Goedkope ATPL Opleiding

Je betaald ook weer rente over dat geld wat je weer extra leent om je rente te betalen.:blabla:
 
Iz, dat heeft toch betrekking tot betaling, niet tot lenen tijdens je opleiding.

Voor mijn opleiding heb ik alles uitgestippelt staan hoor. Al met al kom ik op 142k incl. levensonderhoud en huur en een jaar rente meefinancieren voor na de opleiding.
 
Ik ben aangenomen bij de NLS, maar nu blijkt dat de totale kosten op 160.000 euro uitkomen omdat, ook tot 12 maanden na je opleiding huur en zakgeld wordt mee gefinancierd. Dit is echter ook niet weg te laten want dan krijg je niks tijdens je opleiding. Je moet al je levensonderhoud financieren of je krijgt niks.

Dus ik ben nu een beetje gaan kijken hoe ik toch piloot kan worden, maar dan iets goedkoper, maar met wel een goede kans op een baan. Ik hoop dat jullie nog goede scholen weten in binnen of buitenland?

om even terug te komen op oorspronkelijk onderwerp:
andere halve ton is natuurlijk veel geld, maar zie het toch als een inverstering. Zeker als piloot worden je droom is. Want als jou droom waarmaken geen andere halve ton waard is, moet je je misschien afvragen of het wel echt je droom is? en natuurlijk zijn er veel goedkopere alternatieven,.Maar je wil ook kans op een baan hebben...

Groeten!
 
Marty, het is ook een goede berekentool voor je totaal benodigde lening. Vooral verzekeringen willen mensen nog wel eens vergeten en die kunnen er behoorlijk inhakken. Ook daar moet je weer rente over betalen. 142K is een realistisch bedrag inderdaad.

RockyG, uiteraard is het een investering maar jij gaat wel erg kort door de bocht. Pas op, zachte berm!

RockyG said:
..als jou droom waarmaken geen anderhalve ton waard is, moet je je misschien afvragen of het wel echt je droom is?

En twee ton dan? Drie ton? Een miljoen? Als je gaat investeren moet je een risicoanalyse doen. Wat is de kans dat je het bedrag er weer uitkrijgt en als dit al gebeurt, binnen wat voor termijn? Zeker iemand die nog met de middelbare school bezig is (of net klaar) of iemand die nog niet veel levenservaring én geldervaring heeft, is dit onmogelijk in te schatten. Onmogelijk. Het is dus zaak dat diegenen die dit wel of beter kunnen (ouders, voogden, decanen) zo goed mogelijk geïnformeerd zijn over de markt, hoe opleidingen werken, of je voldoet aan de eisen van de markt, wat de aannamekansen zijn, wat de risico's zijn, etc. En die afweging is voor iedereen anders. Als je anderhalve ton onder je matras hebt liggen, is het risico nul. Als het huis van je ouders als onderpand gebruikt wordt en je zit in deze economische tijden, dan is het risico gigantisch. Gigantisch.
 
Stel je moet maximaal lenen, ik snap niet hoe ze daar dan bij 160k komen:

Stel de rente is bijna 9% tijdens de opleiding:
Opleiding = 102.000
Living = 700 Euro per maand (700x12= 8400 Euro het eerste jaar)
Samen maakt dat 110.400 Euro het eerste jaar, zonder rente. MET rente: (110.400x1.09)=120.336 Euro. Dat is 10k rente

Tweede jaar (6 maanden eigenlijk dan).
Kosten living: 700x6=4200 Euro. Samen komt dan het hele bedrag op 114.600 Euro.
114.600x1.09= 124.914 Euro. Als je daar nog die 10k rente bij optelt kom je op zo'n 135k voor je hele pakket.

Berekening zal ongetwijfelt niet helemaal correct zijn, maar het lijkt me sterk dat het 25k verschil maakt.

Echt heel raar...

Stel de rente is bijna 9% tijdens de opleiding:
Opleiding = 102.000
Living = 700 Euro per maand (700x12= 8400 Euro het eerste jaar)
Samen maakt dat 110.400 Euro het eerste jaar, zonder rente. MET rente: (110.400x1.09)=120.336 Euro. Dat is 10k rente

Tweede jaar (6 maanden eigenlijk dan).
Kosten living: 700x6=4200 Euro. Samen komt dan het hele bedrag op 114.600 Euro.
114.600x1.09= 124.914 Euro. Als je daar nog die 10k rente bij optelt kom je op zo'n 135k voor je hele pakket.

Berekening zal ongetwijfelt niet helemaal correct zijn, maar het lijkt me sterk dat het 25k verschil maakt.

Echt heel raar...[/QUOTE]
Je hebt eigenlijk 2 leningen; lening 1 voor opleidingskosten (104000) en lening 2 voor Living (49200), deze bedragen golden bij mij althans.

Je krijgt voor Living een maandelijkse bijdrage van :
400 euro zakgeld
350 huur
700 rente (over de lening 1)
Totaal dus 1450 per maand (gedurende 21 maanden)

Hierna (rekening houdend dat je nog geen baan hebt), krijg je:
200 zakgeld
250 huur
700 rente
Totaal : 1150 euro per maand (gedurende 12 maanden)

De totale kosten van Living zijn circa 44000 en hierover betaal je natuurlijk ook rente
Komen ook nog verzekering bij (Trex insurance, overlijdingsrisicoverzekering), afsluitprovisie en garantiefonds. Al met al komt dat dus uit op Lening 2 = 49200

Hmm klinkt opeens minder raar he
 
Ik sluit me bij de berekening van blue-eagle aan.

