Gymnasium, latijn en grieks?

Wat ik bedoel te zeggen, is dat iemand zich niet zo op deze vraag moet richten.

Tis alsof iemand vraagt of je de Tour de France kunt winnen als je je benen hebt geschoren. Tuurlijk heb je dan meer 'kans', maar zorg nou maar eerst dat je goed kunt wielrennen en conditie hebt.........

In die strekking is ook deze vraag opgesteld. Tuurlijk draagt het bij aan je 'kansen' tot het worden van piloot. En ik moedig het ook alleen maar aan. Maar besef wel dat ie niet zijn aandacht moet vestigen op zoiets kleins en daardoor de 'algemene eisen' over het hoofd ziet....


@ Diane, topic misschien een keertje sluiten?
 
Hoezo?
"@ Diane, topic misschien een keertje sluiten?"
Stoor je je zo aan in de jouw ogen gebezigde taal?
Of is het edele Latijn je zo rauw op de maag komen te vallen?

Waarom zou Diana in Saturnus naam zo'n mooi topic sluiten?
 
Toen ik mocht kiezen tussen atheneum of gymnasium wilde ik al heel lang atheneum. Daar zaten geen (toen in mijn ogen) zinloze talen bij en je kan toch een mooie VWO opleiding afronden. Toen werd ik toch door vele mensen geadviseerd dat latijn en grieks toch een grote weliswaar indirecte bijdrage geven aan je karakter. Je hebt de meeste uren en meer huiswerk en daarom ook meer ervaring dat je op sommige dagen minder vrije tijd hebt dan de mensen van andere niveaus. Meestal scheelt het niet zoveel trouwens, maar dat weet ik achteraf. Toen heb ik toch gekozen voor gymnasium en ben blij dat ik dat gedaan heb. Ik had gymnasium plus advies, dat is een speciale klas met veel projecten e.d. Maar omdat daar de echte nerds naartoe gingen met een echte IT nerd look:1855: heb ik dat niet gedaan, nu ik die klas zie ben ik daar ook heel erg blij mee! Nu ik al een tijdje latijn en grieks heb merk ik dat talen er nu veel logischer uitzien, van heel simpele woorden leer je een heel verhaal. George bijvoorbeeld komt van georgos, en dit betekent boer. Wie had ooit gedacht dat een boer president van de VS zou worden? Wat ik wil zeggen is dat wanneer je het kan, zeker voor gymnasium moet kiezen. En als je 1 taal misschien niet leuk vind, dan heb je nog altijd een andere klassieke taal.:biertje:
 
maar goed, of je nou latijn en grieks enzo heb gekozen of niet, als je de capaciteiten van 'het piloot zijn' niet beschikt (en daar gaat het bij die selectie nou eenmaal om) val je net zo hard af als mensen die niet latijn hebben en ook niet over de capaciteiten beschikken. Kortom, het is van minimale invloed of je latijn/grieks hebt gekozen of niet. (naar mijn mening in ieder geval). Dat is denk ik het antwoord op de vraag die werd gesteld toen dit topic geopend werd :).
 
daar ben ik het ook helemaal mee eens hoor, maar het kan nooit kwaad en is altijd leuk dat je bepaalde dingen weet die de meeste mensen niet weten, niet bedoeld om daar arrogant over te gaan doen natuurlijk. :)
 
en dan vinden ze het gek dat er veel verzuim is, laatst begon een gymdocente een beetje geirriteerd te verkondigen dat ze "het niet vind kunnen dat leerlingen altijd tijdens de gym naar de tandarts, orthodontist(e) of dokter gaan" en dat die leerlingen daardoor erg achter liggen. Toch vraag ik me af hoe ze achter kunnen liggen als ze het trefballen of softballen een keertje missen(!?!):snore:

Ik wil niet zeure maar jij hebt nog geluk.
Want op onze school wordt gelijk je ouders gebeld als je een uurtje wegblijft.:niet_bli:
 
bij ons moet je een brief inleveren voor aanvraag van verlof, en dan de handtekening van een ouder. Dat is natuurlijk heel makkelijk te vervalsen, maar als je tijdens de les ziek wordt en naar huis gaat, dan worden je ouders ook gebeld. Maar bij ons zitten meer dan 2500 leerlingen, en dan zouden ze heel veel werk hebben om alles 100% te controleren, ik weet niet hoe dat bij jou zit?
 
wiskunde voor vliegers (zonder FMS):
Top of descend: 3 x altitude to lose/1000
+ 1 NM voor elke Kt airspeed (meestal zo'n 10 NM) op 10.000' om naar 250kts te vertragen (voor het gemak er van uitgaan dat de IAS tot 350 op loopt. Ben je langzamer dan is dat alleen maar meegenomen)
+ 10 NM voor sloppy flying (aka mom and kids).
vb: FL 350 richting SPL(sea level): 3x35=105 +10+10 = 125NM
zelfde FL350 naar Quito (Ecuador) waar je de VOR op 17000' en max 200kts moet overvliegen: 3x18=54 +15 +10=79NM
daalsnelheid: groundspeed / 2 + een nul : 460kts/2+230 + een nul =2300fpm.
Dit getal veanderd natuurlijk als je lager komt.
Dit geeft je een standaard 3 graden glijhoek

Ook voor de 3 graden glijhoek op een instrument approach: elke NM = 300'

lead-in voor 90 graden bocht: 10%van je groundspeed.

Zeer belangrijk: Zulu tijd (=GMT) naar local ivm ontbijt en happy hour en hoe laat je naar huis kunt bellen. Sommige landen (India bijv) hebben een half uur verschil, Pakistan (geloof ik) zelfs 45 minuten. De meeste hotels hebben geen klok in de kamer en dan wordt het dus rekenen geblazen.

En zeker de eerste paar jaren: hoeveel dagen zitten er tussen het einde van mijn salaris en de volgende betaaldag?
 
nog iets positiefs over latijn en grieks, (uitspraak van de la&gr lerares tijdens een lange discussie over het nut ervan, schijnbaar vind de hele klas het vak zinloos en is dat bij onze klas het ergste l in vergelijking met alle voorgaande klassen:grijns: ) Maar goed to the point: door het vertalen en maken van logische zinnen leer je multitasken. bij grieks bijv: een griekse zin, het alfabet vertaal je naar het nederlands, dan staat er nog steeds iets geks, en dan vertaal je dat naar normaal nederlands in een goede zin. En tegelijkertijd probeer je met de uitgangen (die aangeven wat de functie van een woord is, bijv. onderwerp (subject) of lijdend voorwerp (object) een goede zin te vormen. kortom: multitasken.
(zijn niet mijn woorden:passed: )
 
Ik zou het gewoon houden, ik zit nu in Gymnasium 3, en kies ook latijn in mn profiel. In de luchtvaart heb je er idd niet al te veel aan, maar met latijn kun je, als je naast het vliegen nog een extra opleiding wil volgens, alleen maar extra voordeel hebben.
En met gymnasium leer je sneller leren, dat leer je niet zo sterk op het atheneum.
Dus daar heb je later alleen maar voordeel van, en 't staat ook leuk op je CV.

Dus houden die taal!!
 
Back
Top