Berry en ik zijn beide voornamelijk op onze leeftijd afgewezen bij de COVA.
Ik heb ook een paar wijzigingen gemaakt in mijn levensbeschrijving toen ik hem maakte voor de COVA. Als voorbereiding voor de COVA zou ik goed je levensbeschrijving doornemen, en antwoorden bedenken op mogenlijke vragen. Hetzelfde voor je psychologisch rapport, en bedenk wat je zal zeggen als ze gaan vragen naar hoe je met stress omgaat, en als je jong/oud bent, daar goeie antwoorden op bedenken. Verder gaan ze inderdaad door vragen naar de resultaten van de GVSS. Na elke vlucht van de GVSS heb je als het goed is een kleine de-briefing gekregen, met daarin een aantal (negatieve) punten. Het is goed om te weten welke vluchten voor jou goed gingen, en welke minder. En dan ook de reden waarom, en wat er precies fout ging.
Doe ook wat research naar de KLM, en de KLS. Verdiep je wat meer in de luchtvaartwereld, wees bijvoorbeeld op de hoogte van de laatste ontwikkelingen, (
www.luchtvaartnieuws.nl) en ken bijvoorbeeld de vloot van de KLM, en weet wat een piloot tijdens een normale werkdag zoal doet (onderandere wat een piloot doet wanneer hij eenmaal op cruise hoogte zit.) Wees gedetaileerd in je antwoorden, want ze zullen natuurlijk bij alles wat onduidelijk is doorvragen. En ook heel erg belangrijk, weet je motivatie goed te formuleren.
Dan als laatste, weet goed wat je eigen sterke en zwakke punten zijn, en bedenk een goeie manier om die te presenteren wanneer ze hier naar vragen (zullen ze waarschijnlijk wel doen).
Ik heb een beetje snel getypt want ik moet er weer vandoor, ik hoop dat je er iets aan hebt, en sorry voor spelfouten etc.
edit: ik weet niet zeker of je de GVSS al hebt gehad, als je die nog moet; probeer je dan nu eerst primair daarop te focussen, en maak je later zorgen over de COVA! (levensbeschrijving uitgesloten uiteraard) Dat is misschien nog de beste tip die ik kan geven, speel het ronde voor ronde.