Ik ben onlangs ook begonnen bij de NLS en heb ook natuurlijk voor de keuze gestaan.
Ik had echter helemaal niet het idee dat het zo heel veel was.
Natuurlijk is het een bak geld, maar dat kost het tegenwoordig om een goede vliegopleiding te doen.
Als je eens goed kijkt waar het geld naartoe gaat ziet het er helemaal niet raar uit.
Ik kon overigens wel kiezen wat ik wilde, wel of geen huur/zakgeld.
Volgens mij is tijdens die presentatie van financieringsplan alles duidelijk uitgelegd en herhaald.(ik was er namelijk zelf ook bij)
Je 2e lening bestaat natuurlijk voor een deel uit rente die je betaald over je opleidingskosten. Maar je kan het BIJNA zo gek maken als je zelf wilt wat betreft huur en zakgeld,het is toch tenslotte een persoonlijk krediet?
 
Allemachtig wat een verflipte samenstelling. Dan heb ik het toch wel wat beter voor elkaar bij de frieslandbank. Ik zal binnenkort mijn situatie wel posten in het financieringstopic.
 
Ik sluit me bij de berekening van blue-eagle aan.

Ik ben onlangs ook begonnen bij de NLS en heb ook natuurlijk voor de keuze gestaan.
Ik had echter helemaal niet het idee dat het zo heel veel was.
Natuurlijk is het een bak geld, maar dat kost het tegenwoordig om een goede vliegopleiding te doen.
Als je eens goed kijkt waar het geld naartoe gaat ziet het er helemaal niet raar uit.
Ik kon overigens wel kiezen wat ik wilde, wel of geen huur/zakgeld.
Volgens mij is tijdens die presentatie van financieringsplan alles duidelijk uitgelegd en herhaald.(ik was er namelijk zelf ook bij)
Je 2e lening bestaat natuurlijk voor een deel uit rente die je betaald over je opleidingskosten. Maar je kan het BIJNA zo gek maken als je zelf wilt wat betreft huur en zakgeld,het is toch tenslotte een persoonlijk krediet?

Dat is niet hellemaal waar ik wou alleen tijdens het portugaal gedeelte zakgeld en huur. Maar dat doen ze niet of je neemt al en het zakgeld of niet. Zelfde geld voor de huur.
 
Allemachtig wat een verflipte samenstelling. Dan heb ik het toch wel wat beter voor elkaar bij de frieslandbank. Ik zal binnenkort mijn situatie wel posten in het financieringstopic.

Wat is er zo verflipt aan? Vergeet niet dat je in principe niet direct na je opleiding een baan zal hebben (nu al helemaal niet). Je financiert dus voor een langere tijd (normaal ca. 3 jaar totaal) de kosten alsmede de rente daarover zodat je niet ineens bij moet lenen om de rente te hoeven betalen. Je gaat dus niet uit van een best case scenario. Als dat wel gebeurt zullen de kosten die je geraamd had niet uitgegeven zijn, kan je eerder aflossen en zal je niet aan het totaal gefinancierde bedrag komen.

Ben benieuwd naar je bijdrage in het financieringstopic, volgens mij ga je van een te positief scenario uit of de constructie is gewoon anders dan bij ABN. Maar ik vind er niets verflipt aan (los van het feit dat je het over een shitload of money hebt).
 
Heb mn financiering lopen voor 18 maanden. Bij mijn huidige werk kan ik gelijk weer terecht na mijn opleiding, om vervolgens per maand mn rente af te lossen en te gaan solliciteren.
Misschien te positief gezien, misschien ook niet. Alles wat je niet leent hoef je immers niet terug te betalen.
 
Da's ideaal, als je die garantie (zwart op wit?) hebt om meteen weer te werken. Scheelt inderdaad een hoop opbouw van rente.
 
Heb mn financiering lopen voor 18 maanden. Bij mijn huidige werk kan ik gelijk weer terecht na mijn opleiding, om vervolgens per maand mn rente af te lossen en te gaan solliciteren.
Misschien te positief gezien, misschien ook niet. Alles wat je niet leent hoef je immers niet terug te betalen.

Ik blijf tijdens mijn theorie fase ook werken waarschijnlijk op vrijdagavond en misschien zaterdag overdag. Ik stop alleen met werken tijdens die 8 maanden portugal. Na mijn studie kan ik ook weer zo beginnen met werken dus dat hoef ik in principe niet te lenen.

Echter heb ik nog contact met de abn gehad en ze blijven vast houden aan die keuze pakketten en ik kan dus niet alleen het geld voor Portugal lenen.
 
Zou aan werken niet beginnen tijdens de opleiding. Grote kans dat dat invloed heeft op je prestaties. Je hebt maar 1 keer de kans om te scoren, maar 1 keer de kans op je geld uit te geven. Keihard ervoor gaan.
 
Zou aan werken niet beginnen tijdens de opleiding. Grote kans dat dat invloed heeft op je prestaties. Je hebt maar 1 keer de kans om te scoren, maar 1 keer de kans op je geld uit te geven. Keihard ervoor gaan.

Het gaat slecht om een paar uurtjes en ik kies niet voor niks de vrijdag omdat, je dan nog de rest van het weekend hebt om te leren. Tevens kan ik er ieder moment mee stopen mocht ik merken dat het teveel wordt.
 
Back
Top