ontwikkeling mee krijgt en een goede basis hebt om Romaanse talen te leren (Italiaans, Spaans, Frans ed.) :biertje:
-zweuvert
 
Ik raad je aan het gymnasium te voltooien Dennis.
Ongeacht of je nou in de praktijk veel aan Grieks en/of Latijn zal hebben of niet, het staat altijd mooi op je CV.
Je zult zelden hoeven uitleggen of je bepaalde theorie aan kan of niet.


Bovendien gaat het in de 'klassieke vorming' natuurlijk niet alleen om het Latijn en Grieks als taal alleen. Maar de nadruk ligt wellicht nog meer op de cultuur en geschiedenis. En je zal merken dat je kennis van deze twee culturen je later in je leven nog van dienst kan zijn. Niets heel bijzonders of doorslaggevends, maar je hebt een bepaalde kennis en hopelijk ook inzicht in bepaalde elementen die van grote invloed zijn geweest op de ontwikkeling van Nederland en Europa. Al moet je zelf ook uit jezelf hiernaar geinteresseerd wil je meer halen uit je opleiding.


Dus gewoon doen het gymnasium!
Ook echt je best doen!
Rome in de vijfde is super leuk.
Het staat mooi op je CV.
Je leert veel interessants.
En dan na de middelbare gewoon gaan vliegen. :)
 
lekker gymnasium afmaken als je dat kan. Ik heb er zeker geen spijt van dat ik voor die paar uurtjes meer per jaar een gymnasium diploma heb. (bio/wiskunde etc is toch hetzelfde eindexamen voor VWO als voor gym, en je mag straks toch al latijd of grieks laten vallen (ik had met me stomme kop voor grieks gekozen :D).
klassieke reis in de 5de is echt de moeite waard (griekenland-tour voor mij, echt geweldige ervaring).

Chris
 
I stand corrected; wel je Gymnasium afmaken. Autopilot Delta heeft een goed punt. Klassieke talen kun je meteen na je examen vergeten, maar hetzelfde geldt voor je ATPL theorie!

Griekenland tour? Wij gingen in 4 HAVO lekker raften in de Dordogne! Dat is pas een onvergetelijke ervaring! Die dag Efeze/tempel van Artemis tijdens m'n week all-in-vakantie in Bodrum een paar jaar later heb ik ter compensatie gemaakt. :grijns:
 
Erg persoonlijke keuze denk ik. Ik heb uiteindelijk Latijn in de 6e klas laten vallen omdat het niet compatibel was met mijn totaal ontbrekende werkhouding. Volgens de leraren was er niks aan te merken op mn werkhouding, want hij ontbrak gewoon volledig. Geen bureau Halt voor mij, maar wel de eerste persoon in regio Amsterdam die werd voorgeleid bij justitie vanwege spijbelen. :d

Groeten aan de leerplichtambtenaren als ze meelezen.


Latijn was een hoop hoofdpijn met te weinig voordelen. Bij de andere vakken kon je in de tram nog wel de samenvatting doornemen in de ochtend, bij Latijn was dat wat lastiger.
 
Ondertussen lekker met je maten de grens van Venray over en wat rave parties bezoeken in Duitsland, wat wiet roken, je oudere broer van 17 bier voor je laten kopen, prullenbak in de fik steken om vervolgens opgepakt te worden en bij buroo halt om 05:30 in de morgen straten schoon te moeten maken.

FD

Leuk, FD!
Staat ook zo schattig bij je antecendentenonderzoek...:biertje: Maar ja, apen, bananen, vliegen.... daar was wat mee.... :yeehaa:

Dennis,

Laat je niet gek maken door die mannen hier. Hoewel ze gelijk hebben betreffende het praktisch nut van grieks en latijn voor de luchtvaart, zou ik niet slechts op dat ene paard wedden. Doe in elk geval wis- en natuurkunde -zoals eerder gesuggereerd door al die rotjongens- maar houdt de klassieke talen verder gewoon aan als je er goed in bent en er plezier in hebt.

Mocht je verder gaan studeren, dan zijn er vele studies waar je er wel degelijk wat aan hebt. Ik heb genoeg jongens (en enkele meisjes) gezien die hun hele schoolcarriere alleen gefocust waren op de luchtvaart en geloof me, des te groter het verdriet wanneer je er definitief niet in slaagt om bij die waterdrinkende club van FD te komen:kerst: .

Succes!

drs. Eugénie Thate -Psycholoog NIP
Hedera HRM oplossingen
 
Grieks leren op de middelbare school? Het enige wat je misschien ooit in je leven zult toepassen is 'op z'n Grieks met je vriendin'.......

Verder geeft het leren van dergelijke talen zoals Latijn en Grieks geen direct voordeel van praktische toepassing in de dagelijkse gang van zaken als piloot. Hooguit kun je de benamingen van wolken makkelijker vertalen....

Verder wel goed voor je persoonlijke ontwikkeling. Het geeft wel aan dat je veel geleerd hebt op de middelbare school, en waarschijnlijk ook bij vervolgopleidingen het niet slecht zult doen......
 
Om even een ander puntje te belichten: is het niet een idee om i.p.v. Grieks of Latijn een ander extra vak (later) in je vrije ruimte te kiezen. Het praktisch nut is er groter bij, en het staat ook niet verkeerd op je CV. Aan de andere kant kan er dan op je diploma het labeltje Gymnasium niet worden opgeplakt.
 
Dumpen die twee talen alhoewel deze wel met de vliegerij te maken heeft:

Qua Patet Orbis ;)

Gewoon Wis en Nat en niet te vergeten Ingliesh foor biekinnurs :grijns:

:cool: Biscane :cool:
 
Ach, Bureau Halt.... Ik heb ook nog wat uurtjes af staan wassen in een bejaardentehuis vanwege fikkie stoken. Ben er niet slechter van geworden, en het levert jaren later nog steeds leuke verhalen op in de kroeg.
 
Ik vraag me af hoeveel mensen die hierboven een reactie gegeven hebben ook daadwerkelijk het gymnasium hebben afgerond...

Als dat het merendeel is dan begrijp ik de adviezen niet helemaal en als dat bijna niemand is: hoe ben je dan in staat erover te oordelen?

Natuurlijk komt het Latijn en Grieks nauwelijks als taal terug, maar zoals in enkele reacties hierboven wel te lezen is: het brengt je meer dan "slechts" wat talenkennis. Ik zou het Gymnasium afmaken als ik jou was Dennis.
 
Natuurlijk komt het Latijn en Grieks nauwelijks als taal terug, maar zoals in enkele reacties hierboven wel te lezen is: het brengt je meer dan "slechts" wat talenkennis. Ik zou het Gymnasium afmaken als ik jou was Dennis.

Helemaal mee eens!! Anders zou maar de helft van je middelbare school relevant zijn voor je vliegopleiding........

Des te breder en zwaarder je opleiding, des te hoger is je algemene ontwikkeling. Ook al heb je mogelijk niet zo heel veel aan bijvoorbeeld Latijn en Grieks, doe het toch voor je persoonlijke ontwikkeling!!!!

Alleen indien je problemen hebt met deze 'extra hoeveelheid' waardoor je bijvoorbeeld Wiskunde en Natuurkunde niet goed kunt bijhouden, dan kun je altijd nog besluiten om iets te laten vallen om je beter op deze vakken te kunnen concentreren.

Houd wel altijd in je achterhoofd dat je een pakket moet kiezen waar je interesses ook liggen. Ga niet als een gek voor profiel N&T of N&G kiezen omdat je daarmee makkelijker piloot kunt worden; als je dan niet door de selectie komt en je interesses liggen meer richting het financiele vlak, dan was je beter afgeweest met profiel E&M (waar je altijd nog een 'bijspijkercursus' Natuurkunde bij kunt volgen)
 
Waarschijnlijk laat ik Grieks toch vallen, dan heb ik toch nog een handige extra taal, latijn, die handig is voor alle andere talen," een groot deel van de europese talen stamt van het latijn af, dus je woordenschat wordt groter bij andere vakken"(advies van een leraar). En omdat ik dan geen grieks meer heb, kan ik me ook wat meer concentreren op wiskunde, waar ik meer moeite mee heb.
 
Back
Top